Legging Osho-kaarten

Gestart door Xuma, augustus 20, 2013, 09:42:15 AM

Lief

Leuk! Ik ga hier ook eens aan meedoen :D

Mijn vraag:

Wordt mijn relatie met mijn man weer als vanouds?

Kaart:

5 - Totaliteit

Deze drie vrouwen hangen hoog in de lucht, speels en vrij maar tegelijkertijd alert en afhankelijk van elkaar. Bij een trapezenummer kan niemand het zich veroorloven ook maar een fractie van een seconde een tikje 'afwezig' te zijn. Het is de kwaliteit van deze totale aandacht voor het huidige moment die hier wordt uitgebeeld.

Misschien vinden we dat we te veel dingen tegelijk te doen hebben, maar lopen we vast doordat we proberen van alles wat te doen in plaats van een ding tegelijk aan te pakken en af te werken. Of misschien vinden we ons werk 'saai' omdat we vergeten zijn dat het er niet om gaat wat je doet maar hoe je het doet.

Een van de mooiste geschenken die je jezelf kunt geven is dat je het vermogen ontwikkelt totaal te reageren op alles wat zich voordoet. Als je stap voor stap door het leven gaat en elke stap je volledige aandacht en energie geeft, kan dit alles wat je doet een wonderbaarlijke nieuwe vitaliteit en creativiteit geven.

leder ogenblik krijg je de kans totaal te zijn. Wat je ook doet, ga er zo volledig in op dat je hoofd niet meer denkt, er alleen maar is, alleen maar aanwezig is. En dan word je steeds totaler. En als je de smaak van totaliteit te pakken krijgt, ben je steeds beter in staat totaal te zijn.

En probeer te zien wanneer je niet totaal bent. Dat zijn de momenten die je stukje bij beetje moet loslaten. Als je niet totaal bent, elke keer dat je in je hoofd zit - bezig met denken, tobben, berekenen, met uitgekookt en slim zijn ben je niet totaal. Laat je heel langzaam uit die momenten glijden. Het is niets dan een oude gewoonte. Gewoontes verdwijnen maar langzaam. Maar ze verdwijnen zeker - als je volhoudt, sterven ze af.

Ik ga hier vanmiddag eens rustig naar kijken wat ik voor mezelf eruit kan halen.

Fijne dag!

liefs, Lief :-* :)
Look for the answer inside your question...

Vlinder

Eva,

Het niets doen om juist tot iets te komen....
Volledig genieten van het niets doen, maar dat kan ook slenteren langs de waterkant, aan zee of in het bos zijn, oren en ogen open en dat tot je laten komen...wie weet wat er op borrelt

;) groet Vlinder

Eva_84

Hoi Vlinder,

Ik hou enorm van slenteren in de natuur, een leuke tip! Het herinnert me eraan dat het alweer even geleden is dat ik dat nog heb gedaan  :D

Dank  :-*

kreeft

5 - Totaliteit (Vuur) 
   
  Deze drie vrouwen hangen hoog in de lucht, speels en vrij maar tegelijkertijd alert en afhankelijk van elkaar. Bij een trapezenummer kan niemand het zich veroorloven ook maar een fractie van een seconde een tikje 'afwezig' te zijn. Het is de kwaliteit van deze totale aandacht voor het huidige moment die hier wordt uitgebeeld.

Misschien vinden we dat we te veel dingen tegelijk te doen hebben, maar lopen we vast doordat we proberen van alles wat te doen in plaats van één ding tegelijk aan te pakken en af te werken. Of misschien vinden we ons werk 'saai' omdat we vergeten zijn dat het er niet om gaat wat je doet maar hoe je het doet. Een van de mooiste geschenken die je jezelf kunt geven is dat je het vermogen ontwikkelt totaal te reageren op alles wat zich voordoet. Als je stap voor stap door het leven gaat en elke stap je volledige aandacht en energie geeft, kan dit alles wat je doet een wonderbaarlijke nieuwe vitaliteit en creativiteit geven. leder ogenblik krijg je de kans totaal te zijn. Wat je ook doet, ga er zo volledig in op dat je hoofd niet meer denkt, er alleen maar is, alleen maar aanwezig is. En dan word je steeds totaler. En als je de smaak van totaliteit te pakken krijgt, ben je steeds beter in staat totaal te zijn.En probeer te zien wanneer je niet totaal bent. Dat zijn de momenten die je stukje bij beetje moet loslaten. Als je niet totaal bent, elke keer dat je in je hoofd zit - bezig met denken, tobben, berekenen, met uitgekookt en slim zijn ben je niet totaal. Laat je heel langzaam uit die momenten glijden. Het is niets dan een oude gewoonte. Gewoontes verdwijnen maar langzaam. Maar ze verdwijnen zeker - als je volhoudt, sterven ze af.

grtj,  :)


kreeft

voor vandaag,

7 - Geduld (Regenboog) 
   
  Soms kun je alleen maar wachten. Het zaad is gezaaid, de baby groeit in de baarmoeder, de oester bekleedt de korrel zand en maakt er een parel van.

