Onze kruidentuin in volle bloei!

Gestart door Eveningstar, april 02, 2012, 18:20:47 PM

Eveningstar

@Ricca

die geur... mmm.... zalig is die! Ik maak elke zomer een geurzakje van de lavendelbloemetjes en vaak wrijf ik die gewoon onder mijn neus, wanneer ik daartoe zin heb. Mmmm.... lekker is dat.
Ik heb al wel gemerkt, dat het een verschil geeft in geur, afhankelijk van wanneer je ze plukt. 's Ochtends is het het beste. (En ik hou dan nog eens rekening met de stand van de maan ;) .)

Liefs,
Eveningstar

Palomino

Ja záááááálig de geur van lavendel  :D. Ik maak er inderdaad ook graag geurzakjes van. Een aantal jaren geleden heb ik wel derig kleine geurkussentjes gemaakt van allemaal kleine kleurige lapjes stof van mijn moeder, en die uitgedeeld aan familie en op mijn werk. Ze liggen bij ons tussen het beddegoed in de kast...mmmmmm  :)
Op dit moment brand er een verdamper met lavendelolie in onze slaapkamer om de lucht te zuiveren omdat mijn vriendin ziek is.

Op vakantie hebben we ooit 'lavendel brulée' gegeten, ik was heel benieuwd naar de smaak en had eigenlijk het idee dat het heel parfummerig zou smaken (een hap zeep  :P) maar het was echt overheerlijk  :D.

Liefs van Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

Overal zie ik de prachtige gele sterretjes van het SPEENKRUID bloeien. Speenkruid heeft zijn naam te danken aan de wortels die de vorm van speentjes hebben. Deze kunnen worden  gebruikt bij aambeien, ook wel 'speen' genoemd. Speenkruid is familie van de ranonkel, net zoals de boterbloem De blaadjes van dit kruid zitten vol vitamine C en kunnen worden gebruikt in salades. Maar let op: alleen vóór de bloei ! Als speenkruid bloeit dan bevat het blad en giftige stof en kan het niet meer worden gegeten.

Liefs van Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Eveningstar

Speenkruid (Ranonculus Ficaria)



Het Speenkruid is inderdaad een heel mooi fijn plantje / bloemetje, Palo, dat al vroeg de lente aankondigd. Voor vele mensen wordt het eerder gezien als onkruid omwille van de omvang, dat het al snel inneemt in je tuin. Maar eigenlijk heb je er weinig last van... het verschijnt vroeg, maar is ook gauw weer weg ook. Mei daar... het Speenkruid is dan foetsie... . Het sterft schijnbaar af, maar dit is niet zo. Het jaar nadien verschijnt het opnieuw al vrij vroeg.

En inderdaad is het belangrijk de blaadjes te gebruiken VÃ"Ã"R de bloei! Voor de smaak eerlijk gezegd hoef je het niet te doen, vind ik, want de blaadjes smaken niet echt lekker.

Het wordt wel in homeopathie gebruikt.

Dank je wel, Palo!

Liefs,
Eveningstar

Palomino

#34
Hi Eveningstar,

Ja leuk dit topic  :), ik ben al sinds klein meisje bezig met bloemen en kruiden...heerlijk. Eigenlijk ervaar ik de hele natuur als een bron van schoonheid, perfectie en inspiratie...goddelijk, liefde :D
Ik heb de laatste dagen gedurende het sporten weer eens even goed om me heen gekeken en heb veel stilgestaan en gezeten bij al het prachtigs dat de grond uitschiet en in bloei staat zoals bijvoorbeeld de PAARDEBLOEM... :D

Een bloem die we allemaal kennen, een zonnetje tussen de groene grassprieten. Als kind maakte ik altijd stempeltjes op mijn hand met het witte sap uit de steel.

Paardebloem is goed voor de spijsvertering en tegen obstipatie. En werkt bovendien stimulerend op de lever en gal (vooral de wortel met de sterkste werking in de herfst). Als je lever niet goed werkt dan kun je last krijgen van migraine, slecht zicht, huidproblemen, reuma en jicht. Paardebloem (metname het blad) reinigt de nieren;zorgt voor zoutafscheiding (vochtafdrijvend).

Als je last hebt van vermoeide ogen kun je een compres maken van paardebloem.

Het witte sap uit de stengel kan net zoals het sap van de Stinkende Gouwe, gebruikt worden om wratten mee aan te stippen.

