Auteur Topic: Droom uit mijn kinderjaren die ik niet kan vergeten  (gelezen 2966 keer)

Darianne

• Volledig lid
Droom uit mijn kinderjaren die ik niet kan vergeten
« Gepost op: augustus 02, 2014, 21:21:00 pm »
Ik was tussen de 6 en 10 toen deze droom héél vaak voorkwam.
Ik kan hem nog zo voor de geest halen.
misschien weet iemand van jullie wat het kan betekenen.

Ik bevind me in de straat van mijn grootmoeder.
In de bocht is het kerkhof.
Er wandelt een stoet met vooraan een jonge man (rond de 20?) in een wit gewaad zoals een priester.
Hij is echter geen priester. Hij draagt ook zo'n zwart "lint" rond zijn nek, een soort sjaal.
Heel belangrijk, hij draagt een lange stok met daarboven een zilveren kruis. Niet echt heel groot.
Het is precies een begrafenis maar ik zie geen kist ofzo, wel de stoet van mensen.
Tot hier de droom.

Ik heb het gevoel altijd gehad dat dit in verband stond met mijn overleden grootmoeder.
alleen is zij een jaar voor ik werd geboren overleden aan kanker.

Boven mijn bed was er ook altijd een vorm van precies een Mariabeeld, tegen het plafond, recht boven mij.
Het was ergens angstaanjagend, maar tegelijk ook een geruststelling.

Toen ik zo,n 12 jaar later er zelf ging wonen ben ik terug op die plaats gaan liggen en dat "beeld" was weg...
Raar hé?

Kan er iemand mij hierbij helpen?

Liefs, Darianne xxx
Elke dag is een nieuwe kans... grijp ze met beide handen!

jeroenymus

• Gast
Re: Droom uit mijn kinderjaren die ik niet kan vergeten
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2015, 20:54:39 pm »
Beste Darianne,

Het is al bijna een jaar terug maar ik hoop toch nog dat je mijn reactie leest.

Als eerste denk ik dat je een hele mooie terugkerende droom hebt gehad in je jeugdjaren. In de leeftijd die je omschrijft ondergaan kinderen veel veranderingen. Van de peuter/lagere school naar de hogere school. Leren schrijven, praten, fietsen etc…. Er ontwikkelt een besef dat we op een gegeven moment niet meer afhankelijk zijn van onze ouders. En dat de (groot)ouders misschien afhankelijk worden van ons (de jongere).

De droom heeft duidelijk te maken met uw Grootmoeder (Ik bevind me in de straat van mijn grootmoeder). Normaal zijn er 4 soorten duidingen binnen de droom archetypen. De psychologisch emotionele (Jung of Freud), de Alledaagse, de seksspecifieke (vrouw/man associaties) en de spirituele (religieus/cultureel). In deze hou ik de voorkeur aan de spirituele omdat u ook de symbolen zo specifiek omschrijft (priester, zilveren kruis, Mariabeeld). Ik denk, zonder dat te weten, dat waarschijnlijk je overgrootouders dus tot het katholicisme behoorde. Gezien de leeftijd die je overgrootouders moeten hebben gehad. Het was in die tijd (de verzuiling) heel normaal om een Katholiek, Gereformeerd of Protestants geloof aan te hangen. Vandaar waarschijnlijk dat deze symbolen zo nadrukkelijk naar voren komen in uw droom. Ergens in uw omgeving heeft u ze opgeslagen en als jong meisje associeerde u ze als vanzelfsprekend met uw grootmoeder. Dit is ook de enige juiste zienswijze. Mdat jonge kinderen ‘waarheid’ vaak nog rechtstreeks ervaren, omdat ze nog niet ‘bevuild’ zijn met rationaliteit en vergevorderde filologie. Zij ervaren alle gebeurtenissen rechtstreeks zonder tussenkomst van taal en rationaliteit.
Maar wat betekenen deze ‘spirituele’ symbolen voor jou zelf?