Deze kaart herinnert ons eraan dat het nu tijd is om gewoon alert en geduldig te wachten, meer is niet nodig. De vrouw die hier is afgebeeld laat de juiste instelling zien. Tevreden, zonder een spoor van angst, zit ze eenvoudig te wachten. Door alle fasen van de maan heen die boven haar langstrekken blijft ze geduldig, zo in harmonie met het ritme van de maan dat ze er bijna één mee geworden is. Ze weet dat het nu tijd is om passief te blijven en de natuur op haar beloop te laten. Maar ze is niet slaperig of onverschillig; ze weet dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks. Het is een periode vol mysterie, zoals de uren voor zonsopgang. Het is een periode dat je alleen maar kunt wachten. We kunnen niet meer wachten, we zijn vergeten hoe; het is bijna in de vergetelheid geraakt. En wachten op het juiste moment is het kostbaarste dat we hebben. Het hele bestaan wacht op het juiste moment. Zelfs de bomen weten het - wanneer het tijd is om bloesem voort te brengen en wanneer het tijd is om alle bladeren te laten vallen en zich naakt tegen de hemel af te tekenen. In die naaktheid zijn ze nog steeds mooi, vol vertrouwen wachtend op het nieuwe blad; ze weten dat het oude weg is en dat het nieuwe weldra zal komen, dat er nieuwe bladeren zullen groeien. Wij kunnen niet meer wachten, we willen alles meteen. Dat betekent een groot verlies voor de mensheid...Als je in stilte wacht groeit er iets in je binnenste - je ware wezen. En op een dag springt het op en vat het vlam. Dan valt je hele persoonlijkheid aan duigen; je bent een nieuw mens. En deze nieuwe mens heeft gevoel voor ceremonie, deze nieuwe mens kent de eeuwige levensstroom. 

grtj  :)


heleen

mijn kaart: beyond Illusion.

XX - De illusie voorbij
De vlinder op deze kaart vertegenwoordigt de buitenkant, dat wat voortdurend in beweging is en dat wat niet reëel is maar een illusie. Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen schouwt, naar het eeuwige. De ruimte tussen beide ogen is opengegaan en onthult de lotus van de spirituele ontplooiing en de rijzende zon van het bewustzijn. Door het rijzen van de innerlijke zon wordt meditatie geboren.

De kaart herinnert ons eraan het reële niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons. Als we ons op het uiterlijke richten raken we te vaak verstrikt in oordelen - dit is goed, dat is slecht, dit wil ik, dat wil ik niet. Een dergelijk oordeel houdt ons gevangen in onze illusies, onze slaperigheid, onze oude gewoontes en patronen. Laat je eigenzinnige denken los en ga naar binnen. Daar kun je je ontspannen in je eigen diepste waarheid, waar het verschil tussen dromen en werkelijkheid al bekend is.

Het enige onderscheid tussen droom en werkelijkheid is dit: de werkelijkheid laat ruimte voor twijfel en een droom laat geen ruimte voor twijfel...
Voor mij is het vermogen tot twijfelen een van de grootste zegeningen voor de mensheid. De religies zijn altijd je vijand geweest omdat ze de twijfel tot op de wortel hebben uitgeroeid. En dat hebben ze met reden gedaan: ze willen dat mensen in bepaalde illusies geloven die ze altijd hebben gepreekt...
Waarom hebben mensen als Gautama de Boeddha er altijd zo op aangedrongen dat het hele bestaan - uitgezonderd je zelf als getuige, uitgezonderd je gewaarzijn - maar van voorbijgaande aard is en uit dezelfde materie bestaat als dromen? Ze bedoelen niet dat deze bomen er niet zijn. Ze bedoelen niet dat deze pilaren er niet zijn. Begrijp ze niet verkeerd, want het woord 'illusie'... Het is vertaald als illusie, maar illusie is niet het juiste woord, Illusie bestaat niet. De werkelijkheid bestaat. Maya zit ertussenin - ze bestaat bijna. Voor zover het de dagelijkse bezigheden betreft, kan ze als werkelijkheid worden beschouwd. Alleen in extreme zin, vanaf de top van je iliuminatie, wordt ze onwerkelijk, illusoir.