Ook het paardebloemblad is lekker in salades (wel een beetje bitter) en barst van de vitaminen A,B,C en D. Van de bloemen kun je heerlijke siroop maken.

Liefs,
Palomino





Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Eveningstar

#35
Paardebloem (Taraxacum Officinale Weber)



Dit is leuk... de Franse benaming "Pissenlit" (= pis in bed), de Engelse "Wet-the-bed" en "Pissabed" en de Nederlandse volksnamen "Pissebloem" en "Beddenpisser" duiden op de vochtafdrijvende werking.
"Paardebloem" wijst op het feit, dat ze door paarden graag gegeten wordt.

Er bestaan wel zo'n 200-tal ondersoorten met een gelijkaardige werking.

Doses : 1 dagdosis van het blad / kruid bedraagt de hoeveelheid van 4g tot 10 g kruid, 3 X per dag; de dagdoses van het kruid en de wortel is 3 à 4 g per keer.

Bij inwendig gebruik werkt de Paardebloem galvormend en galdrijvend (vooral de wortel); hierdoor bevordert dus ook de leverfunctie, zoals je al aanhaalde, Palo :) .
Het doet je ook eten (= eetlustbevorderend) en ... pi... je weet wel ;) (= vochtafdrijvend). Hier zorgt het blad dan weer voor.

Ik drink paardebloemthee, om te reinigen. Niet enkel goed om te ontgiften, maar eveneens ok om af te vallen ;) . Het is ook goed, wanneer je onvoldoende melkproductie hebt bij borstvoeding.

Uitwendig gebruik... inderdaad goed voor een oogbad en de wratten. Yep!

Je kan Paardebloemen verwerken als sla (jonge blaadjes nemen ) en in de soep. Als molsla (= gebleekte bladeren als witloof eten.) en zoals spinazie klaargemaakt (gestoofd of gekookt dus), is het ook lekker. De versnipperde blaadjes kunnen ook in pannekoeken verwerkt worden.

Wist je dat ... de wortel kon klaargemaakt worden als een schorseneer of een asperge?
Wist je dat ... de wortel vroeger veelal gebrand werd en daar dan koffie van gemaakt werd?
Wist je dat ... de gekookte bloemknoppen de smaak hebben van spruitjes?
Wist je dat ... er lekkere paardebloemhoning bestaat?

Smakelijk hé!

Liefs,
Eveningstar

Sweetie

Heel mooi Eveningstar ,
ik ken daar niet zoveel van maar daar brengen jullie nu verandering in
Heel tof gedaan en heel erg boeiend
hartelijk dank om dit te delen
liefs Suzy

Eveningstar

Dank je wel voor het compliment, Suzy!

Liefs,
Eveningstar

Eveningstar

Gewone Vlier (Sambucus Nigra L.)





De bloei is van mei tot juli. De bestuiving vindt plaats door insecten. De vruchten zijn in september en oktober rijp.

De bloemen - orale inname
Deze zijn goed als zweetdrijvend (dus je gaat meer zweten bij hitte), infectiewerend (denk aan koorts en griep), het voorkomt ook infecties (microben) en stimuleert het afweersysteem. Het werkt eveneens samentrekkend (denk aan aandoening van de luchtwegen zoals bronchitis, hoest, hooikoorts enz.... ) en dus werkt het ook ontstekingswerend op de slijmvliezen, verzachtend op de slijmvliezen en veroogt ook het slijmophoesten. En daarom is het dus goed om keelpijn, amandelontsteking, strottenhoofdontsteking en heesheid tegen te gaan.

De bloemen - uitwendige toepassing
Goed om te spoelen, te gorgelen, als ooglotion te gebruiken en verfrissende en verzachtende lotion voor de huid.

De bessen - orale inname
Deze werken eveneens zweetdrijvend, infectiewerend en stimuleert het afweersysteem. --> griep, verkoudheden met koorts, koorts.
Eet je de bessen rauw... dan ga je binnen de korste keren een toiletbezoek mogen plannen ;) . Één voordeel je gaat een pakje minder wegen dan.

De bladeren - uitwendig toepassing
Deze zijn goed te gebruiken, wanneer je een wonde hebt, een kneuzing of een verwikking.

! De bessen kunnen een gevaar zijn voor blauwzuurvergiftiging, wanneer je ze onrijp gebruikt. Maar eens de bessen verwarmd zijn, is het gevaar geweken!

