Help, er hangt een tijger aan mijn buik

Gestart door Sonja Irene, december 02, 2011, 14:24:38 PM

Sonja Irene

Hallo, ik ben Sonja en nieuw hier, en val maar meteen met de deur in huis. Ik ben speciaal lid geworden van het forum om deze droom te posten. Ik droom veel en vind mijn dromen meestal heel interessant en veelzeggend, maar vaak hebben ze iets wat ik niet begrijp. Zo ook deze droom. Het thema ken ik, ik denk dat het momenteel in vrijwel al mijn dromen (die heel verschillend zijn) terugkomt, maar met de betekenis kan ik (te) veel kanten op. Ik heb gezien dat er op dit forum een paar goede droomuitleggers actief zijn, en ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met de symboliek. Ik vertel verder niets over mezelf, dat maakt het voor jullie misschien makkelijker om een onbevooroordeelde reactie te geven.
De droom is een beetje griezelig, er komt bloed in voor, wie dat eng vindt moet hem maar overslaan.
Hier komt-ie.

Ik droom dat ik speel in een soort speeltuin voor apen of katachtigen.
Het lijkt op zo’n apenkooi in de dierentuin met klimtouwen en van dik touw geknoopte figuren en netten, voor mijn gevoel is hij hoog en rond maar ik zie geen kooi of tralies.
Er loopt een vage vrouw in overall (dierenverzorgster) rond die hier iets te zeggen heeft, en me heeft gewaarschuwd dat ik iets (dit?) niet mag, maar ze is niet erg aanwezig en ik let niet op haar.
Ik spring en slinger rond van touw naar touw samen met enkele poezen (meestal gebruik ik het woord katten, maar in deze droom niet) zonder veel last te hebben van de zwaartekracht. Hoewel de situatie nieuw en leuk voor me is, voelt hij toch bekend aan en ik voel een soort eenzaamheid, een leegte en zelfs sleur. Waar zijn de apen?
Met twee van de poezen (een soort tweeling) speel ik krijgertje, ze zijn vrij groot, atletisch en kleurig (zgn. schildpad- en/of lapjespoezen met weinig of geen wit in de vacht). Na een poosje bewegen zij (ik niet) perfect synchroon en hoewel ik vol overgave meedoe aan deze dans voor drie voel ik me meer een toeschouwer dan een deelnemer. We rennen en springen vrolijk maar ook routineus door de touwen achter elkaar aan. Ik heb of wil (is niet geheel duidelijk) een dieper contact met deze poezen, er lijkt een soort afspraak of overeenkomst tussen ons te bestaan. Maar ik voel dat ik dat diepere contact op deze manier niet kan ervaren. De poezen zijn poezen en ik niet. Het spelletje is hun manier van communiceren, ik doe het alleen maar om iets te doen te hebben.
Dan komt er een soort bolletje aangestuiterd, ook een poes, maar groter, zachter, ronder, nog speelser en minder routineus dan de andere twee. Het is een tijgerwelp en hij wil ook graag met me spelen. Ik speel met die pluizige, schattige welp; terwijl de poezen steeds voor mij wegsprongen, is hij gelukkig wel in voor een lekkere knuffel. Dat vind ik heel leuk, maar al gauw wordt het spel ruwer. De welp lijkt ietsje groter en sterker en ietsje minder pluizig te worden. Ik mag wel oppassen, deze welp kan een grote gevaarlijke tijger worden. Hij wordt een beetje opdringerig en hoewel ik het nog leuk probeer te vinden kost het me steeds meer moeite om hem van me af te houden en in de touwen te blijven. De zwaartekracht begint te werken. De andere twee poezen zie ik verderop nog synchroonspringen, maar het contact is weg.
Ik verlies kracht of de tijger wordt te sterk voor me en tijdens de worsteling haakt hij plotseling met een klauw in mijn buik ter hoogte van mijn maag. Ik zie mijn bruine, heel erg strakgespannen bolle blote bast (mijn echte buik is wit en iets minder strak; al of niet gekleed zijn speelt verder geen rol in deze droom). Eén lange vlijmscherpe kromme tijgernagel (dit is de tweede of derde nagel van zijn linkerpoot) verdwijnt langzaam in mijn buik en hoewel het maar weinig pijn doet (ik voel wel een soort puntgerichte druk precies op mijn maag) word ik een beetje bang. Ik hang op grote hoogte (minstens 10 meter) met twee handen aan een paar touwen met een jonge tijger aan mijn buik en kan ineens geen kant meer op. Ik voel dat ik kracht verlies en kijk naar beneden. Ik zie hoe waterig vocht langzaam langs de tijgernagel op de betonnen vloer druppelt, na een paar druppels gaat dat vocht over in bloed, de druppels komen sneller. In de diepte beneden me komen een paar jonge blonde vrouwen met paardenstaarten en in trainingspak af op het groter wordende bloedplasje en ze kijken naar boven. Ze zijn van het ´personeel´dat er al die tijd al geweest moet zijn, maar waaraan ik geen aandacht had besteed. Omdat die inmiddels niet meer zo schattige pubertijger met zijn nagel aan me blijft hangen en door dat bloed- en krachtverlies maak ik me nu echt zorgen en ik schreeuw om hulp, maar de meisjes kijken met een uitdrukkingsloos gezicht omhoog en reageren niet. Ik denk niet dat ik dit nog lang volhoud en word wakker met het gevoel dat ik me alleen maar kan laten vallen.

