Droom: de Dieren, plafondloze wereld

Gestart door jeroenymus, maart 07, 2016, 18:24:02 PM

jeroenymus

Beste mensen,

Al een tijdje droom ik vaak over gebeurtenissen waarin(wilde) dieren een prominente rol spelen. Uiteraard heb ik ook dromen waarbij mijn eigen huisdieren in voor komen. Maar de laatste jaren valt mij op dat er regelmatig grote en ' ontembare' (wilde) dieren in voor komen. En in de droom is het regelmatig zo dat de dieren op hetzelfde (intellectuele) niveau als de mens acteren. Ik bedoel dus dat ik en de dieren elkaar in de droom begrijpen. Zo had ik een paar maanden terug een droom waarbij dieren ook weer een hoofdrol opeiste.  Hier volgt nu onverkort de droom die ik maar als titel heb meegegeven: De Beschermers uit de plafondloze Wereld van Deuren

Ik ben ergens in een enorm grote hal of gang. De vloeren waren van marmeren steen en de wanden waren overwegend wit gekleurd. Ik kijk omhoog. Het was er zo hoog, dat ik het plafond eigenlijk niet kon zien. Het was er ook erg licht, net alsof er ramen in de wanden zaten, maar die zaten er niet. Wel zaten er meerdere bruin-hout gekleurde klapdeuren. Deze waren net zo hoog als het plafond. Althans het ging zover omhoog als ik kon zien. Dan zie ik ineens een oplichtende steen vol vuur door de hemel. Deze ploft op aarde. Dan kijk ik terug in de gang. Er waren ontelbaar veel van die klap deuren. Ik keek in de gang en ze gingen zover als het oog reikte. De klapdeur waar ik vlakbij stond, stond open. Het leek net of ik van daar was gekomen. Ik keek naar binnen. De ruimte moet daar enorm zijn, want binnen zat een enorm oerwoud. Ook hier kon ik het plafond niet zien. Ik liep eventjes over de drempel naar binnen. Onmiddellijk werd ik begroet door een klein aapje. En daarachter een enorme gorilla. Ze deden mij niets en het leek net alsof het de normaalste zaak voor ons was. Toen ik weer de grote gang opging achtervolgde het aapje en de gorilla mij. Maar vlak daarachter liep ook een leeuw en een grote (volgens mij) grizzly beer. Deze liep achteraan en kon ik dus niet helemaal goed zien. Vervolgens naderde ik in de hal een andere deur. Ik keek naar beneden en ineens kwam ik tot de ontdekking dat ik zo’n meter of 10 boven de grond zweefde. Naast mij zweefde ook het kleine aapje. Op de grond achtervolgde de gorilla, de leeuw en de beer. De klapdeur stond op een klein kiertje welke ik verder wilde open doen. Maar ineens kwam via de kop van de klapdeur een super grote slang omhoog. Hij siste als een waanzinnige. Voordat de slang een sprong naar mij toe waagde wist het aapje hem naar beneden te gooien. Daar kwam hij vlak voor de voeten van de gorilla terecht. Deze pakte zonder vrees de slang bij zijn staart. Met twee krachtige klappen sloeg de gorilla de slang met zijn hoofd op de grond. Het hoofd van de slang ontplofte volledig. Ondertussen was ik beneden gekomen en zag ik dat ook de leeuw en de beer tot vlakbij ons waren gekomen. Ik vroeg mij af hoe het kwam dat ze mij niets deden. Het leek alsof ze mij wilde beschermen.

De droom wil mij maar niet loslaten. Ik vraag mij af wat het voor mij betekent. Ik ben momenteel veel met (filosofisch) onderzoek bezig naar het ontstaan van het leven op Aarde, of misschien beter gezegd het bestaan in zijn algemeenheid. Wellicht heeft het e.e.a. met deze droom te maken. Maar ik wil erbij vertellen dat voordat ik met dat onderzoek begon dieren al een prominente plaats innamen in mijn dromen. Althans dat is wat heden ten dage mij nu opvalt aan de dromen die ik in het verleden heb gehad. Ik heb van de droom ervaring ook een video gemaakt.