Het kerkhof. Dit is een plek waar men geliefde overleden personen begraaft. Maar het woord zelf bestaat filologisch gezien uit ‘kerk’ en ‘hof’. Het zou dus kunnen zijn dat uw jongere ‘zelf’ niet begreep waar uw grootmoeder naartoe was gegaan. Uw grootmoeder is geestelijk gezien ‘kerk’ opgestegen naar het hof van Eden ‘hof’. Maar uw grootmoeder begreep kennelijk wel degelijk dat uw jongere ‘zelf’ dit als klein meisje niet meteen zou begrijpen. Vandaar dat u de kist zelf (met waarschijnlijk haarzelf erin) niet zag in uw droom. Dit zou te confronterend zijn geweest voor zo’n jong meisje. Het komt natuurlijk ook doordat u haar in werkelijkheid niet hebt gezien, van haar ook geen beeld in fysieke vorm hebt kunnen voorstellen. Ook dat weet zij. Existentialistische verschijningen kunnen voorkomen wanneer men zich een beeld wil vormen van een persoon die men nooit heeft gezien. Dit is het Mariabeeld wat op het plafond verscheen. U schrijft erover dat u daar angst voor had. Heel begrijpelijk als 6-10 jarig meisje. Maar totaal onnodig. Maria is de moeder van God en is een heel krachtig symbool. Ze staat voor de totale vrouw en al het Heilige.
Ik denk dus dat, ik weet haast wel zeker, dat uw grootmoeder een persoonlijke begeleider of zogenoemde bescherm-engel van u is. Ze wil u verder helpen op het pad wat u nog verder moet aflopen.
Dat het Mariabeeld na een aantal jaar was verdwenen komt wellicht omdat u het contact met uw werkelijke wezen bent kwijt geraakt. Dat is ook niet onlogisch, u was toen een jong volwassen, met al de daarbij behorende voornamelijk rationele zaken en behoeften zoals (zelfstandigheid, werk, eigen huis, relaties etc….)

U schrijft vervolgens nog over een jonge man, die eruit ziet als een priester. Hij droeg een zwarte sjaal/lint rond zijn nek. De jonge man representeert een conflict tussen heden en toekomst. U omschrijft hem dat hij er als Priester uitzag, zonder dat te zijn. Hij droeg een zwart lint en een zilveren kruis. De jongen zou ook kunnen staan dat we contact krijgen met onze natuurlijke driften en enthousiasme en ons vermogen moeilijkheden het hoofd te bieden. Het zwarte lint. Het lint komt overeen met het gareel. Op spiritueel niveau moeten we onze energie, waarvan u er zo te lezen dus veel van hebt, in het gareel houden. We moeten efficiënt zijn. De zwarte kleur ervan zegt dat ook. Zwart staat voor ‘alle’ kleuren in potentie. Het wijst op manifestatie, negativiteit en vooroordeel.

In dromen wijzen beelden van kuizen (kruisigingen) op de menselijke behoefte zichzelf op te offeren met passie en pijn. Heeft u wellicht een onderbewust of verdrongen verdriet over het moeten missen van uw grootmoeder? Die vanuit het hiernamaals kennelijk toch een grootte invloed heeft op uw gemoedstoestand. 
Het zilver van het Kruis, staat meestal voor het vrouwelijke aspect. Het komt doordat zilver wordt geassocieerd met de maan (de Moeder) en goud met de Zon (de Vader). In deze situatie denk ik dat het zilver uw wezenlijke kern benadrukt. Ik vraag mij in sterke mate af hoe in uw verdere leven aankijkt tegen bijvoorbeeld aspecten binnen de Kerk? Zoals bijvoorbeeld de roeping van non, het Mariabeeld of andere symbolen van religieuze spiritualiteit.

Al met al denk ik dat u een hele mooie droom sequense heeft gehad in uw jeugdjaren. Het doet ons beseffen dat de rationele leefstijl, die we meestal later van de maatschappij krijgen opgedrongen, niet alle vragen die het leven ons geeft zal kunnen beantwoorden.

Ik wens u veel sterkte en hoop dat u iets kunt met dit verhaal en u eventueel nog een reactie wil geven op het forum.