Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Shark attack:

Gestart door Opti-Mystique, maart 17, 2005, 21:10:42 PM

Opti-Mystique

Haai ;D Ricca,

Dank je wel voor je vlotte reactie! Ik heb gisteren al mijn dromen in dit topic en de jullie uitleg nog eens rustig nagelezen, omdat ik moeilijk mijn vinger erop kan leggen, welke gebeurtenissen of emoties vergelijkbaar zijn met nu en een paar maanden terug.

Wat wel een aangename ontdekking was, is dat ik toch weer meer gegroeid ben in dit verhaal. In de droom in mei, toen de haai aan de waterlijn stierf, durfde ik niet dichterbij te gaan, hoewel ik medelijden met het dier had.
In mijn droom van gisternacht passeerde ik de belangstellende omstanders, en vanaf het moment dat ik het water -de emotie- instapte, had ik het gevoel dat de haai mij toebehoorde. Nadat ik het zand van zijn kop geveegd had, heb ik de dode vis met beiden armen uit het water getild.

De inham met de overhangende bomen leek een mooie plek te zijn, die ik de ervaring in de belichaming van de witte haai gegeven heb. Hij ligt daar rustig en vredig en ik kan die plek bezoeken als ik wil; de ervaring is niet vergeten en dat hoeft ook niet... De haai is al een tijdje dood, maar het lichaam vergaat niet.

Dát is eigenlijk het gevoel dat ik erbij kreeg... ::) Misschien heeft het niet zozeer te maken met een recente, vergelijkbare gebeurtenis in mijn leven die de haai weer oproept, maar besef ik door deze trigger om mijn voorgaande dromen weer terug te lezen, dat ik weer een stuk verder ben in het afsluiten van een proces dat zo lang mijn leven beïnvloedt heeft... :) Ik blijf het fantastisch vinden om op deze wijze te dromen en te leren zien welke waarde ze hebben!

Liefs, Dolf

Palomino

Haai Dolf,

Je moest een stukje naar links in het water en je moest er moeite voor doen om vast te kunnen stellen dat de haai daadwerkelijk dood was.
Er van uitgaande dat deze haai je stiefvader symboliseert, denk ik dat je er van uit kunt gaan  dat je diep van binnen verder bent in het vergevingsproces dan je je bewust bent...
Gevoelsmatig weet je dat hij geen bedreiging meer vormt: Hij is wit, dood en met name kléiner dan in voorgaande dromen>>> Dit geeft m.i. aan dat je naar vergeving toe aan het groeien bent maar dat de boosheid,de onmacht en het wanhopige gevoel dat je als kind ervaarde nog zó aanwezig zijn dat je nog niet wíl vergeven...

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Citaat van: Palomino op oktober 25, 2005, 09:45:50 AM
...>>> Dit geeft m.i. aan dat je naar vergeving toe aan het groeien bent maar dat de boosheid,de onmacht en het wanhopige gevoel dat je als kind ervaarde nog zó aanwezig zijn dat je nog niet wíl vergeven...

Lieve Palo,

Ik kan me in het eerste deel zeker vinden, wellicht ook in je stelling dat ik onbewust al verder in het vergevingsproces ben, dan ik denk. Het laatste zal ik niet klakkeloos beamen. Ik ben er de laatste tijd erg weinig mee bezig, al wil het niet zeggen dat wat ik niet zie, er ook niet is. Maar als ik even de tijd neem om aan deze man terug te denken, dan is boosheid en onmacht niet meer de eerste emotie die ik voel... Eerder een gevoel van (be)rust(ing). :)

Liefs, Dolf

Palomino

Citaat van: Palomino op oktober 25, 2005, 09:45:50 AM
dat de boosheid,de onmacht en het wanhopige gevoel dat je als kind ervaarde nog zó aanwezig zijn dat je nog niet wíl vergeven...

Lieve Dolf,

Bij nader inzien (van de droom) begrijp ik niet waarop ik bovenstaande gebaseerd heb...waarschijnlijk herinnerde ik me door jou vroeger gedane uitlatingen over nog niet kunnen vergeven, die nu niet meer van toepassing zijn  ::)

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Citaat van: Palomino op oktober 26, 2005, 11:57:19 AM
...begrijp ik niet waarop ik bovenstaande gebaseerd heb...

