Konijntje, paard en uil.

Gestart door Michel, december 09, 2011, 08:26:23 AM

Michel

Onlangs, nu al 3 weken geleden, had ik een droom waar enkel dieren in voorkwamen.
Ik blijf er maar aan denken. Dus is het wel degelijk belangrijk voor me.

Ik aanschouwde een zanderige weg. Aan de linker kant stond de auto van men vrouw waarvan de koffer open stond. Op de auto zag ik onze bob (is ons troetel konijntje (dwerg konijn)).
Hij sprong van de auto en liep de weg over.
Toen zag ik, dat aan de rechter kant van de weg een groene berm was. Het vormde de oever van een kanaal / rivier.
Ik zag hem niet meer.
En plots stond daar een 2 kleurig paard (zoals een dalmatiër ).
De 2 achterste poten bleven in het water, terwijl de 2 voorste zich op de berm in het groene gras bevonden. Als of het, uit het water kwam.
Het paard bleef op de berm en werd daar gevoerd. Brood of zo. (maar ik zag niemand enkel het besef van ...)
Plots kwam ons dwerg konijn weer tevoorschijn van tussen de paardenpoten en liep terug de weg over richting de auto.
Hij ging onder de auto zitten.
Op dit ogenblik kwam er een mooie grote witte uil aangevlogen, en lande op het midden van de weg.
Vol bewondering over zijn struise gestalte en mooie witte vacht bleef ik hem aanstaren. Ik vond hem prachtig. Hij had iets machtigs over hem!
Maar plots maakte hij aanstalten om het dwerg konijn aan te vallen.
Dan past kwam ik in actie en verjoeg hem.

Dit alles zag ik in kleur! Want soms droom ik ook in zwart/wit.

Ik zit in de knoei met de symboliek van de dieren.
Het konijn = wedergeboorte ( denk aan de paashaas)
Het paard = kracht, beweging maar het stond stil?! … de 2 kleuren  symbool van polariteit ?!
De uil = wijsheid, in sommige boeken vind ik ook onthechting en verandering … ???

Kortom ik kan het plaatje niet plaatsen. Help!!
Heeft iemand een idee wat het geheel me vertellen wil?
Alle dank bij voorbaat

Ricca

Ik zie er wel wat in, maar heb eerst een vraag: wat is de kleur van jullie konijntje?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Michel

De kleur van ons konijntje is bruin-vos

Ricca

Lieve Michel,

Dank voor je geduld! Ik hoop maar dat mijn uitleg van de droom toch nog min of meer op het juiste moment komt. ;) Het is een mooie droom met al die dieren, het symbolische innerlijke landschap en niet te vergeten de openstaande en verlaten auto aan de linkerkant van de weg: het ego dat je even 'links hebt laten liggen". Dieren staan meestal voor bepaalde gevoelens of eigenschappen of krachten in onszelf. Ze kunnen ook dierlijke gidsen zijn.

De droom begint op een stoffige zandweg, symbolisch voor jouw levensweg op aarde / in de stof(felijke wereld). Het dwergkonijntje heeft de bruine kleur van het element aarde en dat past bij de zandweg en ook bij zijn gedrag in de droom: hij lijkt vooral op zoek naar veiligheid (schuilt onder het paard en tenslotte onder de auto waar hij uit is gekomen). Hij kiest het zekere voor het onzekere, maar ja, hij is dan ook een konijntje, dat kun je hem niet kwalijk nemen.

Een auto is het voertuig van de wil en daarom staat een auto voor het ego (= uiterlijk zelf). Het is in de droom eigenlijk de auto van je vrouw, maar een droom als deze gaat geheel over de dromer zelf, over jou dus, en het is jóuw ego dat je daar geparkeerd hebt. En dan denk ik aan de vrouwelijke kant van het ego: de ego-gevoelens (gevoelens = vrouwelijke energie).

Het konijntje is natuurlijk ook een aspect van jouzelf, een ego-aspect (het komt uit de auto) en het staat voor alle konijntjeseigenschappen waarmee jij je kunt identificeren. Hij is onderzoekend, een beetje angstig misschien, maar natuurlijk ook lief en zacht en heel behendig. Zoekend, maar nog niet vindend. Ik denk dat ik hem het beste kan omschrijven als een angstige onwetendheid (wat ook een prima omschrijving zou zijn voor het ego - al zal het ego de laatste zijn om dat te beamen).

