het kruidenvrouwtje kimbra

Gestart door klaproos1945, maart 28, 2012, 05:54:01 AM

klaproos1945

Wicca of heksennaam
Het is natuurlijk niet verplicht, maar veel wicca's gebruiken een speciale wicca of heksennaam. Het gebruik van een speciale heksennaam stamt uit de tijd dat hekserij verboden was en om verraad onder heksen te voorkomen, kenden heksen elkaar alleen onder hun heksennamen. Misschien wil jij ook niet dat iedereen in je directe omgeving weet dat jij een wicca bent, ook in zo'n geval kan het prettig zijn om een speciale heksennaam te hebben.

bij dit heb ik mijn geboorte datum ingevuld
en kreeg het getal negen te zien

toen ik verder ging kwam er niets meer in beeld
en was het einde verhaal..........................

de eygptische kimbra    is mijn keuze van mijn heksenaam

dank je wel carla voor de duidelijke uitleg
het werkt perfect en leuk........... klaproosje

carla mag ik je wat vragen?

de betekenis van die naam staat die ook ergens?
dit is leuk om te weten....................

Hoi Klaproos,

De betekenis van de naam staat tussen de naam en het land van herkomst in, dus in jouw geval staat tussen "Kimbra" en "Egyptisch" de betekenis "Uit de kasteeltuin" 

Staven Vijf is de kaart van de uitdaging, de krachtmeting of de sportieve wedstrijd. Het is geen destructieve kaart, ze doet een beroep op al ons kunnen. Meestal zit er wel een speels kantje aan, soms is er met deze kaart een beetje geharrewar, een beetje gedoe.

Tip:
Zet je in, ondanks je eventuele angsten, voor de verwezenlijking van je plannen. Ontdek wat je waard bent.

@fijn dat de wicca hier het eerste plekje heeft gevonden
nog bedankt er voor dat mijn topic van de totemdiern
en de blinde vlek leging 2012 met de wicca s zijn verbonden

dus als we voorlopig hier in door gaan vind jij dit een goed idee
en het forum zal wel gewoon wicca heten
hoe de topic gaan heten ligt natuurlijk aan de persoon die dit maakt

misschien wilt iemand  zijn topic ziekenafdeling noemen om daar te praten over de
wicca kruiden van het kruidenvrouwtje het is een sugestie........................... kimbra 

:Dde inleiding van het kruidenvrouwtje
die haar kruiden al duizende jaren gebruikt
om haar voedsel op smaak te maken

zij kon er vele kwalen mee genezen
wist ziekte en plagen te bestrijden met haar kruiden
ook haar huisje werd gedecoreerd met deze kruiden

die dan weer de lucht deed opfrissen

de kruiden zijn in de loop van de eeuwen
verbonden geraakt in de facinerende folkloren
in algemene termen zijn het haar kruiden

die gewaardeerd worden om hun smaak
aroma en geneeskracht...............

de genezende kracht van de kasteel tuin

wat zegt het orakel hier op

1- De voordelen van de huidige situatie

Hoe werkt magie?
Het is (nog) niet uit te leggen hoe magie werkt, alleen dàt het werkt. We kunnen de stekker in een stopcontact steken om onze tv aan te zetten, maar daarmee weten we nog niet precies hoe die handeling de energie kan leveren om een tv in werking te zetten. Bij magie steken we als het ware onze spirituele stekker in energieën die in en om ons aanwezig zijn

goede morgen Eveningstar

op jou vraag wat mij zo triggert zal ik je iets vertellen
over het kruidenvrouwtje

in het oude egypte
noemede zij aloe vera
de plant de ontsterfelijkheid

cleopatra gebruikte de sappen van deze plant
om haar uitelrlijke en innerlijke schoonheid
te bewaren met die heldere gel

die men uit het blad had gesneden en verzachtend werkt
in de genezing van de licht brand wonden

het kruidenvrouwtje was de heks op de brandstapel
zij wist haar heksen geheim te bewaren
durfde niet meer te bekennen dat zij heksje was geweest

dat was dan ook de rede van haar kruidenvrouwtjes naam.....
nu wilde zij na het lezen van carla nieuwe inzet om duidelijk te maken
dat er ook witte heksen zijn in de magie van haar wicca afdeling

kon het heksen vrouwtje haar naam hervinden nu zij haar angsten
heeft overwonnen en ingezien van haar subjective verleden
de met de milde peeling van aloe vera die de dode huidcellen

laat verdwijnen als sneeuw voor de zon
deze aloe vera zal haar huidcellen vernieuwd stimuleren
en rimpels en litekens weten te voorkomen

de genezing van de zonnebrand is met het aloe vera sap
een verlichting van de pijn bij de kruiden remedie

kruiden groetje van kimbra

De watergod
De watergod leeft sinds mensenheugenis diep in de wateren van de zeeën en oceanen en heeft verbinding met de oorsprong van al wat leeft.