Ik vind het een mooie kaart om te zien. De tekst begrijp ik niet helemaal. Maar ik haal vaak droom en werkelijkheid door elkaar. Wat is nu mijn droom en wat is de werkelijkheid. Is de werkelijkheid alles wat ik om mij heen zie? Wat ik kan vastpakken? Maar waarom zie ik dan weleens werelden door elkaar? Misschien moeilijk te begrijpen wat ik nu zeg, maar er is een wereld waarin ik geboren ben, en een onzichtbare wereld. De wereld die niet waargenomen word maar er voor mij is, laat ik het beschrijven de wereld er doorheen. een glanswereld. Een wereld van licht. De werelden raken in mijn gedachten elkaar, en soms stoten ze elkaar af. En wie ben ik dan? De middenlijn? Ik hoop dat iemand me nog begrijpt. Maar dat gevoel kreeg ik bij de kaart.

Ik was gisteren in de kerk. Niet omdat ik zo gelovig ben, maar ik vind het heel fijn om af en toe bij het beeld van Jezus te gaan zitten. Om even met hem te praten. Nu was ik gisteren nogal energieloos en in praten had ik geen zin. Ik ging dus lekker tegenover het beeld van Jezus zitten, en sloot mijn ogen. Ik voelde een  warmte bron gericht op mijn hoofd. Ik dacht: dat al die waxine lichtjes zoveel warmte af kunnen geven. Dus ik open mijn ogen om naar de waxine's te kijken. En plots was de warmte weg. Ik sloot weer mijn ogen en weer voel ik een warmte bron gericht op het punt tussen mijn ogen. Een heerlijk gevoel. Toen ik deze kaart zag moest ik daar meteen aan denken. de vlinder die je ziet en daarboven het juiste punt. Ik vind het echt een hele mooie kaart om te zien. De gouden vlinder, de warmte van het licht.

Heleen

kreeft


De Dwaas

Een dwaas is iemand die altijd vertrouwt; een dwaas is iemand die ondanks al zijn ervaringen vertrouwen blijft hebben. Je bedriegt hem en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem nog eens, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem weer en hij vertrouwt je nog steeds. Dan zul jij zeggen dat hij een dwaas is, dat hij niets leert. Zijn vertrouwen is enorm; zijn vertrouwen is zo zuiver dat niemand het kan aantasten. Wees een dwaas in de taoïstische zin, in de zin van zen. Probeer geen muur van kennis om je heen op te trekken. Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los. Zuiver je geest voortdurend; sterf steeds opnieuw aan het verleden om in het heden te kunnen blijven, hier-nu, als een pasgeborene, als een baby. In het begin is dat heel lastig. De wereld gaat misbruik van je maken... laat ze. Het zijn arme stumpers. Ook al word je misleid en bedrogen en beroofd, laat het gebeuren, want wat werkelijk van jou is kan je niet ontstolen worden, wat werkelijk van jou is kan niemand van je roven. En elke keer dat je je niet laat aantasten door de situatie, zorgt die gelegenheid voor een innerlijke integratie. Je ziel zal zich meer uitkristalliseren.

grtj

Vlinder

Deze kaart getrokken;
7 - Geduld (Regenboog) 
zie bij 23 oktober de kaart van Kreeft.

De tarotkaarten de ster en het oordeel die ik had getrokken passen in het geheel.

Vlinder

Vlinder

Lieve Heleen, wat een mooie ervaring met dat warme punt tussen je ogen, ik herken het,
maar dan toch ook weer anders.
Het heeft denk ik  met vredigheid te maken, het is sereen, het is goed, en het is mooi je bent een met alles en alles is een met jouw.
Ik heb wel eens het gevoel dat de zon op mij schijnt, en als ik dan mijn ogen open doe is er helemaal geen zon, het kan zelfs grijs zijn die dag, maar toch voel ik de warmte van de zon.

liefs Vlinder

Eva_84

2 - Vriendelijkheid (Water)

De takken van deze twee bloeiende bomen zijn met elkaar verstrengeld en hun afgevallen bloemblaadjes mengen zich in hun prachtige kleuren op de grond dooreen. Het lijkt wel of de liefde een brug slaat tussen hemel en aarde. Maar ze staan elk afzonderlijk geworteld in de grond, ze hebben hun eigen verbintenis met de aarde. Op deze manier vertegenwoordigen ze de essentie van ware vrienden - volwassen, gemakkelijk in de omgang, natuurlijk. Hun verbintenis kent geen dwang, geen gebedel, geen verlangen om elkaar te veranderen in iets anders.

Deze kaart wijst erop dat je bereid bent een dergelijke vriendschap aan te gaan. In de overgangsfase merk je dat je geen belang meer stelt in alle drama's en romances waarin anderen verwikkeld zijn. Dat is geen verlies. Het is de geboorte van een hogere, meer liefdevolle kwaliteit die uit de volheid van je ervaring is ontstaan. het is de geboorte van een werkelijk onvoorwaardelijke liefde, die niets verwacht en geen eisen stelt.

