Relatiekaart/hulpkaart: de Keizerin/de Gehangene

Gestart door Goldmund, februari 12, 2012, 10:09:45 AM

Goldmund

Hallo luitjes

Sinds kort heb ik een nieuwe lover in mijn leven mogen ontvangen, en natuurlijk heb ik eens het een en ander nagekeken wat betreft onze verschillende verhoudingen binnen het tarotspel. Als relatiekaart hebben we de keizerin, en als hulpkaart de gehangene. Met deze post hoop ik wat meer gezichtspunten willen ontdekken op deze combinatie. Wil iemand wat delen?

Bij het duiden van de keizerin kan ik me best een aantal dingen bedenken (althans, ze biedt prachtige aspecten voor wishfullfilling thinking), zoals de groei, vruchtbaarheid, ideeen en creatieve impulsen. Het is bovendien kaart nummer 3 van arcana, wat zou deze kaart hier verder kunnen betekenen?

Waar ik echter meer moeite mee heb is het vinden van een goed standpunt tov de hulpkaart de gehangene. Wat zou de gehangene kunnen betekenen hier? Ik stel mezelf voor dat het misschien te maken kan hebben met een zelfverkozen blijven hangen in oude, vertrouwde persoonlijkheidssferen, gewoontes. Althans, dat is mijn beknopte, kort door de bocht algemene interpretatie van deze kaart. Of zie ik nu dat wat eenzijdig, aangezien het een hulpkaart is, aangezien deze visie geen hulp maar belemmering beschrijft?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groetjes

Puckje

Relatiekaart De Keizerin:

De Tarotkaart de Keizerin vertegenwoordigt de vrouw in een relatie tussen de twee geslachten. Ze belichaamt de kwaliteit van het vrouwelijke beginsel (yin) als tegenpool van het mannelijke (yang). Ze wordt gekenmerkt door ontvangen, overvloed, schoonheid, voeden, vruchtbaarheid, vorm geven, opofferen, vloeien en invoelingsvermogen. Als deze kaart te voorschijn komt bij relatievragen, dan wijst ze op de eigenschappen schoonheid, kracht, esthetica, rijkdom, wijsheid en overvloed. Wordt de Keizerin door een vrouw getrokken, dan wijst ze erop dat de mogelijkheid om bestaat de eigen vrouwelijkheid in de relatie met de partner tot ontwikkeling te brengen. Je voelt dat je invoelingsvermogen en ontvankelijkheid in geen enkel opzicht op zwakte of zelfs zelfopoffering duiden, maar juist een bijzondere kracht vormen. Je emotionaliteit heeft niets met humeurigheid te maken, maar met levendigheid. Je moederlijkheid staat niet voor bezitterig beslag leggen op, maar vertegenwoordigt je werkelijke kracht en warmte, afkomstig uit het diepst van je hart. Als je je vrouwelijkheid ten volle ontwikkelt ben je voor je partner niet alleen aantrekkelijk en interessant, maar kun je hem of haar ook helpen de 'mannelijke kant' te ontwikkelen en uit te leven. Je bent moeder en godin, geliefde en koningin, heerseres en wijze. Door je bijzondere uitstraling nodig je je partner en andere mensen in je omgeving ertoe uit stil te staan en deel te hebben aan de harmonie van jouw bestaan.

