Auteur Topic: Sieraden en blind  (gelezen 4311 keer)

Selene71

• Gast
Sieraden en blind
« Gepost op: maart 14, 2016, 14:59:48 pm »
Hallo Allemaal,

ik heb gisteren een droom gehad, dat mij heel erg bezighoudt.

Ik ben bij mijn zus op bezoek, in haar nieuwe huis. Het was groot, heel veel licht, met kersenhouten afwerking, witte inrichting. We kletsen weer helemaal bij. Op een gegeven moment zak ik inelkaar, alsof ik moest flauwvallen, maar dat gebeurde niet, want ik was bij en ik dacht nog in mijn droom: hé, zou ik nu niet buiten bewustzijn moeten zijn? Ik blijf er niet bij stil staan. Ik lig op de grond en heb het gevoel dat ik moet blijven liggen, ik heb niet voldoende energie om op te staan. Ik realiseer mij dat ik vlak bij een bed lig, op best hoog tapijt, bijna wit. Ik kijk wat rond (al liggend) en zie opeens gouden sieraden. Voornamelijk oorbellen en kettingen (ook 1 halsketting met een kruis). Het blonk allemaal alsof het nieuw was of zojuist gepoetst. Ik denk: mijn zus haar sieraden poetsen? wat een grap! Ik denk mijn eigen oorbellen te herkennen, en wellicht heb ik die laten vallen nadat ik andere aan had gedaan. Wanneer ik ze vastpak echter, merk ik dat ze helemaal niet van mij zijn, maar van mijn zus. Ze zijn ook groter en veel mooier dan die van mij. In plaats van mijn oorbellen in de vorm van een heel klein muntje, zie ik twee grote rozeknoppen, waarvan de blaadjes helemaal bewerkt zijn. Duidelijk handwerk. Vol bewondering bekijk ik ze, en realiseer mij dat ik ze nooit gezien heb. Maar dat is niet verbazingwekkend, tenslotte woon ik in het buitenland dus zie haar niet zo vaak als ik zou willen. Ik vraag haar ernaar en ze doet een beetje vaag, maar geeft mij het gevoel alsof haar sieraden ook mijn sieraden zijn, dus als ik ze aan wil, kan dat. En hier lijkt het op te houden... Even later ben ik buiten (denk ik) en ik merk dat ik niets zie. Probeer mijn ogen open te doen en voor mijn gevoel heb ik dat ook gedaan, maar zie niets, alleen alsof ik een wit scherm aanstaar. Ik besef dat ik "blind" ben. Ik ga op mijn knieen en smeek God om mij te laten weten of ik ook inderdaad blind ben. Opeens gaan mijn oogleden een heel klein beetje open en tussen mijn wimpers door zag ik weer van alles. Schijnbaar deed ik niet hard genoeg mijn best om mijn oogleden van elkaar te krijgen, want ze waren een beetje vastgeplakt, dus met wat warm water kreeg ik ze open. Nu weet ik dat dit laatste zou kunnen betekenen dat ik niet wil zien wat er precies is, ik moet mijn ogen openen om de realiteit te kunnen zien zoals het is. Maar de sieraden? Mijn zus, nieuwe huis enz enz? Heeft er iemand ideeen? Ben benieuwd!

Alvast dank voor jullie inzet.

Selene

Gabriëlla

• Gast
Re: Sieraden en blind
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2016, 16:57:24 pm »
Ik denk dat dit over de veranderde persoonlijkheid van je zus gaat. Ik heb het gevoel dat jouw zus een of meer ingrijpende dingen heeft meegemaakt, positief of negatief. Neutraal kan natuurlijk ook! Ik krijg in ieder geval het gevoel dat je niet of niet helemaal met haar bent mee gegroeid.

