In dialoog met de tarot.

Gestart door Geert, oktober 15, 2015, 20:57:39 PM

Geert

In dialoog met de tarot. Tot en met het advies van een Aas.

Schudt gedachteloos de kaarten en trek er een uit. Dat is je thema.
Ga die kaart duiden op zo'n manier dat er een vraag ontstaat.
Met die vraag schudt je de volgende kaart uit je deck.
Trek je Munten Vijf dan neem je de kwintessens van de tot dan gelegde kaarten.
Trek je een Aas dan is dat het advies dat de Tarot je wilt geven.

Alle kaarten daarvoor zijn samen het pad ernaartoe.
Het advies van de Aas is dus gekleurd met de kaarten die er aan vooraf gingen.

Hier stopt het spel.

Noteer alles wat je gedaan hebt, veeg alle kaarten bij elkaar en begin opnieuw.


Gabriëlla

Welke kaart heb jij gedachteloos getrokken Geert? Wat is je vraag?


GABRIELLA

Geert

#2
Uit het RW-deck heb ik bekers 7 getrokken.
Wat me daarop te binnen schoot was illusie.
Het thema werd Illusie.
De vraag die ik daarop stelde was: "Op welke illusie staar jij je blind?"

De daarop volgende kaart was: X Het Rad van Fortuin
Daar kwam deze vraag uit voort (onthoudt het thema illusie): "Is jouw lot een illusie?"

Zwaarden II. Dualiteit en twijfel komen binnen. Maar ook samengaan.
Poeh, poeh, zou Winnie zeggen. Enfin, lot en illusie. Breng dat maar eens samen met Zwaarden II.
"Maak ik van mijn mening mijn lot en heb ik de illusie dat ik daar verder mee kom?"
(Voel ik in deze vraag een slachtofferrol?).

Dat bracht mij bij een stoeierij met de Koningin van Pentakels.
Aarde en materie. Mooie spulletjes. Wat waardevol is. Werken, bezit en doen.
Op dit punt vind ik het interessant om verder te gaan op het thema slachtofferrol.
Ik heb de illusie dat ik dat niet ben. Ik geloof ook niet zo in het lot. Ik stuur mijn leven zelf.
Of is dat een illusie? Een die je als slachtoffer in stand kan houden? Ook een illusie?
Slachtoffer is geen goede manier om, wat waardevol voor je is, te bewaken.
(voel ik in deze laatste zin manipulatie?)
Dus de vraag: "hoe bescherm ik dat wat voor mij waardevol is?"

Wordt vervolgd. (loopt het podium af om even wat koffie te tanken)

Ik heb mezelf al aardig geconfronteerd met wat vragen. Het feit dat ik bepaalde antwoorden voelde
in vragen, geeft al aan dat je ook minder mooie kanten hebt. (slachtoffer en manipulatie).
Je moet ook niet de illusie hebben dat je die niet hebt.
Er zijn altijd triggers die je een bepaalde kant opsturen. Dat is bij mij ook zo.
Het is wel handig te weten welke die triggers zijn. Het orakel van Delphie: ken uzelf.

Ik begin me nu al aardig kwetsbaar te voelen. 

De vraag: "hoe bescherm ik dat wat voor mij waardevol is?"
Toe maar, gooi er maar wat tegenaan, Staven Zeven. Man met stok, verdedigt zich tegen stokken.
Vuur met vuur bestrijden. Dat helpt niet. Dan brandt wat waardevol is ook af.
Het lijkt mij beter om dat wat waardevol is met anderen te delen.
Die gedachtegang daar kan ik wat mee. Nu nog een vraag erbij. (Waar blijft de Aas? ;) )
Hoe deel ik wat waardevol is met anderen?

Een Koningin met een Beker. Dat is een inkoppertje. Doe het liefdevol.
Wat je hebt kun je geven. Wat je niet hebt kun je niet geven. Zingeving heeft te maken
met zin hebben. Je kunt pas zin-geven als je ook zin hebt. Heb je zin om je leven te leven?
Dan kun je er ook zin aan geven. Liefde kun je geven als je liefde hebt.
Het moet als het ware door je heen stromen. Liefde voelen voor wat waardevol is, is gelijk
aan beschermen. Dat vind ik ook een mooie gedachtegang. Zo komen we ergens. Volgende vraag.
Hoe zorg ik ervoor dat de liefde blijft stromen? (hebben we het thema nog?)

Zwaarden 10..........

in Reactie #3 ga ik verder.

