Mijn dagkaarten

Gestart door lia, januari 18, 2015, 21:25:59 PM

lia

Vanmorgen trok ik Zwaarden een.
Ik wist echt niet wat ik daar mee aan moest.Nieuwe ideen? Gedachten ? Inzichten?
Zwaarden een vind ik lastig.
Ik besloot om vandaag extra op te letten of er iets gebeurde wat bij zwaarden een hoort.
Nadat ik er over had gelezen(op dit forum,in mijn boeken etc.) leerde ik wel,dat er sommige boeken zijn die heel negatieve uitleg geven.
Daar wilde ik niet in meegaan,want voor mijn gevoel hebben alle kaarten hun positieve kanten.
Omdat de Kluizenaar mijn jaarkaart is,besloot ik om me te richten op nieuwe inzichten.

Wat schets mijn verbazing? tijdens het mediteren op deze kaart(zwaarden een) kreeg ik plotseling een soort "legging" voor ogen.Niet met de kaarten maar een manier van kaart leggen.
Het gaat als volgt:
Je maakt twee stapeltjes.Een met de grote arcana,de tweede met de kleine arcana.
Je trekt eerst twee kaarten uit de grote arcana.
De eerste kaart is dat wat jij je nu bewust bent.
De tweede kaart is dat wat jij je niet bewust bent,maar wel invloed heeft.
Dan leg je met de kleine arcana vier kaarten naast elkaar.Dat is wederom datgene wat jij je bewust bent.
Je laat de eerste kaart meespelen bij de duiding van elk der kleine arcana kaarten.
Dan leg je onder de vier kleine arcanan kaarten nog een rij.
Elke kaart onder een kaart is de onbewuste invloed op die kaart.Daarbij speelt de tweede kaart ook een invloed.
Uiteindelijk kwam het woord "Inzicht" bij me op.

Dus noem ik deze legging een "inzicht" legging .
Verder heb ik het nog niet uitgewerkt,is het goed zo,of komt er nog aanvulling ????? Geen idee.
Is het voor de huidige situatie,og voor de toekomstige tijd etc.
Ik weet er niet goed raad mee,maar dat dit nieuwe idee te maken had met mijn dagkaart "zwaarden een,Is voor mij wel duidelijk.

Ik weet ook niet of deze legging al bestaat .....

Het voelde aan als een geschenk....en ik wilde dit graag hier delen.....
Maar ik denk dat ik hier wel aan verder ga werken



dameblanche

azen zijn GEEN  negatieve kaarten, azen geven je een kans.
de zwaarden aas geven je de mogelijkheid om een spreekwoordelijke knoop te kunnen gaan doorhakken.

deze legging bestaat niet, maar daar draait het eigenlijk niet om, het gaat erom of hij voor jou werkt.

kaarten van de grote arcana geven belangrijke levenssituaties aan de kaarten uit de kleine arcana worden weer gezien als hulpkaarten elke met een eigen element.
staven staan voor het element vuur
zwaarden staan voor het element lucht
bekers staan voor het element water en
pentakels staan voor het element aarde

hofkaarten geven weer een persoonlijk aspect van de vraagsteller aan.

lia

Bedankt Marianne voor je extra aanvulling.
Mijn gevoel over de kaarten wordt door jouw ondersteund.Geen negatieve kaarten.
Ik las ergens dat het aan de plaats ligt of de kaart een waarschuwing is of niet.Daar kan ik wel in meegaan.

Een knoop doorhakken...dat spreekt me aan..die neem ik mee bedankt.

Het verschil tussen de grote en kleine arcana wist ik wel,en daarom kreeg ik waarschijnlijk ook het inzicht om de eerste twee kaarten uit de grote arcana te nemen,die zijn belangrijk,spiritueel....
De andere kaarten vullen de eerste twee aan,meer praktisch etc.
Althans zo kwam het bij mij binnen toen ik er over mediteerde.

