Onze kruidentuin in volle bloei!

Gestart door Eveningstar, april 02, 2012, 18:20:47 PM

Eveningstar

Yep! Dat is hem in R'dam! +/- 540 km ver  ;) . De Ro(otterdam)Pa(rijs)Run is de grootste estafetteloop, die er is.

We hebben hem jaren van R'dam naar Parijs gelopen, daarna omgekeerd ( = +/- 560 km) en nu voor het eerste van Hamburg naar R'dam.

50 meest ervaren teams doen dit en de 250 overige teams lopen nog steeds van Parijs naar R'dam.
in Barendrecht komen alle teams samen en lopen dan richting R'dam.

Zalige sfeer, unieke ervaring, waardevol en bijzonder...  :) ;) .

Liefs,
Eveningstar

Ricca

Succes en veel plezier en mooi weer, Eveningstar!
From Ricca with Love

Eveningstar

Carla

Ik ben alvast plaatsvervangend trots  :-*

Eveningstar

We zijn opnieuw "geland"  :D en gaan verder met onze kruiden.

In mijn kruidentuin is eveneens een beetje werk aan de winkel. We hebben onze kruidentuin heel milieuvriendelijk, maar ook onderhoudsvriendelijk aangelegd. Dit scheelt een heel deel in onderhoud en heb ik meer ruimte vrij, waardoor ik nu andere dingen kan doen :D.

Morgen opnieuw een nieuw kruid, dat aan bod komt! Tot dan!

Liefs,
Eveningstar

Carla

Eveningstar, zijn er ook kruiden die heilzaam werken voor vingers met artrose?

Eveningstar

Goede morgen Carla,

Zoals je wel zal weten, is artrose een degeneratieve gewrichtsziekte en is de meest voorkomende vorm van artritis. Artrose ontstaat, wanneer kraakbeen in de gewrichten steeds meer afslijt. Het treedt op, wanneer het kraakbeen, dat de uiteinden van de botten in de gewrichten beschermd, verslijt. Als het kraakbeen volledig afgesleten is, kunnen de beenderige uiteinden van het gewricht over elkaar wrijven met botbeschadiging en gewrichtspijn tot gevolg.

En dus heb je mogelijkheden, om de pijnen te verminderen of te beperken, maar genezen van de ziekte, doe je niet. Dit even in het achterhoofd houdend, zijn de volgende kruiden zeer toepasselijk en ondersteunen de ziekte:
* versterken het kraakbeen, de beenderen: Bamboe (Bambousa arundinacea), Heermoes of Akkerpaardenstaart (Equisetum Arvense),...
* verminderen ontstekingsfactor, pijnstillend: Boswellia Serrata, Moerasspirea (Filipendula Ulmaria), Duivelsklauw (Harpagophytum Procumbens), Schietwilg (Salix Alba), Brandnetel (Urtica Dioica), Gember (Zingiber Officinale),...
* draineren via nieren en lever: Ruwe Berk of Zilverberk (Betula Pendula), Jenerverbes (Juniperis Communis), Guldenroede (Solidago Virgaurea), Brandnetel (Urtica Dioica),...
* Uitwendig ontstekingswerend, pijnstillend: Valkruid of Wolverlei (Arnica Montana),  (Betula Lenta), Boswellia Serrata, Cayennepeper of Spaanse Peper (Capsicum Annuum), Jenerverbes (Juniperis Communis), Echte Kamille (Matricaria Recutita), ... .

Zoals je ziet, Carla, zijn er heel wat planten of kruiden, die te gebruiken zijn, om de pijn te verzachten bv..
Is dit voldoende of heb je graag in een Word-doc. een korte beschrijving van elke plant? Mocht je over een plant of kruid vragen hebben, stel ze me gerust hé. Wanneer ik je een antwoord kan geven, doe ik dat graag voor je.

Succes.

Liefs,
Eveningstar

Liv

Ik <3 van dit topic! Zal ik binnenkort even wat leuke weetjes posten? :D

*of is het beter dat ik daar zelf een topic voor aanmaak? Wil niemand voor 't hoofd stoten en las; 'Breek niet in' bij iemands vraag, neem een andermans of andervrouws topic niet over'

x Liv

Eveningstar

Hallo Liv,

het is te gek een nieuw topic te openen, als je in dezelfde "lijn" zeg maar wil verder gaan. Je breekt in mijn gevoel niet in, als je eveneens een kruid wil aanhalen. Je bent welkom! We doen het gewoon samen :) .

