koppeling kaarten

Gestart door E, augustus 26, 2015, 09:47:44 AM

E

Hoi,

Ook ik probeer doormiddel van de tarotkaarten al een tijdje om antwoorden te krijgen op mijn vragen en een zicht op wat het leven mij nog te brengen heeft.
Bij mijn laatste legging kreeg ik de volgende kaarten
1) de dood
2) de toren
3) de hogepriesteres
4) gerechtigheid
5)kracht
Nu zie ik in deze kaarten niet het volledige verhaal en denk ik dat ik er ook alleen maar uit afleid wat ik zelf wil zien..
De combinatie van de 2 eerste kaarten lijkt mij niet echt positief, of net wel?
De vraag was of ik er wel goed aandeed om te blijven wachten op iemand..

Is er iemand die hier een duidelijker beeld van kan scheppen?

Geert

Het is voor de duiders prettig om te weten of je alleen maar de grote arcana hebt gebruikt.
Uit je vraag is af te leiden dat je op iemand wacht. Dan zou ik het hele deck gebruiken.
Hofkaarten kunnen namelijk personen aangeven.
De elementen van de andere kaarten geven daarbij een richting aan.
De gebruikte legmothode vermelden is ook handig.
De positie van een kaart in de gebruikte legmethode verteld ook iets over de kaart.

E

Ik heb inderdaad alleen maar gebruik gemaakt van de grote arcana.
Mijn legging was volgens de methode van 5.
1)de gunstige elementen 2) ongunstige elementen...
Weet je hiermee voldoende?

Geert

Bij de kaarten, die ik voor me heb gelegd, krijg ik het beeld van chaos. En het beeld van iets dat moet worden afgebroken voordat het nieuwe kan worden opgestart. Dan pas ben je door schade en schande wijs geworden. Zo beschouwt zijn de eerste twee kaarten wel positief. Alle kaarten zijn eigenlijk altijd positief, als je de geboden les geleerd hebt en toepast.

Of je er goed aandoet om op iemand te wachten?
Stel jezelf de vraag: "Waarom zou ik op iemand moeten wachten"?
Gebruik het hele deck.

E

Blijkbaar is de vraag/legging veel onduidelijk dan ik dacht, maar alvast bedankt voor de moeite!
Met het volledige deck heb ik nu een heden, verleden en toekomst legging, waarbij ik eerst 6kaarten uit de grote arcana en daaromheen 12 van de kleine arcade gelegd heb krijg ik dit:
1)keizerin 2)de gehangene 3)de ster 4)het oordkeel 5)de toren 6) de keizer
a)zwaarden ridder b)staven koning c) bekers tien d)bekers koning e)bekers koningin f)munten drie g)bekers drie h)munten negen i)staven vier j)munten aas k)staven schildknaap l)zwaarden twee

Geert

Beste E,

Het leest niet prettig als je alles achter elkaar op een regel invoert.
Al je de legging onder elkaar zet, leest dat stukken prettiger.

Kaarten leg je in een patroon, de plaats in het patroon werkt mee aan het duiden van de kaart.
Dus ook nu weer, welke methode heb je gebruikt.
Je kunt ook voor de kaart zetten wat de bedoeling van die kaart is, in dat patroon.
Zoals: dit is het nu, dit moet ik doen, dit moet ik laten, dit blokkeert mij.
Deze vier als voorbeeld.

Waarom houd je de grote arcana strikt gecheiden van de andere kaarten?
Op deze manier krijg je geen goed beeld. En dus ook geen goed antwoord.

En dan jouw vraag. Je krijgt antwoord op de intentie waarmee je de vraag stelt.
Het gevoel dat je erin legt, de achterliggende gedachte. Het antwoord zit in de vraag.
Als je dat kunt, helpt het om de vraag te visualiseren.

Nog twee aanraders:
Boek: De Tarot als gids voor het dageliks leven, van Hajo Banzhaf.
Boek: Tarot voor iedereen, van Annick van Damme.

E

ik was begonnen met enkel de grote arcana, omdat dit mij om te beginnen veel makkelijker leek.

verleden:
1) de keizerin
5) de toren
a)zwaarden riddee
b)staven koning
c)bekers tien

lot:
2) de gehangene
j) munten aas
k) staven schildknaap
l) zwaarden twee

nu:
4) het oordeel
d) bekers koning
e) bekers koningin
f)munten drie

toekomst:
3) de ster
6) de keizer
g) bekers drie
h) munten negen
i)staven vier

Geert

Uit jouw operking maak ik op dat je het duiden van de kaarten graag wilt leren.
Ik stel dan voor om je door het duiden van de kaarten interactief te helpen.
Door je stukjes op weg te helpen. Maar het duiden doe je zelf. Dan leer je iets.
Niet dat ik zo goed ben. Maar interactief werken ligt mij het best.

Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt door de kaarten op deze manier te leggen.
Maar alléz...

De volgende stap is kijken of er een bepaald element de overhand heeft.
En/of dat er een of meerdere elementen ontbreken.
De elementen zijn: staven/vuur, bekers/water, zwaarden/lucht, pentakels/aarde.
Door de verhouding in de elementen te bekijken krijg je al een beeld van de sfeer
Vervolgens kijk je naar de hofkaarten. In het verleden ligt bijvoorbeeld, Zwaarden Ridder
en Staven Koning. Deze twee personen kunnen te maken hebben met jouw vraag en het verleden.
Zwaarden Ridder kan te maken hebben met koel en afstandelijk,
De Staven Koning is daarentegen vurig en geestdriftig.
Herken je deze types en kun je ze een naam geven?

Welk boek gebruik bij het duiden van de kaarten?
Met welke vraag heb je deze kaarten gelegd?

E

Dat was inderdaad het plan, maar hoe meer ik ermee bezig ben hoe moeilijker het mij lijkt  :)
Ik gebruik de volgende boeken:
Met kaarten de toekomst lezen, tarotkaarten lezen van Lucia Fontana
Sleutel tot de tarot van Nood Van Den Eerenbeemt
en Tarot werkboek van Jolanda Bolt

Ik had bekers/water als overheersend opgeschreven en geen ontbrekende elementen. Zodoende weet ik ook niet of er zoiets is als "overheersend" genoeg? (Bekers had ik 4x en zowel de staven en munten 3x, maar dit ligt misschien aan ook de legmethode?)
ik had voor mijzelf de zwaarden ridder als materialistisch opgeschreven en de staven koning als krachtig en gepassioneerd.
Wat bedoel je juist met een naam geven?

De vraag was nog altijd met betrekking tot het verdere verloop van mijn 'relatie'.

Geert

De vraag met een naam geven, daarmee bedoel ik of je er ook echte personen bij ziet.
Mensen die je kent uit het verleden en misschien nu nog.
Ze kunnen ook betrekking hebben op jezelf en iemand anders.

E

Ik 'kan' hier inderdaad wel iets in zien, maar heb het gevoel dat dit dan heel erg kort door de bocht is, en omdat ik dit wil zien dan :-\
Uit het verleden stel ik dat er sprake was van een gelukkige situatie/harmonie(bekers 10) die gebaseerd was op een bepaald materieel comfort (keizerin) die omgestoten is of een terugval(de toren).
Zit hier iets in of zie jij iets compleet anders?

Geert

Jij hebt de kaarten gelegd en wat jij erin ziet dat telt.
Ik ken het gevoel wel, dat je wat onzeker kan zijn bij het duiden.
En het ego kwebbelt nog wel eens mee, maar kan ook hele nuttige dingen zeggen.
Goede balans tussen hoofd en hart.
Heb vertrouwen in jezelf, dat vergroot de betrouwbaarheid.

Blijf bij het duiden wel contact houden met je vraag. Die vraag ging over je relatie.
Ik durf er een mooi ding om te verwedden dat je diep in je hart het antwoord al hebt gevoeld.

Geert

Citaat van: E op augustus 27, 2015, 18:38:33 PM
Ik had bekers/water als overheersend opgeschreven en geen ontbrekende elementen. Zodoende weet ik ook niet of er zoiets is als "overheersend" genoeg? (Bekers had ik 4x en zowel de staven en munten 3x, maar dit ligt misschien aan ook de legmethode?)

Ik vind het een mooie balans. Water overheerst niet. Het zorgt ervoor dat de boel stroomt.

De Hofkaarten leveren ook elementen. Bij het Rider-Deck is dat het volgende:
Koning - Vuur
Koningin - Water
Ridder - Lucht
Schildknaap - Aarde

Als je de elementen loslaat op, bijvoorbeeld, "ideeën" dan zou je het volgende kunnen zien:
Met teveel vuur verbranden je ideeën. Het gaat aan eigen succes ten onder.
Met teveel water spoelen je ideeën weg.
Teveel lucht laat het verwaaien.
Met teveel aarde wordt het allemaal te zwaar.

