Seks (als energieveld bekeken)

Gestart door HansSolo, oktober 15, 2012, 12:26:28 PM

HansSolo

Hoi,

Ik laat deze 'druppel' (mijn gedachten) eens vallen in de oceaan (het forum en de aanwezige leden hier).

Ik zou het willen hebben over seks (seksuele energie en zijn 'diepere' spirituele betekenis).

Seks heeft voor mij niets met liefde te zien. Je kan die twee zaken met elkaar gaan verbinden en dit 'vrijen' noemen. Maar als energie staan beide zaken totaal los van elkaar voor mij. Je hebt liefde (je liefdevol bewustzijn, je mens zijn). En je hebt seks. Je seksuele energie. Je lust, je hormonen, je driften. Ja, wat is dit ergens allemaal voor iets ?

Voor mezelf heeft seks niet zoveel betekenis. Het heeft eigenlijk zelfs geen betekenis. Betekenis wordt door de liefde (door ons bewustzijn) gegeven. Toch heeft seks ook een kracht. Oefent het soms een enorme kracht op ons uit.

Ik vind seks een moeilijk iets. Het is iets van het lichaam, iets dierlijks (niet van de geest). Zelf droom ik vaak over vrouwen die bepaalde seksuele handelingen bij mij uitvoeren (vraag me niet waarom). Vrouwen die me veroveren ? Vrouwen die de energie in me losmaken willen ? Welke betekenis zou daar (vanuit een droom dan) kunnen achter zitten.

Je hebt al die voorkeuren. Al die verschillende gedachten, meningen en gevoelens die mensen erop nahouden. Dit maakt seks heel gekleurd. De één vindt het vies, de ander niet. De één heeft er veel behoefte naar, de ander minder, etc.

In zijn basis (essentie) aanzie ik het als pure energie. Je hoeft als man ook niet altijd klaar te komen. Je kan ook met die seksuele energie spelen. Die opwinding voelen groeien en weer verdwijnen. Een beetje als een spaarlamp die begint te branden. Of de dynamo van je fiets die je steeds meer opwindt...

Het bizarre van seksuele fantasie (voor mezelf) is dat ik pas verlangen voel wanneer ik weet dat de vrouw ernaar verlengt bepaalde dingen bij mij te doen.

M.a.w. om de psycho analyticus Lacan hier eens aan te halen: "le desir de l'homme c'est le desir de l'autre" Als een vrouw naar mijn 'zaad' (nu heel plastisch uitgedrukt) verlangt, dan verlang ik dit ook.

HAAR verlangen wordt MIJN verlangen.
Maar in essentie heb ik dit verlangen niet.

Seks als energie veld, dit energie veld zit ook ergens soms sterk tussen onze twee oren. Hoeveel mensen geraken er niet opgewonden door seksuele woordjes (of dito beeldspraak).

Je speelt dan opnieuw met die seksuele energie.
Met die kracht. Met die gedachte.

Is seks creatief ? Is het een creatieve energie ?
Of is ze eerder vernietigend van aard.

Voor mezelf kent seks geen gezicht. Dit gezicht wordt door de liefde (ons bewustzijn) er al dan niet aan toegekend. Seks kan liefde vernietigen. Als de liefde niet sterk genoeg is (het belang van seks groter wordt). Pure liefde is voor mij a-seksueel. Er zit geen drift, geen verlangen meer in. Enkel een (onvoorwaardelijk) zijn.

Liefde is zijn.
Seks is willen bereiken (bv het orgasme).

Het zijn voor mij twee totaal tegengestelde energie velden.
Die ik perfect (in alle mogelijke vergelijkingen) naast elkaar kan plaatsen.

Seks kent geen gezicht (ik seks nu met die en morgen met een ander).
Liefde kent wel een gezicht.

Seks kent geen verleden (het is nu, volledig opgaand/opbrandend in dat ene, nieuwe moment).
Liefde heeft wel een verleden (een geschiedenis, een heden, een toekomst).

Dit is voor mezelf al heel mijn leven zo.
Zal ook niet echt meer veranderen, denk ik

Ik denk dat seks iets is, dat inspeelt op je. Dat appel op je maakt (of wil maken).
De liefde (je bewustzijn) kan dit ontkrachten. Aan kracht doen verliezen.

