zoontje vier droomt over overleden oma

Gestart door danseres, februari 13, 2016, 09:07:23 AM

danseres

Even ter inleiding; mijn moeder is vorig jaar overleden. Mijn zoontje heeft haar nauwelijks echt gekend want de laatste jaren van haar leven had ze Alzheimer en zat ze in een verzorgingstehuis.
Toch heeft haar dood veel indruk op mijn zoontje gemaakt. Hij vraagt er veel over en laatst kwam hij vanuit zijn bedje huilend de kamer binnenrennen dat hij oma zo mist. Dikke tranen, vond het zo zielig. Ik heb het eigenlijk nooit uit mezelf over haar. Het is ook moeilijk uitleggen aan een kleuter van vier. Hij snapt niet dat ze tegelijkertijd onder de grond ligt en in de hemel is maar heb hem gezegd dat als hij haar zo mistte hij kon vragen of ze in zijn dromen wilde komen, net als mama haar iedere nacht sinds haar dood in dr dromen ziet. zo is het gemis misschien wat minder..

Gisteren vertelde hij dat hij over oma had gedroomd:

We vieren oma's verjaardag en er zijn overal balonnen en mama is er en ik en opa en tante en oom en mn nichtjes en we zijn heel blij en oma lacht. ze zit ook niet meer in een rolstoel. en er zijn heel veel meer mensen die niet meer konden ademen (dood zijn. ik heb tegen hem gezegd dat oma is gestopt met ademen en daarom dood is gegaan) maar die kende ik allemaal niet.
Het speelde zich allemaal af hier in de arena (we wonen in Alicante met zn tweetjes, de rest in NL).

Heb ik er goed aan gedaan hem te zeggen dat ie oma in zijn dromen kon laten komen?
Mijn zoontje is heel gevoelig (vermoed net als ik hsp), zag als peuter ook een 'vervelend jongetje' hier in huis. Met behulp van een medium laten weghalen. weet ie nu niks meer van. ik zag als kind en af en toe nog overleden mensen (mijn moeder helaas niet) en heb lucide dromen.

Is hij er niet teveel mee bezig zo?

Gabriëlla

Oma zit niet meer in een rolstoel, ze is in haar droom haar beperkingen kwijt. Jouw zoon heeft denk ik niet opgevangen wat er met haar aan de hand was en waarom ze in een verzorgingshuis zat.
Het is helaas vaak moeilijk in te schatten wat voor een indrukken je als volwassen mens op een kind maakt.

Maar het feit dat ze in die droom stoppen met ademen, toont aan dat hij wel meer luchtigheid nodig heeft. Vooral in combinatie met die ballonnen. Hij lijkt in die droom te voelen dat iedereen vrolijker wordt van die ballonnen.

Hij heeft schijnbaar de zorgen die jij en anderen over je moeder had/hadden aangevoeld en dit als wat zwaar ervaren, ik weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken.
Het is voor een ouder ook niet altijd eenvoudig om boodschappen op een kind over te brengen. Een kind interpreteert altijd anders dan een volwassene en bovendien is het ene kind het andere niet.

GABRIELLA

jeroenymus

Beste danseres,

Ik zou niet zo die conclusie kunnen trekken of jouw zoontje er teveel mee bezig is. Waarmee dan? Zou ik de vraag kunnen repelleren.

Wij als volwassenen zijn altijd in het nadeel ten opzichte van baby’s en kleuters. Omdat zij in tegenstelling tot ons de werkelijkheid rechtsreeks ervaren. Zij kunnen immers nog geen begrip vanuit taal en of het geschreven woord vormen. Ze zien de letters zoals ze zijn. Als onsamenhangende krabbeltjes. Pas later wanneer er is uitgelegd wat zij betekenen worden de krabbeltjes woorden en zinnen. En als men eenmaal kan lezen is het een bijna onmogelijke opgave om woorden en zinnen weer als krabbeltjes te zien. Met andere woorden kleuters en baby’s worden nog niet bevuild met het begrip die wij uit de beperktheid van een taal distelleren. De rationalisatie vindt op latere leeftijd plaats, wanneer de omgeving op bewust niveau een belangrijkere plaats op gaat eisen. En natuurlijk hebben kleuters ook fantasie. Maar dat is een verkapte uiting van ‘iets’ wat intrinsiek aanwezig is in de identiteit van het wezen. Het zegt iets over de al dan niet aanwezige creativiteit.
Je zou bijna kunnen zeggen hoe dichter iemand qua leeftijd bij zijn geboorte is, of bij zijn overlijden, hoe dichter hij bij het werkelijke Zijn van zijn identiteit is. Dat jouw zoontje zich nu op zo’n jonge leeftijd zeer bewust tegen jou zich weet te uiten, zegt wellicht inderdaad iets over zijn gevoeligheid. Maar zie dat asjeblieft niet als handicap. Het is eerder een zegen. Ik denk dat de geest een van de krachtigste elementen is van het mens-zijn. Of deze nu gedeeltelijk ingebeeld is of niet. Het laat je immers nooit in de steek. En als 43-jarige man (waarvan de ouders op zeer jonge leeftijd zijn gescheiden en als jong volwassene later de moeder veelste jong overleed) denk ik uit ervaring te kunnen spreken. De kracht van fantasie heb je nodig. Want wat voor de andere fantasie is, is voor jou de realiteit. En vraag je dit af. Waar komt het vandaan? ‘Iets’ kan namelijk niet uit niets ontstaan.