Van Vlier wordt zelfs wijn gemaakt... mmm... lekker.

Liefs,
Eveningstar

Palomino

Hoi allemaal,

EREPRIJS, een teer plantje met hele kleine blauw/paarse bloemetjes dat je vaak in bermen en langs bosranden tussen het gras ziet bloeien.

Je kunt er bloedzuiverende thee van zetten en samen met BRANDNETEL is chronisch exceem ermee te genezen. Ook tegen jeuk kan ereprijs worden gebruikt.

Zwakke én gevoelige personen gebruiken het als een maagmiddel dat zacht werkt en dat ook de spijsvertering bevordert. Maagverslijming en darmstoorrnissen worden er eveneens door verholpen.

Ereprijs helpt ook zeer goed tegen zenuwachtigheid die onstaan is door geestelijke overspanning. Een kop ereprijsthee voor het slapen gaan verricht echt wonderen  :D Ook voor mensen die veel geestelijk werk doen wordt dit aanbevolen omdat het de geest helderder maakt en bovendien duizeligheid verdrijft.
In combinatie met SELDERIE wortel verdwijnt zenuwzwakte en zwaarmoedigheid.

Zelfs bij geelzucht en niergruis, reuma en jichtpijn werkt ereprijs voortreffelijk!


Bij een nog van vroeger overgebleven, droge bronchitis heeft ereprijs eveneens echte wonderen bewerkt. Als borstthee gebruik je een mengsel van LONNKRUID, KLEIN HOEFBLAD, SMALLE WEEGBREE en EREPRIJS, in gelijke hoeveelheden vermengd. Met honing kan men de thee iets zoeter maken, of je giet er kokend water op waarin kandijsuiker opgelost werd.

bij geelzucht, lever en miltziektes is volgend mengsel aan te raden: 50 gr. PAARDEBLOEMWORTEL; 25 gr. wilde CICHOREI bloemen; 25 gr. ONZE - LIEVE - VROUWEBEDSTRO en 50 gr. EREPRIJS. Deze kruiden goed mengen. Twee koppen drinken (1 overvolle theelepel kruiden voor 1vierde l. water).


Daar ereprijs in oude kruidenboeken, ook als wondkruid geprezen wordt, is het ook aan te raden voor ontstoken en moeilijk genezende wonden, in het bijzonder bij scheenbeenwonden. Die wonden worden eerst met thee besprenkeld, daarna komt er de hele nacht een omslag om, die in vers getrokken thee is gedrenkt en wordt alles ingewikkeld.

reuma en jichtlijders zouden eens de krachtig ereprijstinktuur moeten proberen die zij zelf maken kunnen. Met deze tinktuur wrijf je de zieke ledematen in en neem je driemaal per dag telkens 15 druppels in, met wat water of thee.

Drink in ieder geval elk jaar een tijdlang thee van versgeplukte ereprijs! Het vermindert niet alleen aderverkalking maar voorkomt het en geeft aan het lichaam nieuwe lenigheid door zijn bloedzuiverende werking.

Wat een een prachtig kruidje zeg  :)

Liefs van Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Eveningstar

Gewone Ereprijs (Veronica Chamaedrys)



Opgelet er is verschil tussen Gewone Ereprijs, Grote Ereprijs, Draadereprijs, Klimopereprijs,... Hier gaat het om de Gewone Ereprijs.

Liefs,
Eveningstar

Eveningstar

#41
Ooo dank je wel, Carla!
Lief van je!

Liefs,
Eveningstar

Carla

@Eveningstar

Om geen verwarring te stichten heb ik mijn afbeelding weer weggehaald, want ik weet ook helemaal niet of het wel de goeie was!

Liefs,
Carla

Ricca

#43
Er zijn in Nederland zeker 20 soorten Ereprijs te vinden. Volgens een kruidenboek dat ik van mijn moeder geërfd heb, heeft Veronica officinalis L. (de Mannetjes-ereprijs) dezelfde heilzame eigenschappen als Veronica chamaedris. En misschien stond die wel op jouw foto, Carla. :)

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Eveningstar

#44
Mannetjes-ereprijs (Veronica Officinalis L.)



In al mijn kruidenboeken heb ik nauwelijks wat gevonden... ben heel blij met jullie inbreng... merci.

Liefs,
Eveningstar