Echter (in de veronderstelling dat je geen relatie hebt, of seks met andere mensen nog is toegestaan in je leven) dan kun je daar ook aan toegeven. Op dergelijk appel ingaan. Maar waar ga je dan op in ?

Op een nieuwe ontmoeting ?
Een nieuwe ervaring ?

Schuilt daar (buiten liefde en vriendschap die kan groeien) enige betekenis in ?

De ander (zijn seks, seksuele energie) doet een appel op je.
Maar waarom ?

Puur energetisch gezien (als je deze waarom vraag, vanuit je denken niet stelt) betekent dit een versmelten van twee energieën. Dit versmelten hoeft daarom niet helemaal te lukken, maar je speelt wel met elkaars energie en ook ergens met elkaars grenzen. Op zo'n moment verlies ik daarbij eventjes mijn controle (la petite mort). Verlies ik daarbij eventjes mijn bewustzijn (mijn ego, mijn weerstand). Opdat energie kan stromen, kan loskomen moet je jezelf (je bewustzijn daarin) laten gaan.

Dus puur energetisch gezien, laat je jezelf gaan. Laat je elkaar gaan. Verbind en ontbind je. Met het orgasme daarin als 'hoogtepunt'. Echter, je verbind nooit echt met de ander, je verbindt uiteindelijk altijd je weer terug met jezelf. Dat is ergens de illusie. Je kan ook niet ontsnappen aan jezelf, aan dit bewustzijn. Ook al zorgde bv de ander wel voor je overgave.

Dit puur energetisch (zonder daarbij teveel verdere verklaring of duiding te willen geven aan deze energieën). Het is energie die contact zoekt, die speelt, die verovert, die plooit, die versmelt. En terug uiteen valt.

De vraag die ik me vaak stel is de vraag: Waarom ?
Wat hoop je daarmee te bereiken, met dit spel ?

Of is er een ander verband. Een verband 'ego' versus 'non-ego'.

Seks als pure energie is non-ego. Ik kan nu seksen (spelen) met die persoon en morgen met een ander. Het kent geen gezicht, geen liefde. Het plakt niet. Het stroomt, het drijft, met de wind, de hormonen en het spel mee. Waar dit hem of haar ook brengen mag en kan...

Terwijl liefde is wel (soms) wat meer ego. Ik wil je niet kwijt. Ik wil niet dat je dit of dat doet, etc. Liefde wil vaak verbinden en bij zich houden. Waar seks meer wil ontbinden om zich daarna (met totaal iets anders) terug te kunnen verbinden.

Vrouwen hebben hier volgens mij minder last van. Ik denk dat vooral mannen daarin last kunnen krijgen van hun hormonen. Het is energie (lichaamsenergie) die in je wakker wordt gemaakt. Toen ik mijn vriendin (jaren geleden) leerde kennen, gaf ze me (na onze eerste ontmoeting IRL) spontaan een hand. Ze maakte daarmee een 'maneuvre'. Nog vele maanden later, voelde ik (simpel weg door haar hand vast te nemen) die energie in me wakker worden. En dit is nu nog zo.

Maar evengoed krijg ik (als man) bv wat last van mijn hormonen, wanneer ik in het zwembad een dame met goed gevulde boezem in een strak badpak voorbij zie komen. Ik vind dit zelf altijd ergens zo raar. Maar al deze seks (die seksuele energie) is onderworpen aan zovele regeltjes. De twee grootste taboe's (er werd onlangs eens zo een peiling gehouden door een krant) zijn GELD en SEKS.

Seks is nog altijd een taboe. Ik kan bv perfect weten hoe de kinderen noemen van een vriendin, naar waar ze op reis gaat, wat haar hobbies zijn, etc. Maar wat zij in seks belangrijk vindt of niet, dat weet je niet. Idem met het loon van andere mensen. Daar wordt ook nauwelijks over gepraat.

Anyway, genoeg druppels (gedachten van mij) op deze (misschien hier en daar wat te hete ?) plaat.

Het is terug aan jullie.
Aan de oceaan.