De watergod is een plannenmaker, vol met steeds weer nieuwe ideeën is er nooit tijd om iets af te maken. Hij is net zo wispelturig als de golven die steeds weer anders zijn.

Vandaag is saai wat gisteren nog opwindend leek. Toch wordt hem dat bijna altijd vergeven omdat de watergod zo sprankelend is als water en zijn ideeën anderen aan het werk kunnen zetten.

Het is jammer dat de watergod daar zelf diep in z'n hart niet tevreden mee is, hij spoort jou dan ook aan om wat meer standvastig te zijn en zaken tot een eind te brengen.

2- De voordelen van de verandering
  De salamander
De salamander ligt graag hele dagen in de zon te soezen, maar als de vijand naderbij komt is er geen ander dier zo snel als hij.

Salamanders waarschuwen je voor te grote ambities en ijdelheid, want wie altijd voor de eerste plaats gaat leidt een onrustig leven. Op die manier ben je afhankelijk van anderen en volg je nooit je eigen diepste verlangens.

Een salamander kent zijn eigen plaats en zal nooit een confrontatie met een sterkere tegenstander aangaan. Ze zijn er trots op dat ze altijd een veilige uitweg kunnen vinden.

3- Deze kaart helpt je om de juiste beslissing te nemen

De tovenaar
De tovenaar brengt andere wezens in contact met de geestelijke kracht en brengt je de mogelijkheid om van een afstandje naar jezelf te kijken.

De tovenaar brengt de maalstroom van gedachten tot rust. Je herkent je eigen ijdelheid en je onrealistische wensen, je ziet wat werkelijk belangrijk is.

Wat zo belangrijk leek kan dan plotseling een bijkomstigheid zijn, en wat je zo ernstig bezighield nu iets wat een glimlach brengt.

De tovenaar vraagt je om een antwoord op de vraag: wat is jouw doel?

mijn doel is om verder te schrijven over de kruiden van het kruiden vrouwtje 

met egypische kimbra

een reis maken door haar kasteel tuin

klaproos1945

Hey klaproos, ik heb ook een naam gekozen.
Mijn is getal is 3 en ik heb gekozen voor gemma (juweel)

jij kan dat Wicca-forum- gedeelte (Carla!: Wicca-gedeelte! .) helemaal alleen opvullen, lees ik . Beoefen je deze magie? Ben je aangesloten bij een coven?

Of wat triggert je zo fel? Wat trekt je in deze materie je zo aan?

Ik heb er ook wel wat mee. Ik had altijd wel zo'n vermoeden dat ik in een vorig leven een
kruidenvrouwtje  of heks, zoals je het noemen wilt ben geweest.
Een aantal jaren geleden is dat ook bevestigd door mijn magnetiseur.

Verder zijn er nu nog wel sporen van in dit huidige leven.
Ik ben zeer geinteresseerd in de Middeleeuwse tijd en dan vooral over het fenomeen 'inquisitie'
Er bestaat een mooie film over het leven van Nostradamus, waarin veel getoond wordt van
hoe het er in die tijd toeging. Boekverbrandingen en vreemde berechtingen. Verraad en macht
van de kerk. Als je een beetje belangrijke mensen kende was het ook heel makkelijk om iemand
te grazen te nemen om hem in de kerker te laten belanden of op de brandstapel zo je wil.

Vroegah was er eens een serie over heksen. Ik weet er niet zoveel meer van, alleen dat ze midden
in de nacht bij elkaar kwamen bij volle maan. Ik zat te kijken, maar hij moest over van mijn vader,
want dat was toch allemaal onzin. Ik voelde me echt geraakt en beledigd. Nu nog wil hij niets weten
van het spirituele  en ik heb daar nog steeds veel moeite mee. Om deze reden oa ben ik reiki
gaan doen, om te proberen dichter bij mezelf te komen. Het is soms net alsof de geschiedenis zich
herhaalt. Er is geen inquisitie meer, maar het feit  dat je weer in de situatie komt dat het
spirituele als verzinsel en onzin wordt afgedaan is voor mijn gevoel toch een lering.

Kindra, de woorden die jij gebruikt komen zo gewoon over.
Die naam past gewoon bij jou. De klaproos in de wilde tuin is veranderd in een vrouwtje dat in de
weer is met wilde kruiden. Kasteeltuin, ook zo'n mooi woord.

Geen last van zonnebrand hier.
Ik heb zo'n beeld van dat ik in een huisje bij het bos woonde en daar is de zon niet zo fel.

Ik heb de naam gemma (juweel) gekozen, omdat ik heel veel heb met schittering, goed beschouwt,
de weerkaatsing van licht. En dat is eigenlijk ook het enigste wat wij moeten doen in dit leven.
Schitteren als een juweel.

