een beginnersvraagje

Gestart door kreeft, februari 14, 2012, 18:58:56 PM

kreeft

ik heb Rider waite kaarten, maar heb nog geen boek met uitleg,
ik zie dat er twee delen zijn, grote en kleine arcana,
hou ik die apart of voeg ik die samen om een uitgebreide dagkaartlegging (van drie ) te doen?
hoe ga ik te werk?

alvast dank :-*

dameblanche

goed dat je reageert kreeft...
het leren lezen van de tarot is net als het leren van de taal, je moet de regels kennen voordat je ermee gaat spelen.
of je nu beginner bent of gevorderde, je invoelingsvermogen en je ervaringen en meningen behoren alleen toe aan jezelf, zijn uniiek en dus kan het duiden van een bapaald tarot een ander beeld of een andere boodschap oproepen dan het traditionele.
naarmate het spiritueel vermogen toeneemt, zul je mee en mee begrijpen wat de kaarten willen zeggen en hoe je ze kunt duiden.
het is nu niet een methode die je in bijvoorbeeld 10 lessen van elk 2 uur geheel kunt bevatten.
maar inderdaad, je moet ergens beginnen.....

de grote arcana; de grote arcana bestaat uit 22 kaarten en wijzen op een belangrijke gebeurtenis in iemand leven, je zou ook kunnen zeggen dat zij een te volgen ontwikkeling aangeven.

de kleine arcana bestaat uit 56 kaartrn onderverdeelt in bokalen, staven, zwaarden en pentakels.

je kunt beginnen met de kaarten uit de grote arcana...
de betekenis van elke kaart staat hier mooi op forum beschreven.

met de kaarten van de grote arcana kun je ook verschillende leggingen doen...

meestal worden de kaarten van de grote arcana ook rechtop geduidt...

maar maak maar eens een begin kreeft, al doende leert men..net ls lopen, fietsen autorijden, vrijen, en zwemmen...al doende leert men..... :-[

kreeft

hoi,

ik heb de kaarten  goed geschud
stelde mijn vraag en legde er drie uit de kleine Arcana

schildknaap van pentakels,
ridder van pentakels
staven acht

uit de grote Arcana trok ik de ster

kreeft

Citaat van: kreeft op februari 15, 2012, 13:04:46 PM
hoi,

ridder van pentakels
staven acht

ik ben nog in een leerproces of heb net dingen bijgeleerd? (schildknaap)
momenteel is er stilstand?(ridder/pentakels)om te verwerken? te bezinnen?
er komt zeker vooruitgang en of verbetering?(staven8)

zoiets?  :)
:-*

dameblanche

Citaat van: kreeft op februari 15, 2012, 13:20:22 PM
Citaat van: kreeft op februari 15, 2012, 13:04:46 PM
hoi,

ridder van pentakels
staven acht

ik ben nog in een leerproces of heb net dingen bijgeleerd? (schildknaap)
momenteel is er stilstand?(ridder/pentakels)om te verwerken? te bezinnen?
er komt zeker vooruitgang en of verbetering?(staven8)

zoiets?  :)

grote hoop om iets te willen bereiken hierin, ook je wilskracht hierbij...
de ster is de eerste echte bewuste kaart van de tarot.
het is de kaart waarin we rustig het water kunnen overgieten van de ene naar de andere beker zonder dat we bang zij te morsen, er is genoeg tot onze beschikking...
god wordt van zichzelf bewust....nu de nodige ervaring is opgedaan, wordt de mens die in de gedaante van de dwaas, zijn inwijdingsweg door de tarot, zich bewust van de eenheid der dingen.....