Ik denk dat ik deze legging  "inzicht in jezelf" of zoiets ga noemen.
En inderdaad,of dit al bestaat doet er ook niet toe.
Voor mij is het toch nog steeds allemaal voor mezelf,want ik leg momenteel geen kaarten voor anderen.
En of dat er ooit nog van komt,dat weet ik ook niet.
Voorlopig niet,dat weet ik zeker,want ik ben druk bezig met het opnieuw ontdekken van de betekenissen.....

dameblanche

het gaat erom waar JIJ belang aan hecht ,waar JIJ belang bij hebt, zo kan de een via een kruislegging een inzicht krijgen, de anders via een sterlegging, of een 3 kaartlegging.
het maakt allemaal niet uit, het gaat wat jij doorkrijgt, wat voor een gevoel dat jij hebt.

voor mijn gevoel heb je wel alles in huis, maar je durft niet, je denkt dat het allemaal al zo lang geleden is dat er een laagje stof op is gaan liggen, maar weet dat men fietsen of zwemmen ook niet kan verleren.

lia

Ja Marianne,je hebt gelijk .. fietsen verleer je niet,en de kaart leggen eigenlijk ook niet.

Ik heb inderdaad het gevoel dat het allemaal wat stoffig is geworden.
Maar ik vind het heerlijk om er weer mee bezig te zijn.Stof afnemen zogezegd.Ik ben ook al mijn boeken aan het nakijken (tjeetje,ik heb er echt heel veel),en ontdek dat ik veel boeken heb van Hajo Banzhaf.
Deze schrijver wordt hier op deze site ook gebruikt las ik ergens.

Zoals eerder aangegeven,lees ik nu met andere ogen.
Ik zie nu ook veel meer het belang van de combinaties,of de cijfers,of de elementen etc.
Ik doe af en toe een gratis legging online,en probeer dan de duiding te begrijpen.Vooral de plaats van de kaarten in het Keltisch kruis.Het verbaast me ook hoe accuraat zelfs die gratis online leggingen zijn.
Voor mezelf heb ik nog niet gelegd...,het voelt alsof ik er nog niet klaar voor ben.





dameblanche

wanneer ben je er dan wel klaar voor lia?
waarom steeds uitstellen, waarom verleg je steeds je grens?

lia

Dat vroeg ik mezelf ook af.
Vanmorgen bedacht ik dat ik veel plezier heb in het opnieuw bestuderen van de kaarten.
Ze helemaal opzuigen,en dat het kaartleggen zelf momenteel niet zo'n aandrang is bij mij.
Het zit er wel aan te komen...dat voel ik.
Ik laat het komen zoals het komt.

De mystiek,en de esoterische kanten spreken me aan......
niet de voorspellende kanten.Maar dat komt t.z.t. ook wel weer.
Alles op zijn tijd, is het spreekwoord.

Trek af en toe een dag kaart.
Vanmorgen heb ik me voorgenomen om alleen uit de kleine arcana af en toe een dagkaart te trekken,omdat die meer bij alledag passen dan de grote arcana kaarten.

De grote Arcana ga ik een voor een bestuderen,en een eigen gevoel er bij geven.
Dat vind ik mooi.

dameblanche

de grote arcana is een mooie aaneenschakeling van gebeurtenissen uit het leven..
je begint als een dwaas, ee naieveling en vervolgt zo je weg, je komt van alles tegen op je pad, allereerst moet je je een bestaan weten op te bouwen op aard, kaart de dwaas tot en met de zegewagen...
kracht kijkt of je de grote innerlijke reis aan kunt, van de heremiet tot aan de duivel...
de ster, de zon en de maan, laten hoop, energie en innerlijke vertrouwen zien om je tot aan het laatste stuk van de reis te brengen; het oordeel, de stap voorwaarts, nadien je alles voorgoed achter je hebt gelaten.
je hebt je levenslessen allemaal doorlopen, doch je moet alrijd blijven openstaan voor nieuwe lessen, want na de wereld volgt immers weer de dwaas.

lia

Momenteel de Dwaas aan het bestuderen,meditatief,zowel als er over lezen.
Ik kom veel materiaal tegen,ook op het internet.
De dwaas staat me wel aan....ik vind het heerlijk om er over te lezen en erover te mediteren.

