Hoi Gabriella,
Ik zelf zie het donkere of duisternis niet per definitie als iets van somberheid of eng. Ik weet dat de meeste internetpagina's of boeken over droomsymbolen dit wel als zodanig omschrijven. Echter kan ik mij daar niet helemaal in vinden. Ondanks dat het donker was kon ik in de droom toch ook alles zien.
We zijn opgegroeid in een wereld waar we kunnen uitgaan van min of meer vaststaande natuurlijke en fysische verschijnselen. Deze zijn ook in ons onderbewustzijn verankerd. We zijn ook gewend om alle verschijnselen die we zien in te kleuren met het begrip vanuit onszelf. Daarom schrijven we menselijke symptomen van gemoedstoestand toe aan het Universum. Terwijl de mens veel kleiner is dan het Universum. Net zoals Galileo al bewees dat de Aarde niet het centrum is van het Heelal, denk ik niet dat de mens het centrale intellectuele aspect is in dit Universum. Om het wat platter te zeggen, het getuigt van arrogantie (als zijnde, de mens in het algemeen) om alleen van de mens zelf uit te gaan, terwijl het Universum zoveel malen ingewikkelder, ingenieuzer en Grootser is. Misschien moet ons collectief bewustzijn op dat punt veranderen.
De verschijnselen of fenomenen waar we geen wetenschap van hebben kunnen niet ingekleurd worden met de verf van kennis, die we niet hebben. Zowel op bewust als onbewust niveau. En ‘iets’ waar alle kleur uit ontnomen is, is per definitie zwart. Kleuren zijn trillingsfrequenties van een energiebron. En licht, wat niets anders is dan elektromagnetische straling, heeft in tegenstelling tot geluid geen materie nodig om zich te verplaatsen. Daarom kunnen wij bijvoorbeeld de zon zien en de straling als warmte opvangen. Terwijl geluid in de ruimte (het gewichtloze vacuüm) niet hoorbaar is.
Mijn punt is dat veel van deze fysische verschijnselen te verklaren zijn. Dit geldt zonder uitzondering echter niet voor de zogenoemde Zwarte Gaten in het Universum. Deze zijn zwart gekleurd (wat dus een verkeerd woord is daarvoor) omdat het licht er niet uit kan ontsnappen. En dit zou komen door de enorm toegenomen zwaartekracht. Men denkt dat alle natuurkundige verschijnselen in een zwart gat zelf anders zijn zoals we gewend zijn. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat men totaal geen wetenschap over deze zwarte gaten heeft, waarom ze er zijn en wat ze doen. Ik denk dus dat zwart en donker staat voor het onbekende, het mysterieuze of mystieke.
Of ik een onbekende Godsdienstige kant heb weet ik niet. Over het algemeen ben ik het niet eens met welke georganiseerde godsdienst op Aarde dan ook. En daarbij beoordeel ik de Godsdienst boom niet op de bladeren maar op de vruchten die het voortbrengt. En deze zijn allemaal eender, macht, onderwerping, overheersing en uiteindelijk oorlog. Ik zeg hierbij de georganiseerde religie en nadrukkelijk dus niet het Geloof. Natuurlijk zijn er ook veel aspecten die ik wel waardeer in religieuze mensen. Ik heb grootste bewondering voor den Vrome, die vanuit het niets andere belangeloos terzijde staan. En deze komen in alle culturen en lagen van de bevolking voor. Ja zelfs die van de georganiseerde kerk.
Hmmm best weer een lang antwoord geworden. Nou ondanks dat hoop ik toch een beetje antwoord te hebben gegeven.
Fijne paasdag nog verder.