Leren is veel doen?

Gestart door Grijze man, januari 16, 2016, 13:53:24 PM

Grijze man

Hallo Allen,

Ik ben sinds enige tijd bezig met Tarot en vraag mij een beetje af hoe ik het beste kan leren.
Een deel zal zijn de betekenis van verschillende kaarten lezen maar een deel lijkt mij ook om te leren wat voor legging voor wat voor situaties, of je wel of niet omgekeerde kaarten altijd omgekeerd leest of alleen bij bepaalde leggingen, wat combinates van kaarten in bepaalde posities betekenen etc etc.

Hoe hebben jullie dit geleerd? Van iemand geleerd, veel gelezen? veel gedaan en uit ervarng?

Veel doen is leuk, maar zoveel vragen heb ik niet aan de kaarten. Voor een ander gaan leggen terwijl je nog een boek gebruikt om kaarten na te kijken lijkt mij nou ook niet heel overtuigend..

Kortom een beetje zoekend en benieuwd hoe jullie leren of hebben geleerd.

Groetjes,

Grijze man

Carla

Ik zou je aanraden klein te beginnen en elke dag een dagkaart te trekken die je hier bespreekt. En natuurlijk veel meelezen met de anderen  ;)

Sister

Hoi grijze man,

Welkom!
Ikzelf ben begonnen met leren door eerst te lezen uit boeken. Vervolgens gekeken op internet sites en dit forum. Door de symboliek te begrijpen en te weten hoe de tarot opgebouwd is leer je de basis.
Maar de samenhang van de kaarten begrijpen is heel iets anders. Ook kan een kaart voor elke vraag een andere betekenis hebben.
Veel oefenen in vragen stellen en opschrijven welke kaarten je trok. Schrijf op welk gevoel de kaarten je geven en wat jij denkt dat ze betekenen.
Vervolgens kijk je na een aantal dagen terug en kijk je of je iets herkende uit de legging.
Mijn eigen ervaring is dat hoe meer kaarten je legt in 1 legging, hoe lastiger het  kan zijn om de samenhang te doorgronden.
Om dat te leren heb ik ook een account aangemaakt hier.

Je zegt zelf niet zoveel vragen te hebben. Maar de vragen die je hebt hoeven ook niet altijd zwaar te zijn?
Dagelijks in de ochtend een dagkaart met open mind kan je in de avond al veel vertellen over jezelf en je houding in het leven.
Een legging voor een ander vind ik ook eng. Maar dat zou je hier ook kunnen oefenen? Ik kijk naar een legging hier op het forum bijv en maak een analyse. Daarna lees ik pas wat anderen er over schrijven.

Naja... zo ben ik aan het leren ;-)

Groet Sister

Gabriëlla

Grote leggingen gebruik ik altijd voor wat moeilijkere en gecompliceerdere relaties en situaties. Voor lichte(re) zaken leg ik hooguit een paar kaarten.

Ik trek sinds hele lange tijd iedere dag een tarotkaart en tot op heden zijn de uitkomsten nog steeds verbluffend! Vooral als je aan het eind van het jaar de balans gaat opmaken.

GABRIELLA

Grijze man

Ik heb niet elke dag de tijd om dit rustig te doen, ik heb jonge kinderen en merk dat leggingen niet goed gaan als ik tussendoor de kinderen moet helpen of vermanen of als ze tegen mij gaan praten.

Voor vandaag heb ik een mooie dagkaart gekregen, de wereldboom, als hij zo heet in het nederlands tenminste ;)
Balans, compleetheid, wijsheid is wat ik er bij voel.
In mijn kaarten staat de boom afgebeeld met een grote zwarte slang aan de voet van de boom, hij gaf mij een gevoel van iets dat overwonnen moet worden om de goede uitkomst te behalen, maar ik lees dat hij staat voor wijsheid als basis voor groei.
Ik lees ook wel een mooie stelling over de kaart in mijn boek "Hoop en optimisme over de verandering die voor de deur staat. de verandering is onafwendbaar omdat alles altijd veranderd."

Grijze man

1 van mijn zoontjes vraagt wat ik doe dus ik vertel hem dat de kaarten vertellen wat er misschien gaat gebeuren , hij vraagt of ze praten en ik leg uit dat er plaatjes op staan die iets vertellen en laat hem een kaart zien.

De kaart is staven 8, en dat is best leuk omdat ik overweeg om te solliciteren op een functie. Ik vraag mij alleen af of het niet erg opportuun is om het zo in te vullen, ik heb tenslotte geen specifieke vraag over die mogelijke sollicitatie gesteld. Mooi idee dat ik zo geleid wordt, maar ook misschien wel iets te opportunistisch om het zo op te vatten?

Grijze man

Staven 8 wat verder bestudeerd, nieuws op korte termijn, dagen in plaats van weken, dat gaat niet over een sollicitatie die ik nog niet eens heb gedaan denk ik. Misschien gaat het over het geschil met de gemeente, zie ander topic ;)

Gabriëlla

Er begint inderdaad wel iets :) Misschien dat de gemeente toch gaat kijken of ze die paal ergens anders kunnen plaatsen?!

Geert

Citaat van: Grijze man op januari 16, 2016, 13:53:24 PM
Hallo Allen,
Hoe hebben jullie dit geleerd? Van iemand geleerd, veel gelezen? veel gedaan en uit ervaring?

