Iemand een idee waarom dit steeds terugkeert?

Gestart door jericho, februari 10, 2012, 15:27:54 PM

jericho

meestal kan ik me niet véél meer herinneren van mijn dromen. Als het al enkele "flarden" zijn ben ik al blij. Vaak wordt ik ook wakker met het besef dat ik aan het dromen was. Ik zit dan meestal nog een stukje in die droom, maar op het moment dat ik goed en wel wakker ben, en mij de droom probeer te herinneren is het "beeld" weg... Héél gek is dat... Een beetje zoals iets zien, het willen grijpen en net op het moment dat je het bijna hebt is het weg  ::)

Wat ik me wel vaak herinner, en wat steeds terugkomt is dat ik in mijn dromen nog steeds in de leeftijd van pubertijd heb ... en geloof mij... die is toch al een behoorlijke tijd achter de rug... ;D
In mijn dromen is er dan geen sprake van echtgenoot, kinderen,...

Iemand een idee hoe het komt dat dit steeds terugkeert?

arend

Wellicht iets te maken met het volgende: 'Een droom over het verleden suggereert dat een huidige situatie lijkt op iets dat vroeger al eens eerder is gebeurt. Je zou moeten leren van het verleden en niet nogmaals dezelfde fout moeten maken. Een andere uitleg is dat deze droom duidt op onverwerkte kwesties uit het verleden, of dat je moet stoppen in het verleden te leven en juist naar de toekomst moet kijken.'

Varen

Zoals Arend terecht opmerkt kan het een onverwerkte gebeurtenis uit je verleden zijn.

In de pubertijd ben je je eigen ik aan het ontdekken en zet je je af tegen de gevestigde orde om je hier aan te ontrekken zodat je jezelf beter kunt ontdekken.

Het kan ook zijn dat je nu in een situatie zit die je beklemt, of dat je er geen afstand van nemen om een subjectief oordeel te vellen. Dat er verantwoordelijkheden zijn die je in je pubertijd niet of minder had en dat je je wat meer vrij wil voelen om tot jezelf te komen.

jericho

mmm ben inderdaad mezelf terug aan het "herontdekken"... en van dat vrij voelen om tot mezelf te komen... daar zit ook iets van in...
Dankjewel voor de duiding Kraai!
In die zin lijkt mijn huidige situatie dus ook wel een beetje op mijn pubertijd  ;D, dankjewel ook Arend voor de duiding!

Pink

Goedemiddag Jericho,

Een terugkerende droom is vaak een duidelijk signaal dat iets onze aandacht nodig heeft. Dat wat we in het waakleven meemaken,  verwerken we (grotendeels onbewust) 's nachts. Maar dromen zijn ook oefenweides waar je naar hartelust kan experimenteren met verschillende manieren van met dingen omgaan.

En dromen kunnen onze aandacht vragen voor punten van ontwikkeling.  Het feit dat je droomt over de puberteit wijst volgens mij in deze richting. Ik denk dat je aandacht gevraagd wordt voor iets dat in aanleg in jou aanwezig is, maar nog niet ontwikkeld.

Er zijn trouwens wel manieren om dromen beter te onthouden. Sowieso is altijd handig om jezelf eerst leeg te maken voor je gaat slapen. TV , computer en andere zaken die prikkels geven uit. Een korte avondwandeling, douchen, mediteren, zoek een manier om de dag van je af te laten glijden. En neem je dan voor het slapen gaan voor dat je je dromen onthoudt.

Een voicerecorder (op je mobiele telefoon??) of pen en papier naast je bed kan ook helpen. Als je dan 's nachts wakker wordt kan je snel even wat steekwoorden opschrijven of inspreken. Dat helpt je om later de herinnering terug te halen. Tot slot, het kan ook helpen om 's morgens na het ontwaken even te blijven liggen in de houdng waarin je wakker wordt.

Pink

jericho

Dankjewel Pink voor je tips. Ik heb ondertussen hier op het forum ook een oud topic gevonden over dromen onthouden. Ik ga die zeker en vast ook nog eens doornemen.

Wat me wel ook vaak opvalt is dat ik soms het gevoel heb wakker te zijn en dan in mijn eigen fantasie zelf mijn droom "creëer". Plots wordt ik dan opgeschrikt door bv. wekker, kids die roepen,... en besef ik dat ik nog niet wakker was, maar in één of andere "slaapfase"

Pink

Hallo Jericho,

Wakker zijn in je droom en dan "je eigen droom vormegeven heet lucide dromen. Als je je ervan bewust bent dat je dat doet, is dat heel waardevol. Het betkent dat je je dromen kunt sturen en dus ook zelf de afloop bepaald. Die nachtmerrie blijkt ineens een stuk minder nachtmerrie. Datgene waar je overdag tegenop, gaat ineens heel makkelijk.

Biedt een schat aan informatie.

Pink

jericho

wouw, nu vallen puzzelstukjes in elkaar... ik dacht steeds dat dit geen "echte dromen waren" maar enkel mijn rijke fantasie...
Wanneer ik pas wakker wordt zit ik meestal nog helemaal in die droom, maar ik ben absoluut geen ochtendmens, tegen de tijd dat ik goed en wel besef dat er naast mijn bed een schriftje ligt om dit te noteren ... is de herinnering plots helemaal weg... behoorlijk frustrerend vind ik dat... ::)
Maar gisteravond nam ik voor het inslapen dus de intentie dat ik mij de droom ging herinneren. Deze morgen kon ik hem voor het eerst "langer vasthouden" Maar het echt wakker worden was nog steeds een probleem... schriftje ligt er dus nog steeds "onaangeroerd"  ;D. Maar ik maak vorderingen ... beetje bij beetje kom ik er wel.