Groetjes, Sonja

Pink

Hallo Sonja,

Op dit moment zit ik midden in een verhuizing. Daarna ga ik me in je droom verdiepen. Kan je even wat geduld opbrengen?

Pink

Sonja Irene

Ja hoor Pink,

Er is geen haast bij al lijkt er in de droom wel sprake te zijn van enige urgentie...
Maar wel fijn dat je zo snel reageert!
Succes met de verhuizing!

Sonja

Sonja Irene

Nog enkele details

Hoewel ik geprobeerd heb om de droom zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven, zijn er nog een paar dingetjes opgekomen. Ik was ze al bijna vergeten, misschien doen ze er daarom minder toe. Maar je weet nooit... (ik tenminste niet :-\).

- De eerste vrouw, degene die me waarschuwde voordat ik in de touwen klom, droeg een lichtgrijze/lichtbeige/kaki overall. Ze was ongeveer 45 jaar, had donker, tamelijk kortgeknipt dik krulhaar en was tenger gebouwd. Haar waarschuwing kwam neer op: 'Dit is niet voor jou, maar voor de dieren, het kan gevaarlijk zijn... nou ja, ach wat, zoek het dan zelf maar uit'. Mijn antwoord moet iets geweest zijn als: 'Maar dit ken ik toch allang, ik ga gewoon hoor.' Zij had het nakijken.
- Toen de tijger zijn klauw in mijn buik plantte wilde ik nog iets zeggen als: 'niet doen! Dat geeft alleen maar troep!' en voelde ik al angst terwijl ik nog probeerde te lachen. Ik dacht dat mijn buik uit elkaar zou spatten als een ballon, wat niet gebeurde.
- De twee vrouwen (van ongeveer twintig jaar) aan het eind droegen donkerblauwe trainingspakken met witte strepen op de armen. Ze zagen er stoer en professioneel uit. Een ander woord voor hun functie op die plek en in die droom is 'terreinknechten'.
- Het was stil in de droom; ik heb niemand geluid horen maken; de waarschuwing van die eerste vrouw was meer een herinnering aan die waarschuwing dan een concrete waarschuwing. Maar de stilte van de twee synchrone poezen was het opvallendst.

En nu achteraf komen er weer nieuwe associaties, maar die vermeld ik voorlopig niet.

Sonja

Palomino

Citaat van: Sonja Irene op december 02, 2011, 14:24:38 PM
  Ik vertel verder niets over mezelf, dat maakt het voor jullie misschien makkelijker om een onbevooroordeelde reactie te geven.

Hi Sonja,

Het kan voor droomuileggers juist belangrijk zijn om iets meer over jezelf te vertellen en wat momenteel bij jou speelt...de droom gaat namelijk v.n. over jouw Nu.

Liefs van Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Carla

Intrigerende droom Sonja, ik geef je wat associaties en vragen die er bij mij zijn opgekomen toen ik 'm las.

Je bent in een speeltuin voor apen of katachtigen, maar in jouw droom apen de poezen elkaar na en is er verder geen aap te bekennen. De situatie is je in wezen vertrouwd, je weet dat er een bepaalde afspraak of overeenkomst is tussen jou en de poezen, en alhoewel je vol overgave meedoet met (of je aanpast aan?) de poezen, voel je je er toch eenzaam bij, meer toeschouwer (buitenstaander?) dan deelnemer. De afspraak of overeenkomst levert geen vervulling op, maar laat je achter met een gevoel van leegte.

Het woord overeenkomst heeft een tweeledige betekenis, ten eerste kan een overeenkomst een bepaalde afspraak zijn, maar mensen kunnen ook overeenkomen in hun keuze voor wel of geen suiker in de koffie.. en die laatste overeenkomst hoeft niet per se een afspraak te zijn.

In de droom komt jouw uiterlijk gedrag min of meer overeen, en alhoewel je niet zo perfect hetzelfde (synchroon) beweegt als die 2 poezen doe je daar toch wel 'vol overgave' je best voor. Je hebt je er dus 'aan overgegeven', maar uiteindelijk levert het je eenzaamheid en een gevoel van leegte op.

