Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE DOOD

Gestart door ninja, juni 28, 2004, 15:25:36 PM

ninja

Wat zal kunnen betekenen als de relatiekaart met mijn kindje is De Dood?

Vladimir

#1
Hier betekent dat precies niets, want daarmee wordt de objectiviteit van de symboliek van de kaarten onderbroken en wordt het in verband met de menselijke subjectiviteit gebracht. En deze kaart-draden zijn er juist om voor iederéén toegankelijk te zijn.

In het kort:
Dit is een vraag voor Het Forum, niet voor de Tarot-Arcana

luna

#2
kaart 13, De Dood (en wedergeboorte), staat voor transformatie, loslaten, het einde van een periode, een nieuw begin.
Bevrijding uit oude verstrikkingen, veranderingen naar buiten toe en in de buitenwereld.

Vladimir

#3
XIII. De Dood



No Strings Attached
Deze kaart staat voor mij vooral voor verandering. Zoals te zien is op de kaart, laat je het oude achter, om overnieuw te kunnen beginnen. Zie het als het overboord zetten van alle overbodige ballast, om door te kunnen groeien naar kaart 14.

Zonder dit loslaten is het niet mogelijk om de Matigheid van kaart 14 te kunnen beoefenen. Dit loslaten heeft op zichzelf een mooie functie: het zuivert het leven van onnodige ballast. Na kaart 12 (het inzicht), weten we wat we wel en niet meer nodig hebben om verder te groeien. En daar staat De Dood voor: het loslaten.

Het is ook het loslaten van ideeën. Alle oude ego's worden doorgelicht en beoordeeld op nuttigheid. In de eieren die aan de strings hangen, zijn allerlei poppetjes getekend, als geesten. Alsof De Dood bezig is met het zich ontdoen van alle oude geesten, die het niet meer nodig heeft. Het loslaten van oude ideeën, of nog beter wellicht, het loslaten van oude zelfbeelden..

ninja

Dank je wel Mephisto.
Ik ben een `absolute Beginner`met de kaarten, (sinds gisteren een feestje met een meesje met kaarten, die mijn interesse enorm uitlokte). Mijn volgende stap was `CatharinaÃ,´s site`waar ik tot de ontdekking over mijn dochter en ik kwam. Nu zie ik dat er veel te leren valt hier en dat alles zo complex en interessant is. Ik zie ook de leuke kant van het enge spel.
Groet Ninja

palomino

#5
Op de RWS kaart komt een zwarte ridder rustig aanstappen op een wit paard,in zijn linkerhand heeft hij een zwarte vlag met daarop een witte roos.Zo kun je zien dat het leven en de dood onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn ;dat het leven in dienst staat van de dood en de dood in dienst staat van het leven. Zwart=dode materie, Wit=nieuw leven.
De dood maakt geen onderscheid tussen rangen,standen,leeftijden en sexen...dat is te zien aan de verscheidenheid aan personen op de kaart.
De Dood houdt eigenlijk nooit een lichamelijke dood in maar meer een psychologische...Het is een ontwikkelingsfase waarbij het oude moet worden vervangen door het nieuwe: Oude maskers moeten worden afgeworpen,oude houdingen,overtuigingen,visies,situaties die niet langer bij je horen mogen overboord worden gegooid om plaats te maken voor nieuwe.
Wat mij opvalt is dat iedereen op de kaart zijn ogen heeft gesloten ,behalve het kleine meisje...zij is niet bang voor veranderingen en transformatie,dat is op jonge leeftijd iets heel natuurlijks en aan de orde van de dag... :)
De samenstelling van het getal 13 maakt het getal 4 en dit staat o.a. voor structuur...dus kun je deze kaart ook zien als een oproep tot herstructurering.
Op de achtergrond staan dezelfde pilaren als op de kaart van de Maan.Op de kaart van de Dood gaat de zon echter onder wat aangeet dat je eerst even door het donker moet om dan weer in het licht te leven.
Op de Crowley kaart staat een skelet in de meest onhandige houding,die moet hij dus veranderen om verder te kunnen want zo functioneert hij niet.
In zijn handen houdt hij een zeis om knopen door te hakken.In de 'eieren' die zich voor hem bevinden zie ik allemaal embryo-foetus achtige gedaantes waarmee het skelet is verbonden doormiddel van draden.Dit geeft ook weer de onlosmakelijke verbinding aan tussen leven en dood.De slang in de vissenbek is een symbool van transformatie...slangen vervellen regelmatig,gooien hun oude huid af om plaats te maken voor een nieuwe... :- :)
Wat mij verder nog opvalt is de kop van het skelet dat in mijn ogen overeenkomst vertoont met het hoofddeksel van de geestelijke op de RWS kaart.

