Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Bekers Koning

Gestart door Ricca, augustus 30, 2004, 20:56:53 PM

Ricca

De sobere troon van Bekers Koning staat op een vierkante steen in het woelige water van de emoties. Er is zeer veel water aanwezig op de kaart en het water is flink in beweging. Maar nergens raakt de koning het water aan. Hij heeft geen direct contact met zijn gevoelens. Ook de grijze achtergrond wijst op het verbergen van gevoelens. Bekers Koning kijkt stuurs en gesloten voor zich uit. Diep van binnen is hij wel zeer emotioneel, een oceaan van gevoelens, maar hij heeft de gewoonte zijn gevoelens te onderdrukken, ze zelfs niet eens tegenover zichzelf toe te geven. Hij kijkt niet naar de beker die hij in zijn rechterhand heeft, maar houdt deze precies zo vast als zijn scepter (symbool van macht): hij houdt zijn gevoelens stevig onder controle. Maar water wil stromen en houdt niet van beperkingen. Daarom is Bekers Koning in wezen niet gelukkig. Hij is letterlijk niet in zijn element.

Hij heeft zich op zijn stenen eiland verschanst. De vierkante steen doet denken aan het begrip 'rots in de branding', iemand op wie je kunt steunen, op wie je kunt rekenen, maar is daarnaast een symbool van hardheid, starheid en gebrek aan flexibiliteit, herinnerend aan de Keizer. Bekers Koning is een gedreven en vaak teruggetrokken persoon, die vasthoudend zijn doelen nastreeft. Zijn optreden is resoluut, maar zelden liefdevol en zacht en beslist niet altijd even tactvol. De vorm van zijn troon is echter niet zo hoekig als die van de Keizer. De ronde vorm is een vrouwelijke vorm (heel opmerkelijk bij een koning). Dit laat zien dat hij wel in staat is zich bij anderen betrokken te voelen, bereid is anderen te hulp te komen. Een taak als beschermer, verzorger, raadgever of genezer, past wel bij hem. Maar hij houdt daarbij zijn eigen gevoelens stevig in bedwang en stelt zich bewust afstandelijk op (de troon is grijs). Bekend is in dit verband ook het begrip 'gewonde genezer' (of helperssyndroom): iemand die zijn eigen verwondingen of tekortkomingen voor zichzelf verborgen houdt, niet onder ogen ziet en ze projecteert op anderen om ze ter compensatie in die anderen te kunnen behandelen. Dit kan uitlopen op teleurstelling, vooral als de hulpvaardigheid door de anderen niet aanvaard wordt.

In het uiterste geval stelt de kaart iemand voor met gekwelde gevoelens, zelfs met woede en gewelddadigheid, die zijn gevoelens opkropt en altijd zijn uiterlijke kalmte bewaart. Hevige hartstochten achter een onbewogen masker.

Bekers staan niet alleen voor gevoelens, maar ook voor creativiteit, dromen, idealen, fantasie en verbeelding. Bekers Koning is in dat verband iemand die zijn bezigheden en verantwoordelijkheden in de buitenwereld (de vierkante steen) boven zelfexpressie stelt en daarom zijn diepste verlangens disciplineert of zelfs onderdrukt. Hij heeft zijn leven zo ingericht dat hij is afgesneden van de innerlijke wereld van dromen, idealen en creatieve verbeelding. Hij heeft ze in ieder geval niet tot de kern van zijn leven heeft gemaakt. De vis, een symbool van creatieve verbeelding, hangt wel als een versiering om zijn hals, maar het is geen levende vis (zoals bij Bekers Schildknaap). Achter zijn troon springt een levende dolfijn door de golven, die zijn verborgen kant voorstelt, de blijdschap en ook spirituele ontvankelijkheid die op de achtergrond is geraakt. Het scheepje rechts, dat naar verre landen zou kunnen varen, symboliseert de dromen die hij achter zich gelaten heeft.

Alleen wanneer Bekers Koning als kunstenaar werkzaam is, is hij wél in zijn element. Dan krijgt de kaart een andere betekenis en kan succes, volgroeidheid en goede prestaties op artistiek gebied symboliseren. Als kunstenaar is Bekers Koning wél in staat zich te oriënteren op zijn innerlijk leven en de beeldenwereld van de dromen, en gebruik te maken van zijn fantasie en verbeelding. Maar met de gevoelens blijft het ook dan worstelen. De vierkante steen lijkt stabieler dan hij is, hij drijft immers in het water. Wanneer zijns ondanks toch heftige gevoelens in Bekers Koning worden losgemaakt, kan hij in grote emotionele verwarring raken.
Sommige grote kunstenaars sluiten zelfs de intellectuele volwassenheid grotendeels uit. Zij maken zo intensief gebruik van de natuurlijke emotionele hoedanigheden, dat de mentale redelijke vermogens grotendeels opzijgeschoven worden. Zonder de rationele helderheid kunnen de emotionele elementen echter zo onhanteerbaar zijn, dat zij - al uiten zij zich in hun werk nog zo spontaan - niet in staat zijn tot een duurzame intieme relatie.

Over de kleding heb ik nog vragen. Het blauwe gewaad heeft de kleur van water. De mantel lijkt me goudgroen en die kleur komt terug in het water. Maar wat betekent die kleur? En wie heeft een verklaring voor de vreemd gespikkelde schoenen van de koning?

