betekenis dieren/natuurverschijnselen leren duiden

Gestart door IKKE***), juli 21, 2011, 11:12:33 AM

IKKE***)

Dag allemaal,

De laatste jaren wandel ik steeds vaker. Ik kon lange tijd niet naar buiten door verschillende omstandigheden maar nu lukt het weer een beetje. ben aan het wandelen geslagen. Kleine stukjes hoor van maximaal 5 kilometer maar het lukt weer. Gaander weg valt me steeds meer op in de natuur. Naast gewoon lekker genieten van alle pracht en praal vallen mij de dieren op. Bepaalde dieren kruisden mijn pad en als ik het gevoel heb dat dit een betekenis heefft voor mij, zeg maar een boodschap dan zoek ik de leefwijze etc. op in de literatuur of ik kijk bijvoorbeeld op de site wat het sjamanisme hier over zegt.
De afgelopen tijd zie ik verschillende bijzondere acties van dieren. Ik kan er dan niet achter komen wat dit betekend. Zijn er meer mensen hier op het forum die graag de betekenis van natuurverschijnselen in je leven willen leren duiden of kunnen duiden en dit willen delen middels dit forum?

Een zonnige groet van Lana.

Kraai

Lieve Lana,

Ik vind dit een zeer interessant topic. Sinds ik meer bewust word van mezelf en mijn omgeving zie ik elke dag kraaien. Ook zie ik veel valkjes onderweg en eksters. Eksters ben ik gaan zien na het overlijden van mijn oma en op de 1 of andere manier wijzen ze mij de weg. Als ik ergens ben verdwaald hoef ik alleen maar de eksters te volgen om op mijn bestemming te komen. Valkjes kom ik eigenlijk altijd al tegen zonder aanleiding. Nu ik mij er meer voor interesseer blijk ik een kraai in het sjamanisme te zijn en mijn vrouw een valk. Vaak zie ik deze 2 vogels bij of vlak na elkaar.

Ik kan niet goed duiden wat dit allemaal betekend en of het uberhaupt iets te betekenen heeft en allemaal geen louter toeval is.

IKKE***)

Hoi kraai,

Leuk dat je ook belangstelling hebt voor wat er om je heen in de natuur gebeurd. De natuur zorgt ervoor dat je steeds dichter bij je zelf komt, bij het IK BEN. Bijzonder dat je zoals je nu aangeeft de vogels je voornamelijk veel opvallen. Vind het leuk om het één en ander voor je uit te zoeken. Toevallig bestaat ook niet in de natuur maar de bijzonderheden vallen vaak het eerste op. Om te zien wat een bepaalde vogel voor je betekent moet je het eerst gaan bestuderen. De kleur, grote, vorm, zijn gedrag, hoe hij vliegt, waar hij oorspronkelijk vandaan komt, welk tijdstip van de dag je hem het vaakst ziet, wat voor een geluid hij maakt, wat hij eet en waar hij leeft kunnen belangrijke aanknopingspunten zijn in het duiden. Zo is de kraai zwart van kleur en dat is de kleur van de schepping. Het opnieuw geboren worden. De donkere nacht schenkt geboorte aan een nieuwe dag. Het blijkt dat er verschillende soorten kraaien zijn waarvan één de raaf. De raaf komt veel voor in de mythologie. In het begin was de raaf en de kraai in de romeinse mythologie wit. Hij werd zwart gemaakt doordat hij nadat hij een zwangere vrouw had bewaakt een slecht bericht moest brengen. Ben jij een bewaker in dit leven of waarschuw je mensen in dit leven als er een bedreiging is? Dit waakzame laat de kraai zien door te krassen. Hij valt trouwens onder de zangvogels maar doet weinig met die gave. Het zou dus kunnen zijn dat je mensen wel waarschuwt maar het niet altijd handig verwoord waardoor je irritaties krijgt en mensen niets met je waarschuwing doen. Leuk is om te kijken wat de cultuur enz met je doet waar de kraai oorspronkelijk vandaan komt. De kraai heeft er wel heel veel. Noorwegen tot China maar mijn gevoel zegt me dat we bij de kelten moeten zijn. Hoe ik daar bij kom weet ik niet hoor. Even een paar sleutelwoorden van de kraai. Scheppend, boodschapper, bewaker, mystiek, dag en nacht. Nou tot zover wat ik weet over de kraai. Het boeit me merk ik dus ik ga het nog eens even verder uitwerken. Ben ook heel benieuwd welke samenhang er is met de valk. Bedoel je echt een valkje of een buizerd? Die laatste zijn in mijn omgeving veel te vinden vandaar dat ik er ineens aan moet denken. Goh hoop echt dat we er met zijn allen uitkomen want ik weet dat de boodschap die jij krijgt van deze vogels een belangrijke groei voor je zal opleveren. O ja misschien overbodig om te vermelden maar die ekster is je oma. In zoverre, een hulp een groet, begeleiding enz vanuit je oma. Heel mooi. Maar je doet het zelf. Jij vangt de boodschap op die je oma stuurt en daardoor weet je de weg weer te vinden. Onbewust is het dan binnen gekomen.  Hey Kraai, een lekkere dag toegewenst en geniet.

