Onbekende Tarot(?) kaart.

Gestart door Leeuwenhart, februari 22, 2014, 14:55:04 PM

Leeuwenhart

Beste Forumleden,

Dit is mijn eerste post.

Al jaren lees ik met heel veel plezier jullie interpretaties van de verschillende tarot-kaarten die aan mij zijn verschenen. Het zal geen verrassing zijn, maar ook ik ben diep onder de indruk van de warme liefdevolle beschrijvingen van Ricca.
Het forum heeft mij al vaker een hart onder de riem weten te steken. Dank jullie wel daarvoor!

Nog niet zo lang geleden vond ik een kaart die lijkt alsof hij uit een tarot-spel afkomstig is.
Zelf heb ik de kaart al intensief bestudeerd. Duidelijk is dat de kaart te maken heeft met de liefde.

Ik ben benieuwd of jullie misschien het spel kennen waaruit deze kaart afkomstig is? En stel dat deze kaart misschien hetzelfde gelezen dient te worden als een tarot-kaart, wat zouden jullie dan als de betekenis van deze kaart zien? Welke les, levenswijsheid of aanwijzing zou in de tekening verborgen kunnen zitten? Waar zouden de verschillende symbolen voor kunnen staan? Zoals de bloem, het hartvormig slot, de zwanen, de roofvogel in de lucht? En zijn er misschien dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Hier is een foto van de kaart:

http://s1369.photobucket.com/user/leeuwenhart1/media/tarot-unknown_01_zps5928871b.jpg.html?sort=3&o=0

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om jullie visie op de kaart met mij te delen.
Ben heel benieuwd!

Veel liefs,

Leeuwenhart.

Lief

Hoi Leeuwenhart,

Wat ik in de kaart zie.....

Twee individuen die ooit uit liefde bij elkaar gekomen zijn, maar de liefde is nu ver te zoeken. De zwanen kijken niet liefdevol naar elkaar zoals ze normaal doen. Dan vind ik het slot op het hart en het koord zo strak en bindend. Ze zouden willen dat ze van elkaar los konden komen, maar het lukt niet. Ook het getrappel van de zwemvliezen zegt mij dat. Ik noem maar het eerste wat in mij opkomt, maar ik vind het niet echt een liefdevolle kaart, ondanks de hartvormen en dergelijke. Ben zeer benieuwd wat anderen erin zien....

fijne avond!

groetjes, Lief :)
Look for the answer inside your question...

Mazzelles

Een hele inspirerende kaart voor mij. Temeer omdat ik dit herken uit mijn privé leven...

Even omschrijven wat mij opvalt:

De kaart is verdeelt in:
links                          en       rechts
vrouwelijk (y)            -   mannelijk (x)
zon                            -  wolken
vruchtbaar (groen)    -  verderf (kaal)
sleutel ligt in water   -   sleutel in de hand
lucht is stabiel           -   lucht is woelig
water is stabiel         -   water is woelig
water spat niet hoog-   water spat hoog
vrouw staat lager     - man staat hoger 

Mijn interpretatie is dat het om een machtsstrijd gaat waarin de man de baas speelt en hij het overduidelijk mis heeft.
De vrouw laat zien door het loslaten van de sleutel dat zij vruchtbaarheid/groei/positiviteit creëert.
Zij heeft de sleutel losgelaten en niet gebruikt om het slot te openen waardoor ze nog steeds bij elkaar zijn. Uit liefde voor hem.
Ze wilt hem blijven laten zien dat haar zienswijze of gedrag de beste oplossing is voor hen samen.
Als hij nu ook de sleutel loslaat, vallen (of drijven) ze samen in het water en zal ook aan de rechterkant de lucht klaren, het water stabiel zijn en het groen verschijnen.

Mocht het zo zijn dat hij het slot openmaakt en er een scheiding optreed, dan denk ik dat de roofvogel toeslaat. De roofvogel staat voor een kaper op de kust... Er is een derde in het spel die er met 1 van hen vandoor gaat.

Zo herkenbaar voor mij!

Ik vraag mij af of deze kaart ook andersom bestaat. Hiermee bedoel ik dat de vrouw de sleutel heeft en dat aan de y kant verderf is en aan de x kant bloei. Een soort van omgekeerde kaart zeg maar.

Lief

Prachtige omschrijving Marcel!

Voor mij ook heel herkenbaar. Ik zit er middenin....
Look for the answer inside your question...

Leeuwenhart

Oh Lief en Mazelles!

