Wanneer ben je een Sjamaan

Gestart door Kerstkindje, juni 22, 2013, 14:52:54 PM

Kerstkindje

Soms als ik wat zit te peinzen dan denk ik weleens met welk recht noemt iemand zich sjamaan. Is het een gevoel of is het een wetenschap, ook kan ik ondanks vele geschriften geen antwoord vinden wat een sjamaan nou precies is.
???  :-\

DroomBode

Hoi Kerstkindje, welkom op het forum... ;D

Een sjamaan is de archaïsche term die veel gebezigd wordt in het hoge noorden en delen van Siberië; medicijnman zou ook een goede benaming zijn en doet net zoveel recht aan het begrip. Sjamanen en medicijnmannen zijn de hoeders van kennis van een stam van mensen. Het begrip Sjamaan is waarschijnlijk al zo oud als de mensheid zelf en is naar waarschijnlijkheid dus tienduizenden jaren oud

Sjamanen zijn van oudsher de genezers van de stam en bemiddelaars tussen de aardse- en geestenwereld. Bij mijn weten zijn sjamanen vaak individuen die met bepaalde talenten geboren worden en uitverkoren zijn om een groep of stam van mensen (spiritueel) te leiden. In het hoge noorden worden deze uitverkorenen vaak geïnitieerd door de geestenwereld, nadat ze een langdurige ziekte hebben gehad en deze ziekte na een strijd - van op leven en dood - hebben weten te overwinnen.

Groet,
DB

Kerstkindje

Hallo Droombode.
Allereerst dank voor uw snelle reactie. Jammer genoeg is het slechts een deel van het antwoord, mischien is het mijn zwakheid om meer te willen weten als dat er bekend is. Maar ik zoek eigenlijk een soort criteria die je kunt gebruiken om sjamanisme te toetsen. Wat ik dus vraag is wat moet je in huis hebben om jezelf of iemand anders sjamaan te noemen
:-[

DroomBode

#3
Citaat van: Kerstkindje op juni 22, 2013, 15:22:01 PM
.. Maar ik zoek eigenlijk een soort criteria die je kunt gebruiken om sjamanisme te toetsen. Wat ik dus vraag is wat moet je in huis hebben om jezelf of iemand anders sjamaan te noemen

Tja... tjeemig de peemig zeg... ;D

Ik denk dat het dan een keuze is die je maakt om jezelf of iemand zo te benoemen. De criteria zijn geen vaststaande begrippen, denk ik, en iedereen kan zich dus wel Sjamaan noemen. Terwijl je toch wel duidelijk een diep spiritueel begrip en enig talent tot genezen in je moet hebben om jezelf of iemand anders zo te durven benoemen, lijkt mij. Maar maak je het nu niet wat te moeilijk voor jezelf?

Maar misschien biedt Wiki nog uitkomst>>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjamaan

Kerstkindje

Beste Droombode.
Het lijkt misschien dat ik het mijzelf moeilijk maak maar ik probeer het juist makkelijker te maken door voor mijzelf bepaalde zaken een vast plekje in mijn visie te geven. Ik noem mijzelf christelijk sjamaan als mensen naar mijn levensvisie/geloof vragen. Nu roept deze combinatie bij veel mensen nogal wat vragen op. En door die vragen ben ik nu aan het kijken wat andere mensen met de zelfde interesse's hier van denken?

DroomBode

#5
Oké... dat begrijp ik. Maar vergeet dan niet dat je het onnodig moeilijk maakt natuurlijk voor anderen om het te begrijpen; Christelijk is nog niet zo'n moeilijk begrip, althans, doorgaans niet. Sjamaan daar in tegen is een niet alledaags begrip wat eigenlijk niet eens (lees ik net op Wiki) gebruikt hoort te worden hier in het Westen of in andere werelddelen dan die van Siberië en het hoge noorden. Dus wat dat betreft is het begrip Sjamaan dus gewoon een goed gejatte uitdrukking...  ;) (en dat bedoel ik niet negatief hoor).

En ja, dat is dus het moeilijke met woorden en hun betekenissen; jij omschrijft jezelf dus als Christelijk Sjamaan en ik denk dan: Oké... ik begrijp het maar begrijp ook dat anderen daar misschien niet veel mee kunnen. Ik denk dat als je jezelf Mystica (vrouwelijke Mysticus) zou noemen je meer recht doet aan Christelijke geloof, aangezien dit een vorm van (natuur-) religie (verbinding met het hogere) is die meer recht doet aan je Christelijke afkomst.
Of zie ik dat verkeerd?

Kerstkindje

klinkt interessant maar hoe noem je de mannelijke vorm van MYSTICA ik neem aan dat je die gewoon mysticus noemt dat zou gezien het feit dat ik een man ben meer bij mij passen toch. Maar even serieus, ik vindt dit een heel interessante benadering hier ga ik mij eens wat meer in verdiepen dus dank voor het mee denken. Heb jij of iemand anders misschien een of meerdere links van interessante website's voor mij
bij voor baat dank Kerstkindje.

DroomBode

Sorry Kerstkindje, op een of andere manier kwam je vrouwelijk op me over, dus het zal je vrouwelijke kant wel zijn die goed ontwikkeld is... :P
Eigenlijk ook niet zo gek, geloof ik, over het algemeen zie je hier meer dames dan heren op het forum... ;) Dus vergeef me en wederom welkom, had het even niet in de gaten dat ik met een Heer te maken had. Dus Mysticus komt inderdaad meer tot zijn recht, denk ik...

