mooie vis, zwarte modder.

Gestart door raven67, maart 01, 2012, 16:05:43 PM

raven67

Ik schrijf mn droom, (nachtmerrie), in de tegenwoordige tijd;

Ik loop over een soort weiland en kom uit bij een klein meertje, waarin mooie grote vissen zwemmen. Ik pak mn hengel, doe een worm aan de haak en probeer...
Ik krijg beet, de dobber schiet onder water en ik sla de vis aan de haak, ik zie hem, de vis is echt groot, en ik voel gewoon dat dit voor dit type vis een zeldzaam mooie en grote is.
Ik moet echt mn best doen omdat de lijn bijna breekt, en de vis richting allerlei waterplanten gaat waar ik hem zeker in kwijt kan raken. Op het allerlaatst draait ie zich om zijn as en mn haakje schiet los, hij ontsnapt.
Maar, ik zie dat de strijd hem ook vermoeid heeft, hij zwemt wat op zijn zijkant, en een andere vis duwt hem wat meer de planten in, naar de kant.

Ik zie dat verderop het meer opgedroogd is, en de grond hard en uitgedroogd is, ik kan dus met wat geluk naar mijn vis lopen en hem net uit de waterkant pakken.
Op het moment dat ik mn voet op de harde uitgedroogde bodem wil zetten veranderd deze zich in een heel lokaal kokende watermassa met daarin de aanwezigheid van een (slechte?) spirit, die mij hierin wil trekken.
Ik schrik me rot en wil ontsnappen, ik klim terug op de kant en als ik terugkijk zie ik dat het stuk kolkend water een soort diepzwarte stinkende slijk geworden is die als de muil van een of ander monster openstaat.
Ik wil er weg, en wel zo snel mogelijk, ik voel de aanwezigheid van (slechte?) spirits vanuit het zwarte slijk..

op dit moment schrok ik wakker.
Wat ik ook erbij vermeld is dat ik de rest van de nacht me heel dicht bij ( hoe zeg je dat??) de spiritworld was.
Ik hoop dat iemand dit begrijpt en er een verklaring / uitleg van heeft.
Met vriendelijke groeten,
Raven.

Eveningstar

Hallo Raven,

2 vragen...
wat betekent voor jou (zonder nadenken hé--> wat komt meteen in je op, als ik de 2 woorden voor je zou uitspreken.): vissen:.......
en spirits: .......?

Liefs,
Eveningstar

raven67

bij vissen, gewoon de vis als een dier, in het water, mooi.
Bij spirits, spirits in de ruime zin van het woord, wat men hier goede en kwade geesten noemt, maar ook
je voorouders, zij die al aan gene zijde zijn. Ook b.v. je totemspirit, enz enz. (boodschappers van hun wereld.).

Eveningstar

Als je die mooie vis ziet zwemmen, waar denk je dan aan?

raven67

wouw, wat een mooi exemplaar, ik ben benieuwd of ik die kan vangen, daar zou ik zo blij mee zijn. al is het maar om m even te bekijken, aan te raken, en terug te zetten.

Eveningstar

Met andere woorden...
je verlangt sterk naar iets, dat je vreugde brengt, iets dat mooi is. En vooral dat dat geluk, die vreugde, dat mooie bij jou blijft en niet weg"loopt". Het is haast een onhaalbare kaart voor je. Je verlangt sterk ernaar, maar kan het in jouw gevoel niet krijgen...

Wie gooit er in je dagelijkse leven roet in je eten? Wie is voor jou zo belangrijk en laat je je hoofd hiernaar hangen? Wie laat jij toe met minder fijne gedachten? Door wie laat jij je beïnvloeden?
Heb je vaak het idee, dat iemand je in een vervelende positie brengt en dat jij er niets kan aan doen?

En deze vragen blijven bij me stromen en dus betekent dat voor mij..., dat dit sterk in je aanwezig is en niet onbelangrijk voor je is.

Laat maar even weten of je hiermee wat kan?

Liefs,
Eveningstar

raven67

Ja er spelen aardig wat zaken in mijn leven waar ik niet echt om gevraagd heb maar waar ik wel hard mee geconfronteerd word.
Het is een delicate balans van incasseren omwille van de liefde...
Dat zou wel een trigger kunnen zijn voor dit soort dromen.

groetjes, Raven.