Lana

Carla

Hoi Lana,

Mooi dat je dit topic hebt geopend.

Ik heb (nog?) geen inbreng maar volg dit wel heel geboeid. Helemaal nu de raaf genoemd is, ik zie ze zelden, maar als ik een raaf zie krijg ik die dag altijd een bijzondere boodschap te horen (tenminste, sinds het me opvalt, pakweg sinds een jaar of 5. Maar misschien zag ik vroeger wel elke dag een raaf zonder dat het me opviel.. ;) )

Carla

Pink

Een aantal jaren geleden is mijn vader overleden. In alle rust en met overgave. De dag van zijn begrafenis was het stralend weer, zo echt eind oktober, fris met een strakblauwe lucht en een najaarszon. De dag  erna was het zo’n andere herfstkarakteristiek, een grijze lucht en miezerige regen. Geen vogel te zien. Troosteloos weer en dat was ook precies hoe ik mij voelde. Verdrietig, eenzaam, leeg en stil.

Totdat ik naar buiten keek en aan het eind van de tuin, op de schutting, zat één witte duif. En de duif bewoog met me mee. Als ik naar boven liep, bleef de duif in mijn gezichtsveld. Liep ik naar beneden, dan nam de duif weer plaats op de schutting. Ik heb een vriendin gebeld, ze is langsgekomen en we ons samen verwonderd over dit fenomeen.

Tot die dag had ik nooit duiven in mijn tuin gezien. Maar toen ik contact met de duif maakte en vroeg of zij me inderdaad wilde laten weten dat paps veilig was overgestoken, was er ineens ook die tweede duif en vloog het stel tortelduiven samen weg. De witte duif heb ik nadien niet meer gezien maar er huist nu wel elk jaar een duivenstel in de kastanjeboom.

Pink

Kraai

Kan me goed in je verhaal vinden. Ik zie in jou verhaal weer in een parallel in numerologie. Zowel mijn naam- als geboortegetal is een 9.

Het cijfer 9 staat voor voltooiing en liefde voor anderen. De opdracht die het getal geeft is bereid te zijn andere mensen te helpen. Proberen om het onberekenbare (het gekras) in jezelf onder controle te krijgen.

Pluto is de 9de planeet vanaf de zon en staat voor transformatie

In Tarot is 9 de Kluizenaar omhult zijn witte verenkleed met een zwart mantel

In Kabbala is 9 Yesod De Heilige geest De geest van de Maan die met haar reflectie van de zon de aarde beschijnt

Ik zie veel torenvalkjes, vaak alleen en zittend op een lantaarnpaal. Waar ik woon hebben we een ringweg met veel lantaarnpalen.  Deze zit dan boven op de lantaarnpaal, zijn voorkant naar mij gericht en het hoofd naar rechts gedraaid. In deze houding tref ik ook telkens de kraai aan.

Of een torenvalk komt even langs in de tuin:

En niet met alleen vogels, ik denk dat ik met alle beesten wel iets heb. Koolwitjes die leuke kleine vlindertjes. Tijdens mijn trouwdag tijdens het ja - woord vloog er een koolwitje langs ons heen. Op de overlijdensadvertentie van mijn oma hebben we een vlindertje geplaatst voor onze dochter omdat mijn vrouw nog zwanger was. Bij de 20wk echo zei de echoscopist, hey wat grappig er lijkt wel of er vlinder op de baby zijn neusje zit. En hebben nu een echo foto van onze dochter met een "vlinder" op haar neus.