Het gaat echter wel over jullie beiden waardevolle aspecten van jullie zelf. Weliswaar blijken de sieraden niet van jou te zijn, je vindt ze wel en ze zijn van goud. Die waardevolle aspecten (en daarmee ook uiteindelijk jullie waardevolle band!!!) zullen jullie ook in anderen gaan ontdekken. Jouw zus is erg op haar grenzen, ze laat dat in die droom merken doordat ze jou op dat witte tapijt laat liggen. Tapijt staat ook voor materie, wit voor puurheid, reinheid en wijsheid. Vind jouw zus dat jij te materialistische bent en zo ja, hebben jullie daar vaak discussies over?? Zoals ik al eerder schreef: gelet op die gouden sieraden zul je versteld gaan wat een waardevolle dingen en/of band jullie samen hebben! Maar daar komen jullie beiden achter! Die kettingen geven afhankelijkheid weer. Jullie zullen elkaar nog eens keihard nodig hebben of krijgen in het leven!

Ik vraag mij af wie jouw ogen dichtgeplakt heeft en waarom ??? Weet je zeker dat je een wit scherm zag of was het sterk wit licht? Je wilt niet zien wat er precies is maar als iemand anders jouw ogen dichtgeplakt heeft, is er dan iemand anders die niet wil dat jij bepaalde dingen van je zus ziet? Of dat je zus zich in eerste instantie iets niet wil laten zien als zij dat gedaan heeft. Weet je nog wat er op die blaadjes van die rozenknoppen staat?

GABRIELLA

Selene71

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2016, 17:23:16 pm »
Hartelijk dank Gabriella!

Mijn zussen en ik (ik heb er 2) zijn heeeeeel hecht opgegroeid. Wij hebben altijd een sterke band al vanaf jongsafaan gehad. We zijn nu 43, 46 en 47 jr en als we 4 x in ons leven echte ruzie hebben gehad is het veel... We hebben altijd steun aan elkaar gehad, maar je hebt het bij het rechte eind als je zegt dat ze (graag) de grenzen laat zien. Ik denk niet dat ze vindt dat ik materialistisch ben, maar ze heeft dit in het verleden wel gedacht. Echter, ik vind dat zij dat wel is, maar ik vind het geen storende factor in ons leven dus we hebben zeker geen discussies hierover. Maar, er zijn wel ingrijpende dingen die zij heeft meegemaakt waar zij erg licht over deed, maar ik had wel door dat het een "masker" was.

Blindheid: ik zag wit, ik heb het zelf vertaald als een witte scherm, maar ik zag gewoon wit en het verbaasde mij zo want ik dacht: als je blind bent zie je toch zwart? Ik weet het, erg onwetend klinkt het... Vastgeplakt bedoelde ik mee, die ochtendvocht die je 's ochtends bij het wakker worden wel eens opgedroogd voelt... In mijn droom was het zo sterk die vocht dat het leek alsof ze gelijmd waren. Die rozenblaadjes waren bewerkt in de zin dat het niet massief was, dus heel fijn goud, het was gemaakt van hele fijne draadjes als het ware.

Dank voor je uitleg!

Selene

Gabriëlla

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2016, 17:32:12 pm »
Nee, je bent niet onwetend want als je blind bent zie je juist zwart of grijs. Dat heb ik tenminste wel gehoord.
Dat vocht komt dus vanuit een traanbuis. In die droom heb je onbewust dus. gehuild. Blijft voor mij vaag waarom.

Ik had ook al een wat materialistische indruk van jouw zus. Je hoeft me geen tekst en uitleg te geven hoor maar ik denk dat zij op het relationele vlak veel dingen heeft meegemaakt. Ik heb het idee dat jij haar met iets gaat helpen.

