in droom beseffen dat je een gebeurtenis op voorhand kan voorspellen

Gestart door jericho, maart 06, 2012, 11:57:09 AM

jericho

Droom de laatste tijd weer héél vaak. Meestal wordt ik wakker met het gevoel dat ik gedroomd heb, maar wanneer ik hem probeer te herinneren ontglipt hij me telkens weer. Wanneer ik wakker wordt ben ik de laatste tijd ook héél moe. Alsof ik de hele nacht niet geslapen heb, terwijl ik eigenlijk best wel mijn uurtjes slaap gehad heb.

Eén fragment uit een droom die ik onlangs had, blijft echter steeds door mijn hoofd spoken. Hier komt het:

Ik ben ergens op een plaats, samen met mijn 2 kids. Ik merk dat ik ergens op een hoogte sta, een toren? Mijn oudste leunt op de rand van de toren om hier te kunnen over kijken. Hij leunt op zijn buik, waardoor zijn voeten de grond niet meer raken. Ik roep dat hij moet opletten dat hij er niet over valt. Enkele seconden nadat ik dit gezegd heb valt hij er over en stort naar beneden.
Ik zie hem vallen en bedenk verwonderd dat ik dit eigenlijk had zien aankomen, dat ik dat voorspeld had. Op dat moment wordt ik wakker.

Het vreemde is dat ik mijn zoon nooit heb zien neerkomen bij zijn val. Ik had ook niet echt gevoelens van angst, verdriet,... eerder van verwondering dat ik dit had zien aankomen.

Varen

Angst als ouder om te falen wellicht. Je hebt hem tot deze hoogte gebracht c.q. opgevoedt en je wil hem niet onder uit zien vallen.

Hoeveel je ook van iemand houdt, soms moet je iemand of gevoel los laten. Niet omdat je er niet om geeft maar omdat je het niet langer kan vast houden.

Kleine kinderen moet je diepe wortels geven, grote kinderen geef je vleugels.

Eveningstar

Citaat van: Kraai op maart 06, 2012, 14:14:07 PM

Kleine kinderen moet je diepe wortels geven, grote kinderen geef je vleugels.

Dat is mooi gezegd, Kraai. :)

Liefs,
Eveningstar

Varen

Wat me te binnen schiet is een stuk uit het boek van Neal Donald Walsch..

Uit het boek "In gesprek met God" geeft hij aan dat God het weinig uitmaakt wat je doet...

Hier trekt hij een vergelijking met een ouder en het kind. Het kind laat je buiten spelen omdat je weet dat het een relatief veilige omgeving is. Je wijst het op de gevaren en laat het gerust buiten spelen.

Mocht het kind ondanks je waarschuwingen toch uit een boom vallen dan mag hij altijd thuis komen bij de ouder om uit te huilen en om getroost te worden. Om daarna weer fijn buiten te spelen.

Eveningstar

Dat is de kunst :) !

Liefs,
Eveningstar

Ricca

Lieve Jericho,

Dit heeft niets met voorspellen te maken. Wel met heel duidelijk zien wat er aan de hand is. En het is natuurlijk symbolisch allemaal. Je kijkt niet naar je zoontje, maar naar een deel van jouzelf.

Als je de droom wilt begrijpen moet je eens voor jezelf de belangrijkste eigenschappen van je zoontje benoemen. Stel dat je hem zou omschrijven als levenslustig, nieuwsgierig, speels en misschien wel een waaghals (op het randje balanceren!), kan het dan zijn dat je bezig bent diezelfde eigenschappen (levenslust e.d.) in jouzelf op het spel te zetten, te riskeren en misschien wel kwijt te raken? In de droom roep je dat je zoontje moet opletten dat hij niet over de rand valt. De boodschap van de droom is dan: je moet dat deel van jouzelf dat op jouw zoontje lijkt goed (of beter) beschermen. Goed aarden en voetjes op de vloer hoort daar ook bij.

De eigenlijke val is in de droom maar bijzaak, omdat die niet tot de boodschap van de droom hoort.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

jericho

wouw, dankjewel allemaal voor jullie duiding. Wat verwoorden jullie dat mooi.Er zit in alle duidingen wel wat in waar ik me kan in vinden. Beetje bij beetje lukt het me om de boodschap van deze droom te begrijpen en te plaatsen.
Dankjewel!