Vechten voor een stervende baby

Gestart door janice, januari 08, 2012, 09:36:53 AM

janice

Links van me is een muur van glas te zien.
Ik kijk erdoor heen en zie een veel te stille baby tegenover me voor een bruine muur van steen zitten. Het is een meisje met blonde krulletjes.

Mijn moeder heeft een roze jurk voor me gemaakt welke ik heb aangetrokken. Ik vind de jurk niet zo bijzonder.Rechts van mij komt mijn ex collega uit de droom "Verdriet" door de deur binnen. Hij ziet de jurk en vind dat het me goed staat.

M'n ex collega is ineens aan de andere kant van het glas aanwezig en doet er van alles aan om het kind te redden maar haar lichaamstemperatuur is inmiddels gedaalt naar 10 graden.Hij maakt zich zorgen en is verdrietig maar geeft niet op. Het meisje leeft nog.

Terwijl de redding doorgaat zie ik een boekje voor me waarin familie en kennissen van mn collega alvast lieve handgeschreven berichtjes in het blauw hebben genoteerd over het meisje omdat deze mensen geloofden dat het meisje niet lang meer heeft of al denken dat ze is overleden.
Ik zoek naar het berichtje van mn ex collega maar kan het niet vinden. Ik bedenk me dan dat hij het te druk heeft om een bericht achter te laten en stug blijft geloven dat hij het meisje nog kan redden.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Pink

janice

Pink

Hallo Djen,

In het eerste deel van de droom komt twee keer een muur voor. Eén in de vorm van een glazen wand en één muur met daarop de te stille baby. Muren staan vaak voor grenzen die we zelf optrekken. Het deel dat we afschermen voor de buitenwereld. De muur aan je linkerkant is doorzichtig en geeft je daarmee de mogelijkheid om je eigen grenzen letterlijk te doorzien. Het feit dat de muur links staat, houdt volgens mij in dat het gaat om kijken naar het meer ondersteunende, kwetsbare deel van je persoonlijkheid.

Dat deel van jouw persoonlijkheid wordt vormgegeven  als de te stille baby met blonde krullen. Wat bij de baby opvalt zijn de blonde krulletjes. Die geven voor mij aan dat het gaat om aaibaarheid. Ze nodigt je als het ware uit om haar eens lekker vast te pakken en te knuffelen. Maar ze zit op een bruine stenen muur. Zowel de kleur (bruin) als het materiaal (steen) wijzen op verharding. Letterlijk gezien zit de baby dus op een dood spoor en daarmee maak je het sprongetje naar het tweede deel van je droom. Tegelijkertijd zit ze ook op de grens en creëert ze daarmee de mogelijkheid om de vrijheid te kiezen.

Het zijn moeders die baby’s knuffelen en ze daarmee ook bestaansrecht geven. Zonder moederliefde overleeft geen mens.   De roze jurk benadrukt dit.  Roze is de kleur van liefde en mensen die zich geliefd voelen, hebben een mooie serene uitstraling. Het feit dat jij de jurk zelf niet zo bijzonder vindt, geeft aan hoe je naar jezelf kijkt.

De in blauw geschreven lieve berichtjes in het boek zijn helend en kunnen bijdragen aan de redding van de onderkoelde te stille baby.  Natuurlijk ben je niet opgegeven door de familie van je redder.  Ze kunnen je alleen niet zien door die ondoordringbare muur. Je redder zelf heeft blijkbaar wel glimpen opgevangen en is vast van plan om het vuurtje weer lekker op te stoken.

In deze droom staan de baby, de moeder, de redder en familie voor delen van jezelf. Maar je hebt niet voor niets je ex-collega als redder gekozen.  De liefde, het verbond tussen twee mensen is ongelooflijk krachtig. Maar dit verbond kan alleen volledig tot wasdom komen als beide partners heel zijn en van alle aspecten in zichzelf houden.