Groetjes,
Hans

Carla

#1
Hallo HansSolo,

Er zijn mensen die aanstoot nemen aan je taalgebruik. Ook wij moderators zijn er niet zo heel happy mee, aangezien dit een openbaar forum is voor alle mensen van alle leeftijden.

Het onderwerp op zich is een boeiend onderwerp, en is ook zeker niet taboe op dit forum, alleen de woorden die je gebruikte of de voorbeelden die je gaf, waren niet altijd gelukkig gekozen. Ik heb jouw post dan ook enigszins aangepast, echter zonder daarbij de kern aan te tasten.

Overigens zijn er wel meer topics over dit onderwerp te vinden, zie bijvoorbeeld:
Seks en relaties en wat is een orgasme?

HansSolo

#2
Dag Carla,

Het is altijd jammer als mensen aanstoot aan je (openheid) nemen.

Geen enkel probleem dat je mijn woorden daarin aanpast. Wel hoop ik, dat ik hier 'open' mijn gedachten kan blijven neerschrijven. Zonder daarbij (al schrijvend) met één of andere vorm van censuur te moeten rekening houden. Dat zou ik zelf heel jammer vinden. Het recht op vrije meningsuiting is een belangrijk recht. Daar kan en mag nooit een taboe op komen. Ongeachte welke leeftijd.

Openheid kent geen weerstanden.

Op een forum schrijf ik graag vrij (zonder daarbij met 'individuele' weerstanden rekening te houden).
In het echte leven, doe je dit wel (ieder mens is anders).

Kan zulke visie hier grond vinden ?

Groetjes,
HansSolo

Carla

Hallo HansSolo,

Citaat van: HansSolo op oktober 15, 2012, 20:01:18 PM
Dat zou ik zelf heel jammer vinden. Het recht op vrije meningsuiting is een belangrijk recht. Daar kan en mag nooit een taboe op komen. Ongeachte welke leeftijd.

Eens.

Citeer
Openheid kent geen weerstanden.

Dat weet ik zo net nog niet.. Wanneer openheid hand in hand gaat met weinig respect voor de gevoelens en meningen van anderen heb ik geen bezwaar tegen een weerstandje hier en daar  ;D

Citeer
Op een forum schrijf ik graag vrij (zonder daarbij met 'individuele' weerstanden rekening te houden).
In het echte leven, doe je dit wel (ieder mens is anders).

Kan zulke visie hier grond vinden ?

Nee, dat denk ik niet, zie hierboven. Wij vragen van onze bezoekers respect voor gevoelens en ideeën van andere mensen. En in die zin vragen wij je wel rekening te houden met anderen. Dit forum heeft een spiritueel uitgangspunt en het is heel goed mogelijk om het over seksualiteit in spirituele zin te hebben zonder daarbij in allerlei details te treden. Wanneer je daar toch behoefte aan hebt is het misschien een beter idee om je aan te melden bij een van de vele fora die specifiek over seksualiteit gaan, bijv seksualiteit.nl.

Maar dit is allemaal niet zo relevant verder voor dit topic, ik wil het hier dan ook bij laten. Jouw onderwerp is boeiend, laten we het verder daar over hebben.

Carla

HansSolo

Citaat van: CarlaJouw onderwerp is boeiend, laten we het verder daar over hebben.

Toch niet zo boeiend, achteraf gezien.
Er volgen nauwelijks reacties.

Groetjes,
HansSolo

heleen

Citaat van: HansSolo op oktober 15, 2012, 12:26:28 PM

Seks heeft voor mij niets met liefde te zien.

ik wil seks niet zonder liefde zien. Seks heeft voor mij totaal geen betekenis als daar "houden van, en liefhebben"niet om de hoek komen kijken. Ik vind seks meer dan liefde. Ik vind seks ook meer dan een hormonaal spel. De momenten dat je met iemand vrijt, en jouw lichaam verbind zich met de zijne, dan dansen de sterren zich buiten mij om. Dan verbinden alle lichtpunten met elkaar. Dan dans je buiten je lichaam om. Dat is voor mij seks. Dat vind ik in jouw hele tekst niet terug.

