totemdieren als gids of helper in levenslessen

Gestart door klaproos1945, juli 03, 2011, 13:46:57 PM

klaproos1945



                                                          de glimworm~ staven 2

                        de glimworm is familie van de kevers vele weten dat niet de vuurvlieg gloeiworm
                        en de glimworm komt over de gehele wereld voor er zijn wel 2000 soorten bekent
                        er worden nog regelmatig nieuwe soorten ontdekt en men vind het frappant dat de

                        insecten geen vliegen of wormen zijn maar het zijn in feite kevers waar glimwormen
                        de vleugelloze volwassene zijn en de vuurvlieg is hiervan de vliegende vorm is de
                        vrouwtjes hebben geen dekschild en zijn vleugelloos en zien er uit als larven de

                        glimworm geeft de grens aan zoals een deurpost de grens aangeeft van van een
                        deuropening zij neemt eerst in ogenschouw wat er voor zichzelf van noodzaaklijk is om
                        door een gezonde zelf beperking klaar zicht te verkrijgen in bepaalde aangelegenheden

                        structuur aan te brengen bij zich zelf nauwkeurig bekijkt zij de onderdelen rondom
                        zichzelf die zij waarneemt om het leven te begrijpen en het onduidelijke zal duidelijkheid
                        brengen de glimworm zegt dan hier hou ik het voorlopig bij de rest komt later beter

                       1 vogel in de hand..... dan te veel tegelijk gaan doen ik kan toch geen 10 vogels te
                       gelijk vangen als ze nog ver van mij vandaan vliegen de eerste les heb ik op het moment
                       genoeg aan voorlopig zegt de glimworm dat hij/zij net als de garnaal hapje na hapje

                       zal eten vooral niet te veel in eens nuttige want deeltje of on deeltje worden in de schijn
                       werpers gezet belicht of onder handen genomen bezien wat het leven in het nu van onszelf
                       vraagt neem een ding onder de loep en blijf bij de orde van de dag concentreer je op dat

                       gene wat er in deze face dient te worden toegelicht door dit te bekijken hoe we het kunnen
                       aanpakken tot dat het eventueel helemaal volledig is afgewerkt dan kan er met een blij
                       hart overgegaan worden naar het volgende punt de glimworm licht je graag bij als je

                       blijft stilstaan bij de fragmenten die men goed gaat bekijken met een heldere blik een
                                   op zichzelf staande zuiverheid in een bestudering van een levens aspect

klaproos1945





                                             de vlinder~staven 3

                 de vlinders zijn een groep van de gevleugelde insecten deze zijn het meest
                 geliefd bij het grote publiek de vlinder bijt of steekt niet en zijn zeer zeker
                 een decoratieve verzameling van bonte kleuren die in de verscheidenheid van

                 patronen word weer gegeven een ander bekent kenmerk van de vlinder is het
                 weg fladderen en de antennes van de vlinder zijn goed zichtbaar deze dragen
                 zeer gevoeligen receptoren en dienen voor voedsel of een potentiele partner

                 op te sporen deze antennes heb vele structuren en worden dan ook wel geveerd
                 knotvormig of draadvormig enz. genoemd ze zijn veerkrachtig en zeersterk aan
                 gepast vooral bij nachtelijke activiteiten om goed te kunnen navigeren ik heb

                 tijd zegt de vlinder en ook kan ik geduldig wachten toch zal zij met haar lange
                 wijsvinger op het blad van een bloem tikken terwijl zij zegt ik kan niet eeuwig
                 wachten tot jij doet wat je behoort te doen want de vlinder zegt ook transformatie

                 vraagt wat tijd maar verschuil je niet voor eeuwig achter de woorden ik heb tijd nodig
                 het word namelijk tijd dat je datgene gaat doen wat je moet doen laat gebeuren wat
                 zich aandient zo nodig met een structurele aanpak van het kortemetten maken als we

                 de nijging voelen van talmen of flauw doen in welke situatie dan ook als de vlinder op je
                 pad komt zegt zij nou is het genoeg geweest het is tijd  dat je niet meer weigert je volle
                 mensheid te gaan erkennen verschuil jezelf niet meer achter een dom rollen patroon

                of uiterlijk gedrag zet er nu een streep en zet die stap vooruit blijf niet hangen in de slacht
                offerrol zet die stap vooruit over de streep heen om nooit meer terug te hoeven keren
                naar de slappe aarzelende structuren houding breek voor altijd met het onwezenlijke