Ik ben benieuwd wat jullie reacties hierop zijn.

Youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=rJadDRv_1u8
Homepage: http://www.jeroenymus.nl/news/de-beschermers-uit-de-plafondloze-wereld-van-deuren/

Gabriëlla

Beste Jeroenymus,

Wat er allereerst in mij opkomt, is dat deze droom over je wilde (dierlijke) kant gaat waarmee je het contact (bijna) helemaal hebt verloren. Intellectueel gezien functioneer je ver bovengemiddeld (geeft mij de indruk dat je hoogbegaafd bent! Is dat zo?) maar je emoties veren niet altijd met je intellect mee.
Omdat die muren zo wit zijn en ook het gebouw nog eens licht, denk ik dat je zeer gevoelig bent voor alles wat grof is. Hoe verfijnder hoe beter lijkt het wel. En/of je blijft lang in analyses hangen.
Dit doet je vurige (brandende steen) ondernemende kant teniet. Die steen lijkt aan te geven kom in contact met je onbevangen kant, op zijn minst je innerlijk kind. De spontaniteit die je denk ik in je jeugd niet (altijd) mocht uiten is daar vast gaan zitten en moet nu los komen.
Het oerwoud zegt mij dat je je emoties eerst moet ordenen. Die leeuw zegt me dat er een leidinggevend iemand in jou schuilt. Je gaat meer uit jezelf halen dan je tot nu toe hebt gedaan. En de aap die de slang kapot slaat: jij rekent af met gemene mensen, mogelijk uit het verleden.

Gelet op de grote aap (gorilla) en dat kleine aapje, is dit al in je kindertijd ontstaan. Zowel volwassenen als kinderen wisten dat jij zeer slim bent en toen zeker ook al was.
Die beer en die leeuw geven mij ook een gevoel van bloeddorstigheid naar kennis aan.

Sorry hoor, schrijf nu op gevoel maar ik krijg een beeld van een 'verlicht' kind. Ben je een indigo kind dat je weet? In zowel die leeuw als de beer kunnen je beschermengelen zitten! Wees niet bang om arrogant te zijn want dat ben je helemaal NIET!

GABRIELLA

jeroenymus

Beste Gabriëlla,

Dank voor de mooie uitleg. Is altijd leuk om een ander persoon de symbolen te laten duiden die voor komen in je dromen. Maar hoogbegaafd??? Euhh ik geloof het niet.

In mijn perceptie is iedereen even begaafd. Of heeft iedereen in ieder geval dezelfde potentie om zich bij welke uiting of handeling een bepaald talent tot vol wasdom te laten komen. De moderne Homo Sapiens heeft een breinvolume van ongeveer 1-1,5kg. Waarin tientallen miljarden hersencellen zitten. En deze hersencellen kunnen allemaal, bij training, een bepaald talent ontwikkelen. Sommige mensen hebben bij een bepaalde handeling geen of weinig training nodig omdat zij (via het DNA meegeërfd) vanaf geboorte al die aanleg daarvoor hadden. Zo leren de meeste baby's en kleuters de Moeder -of eigen taal, vanuit hun omgeving. En niet op school, zoals de meeste mensen dat misschien denken. Op school leer je later de taal, die je dus al grotendeels spreekt, schrijven. Ongemerkt of onbewust leert de mens op spelende wijs eigenlijk veel meer, als op bewuste of geforceerde wijze.