Wij bestaan allen uit microbische menselijke cellen van zowel onze moeder als wel onze vader. En via deze cellen manifesteren de voorouders zich aan ons.

Dan nu over de droom elementen inhoudelijk.
Een ballon kan je inderdaad als een tekort aan luchtigheid opvatten. Maar je kan het ook als extra symboliek van de ‘lichthartige’ vreugde of rijzende geest van de bol of bal bevatten. Het duidt erop dat je een bepaalde overgang in je leven meemaakt. Wat niet zo gek is in het geval van jouw zoontje (kleuter naar kind). Ademen kan je ook als de levenswind zien. Op Aarde is dat vanzelfsprekend de wind veroorzaakt door de verschillende luchtdruk gebieden. En wind staat voor de kracht van de geest en de beweging van het leven.
Wat mij betreft is dit nog het meest opvallende in de droom van uw zoontje. Het ademen, de kracht van de geest wordt dus symbolisch gestopt. Was uw moeder wellicht een krachtig Spiritueel cq. Religieus, maar ook zeer bescheiden persoon? Het zou mij niets verbazen.
Het ademen stopt maar er zijn ballonen in de droom. En wat bevatten ballonen, juist lucht. En wat doen ballonen. Ze stijgen op naar, de Hemel. Lucht is een van de vier elementaire elementen (naast water, vuur en aarde). En lucht staat astrologisch voor ‘denken’, ‘hoge idealen’, ‘principes’ ‘spiritualiteit’ en onpartijdigheid. Je zoontje mist dat, maar onbewust manifesteren zich deze elementen via jouw moeder in zijn karakter. Je moeder heeft als het ware, symbolisch gezien, haar levens energie en spiritualiteit in de ballonen gestopt, voor jouw zoontje om te vangen. Ze zit niet meer in een rolstoel in de droom. En dat klopt, in het ‘hiernamaals’ worden wij allen niet gehinderd door lichamelijke ongemakken. Omdat de mens eerder een Geestelijk wezen is dan puur een fysiek lichamelijk wezen.

Ik hoop dat ik met deze uitleg enigszins heb kunnen helpen met de duiding van deze bijzondere droom.

nickel

Misschien een bericht van je moeder, via je zoontje (met alle feestsymboliek- ballonnen, vrolijke mensen(mede overledenene)  dat alles ok is met haar? Je geeft aan haar niet te kunnen bereiken.

Overledenen communiceren ook via dromen.

danseres

Wat een prachtige uitleg van jullie!
Ik heb problemen met mijn laptop gehad en een nieuwe moeten kopen dus sorry voor mijn late reactie. maar het klopt mijn moeder was een zeer spirituele vrouw en zeer bescheiden was ze zeker. Ook zij zag net als ik overleden mensen en ik denk dat mijn zoontje eenzelfde gevoeligheid heeft georven. Mijn moeder kwam het eerste jaar iedere nacht in mijn dromen voor. Nu alleen als ik het moeilijk heb.

Ik waardeer jullie uitleg enorm en ga het daarom bewaren om af en toe eens terug te lezen. Dit soort dingen helpen me bij acceptatie en verwerking.

xxx

danseres

Nog even dit: dat mijn zoontje idd nog dicht bij (zo noem ik het maar) het pure begrip staat blijkt wel uit de dingen die hij af en toe zegt.
Laatst zei hij: mama, volgende keer ben je ook weer mijn mama he.
Ik antwoordde: hoe bedoel je volgende keer?
Hij: nou gewoon na dit leven gaan we naar een hele mooie plek en dan worden we weer een baby.

Hij verteld dit met de meeste vanzelfsprekendheid. Terwijl ik nooit met hem over zulke dingen spreek.