Mijn kat was weggelopen en ik hem dagen zoeken, kom ik een andere kat tegen. Ik zeg tegen die kat van:  "hey ga mijn kat eens halen". Beest loopt weg en komt 2 min. later aanlopen met mijn kat.

IKKE***)

Hoi Pink,

Kreeg de koude rillingen en werd heel emotioneel bij het lezen van je verhaal. De duif heeft zeer zeker een boodschap van je vader bij zich gehad. Aangezien het zo kort na het overlijden eigenlijk nog niet mogelijk is dat er tijd is om boodschappen over te brengen vermoed ik dat het via via is gegaan . De duif staat voor het vrouwelijke en werd veel geassocieerd met de Godinnen. Een vrouwelijk overleden familielid heeft volgens mijn gevoel je laten weten dat het goed ging op dat ogenblik met je vader. Ik heb het vermoeden dat het je oma is geweest die de boodschap middels de duif heeft doorgegeven. Aangezien de duif zich meestal voedt op de grond maakt hij dus goed contact met de vrouwelijjke energieen op aarde. De duif heeft je geholpen om het verlies van je vader te kunnen gaan verteren ( in het rouwen dus). Om even Kraai zijn verbinding met de nummerologie te trekken dan zit je met de duif in twee. Hij legt 2 eieren en je hebt 2 duiven bij je gehad in de tuin. Ik waag me nog even niet aan de betekenis van het getal 2 aangezien ik vermoed dat jullie hier veel beter in zijn. Ben wel benieuwd hoe we dat in dit geheel kunnen plaatsen. Er bestaat ook een treurduif die met haar gezang een soort treurlied laat horen. Een regenlied. De boodschap is daarin dat er altijd nieuwe levensfases komen met nieuwe mogelijkheden. De duif laat zich zien en van zich horen in de vroege ochtend en in de namiddag. Aangezien dit de schemertijd is krijg ik wederom een bevestiging dat je vraag of je vader goed is aangekomen eigeenlijk te vroeg was. De boodschap is volgens mij geweest dat hij goed richting het licht ging maar nog niet aangekomen was. Iemand die pas overleden is komt eerst in een schemertijd terecht. Maar het is goed gekomen hoor, je hebt niet voor niets nestelende duiven in je tuin.
Meer komt even niet in mij op maar ik had een sterk contact. Was het contact in het leven erg sterk met je vader en was het een familiemens?
Aangezien jullie ook al veel verder zijn dan ik ben met tarotleggingen. Welke betekenis geven de kaarten aan de duif op de kaarten? Als we dat koppelen komen we dan weer een stukje verder in het begrijpen van de boodschap? Ben heel benieuwd.
Hey Pink dank voor je reactie, ik merk dat ik het erg leuk vind om met deze verhalen bezig te zijn.

Groet van lana.

Kraai

Hmmmm... Een duif kom je tegen in Bekers Aas.

Een Aas is een belofte van iets nieuws, een geschenk. De hand uit de hemel met de overlopende kelk. Een wonder dat geschiedt.

2 is de Hoge Priesteres in Tarot

Ok Pink, gordeltje vast hier gaan we weer  ;)

geplaatst op: Juli 22, 2011, 13:22:24 Geplaatst door: Pink

22  is 2 en 2

2011 is 2 en 1en1 is 2 is  2 en 2

13   3 min 1 is 2

22 is 2 en 2

24 is 4 min 2 is 2

2+2+2+0+1+1+1+3+2+2+2+4 is 22 is  2 en 2

In je laatste bericht in topic slangendrager zijn dit je getallen

Gepost op: Juli 22, 2011, 13:10:09 is 22

Was je 1 seconde later geweest dan±

22, 2011, 13:10:10

22 is 2 en 2

20 en 1 en 1 is 2 en 2

13 is 3 min 1 is 2

10:10 is 1 en 1 is 2

en kwam je uit op 5 de hogepriester

Carla

Citaat van: Kraai op juli 22, 2011, 13:41:31 PM
Mijn kat was weggelopen en ik hem dagen zoeken, kom ik een andere kat tegen. Ik zeg tegen die kat van:  "hey ga mijn kat eens halen". Beest loopt weg en komt 2 min. later aanlopen met mijn kat.