Maar om terug te komen op jouw reactie, ik denk niet dat ik hoogbegaafd ben. Waarschijnlijk analyseer ik wel veel zoals je al opviel. Indigo kind, geen idee? Ik voel wel de laatste jaren een sterke drang om een (filosofisch) essay te schrijven over het ontstaan van het Universum waarbinnen de puur (natuurkundige) (quatum)fysica wetten (het wetenschappelijke aspect) wordt verenigd met het geestelijke (de spiritualiteit) ofwel de 'speudo' wetenschap.
Ik ben 43 jaar en in het dagelijks leven een ICT service monteur. Maar ben onlangs begonnen aan een opleiding cultuurwetenschappen met filosofie aan de open universiteit. Zo sterk is de drang dus. In mijn beleving hebben mijn dromen (die ik al enkele jaren over dit onderwerp achter elkaar krijg) dit aan me verteld, om dat te gaan doen.
Ook het aspect van arrogantie voelde je goed aan (of interpreteerde je goed vanuit de tekst). Want inderdaad ben ik vaak huiverig om mijn visie of interpretatie te geven. Als ik over de zaken kan nadenken (zoals bij een geschreven tekst) gaat het stukken beter. Ik vind het moeilijk om mensen te onderbreken wat ik wil zeker niet 'betweterig overkomen. Ik vind de mensen die in vergadering iemand anders dan mij altijd zomaar onderbreken ook vaak beschamend. Maar daarbij moet ik eerlijk bekennen dat ik dan soms de grootste 'onzin' moet aan horen. Maar onbeleefd worden......ik wil/durf niet.

Maar ieder geval bedankt voor je kijk op mijn droom. Het voelde in ieder geval als een heel prettige droom aan en het leek net of de dieren mij wilde beschermen. Dus misschien heb je ook gelijk v.w.b. je uitleg over de beschermengelen.

Groetjes
Jeroenymus.

Gabriëlla

Je volgt een opleiding cultuurwetenschappen met filosofie en je voelt een drang om een essay te schrijven. Gelet op zowel die leeuw als de beer in je droom, krijg ik sterk het gevoel dat jij het via deze weg nog heel ver gaat schoppen. Ik voel ineens een verband tussen dat onzichtbare plafond en wat jij over kwantumfysica schrijft. Kan ik even niet goed plaatsen. Om te voorkomen dat ik onzin schrijf, laat ik dit even rusten.

Je wilt niet 'betweterig' overkomen schrijf je. Werd je als kind vaak zo gezien?? Apen in dromen symboliseren iemands kinderlijke speelse kant. Is die kant van jou in je kindertijd onderdruk door volwassenen en/of kinderen die jou eigenwijs vonden?
Ik krijg ineens een beeld van een juffrouw? die heel aardig tegen je doet maar niet is wat ze lijkt. Onder haar aardigheid probeert ze je een soort van te 'temmen'. Als het juist is wat ik voel, kan het dan zijn dat zij jouw kwantumbrein (om het dan zo maar eens te stellen) een soort van bedreigend voor haarzelf vond? Was ze bang dat jij haar doorzag (de aap die de slang z'n hoofd eraf mept). Heeft ze je op slinkse wijze je mond gesnoerd?

Jij bent heel analytisch valt me aan je tekst op. Dit is er denk ik mede de oorzaak van dat jij slecht tegen door elkaar gepraat kunt en inderdaad vooral elkaar op grove wijze onderbreken. Je hebt volgens mij ook een no-nonsense kant die op de een of andere manier moeilijk met je analytisch vermogen kunt verenigen.

Hoewel ik stronteigenwijs kan zijn ;D, wil ik echt niet jouw zelfanalyse in twijfel trekken en jou beslist geloven als je stelt dat je niet hoogbegaafd bent. Toch denk ik dat je begaafder bent dan je zelf denkt, zonder je veren in je kont te steken want als het niet waar is zou ik mijn mond houden!!
Misschien toch ook een aandachtspunt om te kijken hoe je hiermee in het dagelijks leven omgaat? Niet voor die ander maar voor jezelf!!

