Een geest houd mij tegen

Gestart door Lotje, december 16, 2015, 11:08:11 AM

Lotje

Dit is zo'n werkelijke droom waarin je het gevoel hebt actief deel te nemen en bewust dingen doe en zeg.

Ik ben in het huis wat in mijn jeugd aan mijn grootouders van vaders kant behoorde, ik heb er veel gelogeerd. Later woonde ik er zelf met mijn ex-man. Mijn ex-man kwam niet in mijn droom voor. De inrichting van het huis in mijn droom is gemengd. Deels van mijn grootouders, deels van de tijd dat ik er zelf woonde. Zelf zie ik dat als tijdloos.

Als mijn droom begint ben ik in de keuken, ik denk met mijn moeder, maar mogelijk kan het ook mijn oma (vaders kant en zij leeft nog, net als mijn moeder) zijn. Ik wil haar helpen in de keuken. Maar ik zit met opgetrokken benen op de grond, met mijn rug tegen het aanrecht. Ik voelde dat iemand duidelijk, een voet stevig op mijn scheenbeen zet om mij te verhinderen op te staan. Diegene is onzichtbaar.

Dan is er een stukje wat ik niet goed terug kan halen, dat is een beetje een blur, maar hierna weet ik ineens dat er een sterke geest aanwezig is die mij dwars zit.

Weer helder:  Als ik de geest of de onzichtbare vraag of hij er nog is, in de keuken, laat hij iets bewegen, heel stevig. Zoals een paar keer Chimes of mobiel met gebreidde voorwerpen (babyachtig zoals boven een wieg, maar het hangt boven het aanrecht en is blauw-wit), die hij helemaal horizontaal liet gaan met de beweging. Hij laat het zo hard bewegen om aan te geven hoe sterk hij is. Hij lijkt me te bespotten met het aangeven van zijn kracht. Dat voelde wat boosaardig. Ik probeer hem als een vlieg te slaan om van hem af te komen, maar steeds is hij er weer en laat hij iets bewegen om dat duidelijk te maken, meestal de Chimes.

Inmiddels aardig van slag loop ik naar de kamer waar veel van mijn familie (moeders kant) aanwezig is. Ik wil hen graag vertellen wat er in de keuken zit. Maar dan krijg ik van achteren een klap met een openslaande kastdeur, van een antieke kast waar ik voor stond. Daardoor ben ik even afgeleid. Maar het trekt de aandacht van de anderen. Als mijn familie aandachtig gaat luisteren naar mij kan ik niet meer praten, de woorden kwamen er niet uit, hoe hard ik ook probeer.

Hier word ik wakker en ben heel erg angstig, heb het licht aan gedaan om zeker te weten dat hij niet echt in de slaapkamer aanwezig was. Omdat de droom zo echt was, en de overgang zo klein, dacht ik werkelijk dat hij er nog zou zijn, maar er bewoog niets. Ik durfde niet meer te gaan slapen. De angst is groter dan ik gewend ben na een nachtmerrie en lijkt kamer vullend groot.

Ik heb sterk het gevoel dat dit een boodschap is. Maar ik begrijp niet goed welke. Is er iemand die hier iets in ziet?  :-\

jeroenymus

Beste Lotje,
Het is al even geleden dat je deze droom plaatste toch hoop ik, dat je dit nog leest.

Als eerste wil ik je even wijzen op de eerste topic. Zoals je droom hebt opgeschreven is deze een beetje lastig te duiden. Je hebt er veel interpretaties tussen staan die je waarschijnlijk had toen je de droom opschreef. Het is het beste om deze in een aparte alinea neer te zetten. Zodat de duider goed kan onderscheiden wat je daadwerkelijk droomde, en wat je eigen gedachten daarbij zijn.