Wij hadden nog niet zo lang een jong poesje wat zowel nieuwsgierig als erg schrikachtig was. Ze klom over de schutting, schrok in het steegje van de Rotweiler van de achterburen en was vervolgens spoorloos verdwenen. Klaas heeft toen aan een paar vogels gevraagd waar hij haar zou kunnen vinden. Ze brachten hem naar een garagebox waar hij ons kleine geschrokken poesje in een hoekje vond.

Pink

Hallo Lana,

In mijn situatie kwam de duif denk ik wel rechtstreeks van mijn vader. Zoals je kunt lezen in dit topic had mijn vader de Ziekte van Alzheimer en was hij al deels eerder overgegaan. En ja, onze familiebanden zijn hecht.

En Kraai, je kunt geweldig rekenen. ;D

Pink

happyme

S
Citaat van: Carla (aka Catharina) op juli 22, 2011, 15:56:46 PM
Citaat van: Kraai op juli 22, 2011, 13:41:31 PM

Wij hadden nog niet zo lang een jong poesje wat zowel nieuwsgierig als erg schrikachtig was. Ze klom over de schutting, schrok in het steegje van de Rotweiler van de achterburen en was vervolgens spoorloos verdwenen. Klaas heeft toen aan een paar vogels gevraagd waar hij haar zou kunnen vinden. Ze brachten hem naar een garagebox waar hij ons kleine geschrokken poesje in een hoekje vond.

Wat een rijk leven :)

Julia

Lieve Lana,

Wat een leuk topic! Ik vind het heerlijk om buiten te zijn en mijn hoofd leeg te maken. Te genieten van de stilte, de zon, de regen, de wind, het water en alles wat groeit en bloeit. Effe niets aan mijn hoofd, helemaal in het hier en nu. Ik verwonder me elke dag. Over de natuur en de “ingevingen” die ik mag ontvangen. Ik maak dagelijks wel iets mee, wat me ontroerd, blij maakt, verwondert.

Een goede vriend van mijn man was overleden. Op de dag van de begravenis waren met vakantie. ’s Avonds zaten wij op balkon en keken uit op het verlaten strand. Wij praatten over de vriend en zijn gezin, we lachten en we huilden. De grote volle maan stond hoog en verlichtte als een spotlight een stuk strand en oceaan. De rest van het strand was pikkedonker. Het was net een schilderijtje..... Ik vroeg mijn man of hij zou geloven als die vriend hem een teken gaf dat hij bij ons zou zijn. Exact op dat moment, zag ik precies in het midden van de spotlight, aan de rand van het water een vogel staan. Qua bouw, hoogte en uitstraling was het net een flamingo, maar met een spitsere snavel dan een flamingo. Zelfs van een afstand kon ik zien dat-ie van top tot teen spierwit was. Op hele mooie hoge poten. Hij was helemaal alleen. In de verste verte konden we geen metgezel bespeuren. Niet eens een andere vogel. We liepen snel naar binnen voor het fototoestel. Maar helaas, weg wassie.

Een aantal dagen er na, waren we op een ander strand. Een strand dat niet zo toeristisch was, waar meer de lokale bevolking kwam. Mijn man en zoontje waren een fort aan het bouwen. Mijn man en zoon stonden in hun diepgegraven put en gebruikte het zand wat uit de put kwam om een hoge vesting met kantelen (voor de playmobielpoppetjes) en een heuse afwatering met ophaalbrug te fabriceren. Mijn zoontje haalde wat emmertjes water voor “het fort”. Mijn man vertelde me dat hij nog nooit zoiets had meegemaakt als “de witte flamingo”. Op dat moment streek een witte duif op het fort neer. Op slechts 30 cm. afstand van mijn man. Zelfs toen mijn zoontje in de put sprong, vloog de duif niet weg. Mijn man praatte tegen de duif, alsof hij zijn overleden vriend was en hij koerde terug. Later kwam de duif terug met nog een paar duiven. En ook zij bleven heel dicht bij ons. Een Mexicaanse "oma" kwam naar ons toe en ratelde wat tegen ons. We konden elkaar niet verstaan, maar diep in ons hart wel. Ze had haar hand op haar hart en nam de handen van mijn man in haar handen. Zo'n mooi ontroerend moment