Het is wel handig en vooral overzichtelijk voor de lezer, om op eenzelfde manier verder te gaan, maar ik kan en wil je er niet toe verplichten ;) .

Heel bijzonder... ik heb mijn volgend kruid klaarliggen, om morgen te posten. Hihihi!

Welkom!

Liefs,
Eveningstar

Vlinder

Hallo, wat is dit een mooi topic,
sommige dingen weet ik, anderen wist ik( niet meer) en er zijn genoeg nieuwe weetjes voor me.
De plaatjes maken het erg duidelijk.
Als 5 jarige kwam ik er al achter dat ik van mijn wratjes op mijn handen af kon komen door met de paardebloemetjes te spelen.

Leuk, mijn complimentjes Eve

Eveningstar

Dank je wel, Vlinder!

Liefs,
Eveningstar

Eveningstar

Pepermunt (Mentha Piperita L.) deel1

Wat ditjes en leuke datjes...

In de Griekse mythologie was Minthe een nymf, die door Pluto werd bemind en getransformeerd in het geurende kruid, na radicaal ingrijpen van zijn jaloerse echtgenote. Munt is sindsdien erg gewaardeerd en de waarde ervan blijkt ondermeer uit verwijzingen in de bijbel, waarin de Farizeeën tienden inden van munt, dille en komijn.

De joden legden het op de synagogenvloer en dit gebruik werd eeuwen later overgenomen in de Italiaanse kerken, waar het kruid Erba Santa Maria wordt genoemd.
Munt als symbool van gastvrijheid wordt door de Romeinse dichter Ovidius beschreven. Hij verteld over twee boeren, Baucis en Philemon, die hun dienblad met munt insmeerden voordat ze hun klanten bedienden. Gerard breidde dit thema in 1597 nog verder uit, ‘ze gebruikten het, om te strooien in plaatsen van recreatie, plezier en verpozing, waar feesten en banketten worden gehouden.’

De Romeinen brachten ook hun wijnen en sauzen op smaak met munt. Toen echter vrouwen, die wijn dronken met de dood bedreigd werden, camoufleerden stiekeme wijndrinksters hun adem door op een mengsel van munt en honing te kauwen. Kruidenlievende Romeinen droegen altijd een bosje munt bij zich in hun zak, om helder van geest te zijn.
De Romeinen die veel moesten "peinzen" volgden de raad van Plinius en droegen daarom een muntkransje om het hoofd. Plinius, de plantkundige geneesheer (23-79 na Chr.) zei: "Munt verheldert de geest en houdt de aandacht wakker. Alleen de geur al stimuleert de werkzaamheid van de geest".

In Japan werd de verfrissende, heilzame geur van munt zo geprezen, dat de Japanners reukballen met muntbladeren bij zich droegen. Veel muntsoorten werden in de negende eeuw in Europa ingevoerd.

Een monnik uit die tijd schreef, dat er zoveel soorten munt waren, dat hij nog liever de vonkjes uit de vuurhaard van de Vulcanus zou willen tellen. Met meer dan zeshonderd soorten en bastaardvormen kan men een goede plant beter met de neus, dan afgaande op de naam kiezen.

En wij... wij gebruiken:
* Pepermunt (Mentha x peperita) heeft donkergroene, soms paarsgetinte blaadjes. Pepermunt zit vaak verwerkt in ‘after eight’ chocolade, taart, dessert en ijs. Deze variëteit is bijzonder geschikt voor je siroop.
* Groene munt (Mentha spicata) komt het meest voor. Die munt is in je kauwgom verwerkt, maar ook in sauzen, slaatjes, rijstgerechten, thee en kruidendranken is hij erg lekker.
* Appelmunt (Mentha suaveolens) blaadjes zijn wollig en hebben inderdaad een appelgeur. ¨
* Appelmunt met wit afgeboorde blaadjes (Mentha suaveolens ‘Varigata’)
* Gembermunt (Mentha x gentillis ‘varigata’) valt onmiddellijk op met zijn goudgevlekt blad. De blaadjes ruiken, hoe kan het ook anders, naar gember en zijn prima in kruiden- en zomerdranken..
Bowles munt (Mentha x villosa var.alopecuroides) De blaadjes geuren naar appel.

