Een kaart voor mijn manager

Gestart door Gabriëlla, september 05, 2016, 22:26:25 PM

Astarte

#45
Ik vind het erg vreemd, ik kan geen reden bedenken.  Ik zou eens juridisch advies inwinnen, of dit wel mag. Ik hoor wel eens vaker bij uitzendwerk, dat medewerkers na 3 maanden mogen terug komen. Ik weet niet hoe dat zit bij bedrijfsarbeidscontracten. Ik zou me heel erg onzeker voelen, over die 6 maanden. Als je iets zwart op wit hebt, slaap je er toch wat beter mee. Ik vind het een moeilijke situatie. Juridisch advies inwinnen kan nooit kwaad. Weten ze dat je actief bent op dit forum? Sommige zaken zijn misschien niet geschikt om openbaar te plaatsen. Tegenwoordig weet je het maar nooit.

Gabriëlla

Dank je Astarte! Ik ga zeker juridisch advies inwinnen! Op deze manier kom ik dus niet meer bij het bedrijf terug, ik wil dat in ieder geval niet! Ik heb niet verteld dat ik actief ben op dit forum maar je weet het maar nooit inderdaad! Ik stuur je wel een bericht, mocht ik hele belangrijke informatie hebben.

GABRIELLA

Carla

Misschien als ze dat nu al zouden vermelden dat dit wettelijk als 'vast' dienstverband wordt gezien en dus financiële consequenties kan hebben? Dat ze je contract nu niet verlengen zal daar vast alles mee te maken hebben denk ik.

Gabriëlla

Ze zijn inderdaad bang voor de financiële consequenties denk ik. Voor de zekerheid toch maar even doen wat Astarte mij heeft aangeraden maar bereik er niet veel mee denk ik.

Astarte

Als je door het vragen van juridisch advies, antwoorden kan krijgen, begrijp je wel alles veel beter. Iemand die verstand heeft van het arbeidsrecht kan je vertellen hoe het precies allemaal zit. Bedrijven houden niet van financiële verplichtingen. Ze nemen vaak nog liever een duurdere uitzendkracht aan, dan dat ze een los contract geven. Een uitzendkracht kan zo ontslagen worden, en het bedrijf loopt geen risico bij ziekte. Er zit nu een tijd aan te komen waar vaste contacten niet meer bestaan. Alles is maar tijdelijk. Als werknemer kun je maar moeilijk iets opbouwen, of je moet al heel veel geluk hebben. De enige zekerheid is maar onzekerheid.

Gabriëlla

Ja, een dure uitzendkracht die ook nog eens ver ondermaats presteert en dan nog steen en been klagen als baas!

Maar kijk eens naar aankomende verkiezingen. Eindelijk :P :P :P lijken ze van regeringswegen wakker te worden!! Er gaan nu toch een paar (nog veel te weinig dus!) stemmen op om werknemers vaste(re) contracten te geven. Want over dat moeilijk iets kunnen opbouwen wordt momenteel mega geklaagd. En terecht!!
Bij een los halfjaar contract kan een baas NOOIT mega veel risico lopen want na dat halve jaar kom je gewoon niet meer terug. Dan kunnen ze zonder opgaaf van reden(en) de arbeidsrelatie beëindigen. Bij een vaste aanstelling is dat anders.

Nu kost een vaste arbeidskracht mega veel als hij/zij ziek wordt. Ook hier moet een oplossing voor komen! Maar ja, welke? Ik denk dat hier meer aandacht voor komt als er meer op vaste contracten gehamerd wordt.
In de toekomst zullen vakbonden harder nodig zijn dan ooit!! Ook de kleine ondernemer zal meer en meer terugkomen en ook ruilhandel zal meer en meer toenemen. Zie het toegenomen aantal tweedehands zaakjes.

GABRIELLA

Astarte

Met de economie gaat het maar slecht. Op de banenmarkt is het alleen maar uitzendwerk. Sommige bedrijven hebben  zelfs al maand contracten. Een uitzendkracht mag wel niet ziek worden. Heb helaas dit al vaker gezien in mijn omgeving, dat gewoon al de griep kan leiden tot ontslag. Of je hebt bedrijven die willen dat je vrije dagen opneemt bij ziekte, dan heb je nog kans om terug te komen. En dan hebben we het over zaken als griep. Heb je iets wat langer duurt, dan ben je meteen al je baan kwijt als uitzendkracht. En dan te bedenken dat de overheid speciale wetten heeft gemaakt om de uitzendkracht bij ziekte te beschermen, maar in de praktijk leidt het maar tot ontslag. En wat helaas ook zo is in dit land. Er zijn genoeg mensen die onder de armoedegrens leven. En dat terwijl ze fulltime werken. Dat is toch niet te bevatten. Als je al richting 40 jaar gaat wordt het maar moeilijk om een baan te vinden. Je bent te oud en wordt door de staat geacht tot je 67 jaar bent te werken. Je kan in dit land niks opbouwen. Waarschijnlijk zul je moeten werken tot het laatste moment. Want een pensioen opbouwen is ook maar moeilijk. Waar gaat dit allemaal heen? In Tarot taal zeg ik Pentakels 5. En veel zullen zich voelen als Zwaarden 9.

Gabriëlla

Het valt wel op dat mensen hier veel over klagen maar er iets aan doen, ho maar! Klagen maar niks doen is geen kunst vind ik!
Veel minder goed betaalde banen worden door vrijwilligers overgenomen. Dan heb je nog speciale jongerenprojecten in het kader van de aanpak van jeugdwerkeloosheid. Dan nog arbeidsmigranten uit Oost-Europa die hier een baan zoeken. Dit terwijl er zat Nederlanders zijn die geen baan hebben maar geen zin hebben in lager betaald werk! Althans, een groot deel heeft hier geen zin in. En moet je eens zien hoe Oost-Europese arbeidsmigranten vaak worden uitgebuit! Ik kan een lijstje van incidenten opnoemen, hetgeen ik hier niet zal doen.
Dan wordt er voor (veel) minder betaald werk ook nog eens vaak studenten gevraagd. Als student moet je toch beter betaald werk kunnen vinden toch? Of zie ik dit dan verkeerd?? Dan ook nog projecten voor 65 plussers!

Vooruit Astarte, wat hebben we nog meer??

Ik heb het gevoel dat er op zich meer werk is of komt. Ik denk dat het probleem veeleer in de juridische kant van de zaak zit, liever gezegd, zeer uit zijn verband gerukte/uit de hand gelopen flexwetten. Zolang hier niets aan wordt gedaan zal de huidige situatie zich blijven voortzetten! Nu heb je een schijnbaar ::) eerlijk systeem van werkverdeling.
De ketenregeling is in ieder geval zéér voor verbetering vatbaar :o


GABRIELLA