Een paar jaar er na, kwam ik thuis van boodschappen doen en trof mijn man huilend achter de pc.  Ik vroeg hem of hij misschien per ongeluk al mijn teksten had gewist, want hij heeft helemaal niets met pc’s. Hij google-de zonder een bepaalde bedoeling op muziek. Hij stuitte “per ongeluk” op een muziekstuk (amazing grace) die een orkest ter nagedachtenis en ter ere van die overleden vriend heeft gespeeld. Hij wilde het graag nog een keer zien en horen, maar wist niet meer hoe hij het gedaan had. Ik hielp hem erbij en samen bekeken we en beluisterden we met kippenvel dat stukje nog eens. De tranen liepen over ons gezicht. Ik keek door het raam naar buiten en het viel mij op dat het licht buiten zo anders was. Het leek wel zalmroze/licht oranje. Verbaasd liepen we naar buiten en een heel grote regenboog stond recht boven ons huis.
(het nummer “somewhere over the rainbow” heeft een hele speciale betekenis voor die overleden vriend en mijn man)

Liefs, Juul

Kraai

Wat een mooi verhaal Julia. Kippevel...

Was die vogel geen ibis?

Carla

Door het terugzetten van een back-up was deze post verdwenen:

Lana
Re:betekenis dieren/natuurverschijnselen leren duiden
« Antwoord #14 Gepost op: Juli 23, 2011, 10:11:23 »

Wat een mooie ontroerende verhalen zeg. Wat is het toch mooi hè dat de vogels de
boodschappen overbrengen van de overledenen. De regenboog die Julia en haar man
hebben gezien boven hun huis mag ik dat verbinden met de kaart bekers tien?
En Kraai, dank je wel voor de mooie foto en de uitleg van de dieren op een
rijtje.
Het heeft zo moeten zijn want nu weet ik dat de buizerd die een paar weken terug
langs mij heen vloog een valkje als prooi bij zich had. Tenminste qua kleur en
grote past het beter bij het beeld wat op mijn netvlies gebrand staat. Moet nog
uitzoeken of dat uberhaupt wel mogelijk is maar ik kan me niet aan de indruk
onttrekken. Het was net alsof ik in een natuurfilm belandde. Nog geen halve
meter van mij af scheerde de buizerd met zijn prooi aan mijn rechterkant vlak
boven mij voorbij. Buizerd en prooi hadden allebei de vleugels gespreid. De
prooi had prachtige bruine tinten. Ik kon de klauwen zien waarmee de buizerd
zijn prooi vast had. prachtig maar ook een naar idee bedacht ik mij later.
Van de week liep ik samen met een stel vriendinnen te wandelen en ongelovelijk
te genieten van de natuur. Een lichte ergenis was er wel aangezien één van de
vriendinnen haar kwebbel niet stil kon houden ( heb ik nooit geen last van hoor 
) Ze voelde totaal niet op wat voor een bijzondere plek we aan het wandelen
waren. Met een half oor was ik dus aan het luisteren en voor de rest was ik aan
het genieten.
Een hele grote vlinder ( die heb ik vaak om me heen) vloog langs mijn linker
schouder. Ik volgde hem en draaide mij gedeeltelijk om. Op dat moment komt er
met een rotgang een enorme Libelle aan van wel 7 a 8 cm groot. Griezels vind ik
het met die beweegbare kop en enorme facetogen die alles zien. De Libelle pakte
in zijn vlucht de vlinder. In tegenstelling tot de buizerd zijn prooi liet de
vlinder zijn vleugels verlamd hangen. Ik heb ze nagekeken zo lang ik kon. Ik
wist gelijk dat het geen toeval  was dat ik twee keer achter elkaar een
gevleugeld dier met zijn prooi zie.Libelle`s zie ik sinds vorig jaar steeds
vaker in mijn nabijheid. De boodschap  van alles kan ik niet zo goed duiden.
Mijn verstand zit mijn gevoel geregeld in de weg als ik een duiding voor mezelf
doe. Wel had ik beide keren als eerste het gevoel dat het prachtig was wat ik
zag. Pas later kwam het idee naar boven van de dood van de valk (?) en de
vlinder.

O ja Kraai, ik was eens even aan het speuren m.b.t. tot de valk en kwam tegen
dat hij in het sjamanisme onder de adelaar valt. Nu trek ik misschien een
voorbarige conclusie maar als op de dwaas, de keizer, het rad van fortuin, en de
wereld de adelaar voor komen en op pentakels 9 de valk dan zou het zo moeten
wezen dat deze kaarten met elkaar in verbinding staan. Klopt dat, zo ja hoe moet
ik dat dan zien?

Lana.