Je droomt over een aantal krachtige symbolen. Ik lees je Moeder of mogelijk je oma en de locatie is in de keuken.
De relatie met onze moeder is van allergrootst belang en zal daarom vaak in dromen verschijnen. Familieleden verschijnen vaak in dromen als zichzelf en onderstrepen zo onze relatie met hen. Of ze typeren verschillende herkenbare aspecten van onze persoonlijkheid.
Je wil je moeder (of oma) helpen maar wordt verhinderd door een onzichtbare kracht of geest.
Het kan zijn dat de kracht of geest u wijst op vroegere fasen van bestaan en vroeger gedrag. We moeten dit identificeren en erkennen dat we verder zijn gegaan. Dat is wellicht de tegengestelde boodschap die in deze tegenstelde droomsymbool zit verborgen. U wilt uw moeder helpen maar dat lukt niet, maar misschien ligt dat ook helemaal niet meer binnen uw macht. Uw wordt min of meer achtervolgd door de geest. Wellicht is er ‘iets’ in het verleden wat u nog niet helemaal verwerkt heeft. De geest in uw droom wil u in die zin juist helpen. U hoeft er helemaal niet bang voor te zijn.
Mijn interpretatie over de geest in uw droom is dat de Geest uw toekomstige Zelf is die u ergens voor wil waarschuwen. Je zou het ook een beschermengel kunnen noemen. Tijdens de spirituele ontwikkeling van ons leven verbreedt onze perceptie zich van het alledaagse naar andere dimensies van kennis. Het spirituele Zelf heeft toegang tot het gehele collectief onbewuste van de mensheid. Wanneer er geesten verschijnen in dromen, kunnen zij de functie hebben om ons door de verschillende stadia heen te helpen.

U bent in de keuken. En daar verschijnt de geest ook voor het eerst.
De rituelen die verband houden met haard en vuur zijn belangrijk omdat zij in wezen een spiritueel offer zijn. In de meeste culturen bestaan volksverhalen die met de keuken hebben te maken, en in spirituele zin voor transformatie staan. De keuken is in die zin een warme geriefelijke plek omdat daar iets gemaakt wordt. Het is het spirituele symbool geworden van het voedende aspect van de vrouw. Tevens stelt bij de meeste mensen de keuken het ‘hart’ van het huis voor.

De geest laat de chimes bewegen om aan te geven hoe krachtig is. Afgezien van dat geest aspect vind ik het opvallend dat u juist over dit instrument droomt. Het ligt niet voor de hand. Speelt u het zelf? Is er iemand in uw omgeving die het nu of in het verleden speelde? Of houdt u of iemand in uw omgeving misschien gewoon van klassieke muziek?
Wanneer u uw familie erbij haalt en deze aandachtig gaat luisteren, kunt u niet meer praten. Dit wijst weer op de geest. U wilt uw moeder helpen maar wordt verhinderd. U wilt praten maar wordt verhinderd. Wellicht heeft u deze tegengestelde gevoelens (en heeft u deze droom vol tegengestelde symbolen) omdat u zich misschien niet helemaal ‘thuis’ voelt in uw familie, terwijl u wel weet dat het uw ‘thuis’ is. Er zijn misschien (spirituele) zaken waar niet over kan of mag praten, wat u wel graag wil. Het kan van alles zijn.
Mijn interpretatie is dat de Geest een deel van uzelf is. Het nog onbekende (en inderdaad krachtige deel) waar u wellicht nog geen contact mee heeft gekregen. Wanneer u volgende keer een dergelijke droom heeft vraag de geest dan niet of hij er nog is, maar wat deze wil. Want zo te lezen had u dus een lucide droom. Er ligt m.i. een verborgen potentieel in u, waarvoor het tijd wordt dat de wereld daarmee kennis maakt. Confronteer de Geest. Het is volgens mij het krachtigste symbool van de menselijke geest om te doen in het leven. Ik denk niet dat u bang hoeft te zijn.

Veel succes. :)

Gabriëlla

Hoi Lotje,

Ik krijg sterk het gevoel dat deze droom een boodschap van je voorouders is. Jij zit daar op de grond in die keuken: omdat je niet mag opstaan lijkt het wel alsof je verplicht bent om eens goed te rade te gaan bij wat je mogelijk geërfd zou kunnen hebben, zelfs van heel lang geleden! Kan het zijn dat je een nieuwe weg moet inslaan?

GABRIELLA