Marjolein

Hallo allemaal,
Voor mij is de kaart De Dood het principe van loslaten, onthechting en bevrijding. Het gaat over een onvermijdelijke overgang.
Het skelet (Crowley) draagt een egypische kroon die gebruikt werd bij overgangrituelen. Rechts onderin een schorpioen, het dierenriemteken mbt tot de dood bij uitstek. En tevens het beestje wat gebruikt werd in graven om te beschermen en te waken over de doden in het hiernamaals. Een vis links op de kaart als symbool voor 'het verleden' het meedragen van levenslessen naar een volgende fase. Evenals de slang die na het afwerpen van zijn huid 'transformeert'. Linksboven zie je een adelaar die helpt bij een vrije vlucht. Midden op de kaart zie ik zwervende of dolende zielen die voor mij het proces waar je je van bevrijd betekenen.
Hebben jullie andere ideeen over de symbolen? Dat wil ik graag uitwisselen.
Wat ik wel merk is dat mensen die de tarot niet kennen erg schrikken van deze kaart.

groetjes DeMagier

Ricca

Hallo Allemaal,

Ik vind deze Crowleykaart geen fijne kaart om naar te kijken. Door zijn houding lijkt deze Dood wel erg fanatiek bezig... Het valt me ook op dat jullie de bellen die met levensdraden/tijddraden aan de Dood vastzitten interpreteren als het oude dat losgelaten/opgeruimd moet worden. Goed, de onderste bel wordt door de Dood weggemaaid, maar daardoor kunnen de andere bellen juist tot ontwikkeling komen. De bellen staan volgens mij voor het nieuwe dat al in de kiem aanwezig is en door het afsterven van het oude een kans krijgt.  

Palomino, de helm die het skelet op de Crowleykaart draagt is de atef-kroon van Osiris, de Egyptische god van het dodenrijk: http://www.thetruthishere.com/atef.jpg
Niet verwant met de mijter van de bisschop op de RW kaart.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#8


De Dood symboliseert een overgang. Binnen het leven voltrekt zich een constant proces van afsterven en vernieuwing. Zonder dit proces zou er geen sprake zijn van ontwikkeling. Hoewel afbraak en verlies van het oude meestal als negatief wordt ervaren, is het een noodzakelijk deel van de levensweg en biedt het de kans op groei en ontplooiing. Het feit dat De Dood niet de laatste kaart van de Grote Arcana is, wijst er al op dat de levensweg na De Dood gewoon doorgaat en dat de Dood dus geen betrekking heeft op de lichamelijke dood. Uiteindelijk leidt de Dood tot bevrijding, maar de overgang kan wel een pijnlijke ervaring zijn. Door sommigen wordt de Dood alleen als verkondiger van het nieuwe gezien, maar dit is slechts de halve betekenis van de kaart. Om het nieuwe geboren te laten worden moet eerst het oude sterven en het diepe beleven van het afscheid van het oude is een wezenlijk aspect van de Dood. De kaart is per slot naar dat sterven genoemd.

In de praktijk van een kaartlegging kan de Dood voor elk soort beëindiging en nieuw begin staan, maar in de context van de Grote Arcana heeft de Dood betrekking op de dood van het ego. Voor veel mensen is het ego het enige 'ik' dat ze kennen en daarom vrezen ze de Dood. Omdat ze niet weten wat ze ervoor terugkrijgen...

Op de Rider-Waitekaart verschijnt de Dood als een machtige figuur te paard, aan wie vier stervelingen op verschillende manieren weerstand bieden. De vier stervelingen, een koning, een bisschop, een jonge vrouw en een kind, vertegenwoordigen de verschillende houdingen die het ego kan innemen.