Veel doen is leuk, maar zoveel vragen heb ik niet aan de kaarten. Voor een ander gaan leggen terwijl je nog een boek gebruikt om kaarten na te kijken lijkt mij nou ook niet heel overtuigend..

Kortom een beetje zoekend en benieuwd hoe jullie leren of hebben geleerd.

Groetjes,

Grijze man

Ha Grijze Man, hier kale man,  :)

Ik ben, toen, begonnen met elke kaart te beschrijven.
Heel minutieus, heel precies beschrijven wat ik zag, op elke kaart. Ook de kleuren.
Op enig moment had ik aan de beschrijving genoeg om de kaarten voor mijn geestesoog te halen.
Voor mij was dat het signaal dat de kaarten verankerd waren, (door de beschrijving), in mijn onbewuste.

De volgende stap was beschrijven wat ik voelde bij elke kaart.
Ook dat is verankerd bij de omschrijving van de kaarten in mijn onbewuste.

De rest is intuïtie. En ook boeken. Veel boeken.
Boeken om ook te ontdekken dat elke schrijver er weer anders over denkt.
Over de grote Arcana is men over het algemeen eenduidig.

Als ik voor een ander de kaarten leg, dan let ik op het gesprek, de toon, de gebruikte woorden,
lichaamstaal en uiteraard ook intuïtie.

Via een dialoog, (met mezelf of de vraagsteller), zoek ik naar de juiste vraag.
Daarbij kom je het antwoord feitelijk al tegen. De vraag moet zuiver, open en positief zijn.
Bijvoorbeeld, als iemand vraagt waarom hij geen werk vindt, dan zou de vraag kunnen zijn:
Waarom vindt vraagsteller geen werk?
Via een dialoog kom je mogelijk op de vraag: Wat blokkeert er in de vraagsteller om werk te vinden?
Voel je het verschil? Voel je hoe de vraag je naar een antwoord leidt?
Aan welke belemmerende overtuiging moet de vraagsteller werken om werk te kunnen vinden?

Schudt de vraag de kaarten in. Wordt stil, zonder gedachten, en trek de kaarten.
Draai de kaarten om en houdt het hoofd leeg zodat er ruimte is voor het antwoord dat in stilte tot je komt.

Het is geen schande om het boek erbij te pakken, als je voelt dat dat nodig is.
Ik vind het juist laten zien van je kracht. Durven laten zien dat jij ook je beperkingen hebt.

Voor mij geldt nog steeds dat het fundament is gelegd door elke kaart goed te beschrijven.
Zie het zo, 78 man personeel. Met elke daarvan voer je een gesprek en daar maak je aantekeningen van.
De aantekeningen tezamen werk je uit tot een verslag. Dat is jouw basis om met deze 78 man personeel aan
het werk te gaan en productie te leveren.

Groeten,
Geert.

Grijze man

Wat een mooi bericht Geert, dank je wel!

Vlinder

Het doorgronden van tarot kaarten  is een proces.. een groeiproces wat je helpt inzichten te krijgen in je groei, in de manier waarop je de dingen aan pakt enz enz.
Wat een mooie manier kan zijn ...
.
Elke dag of om de dag de kaarten schudden en er een uit de  gesloten kaarten voor je trekken. Met alleen dan bijvoorbeel de vraag; wat ik ik vandaag leren..
De getrokken kaart goed bestuderen en je intuitie mee laten praten.
De kaart ergens neerzetten waar je hem regelmatig ziet.

Veel lezen over de symboliek..en  de elementen.
Het helpt ook een ander zijn/haar kaarten te duiden... voor jezelf is veel moeilijker.
Gewoon doen, het werkt.

Groeten Vlinder

Grijze man

Weer een tijdje verder, en inderdaad Vlinder, ik heb nu een paar keer voor anderen gelegd via dit forum en dat lijkt sterker dan wat ik voor mijzelf leg.
Lastig, want hoe kom ik aan mensen om voor te leggen, goed dat dit forum er is waar mensen ook af en toe vragen stellen ;) Hoe zijn jullie aan mensen gekomen waar je voor legt toen jullie aan het leren was? Misschien is dat dan wel weer een leuke vraag om aan de kaarten te stellen ;)

Grijze man

En het antwoord op mijn vraag, hoe vergaat het mij met Tarot leggen.

De wens = De zon
Het obstakel = 7 van staven
Wat ik moet brengen = gematigdheid
de uitkomst = koning van bekers

Mijn wens weet ik natuurlijk al maar wordt bevestigd, geluk brengen, spirituele groei, dingen bereiken
Het obstakel is dat ik aan het leren ben
Wat ik moet brengen is rust en harmonie in het vermengen van 2 werelden,
De uitkomst is een vriendelijke betrouwbare adviseur

ok..geduld hebben en rustig doorleren dus ;)

Astarte

Ikzelf ben een beginneling in de Tarot. Ik heb heel veel boeken. Maar echt leggen doe ik nog niet. Ik moet nog veel leren. Ik hoop Grijze Man dat je Tarot kennis snel zal groeien.

Gabriëlla

Ik denk dat je wat zekerder van jezelf moet worden Grijze Man want je kunt het best!!

GABRIELLA