Wat een een prachtige omschrijvingen. Ik had ook het gevoel dat de kaart een disharmonische relatie verbeeldt. Maar de details die jullie noemen geven blijk van een heel nauwkeurig kijken en invoelen.
Prachtig, die symboliek van vruchtbaarheid/groei/positiviteit voortkomend uit overgave en loslaten!
Dat moet wel de betekenis van de bloem en de vallende sleutel zijn in de tekening.

Dank jullie wel!
De kaart is nog meer gaan leven voor mij.

Voor jullie heel veel sterkte, vertrouwen, openheid en kracht in zachtheid.

Liefs,

Leeuwenhart.

Developerone

Wauw! aparte kaart, erg mooie stijl vindt ik...

Leuk dat je hem even onder de aandacht bracht Leeuwenhart,
en fantastisch uitgelegd al.

Complimentjes Lief en Mazzelles :)

heleen

inderdaad een prachtige kaart, maar eerst natuurlijk hartelijk welkom op het forum Leeuwenhart.

mijn eerste gedachten bij de kaart. een spelletje van vroeger. Touw wordt gedraaid, 2 kinderen springen in het touw. Het liedje. Jan en Jet, die lagen in het bed, schuif een beetje op. de kinderen duwen tegen elkaar aan, en wie het eerste te laat springt is af. Het speelse geduw van  partners, wat in relaties natuurlijk veel voorkomt, tot de tijd dat het speelse eraf gaat en wij er een serieus tintje aangeven. (de zonnige kant vol groei, gaat over in een bewolkte kant waar zoals mazzeles schrijft, verderf is te zien. Het is daar inderdaad kaal.

het touw, mijns inziens in de vorm van de Lemniscaat, het teken van de oneindigheid, daar schijnen de zwanen in verstrikt geraakt te zijn. En dan lees ik in wiki:

Een verzameling is oneindig als zij gelijkmachtig is met een echte deelverzameling, wat inhoudt dat er een een-op-een relatie is tussen die deelverzameling en de verzameling zelf.

En dat vertaal ik dus in gelijke macht  tussen man en vrouw. Laten we de verzameling de "relatie" noemen. Dus de relatie is oneindig, als beide evenveel macht hebben. De deelverzameling is dus man of vrouw (in een heterorelatie) , dus je eigen individu. Als beide zichzelf blijven in de relatie, gelijke macht, elkaar in waarde laten is de deelverzameling gelijk aan de verzameling zelf, dus aan de relatie. Het niet proberen elkaar te veranderen, wat in vele relaties gebeurd. Vrede hebben met wie jij bent, en wie je partner is. Dan is het niet noodzakelijk elkaar uit het touw te duwen.

De x en de Y op de kaart, daar raak ik de weg kwijt. Het XX chromosoom is namelijk vrouwelijk XY is mannelijk. Dus de grote (boze) zwaan, zou voor vrouwelijk staan en niet voor mannelijk.
wiki:
Wanneer iemand één X-chromosoom en één Y-chromosoom heeft (dit wordt vaak weergegeven met 46,XY), is hij van het mannelijk geslacht. Een vrouw heeft twee X-chromosomen (de notatie hiervan is 46,XX).
Dan zullen wij toch het rijtje van mazzeles om moeten draaien :o
Maar ik ga ervan uit dat het niet zo belangrijk is, wie van de 2 nu mannelijk of vrouwelijk is, maar meer wie zichzelf de meeste macht toekent in de relatie. Degene die zich het grootst maakt, overheerst of probeert te overheersen. En overheersen, heeft altijd te maken met angst, dus niet met liefde. Deze zwaan staat daarom in het woelige water, met een kale achtergrond, en wolken in de lucht. De zwarte vogel die we zien, ik weet niet of het een roofvogel is, staat voor mij voor donkere sombere gedachten.

de sleutels.

Citaat van: Ricca op mei 14, 2008, 15:55:38 PM
De twee sleutels vertegenwoordigen de innerlijke esoterische wijsheid van de Hogepriesteres en de uiterlijke exoterische kennis van de Hiërofant. Het onbewuste en het bewuste. Intuïtie en intellect. Het hart en het hoofd. In de combinatie ligt de sleutel tot verlossing.

hier liggen de sleutels niet bij elkaar, maar ze staan wel op 1 lijn. Een deelstreep? y/x nu weet ik niet precies waar dat voor staat, maar als ik deze lijn zie in een grafiek, is 1 gelijk aan 1, 2 gelijk aan 2, 3 gelijk aan 3 etc. etc. voor mij weer een symbool voor gelijkheid. Gelijkheid tussen man en vrouw,  maar ook gelijkheid tussen intuïtie en intellect.