Vol vertrouwen beginnen aan een reis en openstaan voor alles wat ik tegenkom.Dat past ook wel bij mijn karakter geloof ik.

Wat me opvalt: ik kan nu zomaar niet meer opschrijven over de Dwaas.De kaart heb ik me nog niet "eigen" gemaakt.Maar dat hoeft ook niet..komt tijd,komt de wijsheid.




lia

Voor vandaag was mijn dagkaart:
Schildknaap Zwaarden.
Voorzichtigheid geboden,?
omkijken of voorruit kijken?
Spion?

Ik ben naar de stad geweest,en bij thuiskomst,vertelde manlief dat hij had gesnuffeld op het park waar ons huisje staat,om wat meer te weten te komen over toekomstige plannen daar.
Ik moest meteen aan Schildknaap Zwaarden denken.....manlief had een soort van spionage gedaan.
We zijn meer te weten gekomen,en waarschijnlijk gaan we het huisje nu niet verkopen,het is waarschijnlijk beter om nog even te wachten.

dameblanche

#10
manlief is mogelijk achterdochtig en op zijn hoede, maar ook jij kunt hem nu even niet volgen, probeer er samen over te praten, er komt een opheldering..........

lia

Manlief was inderdaad achterdochtig,maar zelf was ik dat ook.
Waarschijnlijk terecht.Wij hebben nu het gevoel gemanipuleerd te worden.
Daarom zeggen wij gevoelsmatig dat wij nog even niets moeten verkopen.

Zijn instincten werken anders dan bij mij,meer vanuit zakelijk oogpunt,daar moet ik altijd rekening mee houden,en soms moeilijk te volgen.Ik vind hem vaak "te voorzichtig".
Over het algemeen komen we er altijd wel weer uit. :)

Page zwaarden was voor mijn gevoel duidelijk aanwezig gisteren.






dameblanche

je man reageert op rationele wijze, jij hangt meer waarde aan je gevoel.
je volgt je intuitie en dat doet manlief niet, hij kijkt het eerst naar de materie.

jullie vullen op deze manier elkaar al jaren aan...maar ja, mannen komen nu eenmaal van mars...

lia

Wij vullen elkaar echt wel aan.Bijna 50 jaar getrouwd,en we hebben het nog steeds goed met elkaar.

Gisteren trok ik schildknaap pentagram..
Weer een schildknaap.Deze keer wist ik echt niet wat ik er mee aan moest.?Studie,goed nieuws?Geen idee,totdat ik ontdekte dat ik voor de middag bezig was met het ordenen van mijn aantekeningen over de Tarot,en tegelijk er over lezen.Wat had ik allemaal opgeschreven zo'n 25 jaar geleden?
Ik heb toen een cursus gevolgd.(1988) Die studie heeft me toen ook naar een studie Astrologie gebracht.
Ik heb alles bewaard,en het is geweldig omdat allemaal,na zoveel jaar weer op te frissen.

Ik voel langzaam mijn gevoel en kennis daarover weer terugvloeien......en zoals ik al eerder schreef,nu met veel meer diepgang.

lia

Voor vandaag trok ik zwaarden drie.
MMMM..... de kaart van verdriet,afscheid nemen,maar ook het transformeren van het verdriet,om er beter van te worden.
Om dat ik niet echt verdrietig nieuws verwacht vandaag,(maar dat weet je nooit),heb ik even gemediteerd op deze kaart.
Het werd duidelijk dat het te maken heeft met intens verdriet,wat mij al bijna twee jaar bezig houdt.N.l.
Het kwijtraken van 2 kleinkinderen.

Zwaarden drie stimuleert mij om dit verdriet te aanvaarden,en verder te gaan met mijn leven...moeilijk hoor,maar ik voel dat er geen andere uitweg is.
Na twee jaar vechten,kan ik niets anders dan mij er bij neer te leggen.

Een artikel over pijn,hier op deze site,schiet wat dat betreft midden in de roos,en helpt mij om dit te verwerken.