Astrologische correspondentie: SCHORPIOEN

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Hoi Ricca,
De voeten van de Bekers-Koning lijken bedekt te zijn met schubben zoals je die bij een vis ziet...Wat me ook opvalt is dat zijn linkervoet met de tenen over de rand steekt ;om contact te maken met zijn gevoel of om tendensen onder de oppervlakte te bespeuren...in ieder geval zal zijn voet in aanraking komen met het water als er een golfje langs komt ,wat aangeeft dat hij alleen dan in zijn element is.
De ronde rugleuning van zijn troon doet mij denken aan een schelp en het dolfijntje vind ik persoonlijk meer een walvis.
Liefs Palomino

Ricca

Hallo Palo,

Het 'ding'  ;D in het water is volgens Waite zelf echt een dolfijn.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

...dan heeft de goede man of de tekenares waarschijnlijk nog nooit kaas (lees:vis) van dolfijnen gegeten... ;D,want die hebben toch echt een veeeeeeeeeel puntigere snuit...heb trouwens de 'schubben' zelf maar even op de voeten van mijn Universal Waite Bekers Koning kaart getekend... :P
Liefs Palomino

Ricca

Hier is de dolfijn beter herkenbaar...

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/BK_HO.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

...Inderdaad that is more like it...Wat een prachtige kleuren trouwens... :o...WAUW !!!
Liefs Palo

janice

maar wat een sjagrijn  >:( LOL  ;D en idd .... een dolfijn in beeld
ik moest eerlijk gezegt aan haring denken op de eerste RW kaart :) zo tekende ik ook visjes toen ik klein was  ;D
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

Hallo Palo,

De ronde vorm van de troon lijkt inderdaad op een schelp en dat past mooi bij het element water. :)

Toch is het ook een 'vrouwelijke' troon. De koninginnen hebben (met uitzondering van Staven Koningin) een troon met ronde vormen, die een verwijzing is naar de zetel van de Keizerin. En de koningen hebben (met uitzondering van Bekers Koning) een vierkante of hoekige troon, die verwijst naar de troon van de Keizer.

Je zou kunnen zeggen dat het element water botst met de eigenschappen die horen bij de rol van een koning en dat het element vuur botst met de eigenschappen die horen bij de rol van een koningin. En wel zo hevig, dat dit leidt tot een andere invulling van die rol dan gebruikelijk.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Bekers Koning omgekeerd

Zoals bij alle omkeringen zijn er verschillende mogelijkheden:

• Een tendens in de richting van oneerlijkheid en bedrog doordat het verantwoordelijkheidsgevoel en solidariteitsgevoel van de rechtopstaande kaart ontbreken.
  • Onevenwichtigheid, emotionele verwarring, jaloezie enz. (in sterkere mate dan bij de rechtopstaande kaart).
  • De omgekeerde koning kan ook onrechtvaardig, zeer onredelijk en opzettelijk kwetsend en gemeen zijn.
  • Verharding. Egoïstisch, fel en onbuigzaam, fanatiek. Sarcastisch. Zonder diepgang. Met zichzelf ingenomen.
  • De gewelddadige gevoelens raken los uit hun kalme verpakking, misschien onder druk van uiterlijke gebeurtenissen, maar vooral doordat de spelende kwesties met jaloezie, projecties of fantasieën worden vertroebeld.
  • Op het gebied van de kunst geeft de omkering onvolgroeidheid aan of een onbeduidende prestatie of een onbelangrijk oeuvre. Dit geldt vooral wanneer de kaart samengaat met enkele omgekeerde pentakels, bijvoorbeeld Pentakels 3 omgekeerd of Pentakels 8 omgekeerd.
From Ricca with Love

Ricca

Dit kon ik toch even niet laten: de achterzijde van Bekers Koning.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/BK_NV.jpg
Palo, je had het over het kleine golfje bij de grote teen, maar kijk eens wat er vóór hem aan komt. Hier zal hij toch echt ondergedompeld worden in gevoelens, of nou hij wil of niet. Achter op de vierkante steen ligt het gereedschap waarmee hij het water in bedwang wil houden. Maar gereedschappen horen bij het element aarde... :-\
Ook is te zien hoe hij toch in contact staat met zijn gevoelens: hij heeft een visnet uitgezet waarmee hij iets uit het water kan ophalen, wanneer het hém uitkomt.
Op de achterkant van de troon is in reliëf de beeldtenis van de voorzijde van de koning te zien en ook een waterdriehoek (punt omlaag) en een dier dat volgens mij een eekhoorn is.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

wat GRAPPIG die achterzijde!!
zit daar ook nog een verhaal aan vast ?
welke deck is dit ?
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

Hallo Janice,

Het is de Tarot of the New Vision. Ik vind dit deck ook heel leuk!! Het verhaal van de kaart is gewoon het verhaal van de Rider-Waitekaart. De afbeeldingen zijn hetzelfde als die in het RW-deck, maar dan van de andere kant gezien. En meestal zie je daar wel een verrassing. Ik gebruik ze als aanvulling op RW, niet zelfstandig (omdat de voorzijde van RW ontbreekt). Dus: een legging met RW en dan nog even kijken of de NV-kaart iets toevoegt. ;D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

...Waanzinnig leuk...wat een idee zeg  :D :D :D !!!
Liefs Palo

palomino

Citaat van: Ricca op september 09, 2004, 13:14:50 PM

...en een dier dat volgens mij een eekhoorn is
...Volgens mij is het een zee-otter,een dier dat een steen als gereedschap gebruikt om schelpen stuk te slaan op z'n buik en zo bij de inhoud te komen die als voedsel dient.
liefs Palo

Ricca

:D Paloyes!! Een zee-otter... :D
From Ricca with Love