Met te weinig vuur ontbreekt de geestdrift.
Met te weinig water stroomt het niet door.
Met te weinig lucht zullen je ideeën verstikken.
Met te weinig aarde vindt het geen houvast.

Staven kunnen branden en geeft vuur
Bekers vul je met water
Zwaarden suizen door de lucht
Munten is het slijk der aarde

Zo kun je hele schriftjes volschrijven.

Voor Tarot kies je het deck dat je het meest aanspreekt.
Dat is het deck dat tot jou spreekt.
Als je de kans krijgt, bekijk dan meerdere decks.

Geert

Ondertussen heb je nog geen antwoord op jouw vraag:
"of je er wel goed aan gedaan hebt om te blijven wachten op iemand".

De kaarten liggen er best wel gunstig voor. Zowel in het blokje nu als in het blokje toekomst.
Maar, het stemt niet overeen met mijn gevoel dat ik erbij heb.
De vraag: "heb ik er wel goed aan gedaan" suggereert dat het wachten al voorbij is.
Misschien zit daar wel mijn verwarring.

Wil je doorgaan met deze legging? of wil je liever een andere legging doen.
Die andere legging zou meer structuur moeten hebben.

Het kan ook zijn dat je vraag niet meer actueel is.

Als je kaarten gaat duiden dan kan het zijn dat sommige posities niet direct duidelijk zijn.
In dat geval pak je de volgende positie. Stel dat de positie "lot" niet meteen duidelijk is,
dan kan dat wel duidelijk worden door eerst de puzzel in de positie "nu" op te lossen.
Zo werk je al hoppend tussen de verschillende posities heen en weer. Bekijk het totale plaatje.
Je gevoel erbij is belangrijker dan het boek. Het boek is wel handig om erbij houden.

E

Fijn dat je zo je best doet om dingen uit te klaren en duidelijker te stellen!

ik had kernwoorden voor mijzelf genoteerd en deze dan eventjes opzij gelegd, omdat ik het idee had dat het te emotioneel geladen was en er alleen uithaalde wat ik wil.
wat ik er nu uithaal is
verleden:
een hartstochtelijke relatie en een bepaalde zekerheid(de keizerin en bekers tien) in het leven die nu te maken heeft met een terugval of zelfs verwoesting(de toren)?
Waarbij je langs de ene kant de zwaarden ridder hebt die hier eerder afstandelijk(tot zelfs het weglopen van het probleem) op reageert en langs de andere kant
de staven koning die vurig en gepassioneerd omgaat met deze crisis.

het lot:
het lot is voor mij het onduidelijkste om iets uit te halen
ik zie het vast zitten in een bepaalde situatie maar ook een test/opoffering met een nieuwe wending tot gevolg... het willen van een beslissing maar deze nog niet kunnen maken(de gehangene)
munten aas:
grote kracht die nodig is om een goede basis of succes te vormen.
de staven schildknaap kan ik hier niet helemaal duiden.
staven vier brengt rust en evenwicht na deze moeilijke keuze of besluitloosheid..
er dient zich een nieuw begin/radicale verandering op(het oordeel)
hiervoor moet ik mijzelf openstellen en vertrouwen op wat het leven mij brengt(bekers koning)
bekers koningin duid voor mij op het volgen van je intuite, zelfbeheersing behouden en een eventuele nieuwe romance maar net zogoed het wijsmaken van jezelf dat er romantiek in de lucht hangt?

toekomst:
er is opheldering op komst(de ster)
Sprake van passie en romantiek, een emotionele ontwikkeling en voldoening in een verbintenis (de keizer en bekers drie)
ook munten 9 en staven 4 staan dit bij met vervulling/bevredeging, harmonie...

ik had mijn vraag anders geformuleerd bij deze legging:
Of deze pauze de relatie goed deed en  we hier samen ook sterker uitkomen.
ik zie een crisis met veel twijfels, besluitloosheid en vast zitten in deze situatie.
Maar met goede communicatie en kracht komen we tot een goede, harmonieuze basis.
Ergens zie ik ook dat zelfbedrog, maar die komt niet echt tot uiting door het gebrek aan andere kaarten die hierop wijzen denk ik?
Tevens spreek wel van 'we' maar uit de kaarten kan ik alleen afleiden dat ik aan mijzelf moet werken en ontplooien en is er sprake van een nieuwe romance, spreekt dit toch voor de we uit de vraagstelling?