Een wit konijntje zou inderdaad op een wedergeboorte kunnen wijzen (door zijn verbondenheid met de maan en het water), maar dat is in deze droom dus (nog) niet het geval.

Naast de weg stroomt een rivier (of kanaal), symbolisch voor de innerlijke wereld en de stroom van diepere gevoelens (element water). De groene berm, tevens oever, heeft de kleur groen van het hartchakra en daarom kun je de rivier ook zien als een stroom van liefde. De rivier zou ook de levensstroom kunnen zijn en het paard dat uit de rivier komt de levenskracht, maar het is geen gewoon paard en ik denk dat hij toch een iets andere rol speelt. Net als een auto is een paard een vervoermiddel, maar er is wel een verschil: een auto is ongeschikt om mee te water te gaan, maar een paard kan zwemmen...

Het zwart-witte dalmatiërpaard is een kracht in jouzelf die los staat van het ego. Een hogere kracht - vergelijkbaar met de engel van Matiging in de tarot die ook met één voet in het water en met éen voet op het land staat. Net als die engel vormt het paard met zijn lijf de verbinding tussen land en water, tussen de uiterlijke en de innerlijke wereld. Er is geen sprake van stilstand, het paard staat bewust half in het water en half op het land om die verbinding te maken.

Zijn vacht is wit met zwarte vlekken en dat wijst op de dualiteit van liefde en angst. De zwarte vlekken maskeren nog voor een deel de liefde, maar er is wel veel meer wit dan zwart. :) En de ondergrond is wit. Als je de zwarte vlekken onderzoekt, zouden het stukjes van jezelf kunnen zijn die gekwetst zijn, verkeerd begrepen of onjuist gevoed. Gelukkig wordt het paard in de droom gevoed, met brood... misschien wel hemels brood... en het zal alleen maar witter en krachtiger worden.

Dan landt de mooie grote witte uil op de weg en je bent helemaal van hem onder de indruk. En terecht. Hij is jouw innerlijke wijsheid. En natuurlijk is die heel machtig. Maar nooit agressief... Wat jij aanziet voor een aanval van de uil op het konijntje, is in werkelijkheid een poging tot toenadering en verzoening. De angstige onwetendheid van het konijntje doet jou geloven dat er gevaar van de uil uitgaat en richt de uil en jou tegen elkaar op...

Welzijn is de toestand waarin alles in harmonie samengaat - de auto (het ego is toch onmisbaar op aarde), het paard en de uil. En ook het konijntje. Ik weet niet of een hele grote uil een klein dwergkonijntje zou kunnen opeten, maar als dat zou gebeuren (en ik heb het niet over de levende Bob :) maar over het symbolische konijntje in de droom), dan zou dat iets goeds zijn... onwetendheid die opgaat in het weten... een geschenk van het konijntje aan zichzelf... een gelukkige hereniging... als licht dat terugkeert naar huis... Maar op dit moment zie jij dat nog als een offer, het konijntje als een slachtoffer... Het konijntje is jou nog te lief om het te offeren voor welzijn, en je verjaagt de uil...

Maar in het paard is meer licht dan donker te zien, meer liefde dan angst. De uil is ook liefde, want wijsheid gaat altijd samen met liefde. En liefde vraagt geen offers. Daarom hoef je niet bang te zijn voor de confrontatie tussen de uil en het konijntje. Probeer er de liefde in te zien, de onschuld, het evenwicht, de oorzaak en het doel. In aanwezigheid van de rivier van liefde, het vruchtbare groene gras en het hemelse brood, zal dat vast wel lukken. Op het juiste moment.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Michel

Dank je wel Ricca voor de uitleg,

Of je uitleg op tijd komt ... Op het moment dat ik de droom kreeg voelde ik me niet meer goed in mijn veld in de verbondenheid met mijn vrouw.
Wou er voor uitkomen en er waren allerhande redenen om het niet te doen. ( vooral angst in allerlei vormen maar vooral om te staan voor wie ik werkelijk ben)
Uit eindelijk is het allemaal uitgedraaid op een echtscheiding.
Op dit ogenblik is deze angst weg. Wat een voller gevoel geeft.

Was deze droom een voorbode? misschien wel

Nog maal bedankt Ricca voor je tijd die je aan deze droom hebt gestoken.

Ricca

Lieve Michel,

Het zou kunnen dat de droom een soort voorbode was, maar dromen zijn nooit enkel voorbode... Ze willen je vooral iets aanreiken waarmee je verder kunt.

Veel licht en kracht,
Ricca
From Ricca with Love