Eerst moet je mediteren, gelukkig zijn, dan ontstaat er vanzelf veel liefde. Dan is het heerlijk in gezelschap te zijn en ook heerlijk alleen te zijn. Dan wordt het ook eenvoudig. je bent niet van anderen afhankelijk en je maakt anderen ook niet van jou afhankelijk. Dan is het altijd vriendschap, vriendelijkheid. Het wordt nooit een relatie, het is altijd een verbondenheid. Je hebt een band, maar je maakt er geen huwelijk van. Huwelijken ontstaan uit angst, verbondenheid ontstaat uit liefde.

Je hebt een band; zolang alles prettig verloopt deel je met elkaar. En als je ziet dat het moment gekomen is om te vertrekken omdat jullie wegen op deze kruising scheiden, neem je afscheid, innig dankbaar voor alles wat de ander voor je heeft betekend, voor alle vreugden en alle genot en alle mooie momenten die je met de ander hebt gedeeld.Zonder lijden, zonder pijn, gaan jullie eenvoudig uit elkaar.



Wat een prachtige kaart!  :D Daar ga ik wel even bij stilstaan..

heleen

Citaat van: Vlinder op oktober 27, 2013, 17:51:11 PM

Ik heb wel eens het gevoel dat de zon op mij schijnt, en als ik dan mijn ogen open doe is er helemaal geen zon, het kan zelfs grijs zijn die dag, maar toch voel ik de warmte van de zon.

liefs Vlinder

Heel herkenbaar Vlinder, maar het heeft bij mij niet altijd met sereenheid te maken, het kan soms ook een troost zijn op dagen dat ik me niet gelukkig voel, alsof iets me wil helen.

Heleen.

Vlinder

Heleen,
Wel mooi dat je dat zo kan voelen, dat iets je wil helen.
Ik wens je veel van die mooie momenten toe  :-*

kreeft

Heer van vuur - De Schepper 



   
  De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken. Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden, te herkennen en er deelgenoot van te worden. Hij is zo geïntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is. Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken. Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten. Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten, zij creëren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf. Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen. En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg. Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld. Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is. Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk. je bent niet voor verbetering vatbaar. je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen. God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.



grtj  :)

kreeft

XXI - Voltooiing 

   
  Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we óf wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, óf we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.

Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe. Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.


grtj  :)


kreeft

kaart 8
Moed
Het zaad kan niet weten wat er gaat gebeuren, het zaad heeft de bloem nooit gezien. En het zaad kan niet eens geloven dat het de mogelijkheid heeft een prachtige bloem te worden. De reis is lang en het is altijd veiliger niet aan die reis te beginnen, want het pad is onbekend, er zijn geen garanties. Er kunnen geen garanties zijn. De reis kent duizend-en-één gevaren, vele valkuilen - en het zaad is veilig, het zit verscholen in een harde kern. Maar het zaad doet zijn best, het spant zich in; het laat de harde schil los die voor zijn veiligheid zorgt, het komt in beweging. Meteen begint de strijd: het gevecht met de grond, met de stenen, met de rotsen. En het zaad was heel hard en het jonge plantje is heel zacht, er dreigen vele gevaren. Het zaad liep geen gevaar, het zaad had duizenden jaren kunnen overleven, maar het jonge plantje staat bloot aan allerlei gevaren. Toch gaat het plantje op weg naar het onbekende, naar de zon, naar de bron van het licht; het weet niet waarheen of waarom. Het te dragen kruis is zwaar, maar het zaad is bezeten van een droom en komt in beweging. Het pad voor de mens is hetzelfde. Het is moeilijk begaanbaar. Er is veel moed voor nodig.

Op deze kaart staat een kleine bloem die de rotsen en stenen op haar weg heeft getrotseerd en naar het daglicht is gegroeid. Omgeven door een aura van stralend, goudkleurig licht, toont ze de luister van haar piepkleinezelf. Ze schaamt zich niet, ze is de gelijke van de stralendste zon. Als we geconfronteerd worden met een heel moeilijke situatie hebben we de keus: óf we proberen verontwaardigd iets of iemand de schuld te geven van onze tegenspoed, óf we kunnen de uitdaging aannemen en groeien. De bloem toont ons de weg, want haar passie voor het leven voert haar uit de duisternis naar het licht. Het heeft geen zin tegen de beproevingen van het leven te vechten of te proberen ze te omzeilen of te ontkennen. Ze bestaan nu eenmaal en als het zaad een bloem wil worden moeten we ze doormaken. Wees moedig genoeg om te groeien naar de bloem die je bestemming is.

grtj  :)