De dood van mijn oma

Gestart door Yvontje82, mei 29, 2012, 20:34:10 PM

Yvontje82

Beste,

Ik ben niet direct geschrokken door deze droom, maar zou wel willen weten wat het zou kunnen betekenen.

De gehele duur van deze droom is de ruimte waar mijn moeder en ik ons in bevinden donker of zwart. Ik kan geen kleur onderscheiden. Ik zie dat mijn moeder aan de andere kant van de ruimte aan de telefoon is met iemand, vervolgens zegt ze tegen mij (het woord dat mij tegelijkertijd binnenkomt = Bericht) Oma is dood / gestorven / overleden (een van deze woorden). Bij het horen van dit bericht voel ik mij verdrietig en een gemis, maar mijn reactie is ook van verwacht (alsof ik het wist). Dit is het einde.

Wie kan voor mij deze droom uitleggen?

Groetjes Yvonne

Sonja Irene

Beste Yvonne,

Ik zie twee mogelijke betekenissen.

Het eerste wat in me opkomt is dat dit een voorspellende droom zou kunnen zijn.
In dat geval kan de boodschap voor jou zijn: Geniet van je oma nu ze er nog is, ga haar opzoeken, misschien zijn er dingen te bespreken.

Ik heb zelf af en toe een voorspellende droom gehad (die uitkomt dus) en die dromen leken een beetje op deze van jou. Donker, geen kleur, een boodschap uit het 'niets'.
In een geval was ik op tijd om de betreffende persoon op te zoeken, maar ik durfde de droom niet te bespreken en heb (mede daardoor??) niets kunnen veranderen aan zijn lot.
(Daarom vraag ik me af wat de zin is van voorspellende dromen, maar dit terzijde. Hoewel, als iemand hier iets over zou kunnen en willen zeggen - heel graag!)

De tweede mogelijkheid is dat dit een 'gewone' droom is met 'gewone' symboliek.
In dat geval verwijzen alle elementen naar je eigen waakbestaan en moet daarin de verklaring te vinden zijn.
Ga eens na wat je oma voor jou betekent. Wat maakt haar bijzonder voor je? Heb je zelf eigenschappen die zij ook heeft of juist niet? Zou je meer op haar willen lijken, of juist niet?
Een moeder kan staan voor iemand die onder andere bescherming geeft en onvoorwaardelijke liefde.
Heeft jouw moeder die eigenschappen en/of zou je ze zelf willen hebben?
Het feit dat het overlijden van je oma wordt meegedeeld zou kunnen wijzen op een verandering in jouw relatie met haar of met haar door jou gewenste of ongewenste eigenschappen. Misschien ben je heel veel afstand aan het nemen van iets.

Sonja