Haha... jammer... je had me namelijk toch een beetje nieuwsgierig gemaakt met deze aanvulling... ;D

Opti-Mystique

Even een upje; niet alleen omdat deze keten aan symbolische haaiendromen zich zo mooi ontwikkelt en samen met de interpretaties tot nu toe heel waardevol voor mij is gebleven, maar ook vanwege de overeenkomstige symboliek in de dromen van vannacht en die van 4 jaar geleden... het water voor emoties, de oorsprong in mijn jeugd, omstanders die mij uit het water trekken... en de tegenstelling van de thans vredige wateren, nog altijd sinds de laatste haaiendroom...  :-X

Opti-Mystique

Hi all,

Door mijn droom vannacht moest ik meteen denken aan mijn reeks eerdere haaiendromen, die ik hier gedocumenteerd heb. In de ruim 10 jaar na de laatste haaiendroom die ik me kan herinneren (symbolische dromen zijn zo opmerkelijk levendig!), ben ik menig maal ondergedompeld in de donkere wateren van mijn gevoelsleven om de confrontatie aan te gaan. Met de haaien, onverwerkte pijnen, een bedreigde diersoort waar er toch een aantal meer van zijn dan je denkt!

Vannacht zwom ik echter in een azuurblauwe tropische zee, vlak bij de kust. Het zeewater was zo helder dat ik tot ver kon zien, temeer omdat ik goed overzicht had doordat ik een stukje boven het water in de lucht hing. "Opgepast, hier zitten zeker haaien!" dacht ik en tegelijkertijd sprak ik deze gedachte hardop uit. Een visser die even verderop met zijn boot bezig was keek lachend op en zei "Nee hoor, hier zitten geen haaien... die zijn allemaal gevangen!"
Pas dan valt het me op hoe opvallend leeg de zee is, niet doods maar gewoon heel kalm. Zo ver als je kunt zien alleen maar diep, blauw, kraakhelder water.

Even later bevind ik me wat dieper onder water. Ik irriteer me aan de belletjes van uitgeademde perslucht, die me al het zicht ontnemen. "Ik wil kunnen zien, ik wil niet verrast worden als hier witte haaien blijken te zitten!" schiet het door mijn hoofd. De belletjes gaan niet weg. De haaien komen ook niet. Als ik niets kan zien, dan ik moet het doen op gevoel en vertrouwen... Het is veilig! ;)

Liefs, Dolf

Carla

Jee.. wat een prachtige droom Dolf!!

Opti-Mystique

Citaat van: Opti-Mystique op maart 17, 2005, 22:00:59 PM
...De tweede haai, al die andere mensen en het afgesloten water in het recentste sequel ( ;D ) roepen helemaal vraagtekens op...

Potverdikkie: als ik dit teruglees met wat ik nu weet... Dan stond het afgesloten water destijds symbool voor de baarmoeder (het vruchtwater), de tweede haai voor het getal twee(ling) en is het "slachtoffertje" enerzijds mijn tweelingbroer die het niet gered heeft (Of toch wel? Ik red hem met gevaar voor eigen leven!) en staat het anderzijds symbool voor de impact die dit trauma op mij als alleengeboren tweeling heeft gehad. Toen zou het echter nog 5 jaar duren voordat ik d.m.v. regressie zou ontdekken dat er inderdaad ooit een tweelingbroertje was. Wauw.

Carla

Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen, maar ik lees graag mee.

Gabriëlla

Misschien een wat rare vraag Dolf maar heb jij jezelf misschien onbewust in gevaar gebracht? Ben je (mede) hierdoor heel wantrouwend geworden jegens mensen? Dat roept dit beeld namelijk in mij op.

Opti-Mystique

Hai Gabriëlla,

Ik ben gek op rare vragen! ;D De meest recente droom gaat over het resultaat van mijn verwerkingsproces over de afgelopen jaren: de lege kalme zee weerspiegelt mijn onderbewuste en de mededeling van de visser dat alle haaien (door hem) gevangen zijn, is een bevestiging dat ik alle oude pijnpunten onder de oppervlakte heb opgeruimd.

In het tweede deel van de droom gaat het over het heden en de nabije toekomst, waarin ik mij bevind in nog niet eerder verkende gebieden van mijn onderbewuste. Er is oud gedrag, een drang naar (over)zicht en kunnen anticiperen op het mogelijk gekwetst worden. Ik mag me ervan bewust worden dat het nu veilig is om te voelen en dat ik er op mag vertrouwen dat ik het leven kan nemen zoals het komt.

Bij het teruglezen van een eerdere haaiendroom besefte ik dat de symboliek sterk verwees naar de oorsprong van een toen nog onverwerkt en zelfs onbekend trauma. De symboliek wees mij 10 jaar geleden heel precies in de richting. Met wat ik nu weet is het een mooie constatering van hoe de puzzel in elkaar is gevallen.

In reactie op je vraag: ik ben niet heel wantrouwend jegens mensen. Daarentegen groeit het vertrouwen in mezelf. Ook kan ik blind op mijn intuïtie vertrouwen als ik het gevoel heb dat het beter is om wat afstand tot bepaalde personen te bewaren :)

Liefs, Dolf

Gabriëlla

Dank je Dolf 8) Ik hoop dat je zelfvertrouwen nóg verder mag groeien! We zullen duimen voor 2016!

Opti-Mystique