De woorden, tekens onder de kaart. Ik lees lol=3 of love. maar ik weet absoluut niet wat dit betekend. Ook het 2/ voor de 1e zwaan kan ik niet plaatsen.

de gele iris

citaat van internet

Er was een Godin Iris die  volgens de Griekse Mythologie boodschappen overbracht tussen goden en Mensen. Zij daalde via de regenboog af van de hemel naar de aarde. Vervolgens blies de wind haar onder haar vleugels voort. De bloemblaadjes van de Iris lijken erg veel op vleugels. De symbolische betekenis van de Iris luidt dan ook : Ik heb een boodschap voor jou.

ik vond het erg mooi, en toepasselijk voor deze kaart. En hoe ben ik erop gekomen. De irissen (ik dacht dat het een narcis was, ik heb niet al te veel kennis van planten) zie je ook op de kaart matigheid. Een kaart waarin ik overeenkomsten zie met de onbekende tarotkaart. De 2 zwanen de 2 bekers, geholpen door de engel. en het water de deelstreep, de verbinding tussen de sleutels.

Dit is in het kort  mijn eerste blik op de kaart. Maar dat kort is veel langer geworden, en om eerlijk te zijn, mijn hersenen maken nog steeds overuren. Het verhaal van Christiaan Andersen "de wilde zwanen" is van toepassing, het gedrag van zwanen etc. etc.

Het is een hele mooie kaart Leeuwenhart, dank je wel voor het delen.

liefs
Heleen.

Leeuwenhart

Wauw Heleen,

Ik dacht dat alles wel zo'n beetje benoemd en omschreven was in de kaart, maar jij weet nog zoveel meer diepte en betekenis in de tekening te vinden. Mooi, de symboliek en het verhaal achter de Iris!
Ook fijn dat de tegenstelling tussen man en vrouw weer is opgelost.  :)
Ik had ook het gevoel dat het geslacht van de zwanen niet echt belangrijk is in de kaart. Dat zowel man als vrouw zowel de linker als rechter zwaan zouden kunnen vertegenwoordigen.

En wat goed, die lemniscaat vorm van het touw. Als je 'm eenmaal gezien hebt kan je er niet meer om heen. Maar jouw vervolg vindt ik helemaal interessant: jouw vondst om de wiskundige oneidige verzameling te vergelijken met een relatie: "Een verzameling (relatie) is oneindig.... (als er) een een-op-een relatie is tussen die deelverzameling en de verzameling zelf." Wat een wijze waarheid!

De kaart heeft mij eigenlijk meteen gefascineerd, maar ik snap nu nog beter waarom.

Dank je wel, Heleen, voor het delen van jouw diepgaande en inspirerende "duik" in de mogelijke betekenis van de kaart!

Liefs,
Leeuwenhart.


Xuma

Citaat van: Leeuwenhart op februari 22, 2014, 14:55:04 PM
Beste Forumleden,

Dit is mijn eerste post.

Al jaren lees ik met heel veel plezier jullie interpretaties van de verschillende tarot-kaarten die aan mij zijn verschenen. Het zal geen verrassing zijn, maar ook ik ben diep onder de indruk van de warme liefdevolle beschrijvingen van Ricca.
Het forum heeft mij al vaker een hart onder de riem weten te steken. Dank jullie wel daarvoor!

Nog niet zo lang geleden vond ik een kaart die lijkt alsof hij uit een tarot-spel afkomstig is.
Zelf heb ik de kaart al intensief bestudeerd. Duidelijk is dat de kaart te maken heeft met de liefde.

Ik ben benieuwd of jullie misschien het spel kennen waaruit deze kaart afkomstig is? En stel dat deze kaart misschien hetzelfde gelezen dient te worden als een tarot-kaart, wat zouden jullie dan als de betekenis van deze kaart zien? Welke les, levenswijsheid of aanwijzing zou in de tekening verborgen kunnen zitten? Waar zouden de verschillende symbolen voor kunnen staan? Zoals de bloem, het hartvormig slot, de zwanen, de roofvogel in de lucht? En zijn er misschien dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Hier is een foto van de kaart:

http://s1369.photobucket.com/user/leeuwenhart1/media/tarot-unknown_01_zps5928871b.jpg.html?sort=3&o=0

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om jullie visie op de kaart met mij te delen.
Ben heel benieuwd!

Veel liefs,

Leeuwenhart.