GABRIELLA

Selene71

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2016, 17:42:32 pm »
Zij is een zus die een elk zou wensen... Zij heeft inderdaad een hoop meegemaakt, zowel relationeel met de mensen om haar heen, als met haar gezondheid. Ik weet dat zij mij heel erg mist, dat ze wat meer op mij zou willen steunen, maar de afstand en drukte in ons beider leven laat dit niet echt toe. Maar ze laat het ook niet echt merken, want zij denkt natuurlijk: waarom zou ik haar met mijn problemen opzadelen als ze er toch niets mee kan....(en voor haar is het al wat hulp als ik gewoon op de koffie bij haar kom). Ik denk dat ik een tripje Nederland ga boeken... hehehehe! ;D

Gabriëlla

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2016, 17:47:45 pm »
Ik ben benieuwd Selene!

GABRIELLA

jeroenymus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2016, 19:38:09 pm »
Beste Selene,

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel toe te voegen aan de dingen die Gabriella al schreef.

Ik zal me dan ook beperken tot de spirituele en psychologische van de twee belangrijkste droomarchetypen uit je droom: Goud/Sieraden en Blindheid.

Spiritueel staat blindheid voor een vorm van onwetendheid. Dit kan op het irrationele duiden.  De Psychologisch uitleg is dat we rationeel gesproken bepaalde feiten kennen, maar kiezen ervoor deze kennis niet op de meest geschikte manier te gebruiken. En als we zelf blind zijn in een droom zijn we WEL bereid ‘iets’ te zien. Dat wil zeggen ‘iets’ op te merken. Maar dat is alleen kennelijk nog niet gebeurd.

Spiritueel staan sieraden voor eer en zelfrespect zonder de daarmee gepaard gaande ijdelheid. Ze wijzen op liefde die we geven of ontvangen. Normaal betekent het dat we ‘iets’ waardevols hebben of kunnen hebben. Psychologisch staan sieraden ook voor onze gevoelens ten aanzien van onszelf en hoe we onszelf presenteren aan de wereld.

Verder wil ik opmerken dat u waarschijnlijk een lucide droom had omdat u tegen uzelf in de droom zei “hé, zou ik nu niet buiten bewustzijn moeten zijn?”.

Daarnaast wil ik op het eerste topic van Palomino in dit dromen forum wijzen.
Ik merk dat u veel dingen tussen droom opschrijft die u niet gedroomd heeft, maar ter aanvulling opschrijft voor verduidelijking. Heel veel zinnen staan in verleden tijd, wat aangeeft dat u ze niet gedroomd heeft maar meer ter verduidelijking opschrijft.
Het beste is om een droom in tegenwoordige tijd op te schrijven, en de eventuele interpretaties in een aparte alinea op te schrijven. Voor de droomduider maakt dit zo veel duidelijker wat er daad werkelijk gedroomd is, en wat een eigen gedachte is toen men de droom opschreef.

Groetjes
Jeroenymus

Selene71

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2016, 09:51:41 am »
Dankjewel Jeroenymus, ook voor de tip!

Wat mij "onrustig" maakte over de droom, was mijn eigen interpretatie van bepaalde elementen, maar gelukkig is er hier een forum waar andere mensen - met veel meer ervaring - mij een beetje op weg kunnen helpen.

achtergrond info:
ik ben momenteel niet helemaal tevreden in mijn huidige baan. Heb leuke collega's, een aardige Heer om voor te werken, maar het is niet zo uitdagend als zou kunnen. Tevens zijn de werktijden verschrikkelijk. Nu is het heel normaal in Italie om tot ong. 20.00 uur te werken, maar ik doe er dan nog eens 1 uur over om thuis te Komen. De laatste paar jaren heb ik echter vaak van baan veranderd omdat het niet was wat ik wilde, dus ben nu in de fase: wat wil ik? ben ik te ongeduldig? doe ik zelf wel genoeg om mijn baan aantrekkelijk te maken? enz enz. Dus terwijl dit in mijn hoofd speelt heb ik deze droom.