Zouden jullie graag hebben, dat men je in dit topic je bij je "heksennaam" zou noemen?

Kimbra dan...
je doet me glimlachen  . Neen, niet omwille van jouw naam, maar jouw interesse in de kruiden. Heel boeiend en fijn, om met kruiden kunnen om te gaan. Ik kook ontzettend graag met kruiden. Ik ben bezig een kruidentuin aan te leggen. En het is heel....mmmm.... hoe zal ik het zeggen.... uitdagend enerzijds, handig anderzijds, om je kruiden bij de hand te hebben.

Bij ons is er de mogelijkheid, om een herborist en zijn tuin natuurlijk ook, te gaan bezoeken. Bij jullie waarschijnlijk ook wel .
Mijn kast staat o.a. vol met kruidenboeken. Ik kan het ook niet laten deze alsmaar open te slaan en zelfs gewoon er maar door te bladeren, alsof het een leesboek is .

Tijdens het koken ga ik veelal verder op mijn buikgevoel. Maar nadien pluis ik wel graag uit, wat ik nu eigenlijk wel gebruikt heb en wat het eigenlijk doet of waarvoor het goed is.
Ik mag dan vaak constateren, dat het desbetreffende gebruikte kruid prima is voor de gegeven situatie. Dat is enorm fijn, om te ervaren  .

@Gemma
Leuke naam overigens. Wij gebruiken hem ook en ook gekozen omwille van o.a. zijn betekenis.

nu we kennis hebben gemaakt met gemma
en weten dat zij vele boeken heeft over kruiden
willen wij haar vragen of zij hier in mee wilt doen

om te beginnen met de eerste vraag aan haar
hoe verzorgt men een alloe vera plant............................... :-\

vroeger hadden wij bij mijn oma een aloe vera plant staan op de vensterbank
ik weet dat deze plant heel oud is geweest wel meer dan drie jaar
altijd was hij daar en toen ik de eerste keer mijn vingers verbranden

omdat ik niet wist wat heet was pakte oma haar aloe vera sneet een van de oude bladen af
kerde hem in en klapte het blad open om wat van het inerlijke gel te nemen ondertussen
stond ik met mijn vingertje onder het stromende water wat ook heel goed blijkt te zijn

want tweedagen later was alles over en had ik helemaal geen pijn meer wel wist
ik toen wat heet betekende want die kachel was wel heel erg warm op dat moment
een heet moment uit mijn kinderjaren waar ik toch wel erg van geschrokken was

en onbewust werd het heksje in mij zelf getrigert...............................................

klaproos1945

wicca ben je nooit in je eentje zegt het kruidenvrouwtje
de kracht zit in het samen zijn het samen doen......

kimbra :D

Varen

Zelf ben ik altijd al geinteresseerd in Wicca en vind het mooi om te zien dat er hier nu ook een plek voor is.

Mijn naamsgetal is net als mijn geboortegetal 9.

Als Wiccanaam heb ik gekozen voor Menov Reala.

Menov is een anagram voor het latijns voor 9 ,Novem.

"Me nov reala"

Is latijns voor: nieuwe echte ik.

'blessed be'

Menov

klaproos1945

menov reala~ blessed be = beleesd -s

15 - TSJIËN   è¬™    | bescheidenheid
Aarde boven en berg beneden.

Het hexagram geeft je een positief antwoord.
Op financieel gebied bijvoorbeeld zul je krijgen wat je nodig hebt
en als je een zaak hebt dan zal die goed lopen.

Door je bescheiden op te blijven stellen zou je wel eens
iets kunnen krijgen waar je al heel lang naar verlangt.
Ook op liefdesgebied staan je mooie momenten te wachten.

heksagram 9 temmende macht van het kleine
benede de hemel boven het zachtmoedige de wind

het karakter... kleine groente zijn de vruchtbare velden
                      van de temmende macht van het grote
                      met andere woorden een klein boeren bedrijf

de kracht in zachtmoedigheid

kimbra  :D

ps welkom in de kasteel tuin
welk stukje ga jij bebouwen menov?

Varen

Ik plaats een stroomgenerator en leg de elektrische bedrading aan. Zodat de opgewekte energie kan leiden tot verlichting.

Wel je eigen lampje meebrengen.

Menov

klaproos1945

mag dit eigen lichtje ook mijn lantaarn zijn
zodat de bedraading op de juiste plaats word aan gelegd
om de energie op te wekken in de krachtplaats van de kasteeltuin

dank voor de gift van een stroomgenerator menov

klaproos1945

Esbats    http://www.catharinaweb.nl/wicca/

Esbats zijn de vieringen van de volle maan.
Iedere maand is er een volle maan en dus wordt er elke maand een Esbat gevierd.
Ieder jaar worden er 12 of 13 volle manen gevierd. Esbats zijn dus maanfeesten.

