Toekomstleggingen

Gestart door Jane26, oktober 06, 2011, 17:29:41 PM

Jane26

Wat ervaren jullie bij uitstek 'de juiste' toekomstlegging, als je daar iets over wilt weten? Merk dat mijn leggingen puur over het heden gaan, soms verleden.

Groetjes :-*

Basic

Ik hanteer nu de volgende zienswijze:

Het verleden wordt bepaald wat je in het heden hebt gedaan.
De toekomst wordt bepaald door wat je ook in het heden hebt gedaan.
Het verleden is echter de beste indicator om te zien hoe je toekomst zal zijn. We handelen allemaal volgens
bepaalde gewoontes, overtuigingen en dergelijke. Als je het verleden afloopt kun je patronen waarnemen.
De situaties zijn anders maar de inhoud of het thema blijft hetzelfde. Het heden is de kans om je toekomst te beinvloeden. De toekomst is steeds aan verandering onderhevig. Er zijn steeds mogelijkheden. Het hangt er dus vanaf hoe de mens handelt (in het heden) welke mogelijke toekomst scenario zich zal voltrekken.

Voorbeeld:
Als ik mijn hoofd steeds in het zand ga blijven steken (= het heden), zullen de problemen erger worden (= toekomst). Echter doe ik dit niet, dan zijn er wel nog problemen maar ze worden niet erger en kunnen ze eventueel opgelost geraken als ik er iets aan zou doen (= andere toekomst)

Alles gebeurt ook in het heden. Als we denken over het verleden, zitten we in het heden, denken we over de toekomst dat zitten we in het heden. Tijd bestaat echter niet. Alles zit vervat in het heden. Wij hebben slechts tijd nodig om iets te kunnen begrijpen.

Voorbeeld:
De inhoud van het boek is volledig aanwezig. Maar wij hebben tijd nodig om het verhaal in ons te laten ontstaan.

Soms denk ik dat we toekomstleggingen doen omdat we zekerheid willen. Hoe meer zekerheid we zoeken in de buitenwereld hoe meer we ons afhankelijk maken. Waardoor de kans ook groter wordt dat we teleurgesteld worden.

Om het met een extreem voorbeeld duidelijk te maken:
Mensen voelen zich zeker omdat ze een huis, eten, werk, geld... hebben, echter valt dit allemaal plotseling weg dan zit er grote kans in dat ze volledig uit hun lood geslagen zijn en zich heel onzeker voelen. We voelen ons zeker als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Is die zekerheid dan geen valse zekerheid? Camoufleren of doen we niet alsof dat we ons zeker voelen? Het zijn vragen die ik mij gewoon stel.

Groeten,
Basic