Het gevolg was, dat dit mijn interpretatie was van de droom:
mijn zus: een andere deel van mijzelf, de "wijzere" en rationelere deel (in het dagelijkse leven zie ik haar ook zo)
zak inelkaar/energieloos: werk/reizen en weekenden huishouden....laatste weken pas rond 21.30 thuis en om 06.15 weer op! Maar door rust te nemen, ontdek ik nog eens wat (de sieraden)
sieraden: er zijn waardevolle elementen, maar ik moet ze vinden (ze lagen onder het bed, niet direct in het zicht). Het blonk nogal: niet alles is zo fantastisch als het lijkt (ik was aan het overwegen om WEER van baan te veranderen) Ze waren niet van mij, dus iets dat nog moet Komen...? Ze deed er vaag over: ik moet het zelf uitzoeken, maar ik mocht ze wel dragen: ik moet met verantwoordelijkheid beslissingen nemen.

Blind: ik zie niet wat ik moet zien, "ontken" als het ware dat er heus wel wat van te maken valt, als ik harder mijn best doe (actief mijn ogen openen) dan lukt het wel. Zelfs voor de werktijden zou een oplossing gevonden kunnen worden...

Wellicht is het een combinatie van mijn, Gabriella's en Jeroenymus' interpretatie, wat het misschien ingewikkelder maakt, maar wel heel interessant!

Dank allemaal voor jullie bijdrage.

Selene

Gabriëlla

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2016, 20:31:42 pm »
Wat ik mij afvraag, los van jouw verschrikkelijke werktijden en gebrek aan dynamiek in je baan, is: komt deze gevoelens bij je op omdat het echt in die baan zit of zit het in jou? Zoek je (onbewust) op de verkeerde plaatsen?

Je ligt op die vloer en je hebt al een gevoel dat je moet blijven liggen. Dit duidt volgens mij op het gevoel dat je je eerst eens moet gaan bezinnen op wat nu. Misschien het soort werk wat je zus doet of in ieder geval iets wat daarbij in de buurt komt?

Kun je misschien voor jezelf een tarotlegging doen (De Talentlegging bijvoorbeeld) om voor jezelf nader te onderzoeken wat je eigenlijk wilt?

Dan moet je natuurlijk wel even naar een ander forum :)

GABRIELLA

Selene71

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2016, 09:25:14 am »
Het is grappig dat je het werk of een samenwerking met haar noemt... jaren geleden vroeg zij mij om rechten te gaan studeren zodat we samen een praktijk voor juridische consulenten konden openen... Nu heeft ze het in haar eentje gedaan als ZZP-er (t loopt trouwens heel goed).

Voor wat mijn werk betreft: ik heb sterk het gevoel dat het meer aan mij ligt (je kent dat wel, beetje klagen maar niets of weinig ondernemen om er iets aan te doen). Ik doe bijna elke dag een tarot dagkaart legging op deze site en het klopt aardig.

Ik weet wel wat ik wil: studeren, maar ik mis de energie en met zulke werktijden wordt het moeilijk om ook de tijd te vinden. Er zijn 2 studies: 1 makkelijke weg, Vreemde Talen. Voor Italiaanse begrippen is mijn niveau van Engels en Frans erg hoog, dus in principe niet al te hard werken. 2. Political Science en International Relationships, veel moeilijker, maar wil liever deze, omdat het goed aansluit op mijn toekomstplannen en de tijd dringt, ben tenslotte al 44 en werkgevers wachten niet oneindig lang....

Waarschijnlijk komt er binnenkort een einde aan mijn lange werkdagen want er wordt een nieuwe kracht ingehuurd die de werkzaamheden vanaf 19.00 (wanneer mijn officiele werktijd eindigt) van mij overneemt. Dus wellicht kan ik dan wel wat studeeruren inplannen...

Hartelijk dank voor je uitleg!

Selene

Gabriëlla

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2016, 16:32:52 pm »
Ik wens je heel veel geluk Selene!