                van je gedragspatroon dat is het zwakke maskerbeeld de vluchtweg van het echte volle
                levende mens zijn de vlinder spreekt als volgt...... er zijn toch geen problemen wat is er
                aan de hand verwonderd of verbaast kijk zij in het rond en vliegt naar de volgende bloem

                om vervolgens geen problemen te maken die er niet zijn de vlinder zegt voor mij geen
                problemen waar maak jij je allemaal druk over volg je unieke patroon in het leven en
                alles komt goed en in orde onderga je eigen metamorfose vertrouw in dat unieke

                ingebouwde vermogen om te groeien je hoeft niets te veranderen volg gewoon je weg
                want alles is goed zo als het nu is eens was ik een rups en nu ben ik een vlinder totaal
                in het relativeren schudent met mijn hoofdje besefend dat de mens een verdere weg

                heeft af te leggen dan ik als vlinder de mens heeft een onophoudelijke groei en de vlinder
                staat dichtbij de sfeer van de kabouters diep in zichzelf geborgen als het ware in haar eigen
                duisternis zal het licht gaan gloeien nu ze weet dat de warmte in haar eigen huisje de

                gezellige aardse wijze is die ze instand weet te houden boordenvol potentie...... de gouden
                dienstbaarheid zo laat de vlinder ons genieten van zijn rijkelijke inhoud wetend dat de mens
                zo laat de vlinder weten op de eerste plaats om zijn eigen wezen mag leven om er van te

                genieten en dan zegt de vlinder mag men ook aan andere schenken vanuit de innerlijke bron
                aanschouw alles rustig tot in de diepste bodem van jezelf jouw eigen ik zo kom ik tot in het
                reine met mezelf en lossen al je zorgen op kom met die problematiek naar mij zegt de vlinder

                tot in de onderkelders van je diepe zielkern laat deze met warmte doorspoelen zodat de
                innerlijke zuivering zich zal voltrekken  je bent de innerlijke bewaker van jezelf in de grotten
                ben je opzoek gegaan naar de warme liefde die de oplossing brengt in de vele vaagheden

                de gene die deze weg heeft bewandeld zal er verfrist weten uit te komen in een rust die jezelf
                laat zien hoe je leven zich verhoudt verkrijgen we inzicht op alles wat er zo in ons eigen leven
                speelt in het erkennen van blijmoedig zijn geworden voelen we hoe we aangesterkt zijn nu

                we in daadkracht ons leven gaan besturen in het nemen van een nieuw standpunt dat we
                                                      in dankbarheid gaan aan nemen

klaproos1945




                                                de waterjuffer~staven 4

                         de libellen zijn de insecten orde die wereld wijd voorkomen in nederland
                         zijn er 71 soorten waar 66 soorten inheems worden beschouwd zij zijn
                         onderverdeeld in libellen en juffers de voelsprieten zijn klein en vallen

                         nauwelijks op de poten van de juffers en de libellen zijn naar voren geplaatst
                         zij hebben een slank achterlijf het leven van een libel is 6 tot 8 weken en maken
                         in deze korte tijd 9 tot 16 vervellingen mee bij een onvolledige gedaanteverwisseling

                         wordt de waterjuffer een nimf genoemd in midden europa leven de winterlibellen
                         zij overwinteren in een volwassen stadium en word daardoor 10 tot 11 maanden
                         hier van zijn zij ongeveer 4 tot 6 maanden actief de meeste leven in stilstaand water

                         maar de beekjuffers leven in stromend water en als enige van de libellen familie voeren
                         zij de paringsdans uit zij hebben brede vleugels de vrouwtjesvleugels zijn doorzichtig
                         en het mannetje zal het territorium beschermen de waterjuffer en de libel hebben het

                         vermogen om zichzelf heel sterk in hun elementen uit te dragen ja zegt de waterjuffer
                         je kunt het heus wel als mens heb je je eigen talentenkist in je bagage zitten alle
                         insrumenten en gereedschappen die er om vragen om vorm aan te gaan nemen

                         ze willen gegoten worden in een gebeuren van geboren zijn om zich te openbaren
                         in de wereld de waterjuffer zegt ook alles is gerijpt na een lange dracht van het groeiproces
                         deze inhoud is geen balast jouw lichaam is de krachtige drager en besef ook zegt de

                         waterjuffer dit aardse leven brengt geluk en lacht je toe ik vervel vele malen in een
                         onvolledige transformatie proces dat nooit zal eindige maar wel vernieuwen het verjongt
                         de regeneratie baken je terrein af zegt de libel zonder dat je vergeet als mens dat niets