Heleen

dameblanche

#6
mooi geprobeerd hoor, hans-solo,
een beetje vrouwonvriendelijk....om dat op een site als deze te zetten, een site die meerdendeels door vrouwen bezocht wordt.....
niet vreemd dat daar naar jouw mening niet genoeg op gereageerd wordt.
wat had je dan verwacht?
een staande ovatie?

probeer mss eens iets anders wat meer gerelateerd is aan het spirituele...
genoeg te vinden op internet...  ;)

http://youtu.be/yRaE2wq1EYs

Carla

Ik weet niet of dat nou per se vrouwonvriendelijk (bedoeld) is Marianne, ik denk het niet, maar ik denk (ook) dat het niet vrouweigen is om seks op die manier te ervaren, zo los van alles.

cathy

Kweenie hoor Marianne, maar als ik op je link klik kom ik bij dracula.
Zo erg vind je Hans solo toch niet hopelijk niet  :o ;D
Of mis ik hier iets  ???

Cathy

dameblanche

nee hoor cathy, maar ik denk dat het ook de bedoeling is van hans solo dat er iets los komt.....

http://youtu.be/0xQglPWWUmU

heleen

Ik kan me best vinden in de reactie van Marianne. Ook ik vond het vrouwonvriendelijk, alsof je  als vrouw alleen een gebruiksvoorwerp bent voor een man.

Citaat van: HansSolo op oktober 15, 2012, 12:26:28 PM

Ik vind seks een moeilijk iets. Het is iets van het lichaam, iets dierlijks (niet van de geest). Zelf droom ik vaak over vrouwen die bepaalde seksuele handelingen bij mij uitvoeren (vraag me niet waarom). Vrouwen die me veroveren ? Vrouwen die de energie in me losmaken willen ? Welke betekenis zou daar (vanuit een droom dan) kunnen achter zitten.

Het bizarre van seksuele fantasie (voor mezelf) is dat ik pas verlangen voel wanneer ik weet dat de vrouw ernaar verlengt bepaalde dingen bij mij te doen.

Seks kent geen gezicht (ik seks nu met die en morgen met een ander).
Liefde kent wel een gezicht.

De vraag die ik me vaak stel is de vraag: Waarom ?
Wat hoop je daarmee te bereiken, met dit spel ?

Seks als pure energie is non-ego. Ik kan nu seksen (spelen) met die persoon en morgen met een ander. Het kent geen gezicht, geen liefde. Het plakt niet. Het stroomt, het drijft, met de wind, de hormonen en het spel mee. Waar dit hem of haar ook brengen mag en kan...

Maar evengoed krijg ik (als man) bv wat last van mijn hormonen, wanneer ik in het zwembad een dame met goed gevulde boezem in een strak badpak voorbij zie komen. Ik vind dit zelf altijd ergens zo raar. Maar al deze seks (die seksuele energie) is onderworpen aan zovele regeltjes. De twee grootste taboe's (er werd onlangs eens zo een peiling gehouden door een krant) zijn GELD en SEKS.


Realiseren we hier ook dat seks zonder liefde ook gevaren met zich meebrengt. Goed als je er samen voor kiest is dat een ander verhaal. Maar helaas is dit niet altijd het geval. Verkrachtingen, incest vloeien vaak voort door drang van hormonen.
Citaat van: HansSolo op oktober 15, 2012, 12:26:28 PM

Seks als energie veld, dit energie veld zit ook ergens soms sterk tussen onze twee oren. Hoeveel mensen geraken er niet opgewonden door seksuele woordjes (of dito beeldspraak).

Je speelt dan opnieuw met die seksuele energie.
Met die kracht. Met die gedachte.

Is seks creatief ? Is het een creatieve energie ?
Of is ze eerder vernietigend van aard.

Voor mezelf kent seks geen gezicht. Dit gezicht wordt door de liefde (ons bewustzijn) er al dan niet aan toegekend. Seks kan liefde vernietigen. Als de liefde niet sterk genoeg is (het belang van seks groter wordt). Pure liefde is voor mij a-seksueel. Er zit geen drift, geen verlangen meer in. Enkel een (onvoorwaardelijk) zijn.