Tja... links; google als zoekmachine en de term mystiek, spiritualiteit en alle aanverwante begrippen die je maar kunt bedenken levert je een waar mekka aan info op...
Ik ben hier zelf ook net 2 maandjes actief en hang buiten deze site om ook graag rond op>>> http://www.grenswetenschap.nl/ >>>
http://www.ufowijzer.nl/LaatstToegArt.html >>> en voor het meest zweverige nieuws >>> http://www.niburu.nl/
die laatste site van Niburu bekijk ik met enige achterdocht en terughoudendheid, omdat ze soms ook de grootst mogelijke onzin posten; maar soms zitten er ook nog wel eens pareltjes tussen.

Developerone

Namaste iedereen,

Ik vond het een mooie vraag: wanneer ben je sjamaan :)

Deed me denken aan een vraag die ze stellen aan iemand die namens Ra zou moeten spreken in de law of one sessies die ik nu lees: Is er een beste manier om te mediteren?
Antwoord: Ik ben Ra, nee.
Schitterend antwoord & briljante vraag vond ik ook :D

Omdat iedereen zijn individuele uiting van talent enzo heeft zeg maar...

Terug naar Sjamanisme: Ik heb eerder iets gepost op deze site over de Sanscriet taal.
Hierover wordt aan 't eind gesproken over de Tantra's, hoe dat een van de oudste texten zijn.
Maar de beste man wijst op het belang van dat het Sjamanistische overleveringen zijn ;)
Gebaseerd op ervaringen zegt ie nog hahaha
Als je die texten bestudeerd zie je veel omschrijvingen van een soort 'piekervaring' zal ik het maar noemen.
Die lijken op het eerste gezicht soms heel zweverig, maar zijn zeer diepgaand vergis je niet :D
Maar de lessen uit deze ervaring zijn voor iedereen anders, terugkomend op stukje individuele uiting hierboven.
Zo zie je onder de meest 'traditionele' noemer Sjamaan veel individuele uitingen, kennis van geneeskrachtige planten hier in ''t dorp, voorbij de waterval links kun je dromen interpreteren, en boven op de berg woont een ouwe enge vent met een uil maar iedereen is bang voor hem whahaha :D

Het traditionele beeld is echter vaak ergens in de jungle of dergelijke, waar een Sjamaan of genezer soms ook eerst een reis maakt om levenservaring op te doen, en als zo iemand na zo een 'piekervaring' zijn volk gaat dienen en bekend raakt (of zijn wijsheden achterlaat in 't sanscriet) noemt men dat blijkbaar Sjamaan ff droog geinterpreteerd...
Wat ik daarmee ook bedoel is de piek ervaring is voor iedereen toegankelijk, de een wordt gewoon liefhebbend echtgenoot of wijs leider niet iedereen gaat roepen dat ie Sjamaan is :P
Maar ik zie ook Techno Sjamanen in de stadsjungle om ons heen hoor hahaha
En dan helpen ook de ervaringen van de stadsjungle, ook om die mensen te kunnen bereiken zeg maar zul je bijvoorbeeld 'hun' taal moeten beheersen ;)

Zo kijk ik graag naar de The Colbert Show/ Daily Show op Comedy Central :D
Als je dat niet al kijkt, de rol van bad guy van Colbert en Silly guy van Steward en ook hun journalisten is geniaal en zorgt voor leuke dynamiek vindt ik. (je rol is heel belangrijk als show Sjamaan lijkt mij he :D )
Of nog nieuwer een Cyber Sjamaan whahaha

Kijk iedereen heeft helende hogere delen van zichzelf denk ik, zo zie ik laatst een enge kop van een nieuwsbericht dat zonnepanelen nu een en al ellende zijn door nieuwe regels :S
Heeft daar binnen 3 uur al een fantastische meneer op gereageerd of de heren journalisten hun feiten wel goed hebben nagelopen of misschien echt de boel bang willen maken?
Volgende dag was het bericht toch heel anders schitterend :D

Misschien wat meer richting sjamanisme online zou ik denken aan de groepen als anonymous en wikileaks, mensen die echt de grenzen en mogelijkheden van zo een fenomeen als internet onderzoeken en uitproberen, en soms zelf voor vrijheden hiervan strijden...

Ik geef ook maar antwoord op je vragen omdat ik een ouwe boekenwurm ben die erg veel verschillende boekjes en hierin interpretaties van het woord 'Sjamaan' ben tegengekomen.
De een zal je net zo weinig vooruithelpen op dat pad als de ander denk ik...
What in a name? :D
Wat misschien een veerkrachtige stok blijkt als dit pad bewandeld is je eerlijkheid lijkt me.
Als je oprecht en eerlijk die donkere grot achter de waterval ingaat (doe daar je eigen kinky meditatie-ding maar, ik wil het niet zien die jeugd van tegenwoordig ;P )
En jezelf echt onder ogen ziet wandel je vast die grot uit met een missie, misschien verder te leren met meer richting of heeft je eigen creativiteit al een goudeerlijke brug geslagen naar je medemensen in de vorm van een ritueel dat je beheerst.
Meteen roepen dat je een Sjamaan bent als je geproeft hebt van zoiets is niet zo slim natuurlijk :)
Hoogmoed komt ten val fluisterde de stem achter de waterval al...

Wauw hopelijk vinden jullie het een leuk stukje

Ik post nog wel een favoriete link van me:
http://thespiritscience.net/spirit/2012/05/24/the-tree-of-life-part-one/
Dit is echt on topic maar dat wordt pas duidelijk door de Sorcerer's tales na de Tree of Life serie te kijken.

En Tatiana Traditioneler wordt niet:
http://www.youtube.com/watch?v=3oFlXHUUmXg

Leuk om te zien dat grenswetenschap er al bij stond :) dan maar een muziekje ter afsluiting :D
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=YgSw69xukkM

Veel kracht van de supermaan allemaal, Shanti Shanti Shanti