Vissen, gebouw zee, ex-vriend

Gestart door Zonnespin, november 14, 2012, 23:27:07 PM

Zonnespin

Hallo, ik lees al een poos mee op het tarotforum maar dit is mijn eerste berichtje. Sommige namen komen me dus wel al bekend voor  :)  Ik heb alle vis topics al gelezen, maar ben toch wel nieuwsgierig naar jullie interpretatie

De droom:

Ik bevind me (met mijn ex-vriend) in een gebouw aan de zee. De ruimte is hoog en open naar de zeekant.
De vloer met witte tegels is deels ingezakt / gebroken in het midden naar de opening in de muur naar de zee. Hierdoor ontstaat er een geul, het water komt binnen en staat hier wat dieper. Mijn ex vriend staat geleund tegen de muur aan de zeekant met het gat (of het zijn hele grote deuren of de muur is doorgebroken) achter hem zijn twee ramen. In de geul zwemmen grote vissen afmeting: ± 40 : 25 cm, en iets verder liggen vissen in een laagje water. Ik zet ze met spoed in het water en de vissen die zwommen duw ik richting zee. Het waren er 6 of 7. Ik doe dit alleen, m'n vriend biedt niet aan me te helpen (dit ken ik niet zo van hem, hij lijkt onverschillig, of is dit een interpretatie ?) ) en ik vraag het hem niet. Of wel...dat weet ik niet meer.

Alvast bedankt !

Zonnespinnetje

heleen

Hallo zonnespin.

allereerst hartelijk welkom op ons forum. Hopelijk heb je hier een hele fijne tijd.
Maar dat is natuurlijk niet hetgeen waarom ik je schrijf.
ik heb een duiding van je droom gemaakt, en ik hoop dat je er iets mee kan.

wat mij opvalt in de droom:
Vloer met witte tegels, komt over als een smetteloos vloertje en daar is een breuk ingekomen. Op de een of andere manier doet mij dit witte vloertje mij denken aan een huwelijk. Een huwelijk dat niet door is gegaan. Of een verwachting aan een huwelijk. Je ex-vriend staat bij de muur aan de zeekant met het gat, dus daar zit het lek. Je ex-vriend heeft het uitgemaakt? Achter hem zijn 2 ramen. Een functie van het raam is dat je naar buiten kunt kijken, of dat er licht in het gebouw naar binnen kan komen. De ramen zijn dus van wezenlijk belang. Er zijn 2 ramen, 1 voor jouw en 1 voor je vriend. Naar buiten kunnen kijken houdt in dat je een ander (in)zicht kan krijgen, en ook dat er licht naar binnen kan vallen, dat licht zorgt dat je kunt zien. In de geul zwemmen vissen. Vissen zijn kwetsbare dieren die niet zonder water kunnen. Water staat sowieso voor gevoel, en dat is het territorium voor de vis. Je begint meteen de vissen te redden. Het  kwetsbare leven (jouw eigen leven) terug brengen naar je gevoel, en je duwt het de goede kant op richting de zee. Je doet het alleen, je vriend biedt niet aan je te helpen. Dat kan verschillende reden hebben, je vriend wil je niet helpen, of kan je niet helpen. Hij is nu een vriend in je droom, maar het is meer een personage van jezelf, het stuk van jouw die ontzettend van hem houdt, en die helpt je nu niet. (dat stuk van jezelf kan je niet helpen) Je vraagt hem ook niet, want je hoeft niets te vragen aan jezelf.

Lief Heleen.

Zonnespin

Dankjewel voor je mooie duiding Heleen,

De kern is voor mij toch wel dat in de droom het water (gevoel) het gebouw heeft overspoeld (mijn leven, mijzelf) Springvloed?
Onbewust wilde ik juist een degelijk fundament bouwen en daar nu wel echt de tijd voor nemen. Ik ben hoogsensitief maar dit kan (voor de ander) soms heel onpraktisch uitwerken. Hierin hadden we wel eens moeite om op elkaar af te stemmen en elkaar genoeg bevestiging te geven. Terwijl we elkaar eigenlijk goed aanvullen en ook heel gelukkig waren. Het is uitgeraakt door hem, omdat hij een stadium verder wilde en door mij omdat ik datzelfde op een andere manier wilde vormgeven.