Tot de volgende droom 8)

GABRIELLA

jeroenymus

Euh naja m’n jeugd was niet altijd even makkelijk. Dit kwam natuurlijk ook door gescheiden ouders op jonge leeftijd (5 jaar). Maar ook in halverwege de jaren 70 was het nog een redelijk taboe. Ik zat op een Christelijke lagere school. En daar konden de onderwijzers daar niet altijd mee dealen. Inderdaad had ik een vervelende Juf. Maar later trouwens ook een vervelende meester. En inderdaad lag ik als 8 jarig jochie heel vaak overhoop met de onderwijzers. Ik wilde toen altijd heel graag bij de marine. Liep zelfs in een matrozenpakje rond. Maar dat was eind 70 gewoon ‘not done’ midden in hippietijd van love en peace. Ik werd regelmatig gepest en als vechtersbaas of idioot weggezet. Uiteindelijk heeft op gegeven moment een onderwijzer de klas erop aangesproken. En uiteindelijk heb ik ze ook weleens een reden gegeven om mij als vechtersbaas neer te zetten. Want of ze nu met z’n drieen of vieren waren. Bang was ik meestal niet en liep ook vaak geen kleerscheuren op. Maar dingen gebeuren omdat ze gebeuren. En later werd dat allemaal anders. Extravert veranderde naar introvert.
Ik weet niet dus of ik vroeger als betweterig werd gezien. Maar zo zie ik mij zelf vandaag wel als volwassene. Omdat ik vaak wel een alternatief antwoord vindt of oplossing heb, daar waar de andere opgesloten lijken te zitten in de eigen echoput van gedachten. Mijn reacties op mails, brieven e.d. zijn vaak ook aan de lange kant, waar ik dan ook graag iets meer tijd voor neem. Het lijkt erop dat men dat niet altijd op prijs stelt. Maar dat is vanzelfsprekend een eigen perceptie.
Toch probeer ik de dingen vanuit het verleden (de vervelende Christelijke onderwijzers) niet compleet op de hele ‘goe’ gemeente af te wentelen. Want er waren ook goede dingen te vermelden op de school. Zo hebben ze mij dus nooit van school gestuurd, ondanks dat ik wel een paar keer ben weggelopen uit de klas. Daarnaast is ‘toch’ ook daar, mijn latere liefde voor geschiedenis ontstaan.

;) :)

Gabriëlla

Een leeuw in dromen geeft het omgaan met en/of de eigen autoriteit weer. Omdat deze leeuw jou achtervolgt, zegt mij dus dat de conflicten met onderwijzers nog steeds een remmende werking hebben op je huidige leven. Ondanks dat er ook goede dingen waren op die school. Kan het zijn dat die beer de tegenpool van de leeuw is en jou erop wijst om meer nadruk te leggen op de positieve dingen van die tijd?
Je had als kind wel de moed om jezelf te zijn en ik denk dat de boodschap is om deze kant van jezelf te herontdekken en veer te integreren in je leven.

Dat verhaal van die echoput sluit daar goed bij aan vind ik (open dak van dat gebouw weet je nog?). Ook je zeer sterk probleemoplossend vermogen reactiveren. Niet alleen voor een ander maar voor jezelf.

Ervaren om te Mogen Zijn. Dat is wat voor jou nu het belangrijkst is denk ik.

GABRIELLA

jeroenymus

Zelf leg ik absoluut bewust geen nadruk op de dingen die misschien minder waren in mijn jeugd. Sterker nog ik heb er een aversie tegen. Hoe lang mag je het verleden de schuld van iets blijven geven? Dus mijn kind tijd heeft absoluut geen invloed meer op mijn huidige tijd.
Althans niet bewust dan. Juist benadruk ik de positieve kanten van de zogenaamde nadelen vanuit die tijd. Zoals vroeg op eigen benen kunnen staan en voor jezelf kunnen zorgen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik medelijden heb met sommige volwassenen die op latere leeftijden lopen te zeuren over hun ouders, terwijl ik van deze weet dat hun ouders er altijd voor ze waren. Ze geven dan kleine onvolkomenheden in hun ouders de schuld van bepaalde huidige omstandigheden die minder zijn.