Eveningstar

Citaat van: raven67 op maart 02, 2012, 07:23:36 AM
Het is een delicate balans van incasseren omwille van de liefde...
Dat zou wel een trigger kunnen zijn voor dit soort dromen.

En dus zegt je droom je nu voldoende?

Liefs,
Eveningstar

Ricca

Lieve Raven,

Een onbegrensd water (zee/oceaan) is een symbool voor het collectieve onbewuste. Het begrensde water van het meertje staat voor jouw persoonlijke onbewuste. In dat water zwemmen mooie grote vissen (onbewuste inzichten) die je graag boven water wilt halen (tot je bewustzijn wilt laten doordringen). Vooral die ene grote en zeldzaam mooie heeft jouw belangstelling. :) Het lukt echter nét niet hem te pakken te krijgen, hij ontsnapt en verschuilt zich tussen de waterplanten (onbewuste gevoelens).

Dan probeer je de vis te bereiken vanaf een plek waar het meertje opgedroogd en de grond hard en uitgedroogd is. Deze dorre, droge plek (in jezelf), waar alle gevoelens uit verbannen zijn, vormt een groot contrast met het weiland in het begin van de droom (een groen weiland is een gebied van groei en vruchtbaarheid). Misschien maak je het jezelf onnodig moeilijk door juist op die uitgedroogde plek achter je vis aan te gaan, maar het zou ook kunnen zijn dat het juist goed is of dat je dit juist nodig hebt. Om dat te beoordelen kun je kijken naar wat er precies gebeurt, daar, en naar wat de gevolgen zijn.

Op het moment dat je je voet op de harde uitgedroogde bodem zet, komen de verbannen gevoelens in alle hevigheid terug en verandert de plek in een (zeer lokale) kokende watermassa. In je beschrijving van de droom heb je het eerst over een kokende en later over een kolkende watermassa. Misschien de eerste keer een lettertje vergeten? Maar kokend of kolkend, het gaat om plotselinge heftige gevoelens. Ook heb je het gevoel dat een 'slechte spirit' jou het water in wil trekken, maar die 'spirit' is waarschijnlijk slechts iets in jouzelf, een oude emotie of emotionele herinnering die bovenkomt en die je als negatief beoordeelt.

Je schrikt je rot en vlucht weg van de plek. Achteromkijkend zie je dat het kokende/kolkende water een soort diepzwart stinkend slijk is geworden, dat als de muil van een monster openstaat... klaar om jou te verzwelgen... En natuurlijk vermoed je ook in het slijk weer 'slechte spirits'.

Diepzwart is een kleur die naar binnen zuigt. In slijk kun je vast komen te zitten. De gapende muil van een monster staat altijd voor angst. In dit geval de angst om vast te zitten of meegezogen te worden in negatieve emoties of misschien wel depressieve gevoelens (ook diepzwart). De droom doet enerzijds een beroep op jou om met die emoties of ervaringen of herinneringen in het reine te komen en biedt anderzijds met zijn symboliek een helende zienswijze aan.

De stank van het slijk is een teken van ontbinding, van verteringsprocessen (verwerkingsprocessen) en dat mag je positief opvatten. Een andere positieve noot: slijk is zeer vruchtbare grond. De dorre plek is vruchtbaar geworden en een voedingsbodem waarop iets nieuws kan groeien. En misschien is het slijk zelfs reinigend (denk aan een reinigend modderbad). Door de dorre plek te betreden, heb je tóch al positieve veranderingen in werking gezet. :)

Misschien gesteund door de (goede) spiritworld die de hele nacht dichtbij was...

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

raven67

Het was wel een heel " rare " nacht ja. zoals ik wel vaker kan voelen als er " aanwezigheid" is.
Wel voel ik me nu rustiger, maar nog niet helemaal gerust gesteld. Het heeft waarschijnlijk zn tijd even nodig.

Je hebt gelijk waar betreft kolkende water plek, was een spelfoutje en dus niet kokend.
Het slijk wat ik zag was echt gitzwart, als verse teer / pek.

Ik ga het op het gemak laten bezinken en dit weekend nog wat mediteren in de natuur, daar kom ik het best tot rust in mn denkpatronen.

bedankt voor jullie reacties.
prettig weekend,
Raven.