In mijn perceptie is het een alchemistische afbeelding.
Het geeft de vooralsnog bestaande wet van tegenstellingen weer, het laat de dualiteit zien, die heersend is op deze planeet. 
Tegelijkertijd is op de kaart reeds het potentieel te zien, om door middel van ditzelfde materiaal de tegenstellingen, c.q. het mannelijke en het vrouwelijke uiteindelijk te verenigen, waaruit vervolgens een nieuwe schepping kan ontstaan:  (1 + 0 + 1 = 3 )

Waarneembaar op de kaart zijn het leven en de dood, het licht en het donker, het mannelijke en het vrouwelijke.
De laatstgenoemden worden o.a. gesymboliseerd door de x en de y, aangezien de z, de uiteindelijke schepping, " het Kind" , nog niet is geboren; het zit als potentie nog opgesloten in het hart.
Het gegeven van x, y en de mogelijke z, als laatste letters van het alfabet geeft tevens het begin en het einde van ons proces aan.

Deze kaart gaat in mijn ogen dus over het potentieel, het benodigde gereedschap om het werk aan te vangen, om het proces te beginnen, teneinde het uiteindelijke "mystieke huwelijk" te kunnen sluiten, i.e het opheffen der tegenstellingen, waardoor en waarna wij innerlijk de heilige vrucht, de 3, de z, de 0, het Kind etc., zijn geworden.
Na het heilige werk te hebben voltooid, zijn wij gereed om het middenpad te bewandelen.
Maar dat duurt nog wel enkele kaarten verder lijkt me. :-)

Enigszins de ogen dichtknijpend is het woord " love " waarneembaar onder aan de kaart.  :)

Enjoy dears
all your days,

:) Xu
Just a closer walk with Thee...........

Xuma

#9
Aanvullend:

Ook  de 2/ aan de linker kant en de / aan de rechterkant geeft dezelfde symboliek aan van de onvoltooiing.
De voltooiing zou, zoals ik het zie, geschreven worden als volgt : 2/ links en 0/ rechts = /3 , aangevende de 3 in 1, in andere woorden de Drievuldigheid die tegelijkertijd 3 in 1 is.
( Links bewust, rechts onbewust, opnieuw de dualiteit der dingen uitdrukkend).

In de alchemie wordt de 0 of het symbolische, innerlijke Kind de homunculus genoemd ofwel het geactualiseerde c.q. het gerealiseerde Zelf.
In de meeste Tarot decks is de 0 de Dwaas, het begin en de voleindiging, de voltooide Cirkel.

De homunculus, oftewel, het Kind van Mercurius, verschijnt soms in dromen en is, hoewel ogenschijnlijk een kind, tegelijkertijd
ook oud en wijs en ziet er uit als zodanig : een Oud Kind.
Het beschikt over een of meerdere bizondere gaven en hoewel van vlees en bloed, is het vaak omgeven door een mythische, sprooksachtige sfeer.
Tarot-wise gezien is het ook the Fool die zijn reis heeft volbracht, maar tegelijkertijd zijn reis van oneindige evolutie, van beginloos en van eindigloos, zal blijven vervolgen.

Ik heb geprobeerd, zonder succes, om te achterhalen van welk tarotdeck deze kaart een deel is.
Ik houd mij aanbevolen voor informatie omtrent dit deck en of het eventueel ergens verkrijgbaar is.

Sunlight to y'all,
:) Xu


Just a closer walk with Thee...........

Muluc

#10
Beste Leeuwenhart,

Welkom op het forum! Ik heb de antwoorden nog niet gelezen op deze pagina om me niet te laten beinvloeden daardoor. Het kan dus zijn dat ik iets zeg wat al eerder gezegd is...

Wat mij als eerst opvalt aan de kaart is dat aan de rechterkant van de kaart veel dynamiek zit. Ook heeft deze zwaan letterlijk de touwtjes in handen omdat deze de sleutel vasthoud, waaruit in eerste instantie lijkt dat het de wil is van deze rechter zwaan dat de zwanen vastgebonden zijn. De rechter zwaan kijkt de kijker van de kaart ook recht aan, wat dominant overkomt en lijkt er trots op te zijn de sleutel te hebben. Het lijkt alsof de linker zwaan er niet erg blij mee is om vast gebonden te zijn en zich nogal passief gedraagd. De linkerzwaan lijkt een ondergeschikte rolte hebben, en laat zich meeslepen en is ook kleiner op de kaart.  De linker zwaan heeft per ongeluk of expres zijn/haar sleutel in het water laten vallen en nu is hij/zijn overgeleverd aan de rechterzwaan. Een sadomasochistisch spel?