Geert

#3
Zwaarden 10, vertel mij: "hoe zorg ik ervoor dat de liefde blijft stromen".
Zwaarden gaat over het denken.
Je kunt jezelf helemaal stuk denken. Hoofd en hart doorboord.
Dat is dus niet zo handig als je de liefde blijvend wil laten stromen.
Heb ik soms teveel destructieve gedachten? Zit ik mezelf daarmee in de weg? Oei, oei.
Geef daar maar eens een eerlijk antwoord op.
Ja, gedachten kunnen wel degelijk een belemmering zijn om te groeien.
De illusie is dat je het beschermt, de werkelijkheid is dat het niet kan groeien.
Helemaal terug naar het begin,  "Op welke illusie staar jij je blind?".
Daar komt de vraag:  "Welke gedachte maakt mij blind?"

IV De Keizer. Het antwoord is er ook meteen. Structuur (ken uzelf) . En teveel van iets moet je loslaten.
Het wel zo handig om je dan af te vragen waar dat teveel aan structuur vandaan komt.

Pentakels drie. Drie gaat over de groei. Je bekwamen in je vaardigheden.
Controle houden over je groei. In samenhang met de vraag zou dat kunnen betekenen:
structuur aanbrengen om de groei te controleren. Ja het mag best wel wat losser.
Laat de illusie maar los dat je iets kunt beheren door het te beheersen.
Dat gezegd hebbende trek ik de volgende kaart.

De Aas van Staven. Geestdrift komt als eerste binnen. Maar er zit meer in. Het is de advieskaart.
Weer even vrijelijk associëren op het thema en het gelopen pad.
Zijn de dingen die je doet wel de dingen die je graag wil doen. Leeft dat wat je doet wel echt voor jou?
Alleen dat wat leeft kan groeien. Snoei weg wat niet meer kan groeien en wat een illusie is.
Sabel je luchtkastelen neer (zwaarden 10). Illusies houden je op in je ontwikkeling en kosten je energie.
Wat je liefde kan geven kan ook groeien maar dan moet het wel stromen. Dat mag best geestdriftig.

Gabriëlla

Hey Geert!

Troost je, op mij kwam je van begin af aan al niet een slachtoffer over ;D Je lijkt mij eerder iemand die poeslief begint en naarmate de tijd vordert steeds meer kracht en scherpte laat zien :D Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar eigenlijk wel om moest lachen!

Is jouw lot een illusie. Zwaarden 2 geeft mij het gevoel dat je lot is/wordt om te leren omgaan met reacties van je omgeving. Er is iets met jou en je omgeving aan de hand krijg ik het gevoel maar wat dat is. Kan het zijn dat jij op een bepaalde manier teveel gelooft in mensen? Er is iets waardoor je mensen soms onterecht op een voetstuk plaatst en dat je daar problemen mee krijgt. Jij stuurt je leven zelf schrijf je. Kan het zijn dat mensen jou te eigengereid vinden? Kan het zijn dat je veel waardevols mist als je niet of te weinig naar anderen luistert?

Wat de Koningin van Bekers betreft: geef inderdaad met liefde maar dan wel aan degene die het verdienen. Kan het zijn dat hier (ook) een stukje illusie bij jou zit? Dat je je liefde hierdoor per ongeluk aan kwaadwillende mensen geeft?

Zwaarden 10 :o Liefde blijft stromen als je kunt vergeven (wat niet automatisch vergeten betekent) Dat je beseft dat ook die ander een stuk karma heeft uit te werken! Dat je ondanks de vele steken die je van die ander hebt gehad in jezelf blijft geloven. Als je haat blijft koesteren zit je jezelf in de weg! Ook als je geen vertrouwen meer durft te hebben in mensen.

Kan het in dit geval misschien ook zijn dat je juist wat meer structuur voor jezelf moet gaan maken (De Keizer)?

GABRIELLA

Geert

Dank je wel Gabriëlla voor je feedback.

Het valt niet mee om bloot te gaan. Ik heb muts en sokken aangehouden  ;D

Inderdaad, slachtofferrol past mij niet.

Liefde zie ik als de zon, die schijnt voor iedereen, dat moet gewoon stromen.
Behalve als de buurman zijn TV erg hard heeft staan.  ;D

Vergeven tip je aan. Dat is ook een mooi thema.
Veel mensen zien vergeven als iets van zichzelf weggeven, maar vergeven is nou juist een cadeau aan jezelf.
Vergeven haalt obstakels weg waardoor je weer verder kunt.

Hier zie ik al een begin van een legpatroon:
Wat geef jij weg van jezelf?
Wat geef jij jezelf cadeau?
Voor welke obstakels sta jij in je leven?
Hoe stap jij over die obstakels heen?

Op deze manier filosofeer ik tot het legpatroon voor me gaat leven.
Dan weet ik ook dat het verankert is. Plak het thema er aan vast en klaar.

Wie weet doe ik hier nog eens iets mee.

Gabriëlla

Laat ik net denken dat jij naturist bent :D :D

Maarre....ik ben benieuwd naar je vervolg Geert!


GABRIELLA