Overgang naar de dood

Gestart door Selene71, maart 15, 2016, 10:54:59 AM

Selene71

Hallo Allemaal,

deze droom is al van een tijdje terug. Mijn oma (moederskant) is op 91-jarige leeftijd overleden, nu ongeveer 2 jaar terug. De laatste jaren had ik weinig contact met haar, want ik woonde al in het buitenland. Toen ik klein was, gingen we vaak naar haar toe want ze woonde dichtbij en mijn moeder had haar altijd nodig voor raad. Mijn oma was klein van gestalte, maar o zo groot van hart! Tevens, 18 kinderen waarvan ze 4 verloor in de wieg. Deze droom had ik enkele weken na haar overlijden, ik was niet aanwezig bij haar begrafenis, maar was een paar dagen in NL vlak ervoor en toen ik afscheid van haar nam, wist ik dat dit "het afscheid" was. Ze kon niet meer praten maar ik zag het in haar ogen.

De droom: Ik lig in bed, op mijn rug. Aan mijn linkerkant ligt oma, in foetushouding, met haar gezicht naar mij gericht, op mijn arm, aan mijn rechterkant mamma, ook opgekruld en op mijn arm. Ze liggen beiden op sterven. Oma fluistert wat in mijn oor, niet verstaanbaar. Maar haar adem, het geluid dat ze probeert te produceren, wordt versterkt op weg naar mijn oorkanaal en zij zegt het volgende: "lieverd, je moeder was zo slecht nog niet, vergeef haar ze heeft op haar manier haar best gedaan. Geef haar nog wat aandacht want ze gaat eerder heen dan ik". Nog enigszins verbaasd dat ik dit zo hoor, draai ik mijn hoofd naar mamma, en zie dat ze mij heel zielig aankijkt (alsof zij het ook gehoord had wat oma had gezegd). Ik kijk haar aan en probeer te voelen of ik ook echt meen wat ik wil gaan zeggen (ja mam, het is goed zo) maar ze sluit haar ogen vlak voordat ik begin te praten en ademt haar laatste zucht. Ik voel mij niet schuldig, noch verdrietig, het was goed zo. Ik kijk nog om en zie oma met een kleine glimlach heengaan. Toen werd ik wakker. Al met al was het gevoelsmatig een korte droom.

Achtergrond info:
heb een vervelende band met mijn moeder. Haat-liefde is niet de juiste omschrijving, maar ik ben al sinds ik onafhankelijk kan denken boos en verdrietig over haar gedrag als moeder. Voor mijn gevoel is ze nooit een echte moeder geweest, wij drie kinderen hebben meer het gevoel dat wij haar moeder waren. De goede dingen die ik van haar mee heb gekregen compenseren niet de slechte dingen. In het dagelijkse leven is het best een thema waar ik nog heel veel aan moet werken en juist wanneer ik denk dat ik het een plekje heb gegeven, komt het met alle hevigheid terug en drukt mijn neus op het feit dat het helemaal niet zo is.

Dank voor jullie interpretaties.

Selene

Gabriëlla

Die foetus houding van zowel je moeder als je oma, lijkt aan te geven dat zij alle twee (maar je moeder waarschijnlijk nog veel meer) in hun jeugd een gebrek aan geborgenheid hebben ervaren. Dit verklaart in ieder geval het gedrag van je moeder. Waarom je oma dan wel een groot hart heeft gehad weet ik niet maar van je moeder voelt het voor mij nu wel zo aan.
Of heeft jouw oma in die droom bewust een foetushouding aangenomen voor je moeder???

De glimlach van oma geeft toch ook aan dat ze je boosheid begrijpt. Maar ook dat het voor jezelf beter is om hier aan te gaan werken.

Ik krijg het gevoel dat jouw oma een zeer sterke persoonlijkheid was!!

GABRIELLA

Selene71

Hallo Gabriella,

dank voor je interpretatie! Ja, ze was inderdaad een sterker persoonlijkheid!

Groetjes en liefs,

Selene