  • De neergeslagen koning toont de starheid van het ego. Wanneer iemand geen enkele noodzaak tot verandering ziet, zich volledig met zijn uiterlijke persoonlijkheid identificeert, overtuigd is van zijn eigen belangrijkheid en zijn gelijk, en niet bereid is een nieuwe visie uit te proberen, ligt de enige kans op verdere ontwikkeling en uiteindelijk verlossing en verlichting slechts in de volledige instorting van het ego. Voor zo iemand is de Dood een zeer ingrijpende ervaring, zijn hele wereld lijkt in te storten...
  • De bisschop staat overeind en kijkt de Dood recht in het gezicht. Hier zien we de waarde van een religie of spirituele leer, die weliswaar misschien niet de volledige waarheid in pacht heeft, maar ons toch van onze angst voor de Dood verlost. Zijn vertrouwen houdt hem overeind.
  • De jonge vrouw heeft een ambivalente houding. Haar ego is niet star, maar toch zelfbewust en trots en wenst zich niet over te geven. Daarom knielt ze wel neer, maar wendt ze zich tegelijkertijd ook af.
  • Alleen het kind, dat volledige onbevangenheid symboliseert, verwelkomt de Dood met een boeket bloemen in zijn hand.

    Eigenlijk zien we hier de Keizer, de Hiërofant, de Keizerin en de Dwaas (allemaal aspecten van onszelf) in hun confrontatie met de Dood. De kleur van hun kleding is veelzeggend. Zowel de koning/Keizer als de bisschop/Hiërofant zijn hun rode mantel van de uiterlijke macht kwijt. Oog in oog met de Dood is uiterlijke macht van geen betekenis. De kroon van de koning ligt op de grond en de gebroken staf van de bisschop eveneens. De koning is nu bedekt door een blauwe mantel: eindelijk dringt de waarheid tot hem door. De bisschop is gekleed in het geel, in dit geval de kleur van geloof/vertrouwen. De vrouw draagt een grijze jurk. Grijs kan staan voor een soort bewuste onverschilligheid, d.w.z. weigeren een keuze te maken. Lichtgrijs kan ook wijzen op angst. Het kind heeft nog geen te groot ego ontwikkeld en is gekleed in het blauw van de waarheid.

    Het bovenstaande vind ik essentieel voor de betekenis van de RW kaart. Daarom vind ik de voorstelling van de figuren op de kaart in de Tarot in de Herstelde Orde (gebaseerd op RW), hoe mooi ook, helaas gewoon fout. De Koning in vol uiterlijk ornaat zou het minst bevreesd zijn?? Het kind is het bangst voor verandering??? Dat gaat er bij mij niet in.

    http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DD_HO.jpg

    Terug naar Rider-Waite. De Dood zelf draagt een zwart harnas over zijn skelet en rijdt op een wit paard. Het zwarte harnas maakt hem onkwetsbaar, mysterieus en onaantastbaar... Zwart heeft vaak een negatieve betekenis, maar is ook een kleur van latente mogelijkheden. Zwart absorbeert alle kleuren, zuigt naar binnen, maar houdt ook de verwachting in van de geboorte van iets nieuws. En natuurlijk is het een kleur van rouw. Wit weerkaatst alle kleuren en symboliseert daarom zuiverheid. Wit is ook de kleur van heelheid en de essentie van het leven. Het paard heeft een rustige tred. De Dood heeft geen haast. De ervaring van de dood van het ego is noodzakelijk, maar kan niet overhaast worden. Op de teugels van het paard zijn doodshoofden en gekruiste knekels afgebeeld. Op de RW kaart draagt de Dood geen zeis, maar een grote zwarte vlag met een witte roos, symbool van zuiverheid en vertrouwen (denk aan de witte roos van de Dwaas) en als Mystieke Roos een symbool van de Universele Liefde en van genezing. De witte roos staat ook voor gezuiverd verlangen: als het ego sterft, verdwijnen eveneens de egoïstische behoeften. Alles aan de figuur van de Dood is wit of zwart: met de Dood is geen compromis te sluiten. Na het succesvol passeren van kaart 13 is er geen weg terug, alleen vooruit.