prachtige kaart  om mee van start te gaan kreeft....
de schildknaap van pentakels geven een geheel nieuwe situatie aan, een nieuw aspect wat je onder de knie wil krijgen, waar je je voeten in wil gaan zetten, je zult echter geduld moeten hebben, het is een omvangrijk gebied wat je nu betreden wil, de wereld van de tarot, je kunt hier jaren mee door, je raakt hier nooit uitgeleerd en diploma,s worden er ook niet uitgedeelt.....
het is een hele mooie studie die veel kan blootleggen ook over jezelf, je zult jezelf nog wel genoeg tegen komen, sta daar open voor als je wilt natuurlijk en ook als je het aandurft....
er komt heel wat naar boven, en laat het ook maar komen....
vaak zie je ook wel dat mensen kaartjes gelegt willen hebben of ook zelf kaartjes leggen, maar daarin niet eerlijk en open naar zichzelf willen/durven kijken...dat schiet natuurlijk niks op....
het kan natuurlijk ook gaan voorkomen dat je denkt; nou voor mezelf leggen wil ik niet meer doen...zo leuk ben ik niet???!!! 8)

kreeft

die ster WIL en als het kan ZAL ik plukken  8)

er borrelt al een hele tijd iets in mij (dat onbestemd gevoel), ik kan het uitleggen, maar het is moeilijk,
diep in mij zit vanalles wat ik eruit wil en zal halen, ik laat mij door niemand meer de pas afsnijden!
ik wil die andere ik eruit halen, naar boven brengen,
en dat kan ik doen door te veranderen van werk bvb,
dit werk was een leerproces, hoe niet moet!
boven dat volgende  werk, brand een licht voor mij, noem het een roeping, ik weet niet wat het is, maar er is iets, dat in alle geval.
ik zou graag in dat home voor gehandicapten binnengeraken als poetshulp, (ZAL!!)
maar daar hoop ik mijn voet op een andere trap van de maatschappij te zetten, 8)
ik heb zoveel in mij dat ik nog nooit kon openbaren,  :-[
het borrelt, het moet eruit, >:(
wat mezelf betreft, ik heb eerst mijn braakput leeggegooid :-[
alles wat ik jaren over mij liet gaan  :-[
maar ik vind voor mezelf dat ik meer waard ben dan dat  >:(
ik ben mij aan het rechtzetten en de diepe IK naar boven halen  >:(
maar dat vergt zoveel energie  :(
vandaar dat gevoel dat ik eerst op het vriespunt moet komen om weer naar boven te klimmen :)

arend

@kreeft: Ik moest gelijk denken, eerst acclimatiseren en dan er voluit voor gaan :). Ik zit in hetzelfde schuitje, ben genoodzaakt een richting uit te gaan en ik voel dat ik een andere richting op werkvlak moet uitgaan dan ik deed in het verleden. Deed vanalles dat ik wel goed kon maar eigenlijk zonder echt zelfvoldoening. Bij mij is het eerder nog een uitzoeken wat dan wel de mogelijkheden zijn ;). Alleszins ik wens je veel succes en kracht toe.

kreeft

ik wens je ook alle kracht  :-*

ik moet zeggen, dat ik hier wel kracht vind  :)

in zo een home waar ik het over heb, worden wat ze noemen 'ateliers' gegeven, dat is een soort bezigheidsterapie voor die mensen wat ook een beetje artistiek is, en bij zoiets zie ik mezelf wel helpen, een tentoonstelling helpen opzetten bvb,  ;)

arend

Jij ook bedankt. Ja, lijkt me wel leuk, iets artistieks en mensen helpen, dat zal zeker zelfvoldoening geven. Ga ervoor zou ik zeggen :) .

dameblanche

ja kreeftje....eerst de bodem bereiken om weer naar boven te kunnen klimmen, oog in oog komen te staan met datgene wat je beslist niet meer wilt, geeft je de krzcht om naar boven te klimmen...
succes kreeft en als je wilt, geef ik je wel een zetje hoor :-*

kreeft

alle zetjes zijn welkom  :)
niet te hard schoppen hé  ;D
mijn kont is nog zonder vel  ;D
of anders nog een g*t erbij  :o :P

alle gekheid, maar die bodem kan toch niet ver meer zijn?  ???

dameblanche

nee hoor die is al in zicht, oppassen dat je je neus niet stoot.....hihi,, ik zal niet te hard trappen, geen schoenen met naaldhakken en ook geen stalen neuzen.......
:-\ :-*

kreeft

oef,
zal ik opgelucht zijn, als dit alles voorbij is  :-\ ::)

mijn onderschrift zegt het ook,
alle tellers op nul, dan heb je niks te verliezen  :)