Auteur Topic: DE DOOD  (gelezen 64363 keer)

luna

• Gast
Re:de Dood
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2004, 02:59:27 am »
Ricca,

als je louter en alleen de kaart bekijkt zit er meer beweging in het paard in de kaart van de Dood dan in de kaart van de Zon.  Ik zie het paard daadwerkelijk stappen bij de Dood.  Bij de Zon kan ik geen beweging zien.

Meduus

palomino

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2004, 13:52:39 pm »
...Volgens mij gaat het bij zowel de Zon als de Dood om de band tussen de ruiter en het paard...Het zonnekind vormt een eenheid met het paard dat niet bestuurd wordt(hoeft te worden) en daarmee vrijheid en energie uitdrukt...Merk ook de omhoog gerichte rode veer op in de bloemenkrans op het hoofdje van het kind...
Het paard op de kaart van de Dood wordt bestuurd en m.i. zelfs ingehouden en dus aan banden gelegd...heeft daardoor m.i. bepaald geen energieke uitstraling...de rode veer op de helm van de ruiter hangt slap naar beneden.
Als ik naar de kleur van beide paarden kijk dan vind ik het zonnepaard wit en het doodspaard bleek.

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2004, 17:47:47 pm »
Ja, Palo, die rode pluim zegt veel over de mate van beweging. :D Het paard van de Dood is vurig (mijn interpretatie van het rode oog), maar heeft toch een rustige tred. En daardoor voor mijn gevoel inderdaad iets ingehoudens. Mij valt ook altijd weer de overeenkomst op tussen de afbeelding van de Dood en die van Bekers Ridder - dezelfde houding, dezelfde rust. En hoe kan het ook anders. Transformatie kan nooit overhaast worden. Het is ook niet zozeer iets wat je actief dóet, maar meer iets dat je toelaat, waar je je voor openstelt... Vrouwelijke energie dus..

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 09:45:13 am door Ricca »
From Ricca with Love

luna

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2004, 22:58:09 pm »
Palo,
inderdaad, de band tussen ruiter en paard maken echt wel 'het verschil' uit.  Bij de zon is het paard vrij en onbeteugeld, bij de Dood moet het paard in de pas lopen dat wordt bepaald door de ruiter.
Alhoewel ik wel denk dat het witte paard, bij de zon, even wit is dan het paard bij de Dood.  Ik denk dat hier je gevoel en de omliggende kleuren je parten spelen Palo.

Ricca,
het paard bij de Dood en bij bekers ridder maakt inderdaad net dezelfde beweging.  Daar had ik eerder nog niet op gelet ;D
Medusa

guerreiro da luz

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: november 29, 2004, 17:28:52 pm »
Wat mij dan opviel bij het vergelijken van de paarden van kelken-ridder en de dood, is het hoofd van het paard.
Bij de dood zie je (alweer) een opgeheven en in de toom gehouden hoofd. Bij de kelken-ridder is het hoofd van het paard naar beneden gericht. Veel meer ontspannen en uitnodigender dan het paard van de dood. Het paard van de ridder is ook minder "geriemd". Hij heeft geen zadelriemen achteraan en geen borstriem vooraan. Het paard van de dood alweer wel.

Ik weet niet of anderen dit ook kunnen herkennen. Ik ben namelijk nog maar net bezig met de tarot en ik voel van mezelf dat ik al een heel eind kom met goede observatie en het koppelen van een betekenis naar mijn eigen gevoel, aan deze observatie. Maar dus ook steeds open voor andere ideeën en kritiek.

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #20 Gepost op: december 01, 2004, 15:30:05 pm »
Ja, op het eerste gezicht en vergeleken met het paard van de Zon lijken de paarden van de Dood en van Bekers Ridder veel op elkaar, maar als je ze onderling vergelijkt, zijn er toch verschillen.
Het paard van Bekers Ridder heeft inderdaad meer vrijheid - de vrijheid van de verbeelding (Bekers). Het paard van de Dood lijkt doelbewuster op pad. En eigenlijk ook doelbewuster dan de figuur van de Dood zélf, die er vergeleken met Bekers Ridder toch een beetje onderuitgezakt bij zit... Verandering/transformatie is niet iets waar we zelf (ons ego) nu altijd zo happig op zijn. Maar desondanks brengt het leven, de levenskracht (het paard) ons toch onverstoorbaar die ervaringen waardoor we ons bewust worden van de noodzaak tot verandering.

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 09:45:59 am door Ricca »
From Ricca with Love

Opti-Mystique

• Master lid
  • Hoe je je voelt bepaalt wat je creëert!
    • Healthy by Nature | Praktijk voor Natuurlijke Gezondheid
« Reactie #21 Gepost op: december 01, 2004, 17:16:08 pm »
Wat betekent volgens jou dat rode oog?

Hallo allemaal,

Ik vind zelf het rode oog van het paard van de Dood ook een opvallend detail. Het wordt in boeken eigenlijk nooit apart benoemd (ben het nog niet tegengekomen althans). Mijn idee hierover is dat hiermee o.a. benadrukt wordt, dat het paard van de Dood óók niet uit het Rijk der Levenden komt, maar als (veredelde) lastdrager toebehoort aan het Dodenrijk.