In welke situatie in je waakleven doe jij 'vol overgave je best' om overeen te komen?
Om je net zo te gedragen als de anderen?
In welke situatie blijf je eenzaam achter met een gevoel van leegte?
Of is het min of meer op je hele huidige leven van toepassing?
Heeft het leven je misschien niet gebracht wat je nodig hebt, of wat je er van verwachtte?

Ik vraag me af, ben je bezig met het zetten van een bepaalde stap die afwijkt van hoe je je leven tot nu toe hebt ingericht? Of word je aangetrokken door iemand, of door een groepje mensen, met een levensstijl die afwijkt van de jouwe, met een (van de jouwe) afwijkende kijk op het leven, maar roept dat misschien tegelijkertijd ook angst op? Vraag je je af of het wel echt iets voor jou zou zijn?

'Ik mag wel oppassen' droom je, want dat wat mij zo leuk lijkt (die schattige welp) zou weleens veel groter en gevaarlijker kunnen zijn dan ik de baas kan. En dat is ook wat gebeurt, de welp wordt opdringerig, jij probeert het nog steeds leuk te vinden, maar het kost je ook steeds meer moeite om 'in de touwen te blijven'. De zwaartekracht begint te werken, en ik denk dan het kost je moeite om op gelijke hoogte te blijven. Op hetzelfde niveau. De tijger wordt sterker en jij verliest kracht. Je hangt op grote hoogte (eigenlijk te hoog gegrepen?) en je kunt geen kant meer op. Je kunt je alleen nog maar laten vallen.

De vraag “Wat is het waarbij jij zo op je tenen loopt?” is wat voor mij eigenlijk deze hele droom samenvat..

Liefs,
Carla

Sonja Irene

Beste Palomino,

Bedankt dat je mee wilt denken!
Citeer
Het kan voor droomuileggers juist belangrijk zijn om iets meer over jezelf te vertellen en wat momenteel bij jou speelt...de droom gaat namelijk v.n. over jouw Nu.
De reden dat ik liever niets over mijzelf vertel, is (behalve dat ik dat nu eenmaal niet graag doe op het internet) dat ik erg nieuwsgierig ben naar de spontane reacties van vreemden op deze droom. Ik weet dat de droom over mijn eigen situatie gaat, maar vertrouw erop dat juist spontane reacties van mensen die alleen op de symboliek reageren me kunnen helpen bij de verklaring.

Sonja

Sonja Irene

Beste Carla,

Bedankt voor je reactie!
Ik vind vooral je woordassociaties erg interessant. Meestal houd ik me met het visuele aspect van een droom bezig, maar toevallig zijn er in dit geval ook bij mij allerlei woordassociaties opgekomen, zoals deze:
De vrouw helemaal aan het begin is niet alleen een ‘oppasser’ omdat ze in een dierentuin werkt, maar ook omdat ze me waarschuwt: ‘Pas op’. Dan staat ze misschien voor: ‘Pas op, hier komt een waarschuwingsdroom’.
Een mogelijkheid zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn dat ik zonder het te weten maagpatiënt ben.

Verder laat ik je reactie nog even op me inwerken, hij geeft genoeg stof tot nadenken, al lijk ik op een iets ander spoor te zitten. Het gedeelte over de touwen denk ik inmiddels een beetje te begrijpen; dat gaat inderdaad over een bestaande situatie.
Ik ben nog nieuwsgierig naar eventuele volgende reacties en kom er later op terug.
Het gaat mij vooral om de symboliek van die tijger die aan me hangt terwijl ik zelf ook hang.

Onlangs was er een documentaire op TV van de Boeddhistische Omroepstichting (BOS) over Moniek Toebosch die ik in dit verband heel boeiend vond. Zij spreekt gepassioneerd over de staat van het ‘hangen’. Misschien is hij nog te zien via Uitzending Gemist. Overigens had ik mijn droom een dag of tien vóór die uitzending, Moniek Toebosch heeft hem dus niet kunnen beïnvloeden.