De ander (zijn seks, seksuele energie) doet een appel op je.

Seks als pure energie is non-ego. Ik kan nu seksen (spelen) met die persoon en morgen met een ander. Het kent geen gezicht, geen liefde. Het plakt niet. Het stroomt, het drijft, met de wind, de hormonen en het spel mee. Waar dit hem of haar ook brengen mag en kan...


Ik word er als vrouw zijnde niet gelukkig van als mannen op deze manier over seks praten.  Gelukkig beleef ik seks op een andere manier, iets als een kostbaar geschenk, wat ik graag samen met een ander doe. Met zijn liefde, met zijn opwinding. Iets van je samen.

Heleen

dameblanche

helemaal mee eens heleen,
het is ook wel bekend dat mannen anders met sex omgaan dan vrouwen dit doen, maar hier wordt het wel erg rationeel benaderd!
het lijkt alsof het een oppervlakkig vleselijk vermaak is en er geen diepgang bij hoeft te komen....
nou geef mijn portie maar aan fikkie!

cathy

Citaat van: marianne op oktober 31, 2012, 08:49:57 AM
nee hoor cathy, maar ik denk dat het ook de bedoeling is van hans solo dat er iets los komt.....

http://youtu.be/0xQglPWWUmU

Bij mij maakt hij weinig los hoor  :P
Maar Andre van duin en Dracula ook niet. :-\
Dus het zal vast aan mij liggen.
Ben het wel met Carla eens dat het onderwerp op deze manier besproken hier niet echt thuishoort.
Ach en voor de rest heeft hij dan misschien een goedpassende nick gekozen. ;D

dameblanche

ik denk dat hans solo is gegaan ondertussen ::)

HansSolo

#14
Citaat van: Carla op oktober 31, 2012, 01:00:08 AM
Ik weet niet of dat nou per se vrouwonvriendelijk (bedoeld) is Marianne, ik denk het niet, maar ik denk (ook) dat het niet vrouweigen is om seks op die manier te ervaren, zo los van alles.

Klopt Carla.
Ik sluit me volledig aan bij je opmerking.

Is er een verschil in de manier waarop mannen resp. vrouwen seks benaderen (dit voor hen aanvoelt) ? Mogelijks. Ik ben in mijn geest heel vrouwelijk. Maar mijn lichaam (hormonen) is mannelijk. Daarvoor heeft de natuur gezorgd. Dit zorgt soms voor een spanningsveld. Iets duaals in me (dat ik zelf soms maar moeilijk kan begrijpen, noch plaatsen).

Het lijkt me fijn daarover een debat (gesprek) te kunnen voeren. Mits ieder zijn eigen oordeel (taboes) hierover wat kan loslaten. Niet gemakkelijk alvast.

Liefde is voor mij aseksueel. Liefde heeft geen seks nodig. Liefde is spiritueel, universeel. Ja, ik zou deze liefde gerust vrouwelijk (ipv mannelijk) durven noemen. Als energie veld. Bv liefde voor je kinderen, liefde voor de natuur, liefde voor je medemens, liefde voor iemand in nood. Liefde (echte, pure liefde) heeft geen ego in zich. Het is niet bezitterig. Het pas zich aan, aan de ander. Zulke liefde cijfert zichzelf soms teveel weg. Dat kan. Wat opnieuw gevaarlijk is. Want liefde dient ergens in het midden te blijven. Dat is zijn beste plaats. De plaats tussen eigenliefde (zelfrespect, zorg dragen voor jezelf) en liefde voor een ander (respect, zorg dragen voor die ander). Liefde is niet spannend. Liefde is gewoon. Onvoorwaardelijk. Een samen zijn. Een delen. Het is openstaan voor de ander als mens. Liefde is persoonlijk...

Seks (als energieveld) bekeken is voor mij iets totaal anders. Het is net het tegengestelde. Het is onpersoonlijk, het is heel moment gericht, het is een spanningsveld, er kan ego (iets willen bereiken, bv het orgasme) in zitten, het vindt plaats buiten jezelf, je wenst jezelf ergens daarmee te overstijgen. Misschien zelfs die liefde los te laten (door de kracht van seks).