    In diepste zin heeft de kaart geen betrekking op het proces van transformatie, maar toont ons het moment waarop we met de noodzaak worden geconfronteerd de illusies van het ego te laten vallen en de transformatie plaats te laten vinden.  

    De lucht is grijs. Zowel psychisch als spiritueel geeft een grijze periode of sfeer het overgangsgebied aan tussen het bekende en het onbekende. Op de achtergrond schijnt de zon tussen twee zuilen door. Het ego behoort tot de dualistische wereld (de twee zuilen), maar dankzij de Dood zal er een heel nieuw bewustzijn komen: de zon zal even onder gaan, maar op de volgende kaart (Matiging) is hij al weer opgekomen (herboren). Het landschap vóór de zuilen doet denken aan het 'Land der Doden', zoals dat in alle mythologieën wordt beschreven. Door het midden van de kaart stroomt een rivier die de over te steken grens symboliseert. Het bootje staat voor een veilige oversteek. Het water van de rivier stroomt voortdurend, maar toch verandert de rivier zélf niet. Hoe ingrijpend de dood van het ego ook is, wij zijn veel meer dan alleen maar het ego, onze wezenskern blijft onveranderd.

    Het getal 12 is een getal van kosmische orde en cyclische tijd. Er zijn twaalf uren, twaalf maanden, twaalf dierenriemtekens. Met 12 is de cirkel rond. De cyclus begint daarna opnieuw met het getal 1. Maar een cirkel kan ook gesloten worden en tegelijk naar een hoger niveau gaan. De nieuwe cyclus begint dan met het getal 13. Door de stap naar 13 is de cirkel, waarin je eeuwig rond kunt draaien, veranderd in een spiraal die opwaarts gaat.

    Citaat: Het leven is als een spiraal, waarin we steeds weer rondcirkelen; vaak rond dezelfde kwesties, maar iedere keer vanuit een hoger perspectief.

    En ach, het valt allemaal best mee met de Dood:  http://www.villarevak.org/g_kct/dh.gif

    Lieve groeten,
    Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#9
Hallo Carla,

Bij de Zon meldde je dat het oog van het paard aldaar niet rood was. In vergelijking met het paard van de Dood, neem ik aan, dat wél een rood oog heeft. Wat betekent volgens jou dat rode oog?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

luna

Hoi Ricca,
ik zie die rode ogen niet echt.  Bedoel je bij RW en was het Carla die dat schreef? Ik kan het nergens vinden

Ricca

Hallo Medusa,

Het paard van de Dood (RW) heeft een rood oog. Dat is het best te zien op de kaart zelf. Bij het bespreken van de Zon (pagina 1, post 8 ) schreef Carla : "Het oog van het paard is niet meer rood, het paard laat zich meeslepen door de stroom der gebeurtenissen (zoals bij de dood)" . Het is mij niet helemaal duidelijk wat zij hiermee bedoelt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

luna

#12
Hey Ricca,
inderdaad, op de kaart zelf is het rode oog duidelijker zichtbaar.
Misschien bedoelt Carla hiermee dat het paard bij de dood intens bij de situatie is betrokken, het rode oog wijst misschien op het vuur.
Terwijl bij de zon het paard gewoon mee gaat in de situatie....
Het paard geeft een actieve indruk bij de Dood.  De Dood staat voor actieve verandering.  Terwijl bij de zon de situatie heel kalm, prettig, rustig is.
Meduus

luna

#13
Citaat van: Ricca op augustus 15, 2004, 16:43:44 PM
...
laat zich meeslepen door de stroom der gebeurtenissen (zoals bij de dood)"
...

eigenlijk is dat voor mij ook niet echt duidelijk Carla.  Nu ik die zin een paar keer gelezen heb :-\
Die 'zoals bij de dood' is voor mij niet echt duidelijk.
Akkoord, bij de Zon laat het paard zich meeslepen.  Maar bij de Dood stapt het paard actief en wordt geleid door het geraamte dat op z'n rug zit.

Meduus

Ricca

Hallo Medusa,

Een paard symboliseert altijd energie en beweging. Ik vind het zonnepaard juist veel actiever dan het paard van de Dood...

Liefs,
Ricca

From Ricca with Love