Sonja

Sonja Irene

Voor een deel ben ik eruit. Nu ga ik toch iets over mezelf vertellen.
@Carla, je zat behoorlijk goed, al wist je niets van me.
De touwen staan voor verbinding, relaties en netwerken, het spelen staat voor bekende patronen die in de jeugd zijn aangeleerd. De poezen staan voor de personen in mijn netwerk. Een paar dagen geleden viel het kwartje: De twee synchrone poezen zijn mijn ouders; die zijn oud (´weinig wit in de vacht´) en na een lang huwelijk erg goed op elkaar in’gespeeld’. Mijn relatie met hen is gecompliceerd, net als in de droom. @Carla, je wees me op het woord ´overeenkomst´; dat is bij deze verklaard! Maar je kunt die twee poezen ook meer in het algemeen zien als mensen die het spel (hun spel) goed beheersen, die acrobatisch zijn en goed kunnen koorddansen waar ik dat minder goed kan. Ik kom uit een groot en druk gezin (´waar zijn de apen´) en dacht in mijn jeugd (en later, in andere situaties) vaak ´wat doe ik hier´. Hiermee is het gevoel van eenzaamheid en sleur verklaard.
Nu komt het moeilijkste deel van de droom.
Ik ben er nog niet 100% zeker van dat het volgende klopt, suggesties en aanvullingen van anderen zijn welkom.
Dieren in een droom verwijzen vaak naar de oerinstincten in onszelf. Daarom zie ik de tijger als een deel van mezelf. Hij doet meerdere dingen tegelijk: hij speelt met me, hij groeit, wordt sterk, brengt me een wond toe, hangt aan me (ook als ik hem liever kwijt wil), maakt me zwaar en dwingt me op die manier om het netwerk uiteindelijk te verlaten.
Een tijger staat onder andere voor macht en het uitoefenen van macht. Het gaat hier om macht over mezelf, in zekere zin ook over verantwoordelijkheid. Ook de plaats van de wond is veelzeggend: dit is de plaats van de zonnevlecht (ik weet niet precies wat dat is), en van de derde chakra. Chakra’s regelen de energiestromen. Deze chakra gaat onder andere over macht (ook al!) kracht, wil, doelgerichtheid. Ik weet nauwelijks iets van chakra’s, heb dit van het internet, maar dit beetje zegt me al heel veel! De betonnen vloer staat voor de hardheid van de wereld. Bij het feit dat de droom zich op gevaarlijke hoogte afspeelt heb ik geen speciale gedachte; ik werd me overigens pas van die hoogte bewust toen ik dat bloed op de vloer zag druppelen.
Deze droom gaat over een complex van problemen waar ik al jaren mee worstel en wat keer op keer de kop opsteekt. Daarnaast (of misschien: in verband daarmee) heb ik een lange, zware en nare periode achter de rug met veel stress en uiteindelijk een burnout. Hoewel het inmiddels beter gaat heb ik moeite om de draad weer op te pakken. Ik mis discipline en soms ook motivatie en energie.
Het nieuwe van deze droom zit hem in het inzicht dat de rol van de tijger veranderd is en dat ik dus anders met hem (ik wist niet dat ik hem had...) moet omgaan. In feite zegt hij (dus ik) dat zelf, door me nogal hardhandig op dat derde chakra te wijzen. Misschien kan ik zeggen dat die burnout me de kans biedt om een nieuwe stap te zetten; er is zelfs sprake van een min of meer pijnlijke ‘nood’zaak. Dit gevoel, zowel de negatieve als de positieve kant ervan, wordt versterkt door wat er in mijn wakend leven zoal voorvalt.
Hoewel ik denk dat de droom hiermee grotendeels verklaard is, bevat hij voor mij nog genoeg ‘mysterie’ om ook eventuele andere mogelijkheden na te gaan. Ik verbreek niet zomaar de banden met mijn familie, om maar iets te noemen. Nogmaals: ideeën welkom!

Carla

Hallo Sonja Irene,

Wat fijn dat je zo uitgebreid feed-back plaatst.

Wat ik nu nog graag tegen je wil zeggen is dat je de banden met je familie natuurlijk niet hoeft te verbreken om anders met ze om te gaan. Een burn-out kan een ware zegen zijn, helemaal als je er ook nog flink bij gaat dromen en de tijd neemt om te kijken wat ze je willen zeggen. Het kan bijna niet anders dan dat je uiteindelijk bij jezelf helder krijgt wat je wel en ook wat je niet meer wilt, en je zult ontdekken dat als jij verandert (lees: anders met de anderen omgaat) je ook andere reacties terug zult gaan krijgen.

Wat ik ook nog dacht, je schreef over de tijger als een soort oer-symbool, de tijger speelt, groeit en brengt wonden toe. Dat doen mensen ook, maar wij leven nou eenmaal in een dualistische wereld, de berg is zo hoog als het dal diep is, en we hebben soms wonden nodig om te kunnen helen.

Ik wens je veel vertrouwen en vooral ook veel nieuwsgierigheid in de loop van dit proces!

Liefs,
Carla

Sonja Irene

Beste Carla, ik wil je nog even bedanken voor je reacties. Ik vond ze warm en inlevend, en heb er alleen daarom al iets aan gehad! Ik heb veel over die droom moeten nadenken, maar intussen heeft het wakend leven weer mijn volle aandacht. Je hebt gelijk dat je ook op een andere manier met je familie kan omgaan, maar op dat punt heb ik nog wel wat te leren. Allez, op naar 2012!
Ik wens jou en alle andere Dromers een geïnspireerd en gloedvol jaar!
Sonja

Carla

Fijn Sonja  :)

En ik sluit me volledig aan bij jouw wens voor het komende jaar!