Interessant wat je zegt over de ramen, hier had ik zelf niet aan gedacht, hopelijk krijgen wij beiden inzicht (er valt licht op de ervaring) en uitzicht (ruimte en lucht) om wat we ervaren in een reëel perspectief te gaan zien.
Maar dan nog de vissen, het klinkt heel logisch wat je zegt. Maar vissen staan ook voor (materiële) overvloed vruchtbaarheid, geloof, het spirituele,onbewuste etc. wat zou dat aan de duiding veranderen?
Mijn ex-vriend zei over de droom : ‘water hoort eigenlijk niet in een gebouw en je wilde de vissen niet.’

Wat je zegt over de vissen (mijn leven) terug brengen naar hun natuurlijke omgeving (het gevoel) maakt het verhaal wel rond. Sinds ik met sommige dingen meer in eigen tempo ga, en minder het gevoel heb ons beiden tekort te doen, minder druk/dwang ervaar (ook van mijzelf) komt mijn praktische kant weer boven en begint mijn (kwetsbare) geluksgevoel/ dankbaarheidsgevoel, en waardigheidsgevoel (de vissen?) weer een beetje te stromen. Toch is dit laatste, door hoe het uitging, nu meer zichtbaar/tastbaar gemaakt, (het maken van kunst geeft mij ook waarde) en lang voor de relatie vond ik toch dat dit andere behoeftes in de weg stond. Ik heb het gevoel dat ik nu meer besta en aanwezig mag zijn door de ervaring van de relatie. Hij is nog in het gebouw.

Dat hij me niet wil helpen/kan helpen....misschien wilde hij de vissen opeten en helpt daarom niet mee? Of wil hij het op een andere manier en wil dat ik inzie dat dat beter is? Dus dan maar niet helpen. Of wacht hij tot ik hem vraag. Maar durf/ kan ik het niet meer, omdat ik wacht tot hij naar mij toekomt?  Volgens jou staat hij voor een deel van mij wat ontzettend van hem houdt. Lief dat je dat merkt, want dat is ook zo. Dan zou het zijn zoals jij zegt, omdat dat deel van mij nog helemaal bij hem is, en daarom niet wil helpen mijn leven naar mijn eigen gevoel te brengen, en afwachtend is, of tegenwerkt. Misschien zegt het niet helpen met de vissen iets over dat ik hem beter had begrepen en meer op hem had vertrouwd als hij mij inzicht was blijven geven in z'n gevoel achter zijn handelen zoals hij in het begin deed? Omdat dat toch meer mijn taal is? Liefde blijft wel een mysterie,

Maar nu laat ik los, even over tot de praktische zaken van het leven  :)

Liefs,

Zonnespinnetje

heleen

hallo Zonnespin.

Ik snap dat je de droom wil loslaten (daar gaat de droom ook over, de vissen terugbrengen naar hun vrijheid) toch heb ik nog 1 vraagje.

Citaat van: Zonnespin op november 18, 2012, 23:06:06 PM

Dat hij me niet wil helpen/kan helpen....misschien wilde hij de vissen opeten en helpt daarom niet mee?

Waarom denk je dat je vriend de vissen wil opeten?

Heleen.

Zonnespin

Hoi Heleen,

Beter laat dan niet :) Hier nog een antwoord op je vraag. We konden wel goed samenwerken, we hadden wat dingen op stapel, waar we de vruchten van hadden kunnen plukken. Het is snel na deze droom
weer aangegaan en vorig jaar april was het definitief voorbij.

Groetjes Zonnespin

dameblanche

een gebouw in je droom staat voor voor jezelf en voor je spirituele ontwikkeling.
je moet hier ook op de stroming letten, de stroming geeft de richting die je neemt in het leven.
ook voor de beslissingen die je onderweg maakt.
het is duidelijk dat je vriend niet verder met je op dat pad wil,.
vissen is een positief droomsymbool en staan voor spirituele groei en transformatie.
e vriend is daar duidelijk niet mee bezig en wil daar ook niet in meegaan.
de barst in de vloer is al een duidelijk voorteken geweest dat er van af het begin van de relatie iets niet goed zat...