Ik denk niet dat de linker zwaan perse vrouwelijk is aangezien daar de zon schijnt, wat een mannelijk symbool is. Aan de rechterkant is ook geen neutraal tegenovergesteld symbool te zien van de zon (zoals bijvoorbeeld de maan), maar grijze wolken, wat in mijn beleving meer voor onheil staat.
De rechterkant lijkt mij niet perse over het mannelijke te gaan maar over het (onbewust) actieve (hij weet niet wat de gevolgen zijn van zijn activiteiten gezien de grijze wolken en ook let hij niet goed op de linkerzwaan).
De linkerkant als (bewust) passief, maar kan makkelijk de sleutel uit het water pakken.
De rechter zwaan trekt de linkerzwaan het water in en dompelt hem/haar onder en trekt de linker zwaan mee in emotie. De linker zwaan doet gewillig mee. Is deze zwaan misschien ver-slaafd?

kaarten waarmee deze kaart verbonden zou kunnen zijn:

- de duivel (gebondenheid, vastgeketend, verslaving)
- hierophant omgekeerd (kan in een legging staan voor bdsm)
- bekers 2 omgekeerd?
- zwaarden 8 (kan haar blinddoek af doen, zwaan kan gewoon de sleutel pakken)
- staven 5 (geen goede samenwerking)
- zwaarden 5 (conflict zonder winnaar of verliezer)


Ook lijkt de kaart de vraag te stellen: heeft de linker zwaan de controle of de rechter zwaan? Aangezien het een keuze lijkt van de linker zwaan om mee te gaan met de rechter.

Onderwerpen:

- Passief leiderschap versus actief leiderschap
- Wordt dit spel bewust of onbewust gespeeld?
- keuzes van de rollen die je soms in het leven moet spelen.
- wie heeft er nou werkelijk de touwtjes in handen?
- gebondenheid
- berekenende relatie
- voorwaardelijke relatie
- ongelijkwaardig samenspel/strijd
- het beter denken te weten dan de ander
- tweestrijd (zal ik het actief doen of passief?)
- gewin of gelijk behalen

linker zwaan:
- Delegeren
- anderen voor je wagen spannen
- Effectief gebruik maken van de kracht van de ander

rechter zwaan:
- Actief leiding nemen
- Naiviteit
- Verantwoordelijkheid nemen
- actief je doel bereiken

groetjes Muluc

Leeuwenhart

Complimenten Xuma,

Voor het ontsluieren van nog een laag in de kaart!
Mooi, een nieuwe schepping vanuit de vereniging van tegenstellingen. Dat lijkt me wel een mooie uitleg van 1+0+1=3 op de kaart
Oh, en dan jouw vervolg op de x en de y: de te verwachten maar nog niet geboren z. 
Het kind en tegelijk het einde van het proces, de 0, terug weer bij de Dwaas, en daarmee de cirkel rond makend. Prachtig.

Ik weet echter niets van de kaart en tot welk spel hij zou kunnen horen. In de linker benedenhoek, zie ik als enig aanknopingspunt "RD Cards" staan.
Maar als ik daar naar zoek in Google vind ik niets wat leidt tot deze kaart of een vergelijkbaar kaartspel.

Dus ik sluit me bij je aan, Xuma. Mocht iemand op het forum nog tips hebben hoe het kaartspel te achterhalen, of denken het te herkennen, dan houd ik me nog steeds aanbevolen.

Liefs,

Leeuwenhart.

Leeuwenhart

Hallo Muluc,

Dank je wel voor het warme welkom.

Interessant jouw verdeling in bewust en onbewust.
Uitgaande van de zonbeschenen helderheid aan de linkerkant van de kaart en rechts de bewolkte, versluierde en roerige onderkant en achtergrond.

Daarmee wordt de vraag ineens heel legitiem:
Wie leidt en wie lijdt?
Waarschijnlijk is hierin geen eenduidige waarheid te vinden.
"It's all in the eye of the beholder". :)

Wordt ik stiekem wel erg benieuwd naar wat Ricca's omschrijving van deze kaart zou zijn. ???
Hoop dat ze meeleest en misschien het leuk vind om haar "licht" te laten schijnen over de mogelijke betekenis van deze kaart. ;)

Met een vrolijke en liefdevolle groet,

Leeuwenhart.

Developerone

'Wie leidt en wie lijdt'

Fantastisch :D

Namaste Developer

Muluc

Graag gedaan! "It's all in the eye of the beholder" vind ik een mooie samenvatting  ;D