Het paard kan verder staan voor het dierlijke in de mens, het beteugelen van dierlijke instincten en begeerten, om zo gericht te groeien naar Verlichting. Bij de Zon zou die beteugeling niet langer meer nodig zijn, omdat men daar de overwinning viert...

Liefs van Dolf
« Laatst bewerkt op: december 01, 2004, 17:16:25 pm door Opti-Mystique »

Vladimir

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2005, 21:07:15 pm »
XIII. De Dood / De Transformatie

Wat ik persoonlijk heel goed vind, is de wijze waarop ze deze kaart in het Osho Zen-deck verbeelden: De Dood als Transformatie.

Van Osho.com zelf: Dit is een tijd om je totaal te laten gaan. Laat alle pijn, verdriet of problemen er gewoon zijn, accepteer de feitelijkheid ervan.

Geniet ervan; alles wat je voelt is je eigen ervaring en meer heb je niet nodig. Alles wat je vasthoudt, is ballast. Kijk naar de kaart van Crowley; alles wat deze ooit-mens achter zich aansleept! Dit voorkomt dat hij zich omdraait en het leven met open armen tegemoet treedt.

Les van deze kaart: Loslaten. Alles wat niet noodzakelijkerwijs bijdraagt aan de groei van jouw als persoon, mag worden losgelaten. Wijze woorden, die ik ooit eens gelezen heb: Datgene wat bij U hoort, blijft. Ook wanneer je het loslaat. Het is slechts dat wat u niet toebehoort, dat vergaat, verdergaat en anderen weer blij maakt!
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2005, 21:14:52 pm door Mephisto »

snowdrop

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2005, 22:10:52 pm »
Wow, wat goed! Dank je wel, Phi.
Don't follow leaders - find your own way.

Vladimir

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 09, 2005, 12:19:11 pm »
Graag gedaan, Snowdrop..
Wat is kennis waard, als ik ze niet kan overdragen? ;)

Keizerin

• Gast
Re:DE DOOD
« Reactie #25 Gepost op: april 30, 2011, 10:10:21 am »
Ik heb deze kaart nu voor het eerst omgedraaid getrokken (als dagkaart). Wat betekent dat? Niet goed omgaan met verlies ofzo?  :-\ Of heeft hij ook 'positievere' betekenissen? Bijvoorbeeld dat je bijna over een verlies heen bent? (Ik had me voorgenomen vandaag een fijne dag te gaan hebben  :-\, kan deze kaart me waarschuwen dat dat niet echt gaat lukken, of kan het de boodschap geven dat ik beter aan een stukje verwerken kan werken zodat ik daarna nog gelukkiger kan zijn?)
« Laatst bewerkt op: april 30, 2011, 10:25:55 am door Keizerin »

Leeuwin

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: april 30, 2011, 11:52:11 am »
@Keizerin,

Het kan ook zijn dat je je hevig verzet tegen een of meerdere veranderingen in je leven. Het positieve is dat je ballast kwijt raakt wat niet meer bij je hoort, waardoor je weer een nieuwe stap in je leven kunt maken. Maar zolang je in verzet blijft tegen veranderingen, zul je daar niet veel van merken.

Liefs van Leeuwin

marianne

• Master lid
  • begin met de voordelen en verwerk de nadelen
« Reactie #27 Gepost op: mei 01, 2011, 08:32:03 am »
onderste boven betekend de dood ook dat we vastgeroest zitten in allerlei gewoontes.
de dood is eigenlijk geen transformatiekaart, in die zin, dat er eerst nog maskers afgeworpen moeten worden.
ook wordt ons er wel eens op gewezen dat onze wanhopige innerlijke strijd met ons ego om verandingen te kunnen doorvoeren.

Leeuwin

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: mei 01, 2011, 13:16:20 pm »
Het is mijn ervaring bij De Dood dat het lot op een gegeven moment zelf beslist als het ego zich tegen verandering(en) blijft verzetten.

Leeuwin

Keizerin

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: mei 02, 2011, 11:05:07 am »
Dank je voor je antwoord, Leeuwin en Dameblanche! Ik had 's morgens vroeg een Munten 2 getrokken maar had die weer terug gestopt omdat ik dacht dat ik nog niet goed wakker/geconcentreerd was, maar mijn koninginnedag werd gelukkig een enorme Munten 2.  ;D Ik weet niet in hoeverre de omgekeerde Dood in mijn geval op dit moment als dagkaart zo'n 'zware' betekenis heeft, heb het gevoel van niet hoor - ik heb hem nog nooit eerder getrokken en de dag daarna trok ik De Wereld en daarvan is de betekenis toch helemaal tegengesteld. Maar ik hou het in de gaten, als de kaarten me echt wat willen vertellen zal ik hem wel vaker trekken.  :)
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 11:11:20 am door Keizerin »