Je kan seks en liefde met elkaar mengen, dit "vrijen" noemen. Maar voor mezelf wordt dit dan ergens een soort flauw afkooksel van twee verschillende energieën. Beetje alsof je confituur en choco samen op een boterham doet. Je proeft dan wel nog ergens choco of confituur. Maar nooit meer puur CONFITUUR (puur liefde) of puur CHOCO (puur seks). Terwijl juist in zijn puurheid een energie altijd het meest interessant is om te bestuderen. Je daar spiritueel verder in te verdiepen (mijn mening).

De seksualiteit van een man is waarschijnlijk driftiger dan die van een vrouw. Hoewel er ook vrouwen zijn die redelijk 'heet' kunnen staan, veel heter dan mannen. En er ook mannen zijn die veel minder heet zijn dan bepaalde vrouwen. Voor mezelf bv hoeft seks niet zo vaak of nodig. Dus hoe heet ben ik zelf daarin eigenlijk nog ?

Daarnaast heb ik ook soms het gevoel dat in seks een diepere psychologie speelt. in de zin van. Ik wil je ! Jij wordt van mij, bent en blijft van mij. Ik wil je veroveren. Ik verlang naar je. Jij bent mijn verlangen. Mijn vrouw. Alsook (omgekeerd) vind je me leuk, sexy, lief of aardig ? Wil jij me ? Ziet er iemand mij graag ? Wie verlangt er naar me ? Wie wilt er mij ? Als vrouw...

Ik hou niet van verleiding. Liefde is ook geen verleiding. Liefde is eerder saai. Gewoon. Verleiding is een spel tussen liefde en seks. Tussen twee tegengestelden. Tussen zijn en nog niet zijn.

Waarom zou ik naar iemand (bv een vrouw) verlangen ?
Liefde heeft geen verlangen nodig.

Liefde is.
Ze is gewoon.

Veel woorden zijn daar niet voor nodig.

Met je bewustzijn ben je in dat liefdevol moment (als vrij mens) of niet.
Seks kent zulk bewustzijn niet, want seks wil telkens ergens anders zijn.

Het wil iets bereiken. Bv die mannelijke hormonen (zaadcellen) die wensen eruit te komen, te spuiten en zich daarmee voort te planten. Liefdevol is dit niet. Eerder een vorm van agressie. Van het recht van de sterkste (zaadcel). De natuur is ook vrij hard. Zeker niet altijd zo liefdevol. Dat liefdevolle of niet liefdevolle, is een blik (kijk op de wereld) die wij mensen ervan maken.

Alles speelt zich af in onze eigen geest.
Hetzij vrouwelijk of mannelijk.

Ying en Yang.

Een cirkel die rond gaat.

Wie wil er opgegeten worden ? (een maagdelijk lichaam dat zich liefdevol en egoloos opoffert)
Wie wil er eten ? (een hongerig ego die het lichaam van de ander wil verslinden, verorberen)

To be or not to be (that is the question) ;-)

Edit: Ik heb in de psychologie ooit eens een tekening gezien, waarbij seks en liefde als twee aparte cirkels werden voorgesteld En de doorsnede, vormde daarbij het moment waarin beide cirkels in elkaar opgingen. Die doorsnede is dus ergens dat 'vrijen'. Echter, blijven het wel twee aparte cirkels. Beetje zoals water en vuur.  Bewustzijn en niet bewustzijn. Iets heel duaal. Liefde is voor mij bewustzijn, seks heeft geen bewustzijn. Gezien ons denken zelf ook duaal is (iets is goed of slecht), zou ik al deze waarden op die manier in die twee cirkels kunnen gaan opdelen. Slecht en goed is wel te ruim (als waarde). Maar bv persoonlijk versus onpersoonlijk. Liefde is voor mij persoonlijk, seks is onpersoonlijk. Liefde is vrij, seks is onvrij. Liefde is nu, seks is steeds elders. Liefde is geen spel, seks is dit wel. Liefde is vrouwelijk. Seks is mannelijk. Liefde is trouw. Seks is avontuurlijk. Liefde is het gekende. Seks is het ongekende. Enzovoort, enzovoort...

Groetjes,
Hans