dit keer wel bij moeders dood aanwezig

Gestart door danseres, juni 18, 2015, 14:45:43 PM

danseres

Helaas weet ik nog maar wat flarden van mijn droom, baal ervan dat ik m niet gelijk heb opgeschreven maar goed. Ter inleiding; mijn moeder is op zaterdag 20 december jl overleden. Een dag voordat mijn zoontje en ik naar NL zouden gaan om de kerstdagen met de familie door te brengen (wonen in Spanje).

Zover ik me mijn droom weet te herinneren;
mijn moeder is volledig bloot. we staan in een rij en ik weet dat ze gaat overlijden maar ben blij dat ik er dit keer wel bij ben. volgens mij staat links van haar mijn vader. ik rechts van haar. Mijn moeder heeft haar ogen dicht. ze straalt een soort licht uit ineens en dan zegt ze; 'Dat zal wel God zijn'. Daarna zegt ze: 'ze zijn allemaal hier.' Ik begrijp dat ze al onze overleden familie bedoeld die haar opwachten aan gene zijde. Omdat ik weet (in het werkelijke leven) dat de relatie met haar moeder slecht was, vraag ik haar: 'Zijn ze lief voor je?' ze antwoord geloof ik van wel. Haar derde opmerking gaat over mijn vader. Dat hij haar snel zal volgen. Dat ie sneller dood zal overlijden dan we verwachten. plotseling.

Wat later in de droom, of een volgende droom vraag ik aan mijn moeder hoe het is in de hemel. Ze zegt; 'niet zo leuk (of dat het haar tegenvalt, weet niet meer de exacte bewoordingen) de mensen zijn hier allemaal aan het huilen omdat het tegenvalt (of omdat ze heimwee naar het leven hebben. zoiets)'.
ik zie dan inderdaad allemaal droevige mensen rondlopen 'boehooeeeee' aan het huilen.

Gisteravond voor ik ging slapen praatte ik met mijn moeder, zoals wel vaker als ik alleen ben. ik krijg geen antwoord maar ik mis haar vreselijk en dat zeg ik haar ook. Ik zei; ik mis je nog steeds zo mama. ik kan het nog steeds niet geloven dat je dood bent en ik vind het erg dat we geen contact meer hebben. zou zo graag weten hoe het met je is.

nu vraag ik me dus af of dit dus haar antwoord was. in het echte leven was mijn moeder bipolair. ook dus vaak depressief. nu vraag ik me af of dat doorspeelt in het hiernamaals.

al met al een verwarrend verhaal. was ook een deel in een grote kathedraal. de begrafenis van mijn moeder. maar dat is maar vaag blijven hangen. en een deel dat een hele groep vrouwen, religieuze vrouwen vooral aan het zingen waren en mijn moeder deed mee. bloot met dr armen in de lucht. maar dat is allemaal te vaag om te verklaren verder. dus belangrijkste staat hierboven denk ik wel.

wie weet er iets van te maken? :-\

Mikal

Het is jou droom dus ik vind het altijd lastig om er iets van te zeggen... Het is zo persoonlijk en ik ken jou 'droomtaal' niet. Maar als ik het lees denk ik dat het een verwerkingsdroom is. Je kon niet bij haar zijn toen ze overleed en nu ben je er wel bij. Alsof je in je droom overdoet wat je destijds niet kon doen.
Je schrijft dat je blij bent dat je er nu wel bij bent, doet me denken alsof er nu een eerste stap is gezet in je rouwproces na de eerste pijn en het gemis.

Dat ze bloot is doet me denken aan dat het is zoals het is en het materiƫle nu is weggevallen, desondanks heb je nog wel contact met haar, alleen nu op een ander niveau. Alsof ze nog wel ergens is en je in je dromen komt opzoeken en met jou begaan is.

Op je vraag hoe het daar is en er veel mensen aan het rouwen zijn en het dus tegenvalt, is mijn eerste gedachte dat dit over jou gaat. Dat jij heimwee naar haar hebt en haar nog zo vreselijk mist. Ik heb weleens ergens gelezen of gehoord (zover iemand dat kan weten natuurlijk) dat mensen die een overledene niet kunnen loslaten ook invloed heeft op de overledene. Dus misschien heeft het daar iets mee te maken... Maar ja, lijkt me ook heel begrijpelijk, is niet niks je moeder te moeten missen...

Het schijnt dat mensen in het hiernamaals ook tijd nodig hebben om los te komen van het leven dat ze geleefd hebben. Dat het leven en hoe ze zich voelde eerst nog doorgaat en vergelijkbaar is met het leven dat ze hier hebben geleefd. Als ze bipolair was denk ik dat dit ook nog kan meespelen. Hangt natuurlijk ook van de persoon af hoe snel dit gaat maar zover ik weet van deze materie is ze in goede handen...

Klinkt in elk geval wel als een boodschap van je moeder en alsof jij eerste stappen hebt gezet in je rouwproces.

Heel veel sterkte!!  :-*