Als kind was ik misschien mezelf, maar dat ben ik later ook. Moed heb ik op zich nu ook wel, maar zie door de ervaring vanuit het verleden dat dat niet altijd vruchten afwerpt. En daar word jezelf ook niet altijd gelukkig van. Vanzelfsprekend is dat nu veranderd. Discipline, onderzoeken, beschaafdheid en zelfbeheersing zijn nu belangrijke begrippen geworden. Zonder uit het oog te verliezen waar we vandaan komen kijk ik nu anders tegen die tijd aan. Maar ook is de kijk vanuit de christelijke wereld volgens mij veranderd. Dat had ik volgens in het voorlaatste antwoord ook benadrukt. En juist wanneer ik terug kijk kan ik nu dingen relativeren. Dus soms moet je bewust even met het verleden bezig zijn om het te kunnen relativeren. En wanneer je dat doet kan zich dat vertalen in symbolen in een droom.

Dankje voor de uitleg en tot de volgende droom.

Gabriëlla

Discipline, onderzoek, beschaafdheid en zelfbeheersing zijn nu belangrijke begrippen geworden schrijf jij.
Kan het zijn dat hier dan misschien het zwaartepunt ligt? Dat je daarom zoveel over dieren droomt, je ongeremde kant dus??
Nu stel ik niet dat je ineens heel ongeremd moet worden, dat is het andere uiterste! Maar misschien dat je wat doorgeschoten bent in bovengenoemde zaken waardoor je andere kanten van jezelf over het hoofd ziet?

GABRIELLA

jeroenymus

Euh ja dat zou natuurlijk kunnen. Maar ik droom veel vaker ook over dieren zoals Dolfijnen, Honden, Katten, Vogels, Bevers, Paarden. Nou niet echt als wilde 'ontembare' dieren bekendstaand. Dus hoe ik deze dan in relatie met mijn ongeremde kant moet zien? Maar ik ga ermee aan de slag. Dank je voor de moeite die je in de antwoorden hebt gestoken.

Gabriëlla

Ik hoop dat je je bevindingen hier wilt delen jeroenymus 8)

GABRIELLA

Vlinder

Een vraagje van mij

lees jullie boeiende conversatie... :D

Jeroenymus, Denk jij dat de apen een transformatie hebben door gemaakt?
De slang niet... die is nl zichzelf gebleven...
De klapdeuren, waar er heel veel van zijn.. kunnen ook van betekenis zijn.

Gr Vlinder

jeroenymus

Hallo Vlinder,

Wat bedoel je precies met dat apen een transformatie hebben doorstaan?

Mijn eigen interpretatie over de vele klapdeuren is dat het de verschillende Werelden zijn waarin we kunnen leven.

Mvgr,
Jeroenymus

Vlinder

Hoi  Jeroenymus

Was een vraagje uit belangstelling, gewoon hoe je het ervaarde in je droom.
En idd ik zie de klapdeuren ook als de verschillende werelden waarin je kunt leven, ook naar het verelden.
Zo zou je behoefte aan andere werelden  of een nieuwe stap in je leven groot kunnen zijn, maar zou je de deur naar je verleden graag open willen houden, omdat dat ook van waarde voor je is.

Groet Vlinder

jeroenymus

Hoi Vlinder.

Nou ik zag de aap gewoon als aap en de gorilla niet als grote aap, maar gewoon als zelfstandig dier. Tja dat is de allesomvattende vraag. In welke wereld wil men leven? Wat is dat eigenlijk een wereld?
Een Universum? En wat is mens? Een lichaam met brein en 23 x en y chromosomen. Of komt er iets meer bij kijken als alleen stof?
Misschien zijn de vragen wel belangrijker dan de antwoorden.