Een esbat is de tijd om te divineren (orakelen) of om gunsten te vragen aan de Godin.
Ook is het een ideale nacht voor buitenrituelen, aangezien bij heldere nachten de volle maan veel licht geeft.
Leden van een coven vieren de volle maan met elkaar,
vaak met vastgelegde rituelen. Een solitaire wicca viert een esbat op haar of zijn eigen manier.

Bij de rituelen tijdens een esbat gebruik je witte en zilverkleurige kaarsen, sieraden en kleding. De kleuren van de maan zijn lichte bleke kleuren, zoals dus wit en zilver, maar ook bleekgeel en lichtblauw.

veel licht wenst jullie kimbra  :D

Elke esbat heeft een naam die nog stamt uit de oude Keltische tradities
1.Januari- Wolfmaan
2.Februari- Stormmaan, IJsmaan
3. Maart- Kuismaan
4. April- Zaaimaan
5.Mei- Haasmaan
6. Juni- Honingmaan
7. Juli- Weimaan/Hooimaan
8.Augustus- Maismaan
9. September- Oogstmaan
10.Oktober- Bloedmaan
11. November- Sneeuwmaan
12. December- Eikenmaan, Midwintermaan, Joelmaan
13. Blauwe maan, Blue Moon

Varen

Citaat van: klaproos1945 op april 02, 2012, 12:49:30 PM
mag dit eigen lichtje ook mijn lantaarn zijn
zodat de bedraading op de juiste plaats word aan gelegd
om de energie op te wekken in de krachtplaats van de kasteeltuin

dank voor de gift van een stroomgenerator menov

Natuurlijk mag dat een lantaarn zijn. Dat de energie die je vind maar tot helder licht mag leiden.

Heldere lantaarn verlichting ~In het licht verlangen naar de heler.

cathy

Hmmmm.....een man als heks   :o

Bestonden die in de MIddeleeuwen ook al?
Waarom werden er alleen vrouwen beschuldigd van hekserij?

gemma

Varen

Alleen vrouwen? Dit beeld komt omdat tijdens de Reformatie de kerk het christelijke geloof stevig in het zadel wilde hebben.

En alles wat niet christelijk was moest wijken. Om dit voormekaar te krijgen heeft de kerk een stereotype neergezet van de heks zoals wij die kennen. Vaak waren dit alleen staande weduwen die middels waagschalen, drijfproefen en andere malafide praktijken "berecht" werden.

Maar niet alleen de weduwen ook de ongeletterde boer en vermeende tovenaars  c.q. magiers moesten het ontgelden.

Carla

@Cathy
Ja hoor, maar zoals Kraai al schrijft is er (en ik denk vooral achteraf) een onderscheid in naamgeving geweest, je had tovenaars en heksen, tovenaars waren de mannen en heksen de vrouwen. Magie van heksen is van oorsprong, denk ik, vooral gekomen doordat vrouwen een grote schat aan kennis bezaten vwb kruiden. "Heksen" zoals wij dat kennen uit de christelijke overleveringen en na de brandstapels e.d. waren vóór de kerkelijke vervolging gewoon wijze vrouwen. Zoals je ook wijze mannen had die men tovenaar, magiër of sjamaan noemde. Bij Wicca zijn zowel de mannen als de vrouwen wicca (of heks  :P).

Varen

Heks is eigenlijk een "scheldnaam" voor Paganisten. Wicca is een afsplitsing van Paganisme en is in Engeland ontstaan na de 2de wereldoorlog.

Heks is afgeleid van Hagazussa, mannelijke vorm Hagetisse. In de middeleeuwen werden deze woorden in het Latijn vertaald als Furia of Strigia, wat zoveel betekend als Hoer of Boosaardige.

Hagetisse is in het Duits vervormt naar Echsen. Echsen is de verzamelnaam voor hagedissen.

Heksen werden gezien als sekstovenaressen die lust opwekten en onzedelijk gedrag aanspoorden d.m.v. rituelen, toverdrank en magie.

In het Engels komen we het woord Heks nog tegen in de vorm van uit broeden, to Hatch.

klaproos1945

vandaar dat het heks zijn is geschuwd
en heeft deze de richting van de wicca
gekozen de moderne heks ons ook wel

bekent als witte heks toch kunnen zij ook nog veel rituelen

cathy

Nou weer heel wat geleerd vandaag.
Bedankt voor alle toegevoegde informatie.
Ik was al aan het peinzen of we Kraai nu maar
haks of hoks moesten dopen vanwege de
mannelijke vorm maar als voor mannen ook
de term wicca geldt hoeft dat niet.  :P

Gemma