GABRIELLA

jeroenymus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 19, 2016, 12:51:08 pm »
Beste Selene,

Waarschijnlijk ontstijg je de baan al reeds geruime tijd en dien je je omgeving te veranderen om op intellectueel niveau je geest meer te scherpen. Je hebt inderdaad verschrikkelijke werktijden zoals Gabriella al aangaf. En dit houd je gevangen. Want voor je gevoel kan je er niet aan ontsnappen.

Je bevindt je wellicht op het punt wat Karl Marx vervreemding van Arbeid benoemde. We scheppen onze producten en de producten herscheppen ons. Door economische, sociale en politieke krachten wordt er een wig gedreven tussen de persoon en zijn product. En dat is dus vervreemding van arbeid. Wanneer je werk doet dat geen voortbrengsel is van je eigen behoefte aan scheppen. En dit ontstaan veelal uit economische noodzaak of wat dan ook. Ik denk dat we momenteel voorbeelden te over hebben in de markteconomisch gedreven wereld van vandaag de dag.

Overigens ben je daar niet alleen in Selene. Ik denk dat ongeveer ieder mens daar op een bepaald moment in zijn leven mee in aanraking komt. Je moet alleen willen erkennen aan jezelf dat het er is. Wat jij dus zo te zien ook doet.

mijn zus: een andere deel van mijzelf, de "wijzere" en rationelere deel (in het dagelijkse leven zie ik haar ook zo)

Je geeft aan dat je je zus de ‘rationele wijzere’ vindt. Maar wie zegt dat bij rationaliteit, Wijsheid hoort? Ik geef toe dat onze wereld vandaag de dag inderdaad wordt bestuurd door ratio principes. Markteconomische cijfers is tegenwoordig de enige lat waarlangs gemeten wordt. Maar is het Wijsheid?
Nee, in mijn optiek niet. Ik hanteer daarbij de enige en mij veelzeggende uitspraak van ene Romeinse Filosoof (omdat we toch al op die toer zijn) Augustinus van Hippo:
Bij kennis hoort het rationeel begrijpen van het tijdelijke. Bij wijsheid hoort met je intellect doorgronden van het Eeuwige.

En die zin is de waarheid als een koe. Voor een auto rijbewijs moet je vandaag de dag oefenen en leren. Je gebruikt daarbij je rationele verstand (bewustzijn). Maar wat had je aan een rijbewijs in het jaar 1800? En wat zal je aan een rijbewijs hebben in het jaar pakweg 2156?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ratio slechts één aspect is van de mens. Om jezelf (terug) te vinden is veel meer nodig dan alleen ratio. En om jezelf te vinden is het nooit te laat. Of je nu 44 of 86 bent. Het wordt tijd dat je niet meer langs de zijlijn blijft staan van je eigen leven. Je wacht jezelf immers op in de toekomst. Laat alle aspecten die jou je Zelf maken, weer zichzelf zijn. Ga een dagje minder werken, en doe aan transcendentale (Zelf)beschouwing. Probeer ook de discipline op te brengen voor dat werk waar je van vervreemd ben. Want ook discipline hoort bij de menselijke zelfverwerkelijking. Je moet immers ook verbinding houden met dat waar je vandaan komt om het geheel te kunnen beschouwen.

En je bent echt nooit te oud. Ik zelf ben 43 en onlangs begonnen aan een studie cultuurwetenschappen en filosofie. Dat had ik zelf pakemweg 10 jaar geleden ook nooit gedacht dat het daar van zou komen. Ik ben in het dagelijks leven service monteur en natuurlijk zijn er mensen die er wat lacherig over doen. Maar goed, laat een ieder maar in zijn of haar waarde. Beter ten halve gekeerd dan ten gehele gedwaald. Diegene die zichzelf verhogen zullen verlaagd worden. En diegene die zichzelf verlagen zullen verhoogd worden. De ziel wordt op den duur geverfd met de kleur van haar gedachten.

Veel succes.