Lieve Djen, zelfstandig en onafhankelijk zijn is meer dan OK. Maar het kan geen kwaad om ook die meer kwetsbare kant wat vaker te laten zien. Het feit dat je soms iets even niet kan, betekent niet direct dat je een zeur bent. Maar het maakt wel dat anderen je wat makkelijker kunnen benaderen. Gewoon omdat ze zien dat jij ook mens bent.

En in deze context kan ik het niet laten.  Er zijn geen zorgen, wees gelukkig.  ;D

Pink

Ricca

Lieve Janice,

Ik sluit me helemaal aan bij de interpretatie van Pink, maar mis nog de verklaring van één heel expliciet gegeven in de droom: de lichaamstemperatuur van de baby is gedaald naar 10 graden...

Je gevoelens kun je beschouwen als kinderen en de te stille baby kan ook heel eenvoudig voor een gevoel staan, een heel pril en puur gevoel dat jij hebt. Jouw eigen roze jurk laat zien dat je van dit gevoel houdt (roze is de kleur van liefde en genegenheid en is vooral genezend voor baby's, zoals moederliefde dat ook kan zijn). De blonde krulletjes associeer ik met hoop, een bijna engelachtige hoop :), en ook met het zonnekind (tarotkaart de Zon). Samengevoegd: de hoop op zonnige tijden, op liefde en vrolijkheid en eenvoudig gelukkig zijn.

Maar de baby zit achter glas, je kunt er niet bij, bij dat gevoel. Je weet dat het leeft, maar het is sterk bekoeld en dat vind je heel zorgwekkend.

Je ex-collega lijkt de enige die de baby nog kan redden, hij kan achter het glas komen (tot jouw gevoel doordringen), hij vindt jouw roze jurk mooi, maar o wat zou je graag iets van hem horen, een berichtje, een blijk van medeleven met jouw zorgen en verdriet over dat wegkwijnende gevoel.

Natuurlijk is hij ook een deel van jou en je bedenkt een excuus voor hem, voor jouzelf dus eigenlijk (te druk om iets van zich te laten horen) en blijft ondertussen stug geloven dat hij de baby nog kan redden. Maar 'jullie' moeten het wel samen doen. Jij en hij: de roze jurk en de stoute schoenen, de liefde en de kracht om de hoop nieuw leven in te blazen. Alles is aanwezig om de baby te redden.

Citaat van: MarianneJe zorgen maken is de verkeerde kant op fantaseren.

Fantaseer de goede kant op. :) En inderdaad: don't worry, be happy!

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Pink

Hallo Ricca,

Dankjewel voor de aanvulling. Ik had inderdaad wat moeite om de "onderkoeling" te plaatsen.

Pink

janice

Dank jullie wel voor de duidelijke analyses!  :D
Ik moet echt wat zorgvuldiger worden in de dromen die ik hier op het forum noteer voor een analyse ... want ...

Citaat van: Ricca op februari 09, 2012, 13:08:23 PM
o wat zou je graag iets van hem horen, een berichtje, een blijk van medeleven met jouw zorgen en verdriet over dat wegkwijnende gevoel.

:o *ahum*

maarja, life goes on, de droom is een maand oud en tot nu toe is er niks interessants gebeurt

janice

Ik vergeet gewoon een heel belangrijke detail in deze droom 
Citaat van: janice op januari 08, 2012, 09:36:53 AM
Terwijl de redding doorgaat zie ik een boekje voor me waarin familie en kennissen van mn collega alvast lieve handgeschreven berichtjes in het blauw hebben genoteerd over het meisje omdat deze mensen geloofden dat het meisje niet lang meer heeft of al denken dat ze is overleden.
Ik zoek naar het berichtje van mn ex collega maar kan het niet vinden. Ik bedenk me dan dat hij het te druk heeft om een bericht achter te laten en stug blijft geloven dat hij het meisje nog kan redden.
Al deze berichtjes waren geschreven in het handschrift van mn ex collega
Ik denk dat dit een "verwerkingsdroom" is geweest, ook omdat de lichaamstemperatuur van de baby naar 10 - rad van fortuin graden is gedaalt.