2 kinderen vallen van kerktoren.

Gestart door raven67, juni 24, 2012, 13:28:59 PM

raven67

Ik droom dat ik op een hoge verdieping van het gemeentehuis sta, en kijk naar de nabij zijnde kerktoren. de toren kun je bezoeken, en gelukkig staat er een goede reling, om te voorkomen dat je eraf kunt vallen.
Dan zie ik een jongen langs de reling klimmen om op het veel te schuine torendakje te klimmen, ik denk onmiddellijk, nee! dat is levensgevaarlijk, je hebt daar geen houvast.. De jongen krijgt geen grip, en glijd van het dak af. Dan klimt ook nog een meisje het dakje op om naar die jongen te gaan, maar ook zij glijdt weg, haar handen graaien op de gladde dakpannen, maar helaas. Ook zij valt. ik zie ze allebei vallen, maar ( gelukkig) niet neerkomen omdat die blik door een ander kantoor gebouw belemmerd word.
Iedereen die het zag is in rep en roer en wil het gebouw verlaten. Ik ga niet met de lift maar met de trap, wat alleen ik en nog een andere man doen...

Als ik wakker word heb ik er een naar gevoel van.

Ricca

Hallo Raven,

Ik dacht bij het lezen van jouw droom meteen aan deze droom van Jericho:
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php/topic,4146

Zie jij ook de overeenkomsten?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

heleen

ik zag de titel en moest meteen aan de toren kaart denken.

Heleen.

raven67

Een paar raakvlakken zie ik wel, edoch de  2 kinderen in deze droom zijn mij onbekend, ik zie wel dat het kinderen zijn, maar daar houd het ook mee op.
Wat wel een overeenkomst is, is de machteloosheid om het te voorkomen.
Misschien is de onderliggende boodschap idd wel hetzelfde.

Sonja Irene

Hallo Raven,

Ik heb ook wat associaties bij deze droom.
Het gemeentehuis is een plaats waarin het wereldlijk gezag is vertegenwoordigd.
De kerk symboliseert het goddelijk gezag. De toren heeft een degelijke reling die de godvruchtige mens moet behoeden voor uitglijders.
Je schrijft niet of je zelf hoger of lager staat dan de kerktoren. Misschien op dezelfde hoogte als de reling op de toren?
Bij de kinderen denk ik aan de jeugd, aan onbevangenheid, onschuld, onwetendheid. Voor zulke mensen heeft de reling op de toren geen functie, behalve dan als opstapje voor hun avontuur.
Je ziet de kinderen niet neerkomen omdat ze aan het gezicht onttrokken worden door weer een ander gebouw waarin misschien weer een andere macht zetelt. Daarom ken je de afloop van het avontuur niet.

Ik denk dat deze droom gaat over (je verhouding met) gezag, machtige instituten, of over het gezag in jezelf, de regels en wetten die je van jezelf moet naleven en de angst voor wat er zou kunnen gebeuren als je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hield.
En dat je ergens innerlijk wel weet dat, wie zich wil ontplooien (op avontuur wil gaan) zich eigenlijk niets zou moeten aantrekken van al die (zelfopgelegde?) regels en wetten. Kinderen doen dat ook niet, die leren nog door eigen ervaring.
Misschien denk je dat de kinderen op de toren iets doms of verkeerds doen, ze glijden immers uit? Maar je ziet niet hoe ze terechtkomen, de afloop is onbekend.

Verder schrijf je over 'iedereen die het zag' en over een andere man. Ik denk dat die 'iedereen' er is om het angstige van de gebeurtenis te bevestigen en te versterken. Maar jij en de andere man nemen als enigen de trap, wat ik zie als een afdaling op eigen kracht naar je onbewuste. Daar kun je de wijsheid vinden die nodig is om zonder angst te leven.

Ten slotte: Uit het feit dat je op het wereldlijke gebouw staat en kijkt naar het religieuze gebouw kun je misschien nog iets opmaken over de positie die je in het leven inneemt: een wereldlijk bestaan met oog voor het spirituele.

Ik heb zelf veel dromen (gehad) die op deze van jou lijken, vandaar dat ik er zo diep op in ben gegaan. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

raven67

Ik herken zeker wat zaken die jij beschrijft uit mijn leven en hoe ik het ervaar. Dat is wel verlichtend ja.
Om op de details terug te komen, het gemeente gebouw is maar minstens de halve hoogte dan die van de toren.

Dank je voor je reactie, ik herken er zeker dingen in.

Sonja Irene

Hallo Raven,

Vandaag had ik nog een paar ingevingen voor je.

Ik schreef: "jij en de andere man nemen als enigen de trap, wat ik zie als een afdaling op eigen kracht naar je onbewuste".
Nu denk ik dat dat moet zijn dat je op eigen kracht teruggaat naar de basis, de grond onder alles - onder alle gebouwen en onder jezelf. Die grond kun je ook opvatten als reden, oorzaak.
Over een expliciete 'afdaling naar het onbewuste' zou je misschien anders gedroomd hebben. Bovendien komt je droom zelf uit je on(der)bewuste en was je daar dus al.
Over die basis: daar is het veilig, vind je jezelf terug, kun je je opnieuw bezinnen en oriƫnteren. Misschien ga je uitzoeken hoe die kinderen terechtgekomen zijn.

Het feit dat de kerktoren vanaf jouw standpunt gezien veel hoger is kan betekenen dat je letterlijk erg opkijkt tegen het instituut kerk. Misschien is de droom een uitnodiging om alles wat speelser te benaderen, ook al is de afloop ongewis.