... wordt vervolgd.

Liefs,
Eveningstar

Eveningstar

Pepermunt (Mentha Piperita L.) deel 2

Munt blaadjes. Van links naar rechts Pepermunt, Eau de Cologne Munt (M. citrata), Japanese Munt (M. Arvensis var. Piperascens, ook gekend onder de var. Japonica), Paardemunt of Zilvermunt (M. Longifolia), Marokkaanse Groene Munt (M. Spicata), Ananasmunt (M. Suaveolens) en Carinthische Munt (M. Carinthiaca = M. Arvensis x M. Suaveolens)

Dit maar even een kleine greep uit de muntsoorten.

Orale inname:
Het werkt krampwerend, ontspannend op de maag en de galwegen (denk dan aan: maagdarmkrampen, kolieken, pijn aan de galwegen, spastische darmen,...)
Het vergemakkelijkt eveneens het boeren laten (windverdrijvend ;) ), goed voor Hepatitis, hoofpijn en migraine,... . Ook wanneer je aan anorexia lijdt, helpt het, omdat het goed is bij gebrek aan eetlust.
Kortom wie een moeilijke spijsvertering heeft of een pancreasziekte heeft... kan best munt hiervoor gebruiken.

Uitwendige toepassing:
Munt koelt af, stilt de pijn, ontspant de spieren, ontsmet en is jeukwerend. Dat wil zeggen al wie last heeft van: spanningshoofdpijn, tandpijn, zenuwpijn, artritis en artrose, spierpijn, keelpijn, mondzweren of bronchitis en nog veel meer, kan best zich wenden tot de muntplant.

Pepermunt is de straffe versie van de munt zeg maar en daar drink je best niet dagelijks bv. thee van. Neem je de groene munt, die is minder straf, die kan je wel dagelijks in een thee drinken.

Let op!!!!! Zwangere vrouwen stimuleren de baarmoeder, indien ze de etherische olie van pepermunt gebruiken.
Eveneens zogende mama's (remt de melkproductie) en kinderen geen pepermuntolie geven.
Het matig gebruiken van de muntbladeren kan geen kwaad.
Mensen met leverschade of galstenen nemen best enkel de olie op voorschrift van de arts!!!
Mensen, die medicijnen voor een hoge bloeddruk nemen, hartritmestoornissen hebben, zuurremmers nemen, nemen best geen enkel muntproduct zonder voorschrift van de arts!!

Je zou er versteld van staan in hoeveel producten de munt verwerkt is. Werldwijd wordt er +/- 8 000 ton per jaar geproduceerd... .

Liefs,
Eveningstar

Alain

mooie topic eve...
proficiat dat je het allemaal zo mooi kunt beschrijven.

Vroeger op school eerden wij ook over zulke dingen... ik ken enkel de naam nog ZANDKOOL...
XX

kreeft

hallo,
ik heb in mijn leven ook al regelmatig gebruik gemaakt van kruiden,

Salvia Officinale, ofte Salie, maakte ik regelmatig zelf tinctuur van om te gorgelen, goed tegen alles wat mondontsteking aangaat, van aften tot tandontsekingen, keelontstekingen

driekleurig viooltje, tinctuur van dr.vogel, goed tegen huidonzuiverheden, ik had regelmatig last van rode vlekken in het aangezicht, mijn huisarts noemde het 'stresseczeem', alle zalfjes geprobeerd, maar tevergeefs, de tinctuur aangeschaft, drie maal daags 20 druppels in een slokje water en na twee weken had ik verbetering,
ik had het eens vernoemd tegen iemand die zware acné had, en ook die had winst  :)

Plantago laceolata, ofte smalle weegbree, tinctuur van dr.vogel, goed tegen oorontstekingen, heb ik indertijd gebruikt om mijn dochter van die ontstekingen af te helpen,, zowel de tinctuur innemen als (maar hier is absolute voorzichtigheid geboden!!) in het oor druppelen,  :)

Passiflora, tinctuur, kalmerend, stresswerend, beter slapen  :)
grtj,  :)