Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

begrijpend leren

Gestart door heleen, februari 03, 2014, 22:01:31 PM

heleen

Ik ben in een zaal, het is geen rechtbank maar het doet mij er wel aan denken. Het is een soort arena waar stierengevechten worden gehouden. Een ronde zaal, maar er liggen tegels op de vloer. Rondom de cirkel staan hekjes, hekjes die je ziet in een rechtszaal. Ik heb het opgezocht in de grote zaal van rechtvaardigheid daar zie je die hekjes. Ik zit op een krukje achter het hekje. In de cirkel of de arena is mijn dochter. Zij moet in die cirkel bij standjes foldertjes (over hulpverlening) ophalen, en het is de bedoeling dat zij die aan mij geeft. Ik snap er de bedoeling niet van, maar het moet. Naast mij komt er een negroïde dame zitten. Ik ga ervan uit dat zij ook een dochter heeft die foldertjes op moet halen.  Ik zit te wachten tot mijn dochter terug komt, maar ik zie haar niet. Er komt een donker meisje op mij af. Ik denk ach de dochter van mijn buurvrouw. Maar het meisje reikt mij de folder toe. Ik snap er niets van. Ik krijg een por van mijn buurvrouw, zij knikt naar de folder, het is de bedoeling dat ik de folder aan moet pakken. Maar Ik denk dat is niet mijn dochter, die is veel te donker, ik ken haar niet. Dan kijk ik naar haar ogen, en die lijken wel op de ogen van mijn dochter. Dan gaat het meisje weer weg, de arena in. Ik blijf zitten, totdat het meisje weer terug komt, het meisje is nog donkerder. En weer word er mij een folder aangereikt, weer een por van mijn buurvrouw. En verbouwereerd neem ik de folder aan. Nogmaals gaat het meisje de arena in. En bijna pikzwart komt zij weer de arena uit. Ik voel alweer een por, en het knikken van de dame naast mij. Ik kan echt niet geloven dat dit mijn dochter is, toch neem ik de folder van het meisje aan. Het is een blauwe folder, ik sla hem open. Het is therapie voor begrijpend leren.

Nu heb ik vandaag na zitten denken. Ik ken de term begrijpend lezen. Ik kan me iets voorstellen bij leren begrijpen. Maar de term begrijpend leren, klinkt mij vreemd in de oren.

Heleen

Vlinder

Hoi Lieve Heleen,
Wat kunnen we toch aparte dromen hebben,
We zijn nu al een aantal dagen verder en ik vraag me af of je de droom kon plaatsen ?
De kleur blauw van de folder zou ook nog wel van belang kunnen zijn, en het uiterlijk( van je dochter) lijkt er niet veel toe te doen, het is het innerlijk wat je zou kunnen herkennen.
Dit zou dan op het  begrijpend leren kunnen slaan. Ik ken de term ook niet maar in onze dromen kan alles  ;)

Liefs Vlinder

heleen

lieve vlinder.

inderdaad sommige dromen zijn heel apart en speciaal. Heel veel van mijn eigen dromen zijn in mijn geheugen gegrift. Soms begrijp ik ze niet op het moment dat ik ze droom, soms begrijp ik ze pas jaren later. Maar voor mij zijn het wel wegwijzertje, daarom blijf ik dromen onthouden. Het Alice in wonderland gevoel. Mijn zus had vroeger een sprookjesboek, met het verhaal van Alice in wonderland. Ik mocht nooit aan de spullen komen van mijn zus, maar als klein zusje,ik weet niet of je dit herkent, zijn de spullen van grote zus prachtig met een magische aantrekkingskracht. Dus stiekem, als zij niet thuis was, ging ik naar haar kamer, en snuffelde tussen haar spullen. Ook het boek was regelmatig in mijn handen. Ik kon helaas niet zo heel goed lezen, maar dat deerde niet, ik keek naar de plaatjes. Soms was mijn 1 jaar oudere zus samen met mij in de kamer van onze grote zus, en zij las wel eens voor. Maar het verhaal van Alice konden wij niet goed volgen. We moesten natuurlijk ook continue op onze hoede zijn dat we niet betrapt werden. Het heeft mij altijd een bepaald gevoel geven, en ik noem dat het Alice in wonderland gevoel.
maar dat allemaal tussen haakjes. Kan ik mijn droom plaatsen. Ja en Nee. Ergens heb ik het gevoel dat ik het  weet maar niet of ik het begrijp. Ik hoop dat je me kan volgen. Ik snap het proces, wat we aan het doen zijn, maar ik weet niet hoe leg ik dat uit, waarom, en dat in de diepste zin. Waarom doen we het? De donkere vrouw tikt mij aan, ik herken schijnbaar dingen niet die heel belangrijk voor mij zijn. Mijn jongste dochter. Ik herken haar niet, terwijl ik weet wie zij is. Het donkerder worden van haar, is dat een proces door mij, of is dat een proces van haar. Ik heb namelijk geen actieve rol. Ik zit er maar, ik kan ook niets doen. Als mijn rol niets doen is, waarom droom ik het dan? Misschien een vreemde vraag aan mezelf, maar het geeft aan dat ik mijn functie niet herken. Waarom tikt juist een donkere vrouw mij aan (ik kan dat wel verklaren, mijn dochter heeft namelijk een donkere huidskleur, maar is dat de verklaring?, of is het iets van dat het duister mij aan moet blijven tikken, omdat ik daar een rol te vervullen heb.) Jij zegt dat het uiterlijk van mijn dochter er niet toe doet. Ik weet het niet. Ik heb mijn dochter ook niet voor niets gekregen. Ik ben opgevoed met ideeën dat mensen met een andere huidskleur minder zouden zijn. Oude overtuigingen, die soms toch een rol spelen. Ik houd heel veel van mijn dochter, en ik heb naar mijn overtuiging nooit naar haar huidskleur gekeken, maar dat wil niet uitsluiten dat je innerlijk soms toch in strijd bent. Voor mij natuurlijk ook een levensles. Dus al met al een moeilijke droom voor me. mijn rol, haar rol. onze rol. Maar met de folder, de blauwe folder ben ik heel blij. Blauw is de kleur van de spiritualiteit, en deze band heb ik altijd heel diep met deze dochter gevoeld.

Liefs
Heleen.

http://anderewereld.webs.com/evasgrootvertelboek.htm

het boek van mijn zus

Vlinder

Hoi lieve Heleen,
Het gevoel van Alice in wonderland,  ja dat gevoel begrijp ik, ik vond het altijd zo,n moeilijk verhaal als kind..
Het gevoel het wel en niet te begrijpen. Leuk jullie kleine zusjes stiekem de wereld verkennen.
Ik  heb gedacht aan het donkerder kleuren en heb dit vertaald voor mezelf als het kleuren van binnen, niet perse donkerder maar anders door de levenslessen die wij leren door het leven en ik ben voorbijgegaan aan het uiterlijk.
Het blauw van de folder heb je  mooi gezien.. als vertolking van de band die je hebt met je dochter, mooi symbool...
Dat je je  dromen kunt onthouden om ze evt later te begrijpen, ik herken dat wel.

Fijn  even te kijken naar bijzondere dromen, en erg leuk dat ik mee mocht kijken, heb zelf  veel mooie en bijzondere dromen gedroomd, en nog in het geheugen, en vaak heeft het me iets verteld, dus laten we verder dromen en begrijpen.

Liefs en groet Vlinder