Het trekken van deze kaart geeft aan dat je nu een opening naar alle genoemde kwaliteiten kunt maken en dat je bereid bent je op een dieper niveau met het thema van je vrouw-zijn bezig te houden. Als een man deze kaart trekt, dan zinspeelt de Keizerin erop dat zijn actuele partner de ideale vrouwelijke aanvulling vertegenwoordigt. Alles wat je bij een vrouw zoekt, kun je nu met je partner verwerkelijken. Wat je van je partner kunt krijgen, heeft betrekking op je eigen vrouwelijke eigenschappen (je innerlijke vrouw, je anima). Je partner kan je helpen met de integratie van de kanten van je persoonlijkheid die je verwaarloosd en onderdrukt hebt. Hij of zij toont je je gevoeligheid, kwetsbaarheid, tederheid, emotionaliteit, bevalligheid en je vermogen tot complete overgave! Is je relatie met je partner conflictueus, of ben je bang voor te grote nabijheid, dan wijst deze kaart op de noodzakelijkheid en mogelijkheid om af te rekenen met je onverwerkte moederbinding. Je voelt je misschien door je partner beperkt of onderdrukt, of wellicht smacht je tevergeefs naar warmte en geborgenheid; je vecht misschien om erkenning en liefde, of je hebt het gevoel dat de wensen en behoeften van je partner veel te veel van je eisen. Je bent nu bereid en in staat je achterhaalde moederprojecties te herkennen en terug te nemen. Weet je toegang te krijgen tot je innerlijke vrouw, dan glijden alle oude angsten van je af en kun je je partner zien zoals hij of zij werkelijk is.

Puckje

Hulpkaart De Gehangene:

Je relatie zit op een dood spoor. Jullie wisselen geen gevoelens meer uit. Je spant je in om jullie liefde opnieuw te beleven, maar juist daardoor doet het des te meer pijn als je moet vaststellen dat je relatie helemaal vast zit. Wat ooit een bron van vreugde, lust en inspiratie was, is nu een brok ijs. Je probeert verbitterd je standpunt te verdedigen, maar moet steeds weer vaststellen dat je partner je eenvoudigweg helemaal niet begrijpt. Jullie hebben je in je eigen positie ingegraven en zijn niet bereid ook maar een duimbreed toe te geven. Wat zou je nog kunnen doen om de vastgelopen situatie weer in beweging te krijgen? Je zult allereerst moeten erkennen dat je hulpeloos bent. Iedere vorm van verzet en strijd leidt ertoe dat je nog dieper wegzinkt, zoals iemand die in drijfzand wegzakt zijn ondergang door zijn heftige bewegingen alleen maar versnelt. De hulpeloosheid waarmee je nu te maken hebt, is existentieel van aard, dat wil zeggen, je hebt met een grondbeginsel van het menselijke bestaan van doen. Je bent volslagen hulpeloos op deze wereld gekomen en was de eerste maanden en jaren afhankelijk van de verzorgende liefde van je ouders. Later heb je geprobeerd een gevoel van zelfstandigheid te ontwikkelen. Je hebt talloze strategieën om jezelf hoop in te blazen bedacht en beproefd. Kijk je nu echter vanuit een hoger gezichtspunt naar jezelf, dan zie je dat je nog steeds een onbeduidend deeltje bent - geheel onderworpen aan het onmetelijke, enorme kosmische gebeuren. Je erkent in alle deemoed dat je bestaan op een principiële manier van het Grote Geheel afhangt.

De Gehangene attendeert je erop dat je nu zou kunnen stoten op zulke ervaringen van existentiële hulpeloosheid. Het accepteren ervan houdt helemaal geen verband met een of andere vorm van trotse afstandelijkheid. Evenmin wordt in deze situatie van je verwacht dat je de rol gaat spelen van de eenzame, onbegrepen held, die zich dapper van de ruwe werkelijkheid afwendt. Om je oorspronkelijke hulpeloosheid te kunnen accepteren hoef je je niet weer klein te maken, noch jezelf te veroordelen. Het gaat veeleer om een innerlijke houding, om het accepteren van je innerlijke en uiterlijke realiteit zoals deze zich momenteel aan je voordoet. Pas als je bereid bent je te openen voor dat wat bestaat - los van de vraag of dat je nu bevalt of niet, of dat je het begrijpt of niet - zul je ook de nieuwe ervaringen die je worden aangeboden begrijpen en accepteren. Laat alles eens rusten, laat de wereld een tijdje zonder jou ronddraaien..., je zult zien dat het leven zelfstandig en zonder jouw inmenging op een wonderlijke manier voortgaat. Je kunt nu juist niets anders doen dan je te onderwerpen aan de wil van het Geheel en je ermee vertrouwd te maken. Het accepteren van je hulpeloosheid kan resulteren in een diepgaande ervaring van geborgenheid en verbondenheid.