                         jouw eigendom is alles is van de levenstroom in jezelf drink van deze krachtbron op
                         regelmatige tijden de oerbron houdt je wakker en levend laaf je aan deze goedheid
                         de oerbron van je diepste innerlijke hart schenk en deel met anderen deel en geniet

                         enjoy het leven zing en dans voel de zachtheid kom dichter bij me want zegt de waterjuffer
                         mijn kleuren zijn heel puur voel de echtheid van jezelf zie hoe de huid zich toont wees
                         blij met jezelf je bent wie je bent de schepper van vrede in jezelf is de fundamentele

                        waarde heb besef van jou stoffelijke manier van zijn als je de waterjuffer ontmoet op je
                        pad brengt de ambitie je aan het twijfelen omdat de kwaliteit waarde van een product
                        mens of dier kan voldoen aan de wensen van het leven wat men van een mens kan

                        verwachten het is mijn complexe aard zegt de libel als ik hoog opspring begint mijn
                        twijfel of trots en komt onrechtstreeks in mijn beeld en het zegt me dat ik mezelf waar
                        ga maken binnen mijn eigen grenzen in ieder zijn eigen lichaam geef jezelf zegt de

                        waterjuffer de volledige toegang tot jezelf ontplooiing en de gekte van angst en paniek
                        zal verdwijnen als men afdaalt in zijn eigen lichaam zie het als een versmelting van
                        het dichten liefdevolle lichaam waar jezelf rustig mee kan doorgaan in een zekere

                        ambitieuze zin die in gelijke tred loopt met jezelf en zegt de waterjuffer treed niet
                        buiten je eigen oever kom over de brug wees dapper en puur geef vorm aan jezelf

                                                              je eigen toekomstidealen

                                                                dan gaat het om jou
                                                             je eigen toekomst muziek

                                                           vervul je eigen hart hier mee
                                                           daal af tot in je ziel drink van

                                                        van je oerbron iedere dag opnieuw

                                                    de levensstroom van gevoel en talenten
                                                       het onbekende terrein van voorheen

                                                     maak dit tot een lachende deel genoot
                                                       een wonderlijke ontdekkingsreis
                                                         de inspiratiebron van jezelf

klaproos1945





                                                       kakkerlakken~staven 5

                     de kakkerlakken lijken enigzins op kevers zij wijken hier toch sterk vanaf
                     onderandere door het ontbreken van een volledige gedaante wisseling ze
                     zijn dan ook sterker verwant aan de sprinkhaan en termieten er zijn 4690

                     soorten kakkerlakken beschreven het zijn echter maar een 20 tal soorten
                     die een plaag kunnen veroorzaken twee soorten hiervan zijn de duitse en
                     de amerikaanse kakkerlak zij zijn het die in europa nog al eens een plaag

                     hebben veroorzaakt de kakkerlak zegt we vinden ons door een geurspoor
                     te geven en die pikken we dan van elkaar op en reageereren hier op ons
                     symbool is tucht en discipline ik weet dat vol te houden en me er haarfijn

                     op af te stemmen in een opstelling van een bepaald doel dat ik wil bereiken
                     met mijn voelmond lippen en sprieten sta ik mijzelf toe om op omzichtige
                     wijze mijn doel in werking te zetten en als de tijd rijp is zal ik de wegen

                     van mijn gastheer verkennen het is de noodzaak van deze wegen omdat
                     zij ons van levensonderhoud en levensbehoud voorzien van onszelf en de
                     ander wij kakkerlakken ervaren onszelf als de vertegenwoordiger van de
       
                     buitenwereld het leven correct in orde maken en in exactheid maken we het
                     leven bekoorlijk daarom zegt de kakkerlak aan de mens gedraag je zo als het
                     leven van je vraagt ook al vraagt het leven keer op keer om op je tanden te

                     bijten jezelf aan te passen of het leven bij te regelen het is een soort eigen
                     belang van vastigheid en structuur en het is het moraal van de innerlijke wetten
                     voor het uiterlijke gedragspatroon ook zegt de kakkerlak neem als mens in

                     zelfrespect een gedrag aan dat overeenstemt met de innerlijke waarde gevoel
                     door zichzelf niet te vergooien in een onheus gedrag of door zich te kleden in
                     lompen de mens zal uitdragen wat er innerlijk in hem/haar leeft de kakkerlak

                     kan in zichzelf zeer ver gaan met een sterke ruggengraat als basis van de onderste
                     wervels kan men zich positief en verheven gedragen als een waardig persoon laat
                     de kakkerlak er geen gras over groeien omdat hij beseft dat als hij in plicht te

                     werk zal gaan met eer en geweten bij jezelf de verantwoordelijkheid zal dragen
                     om zo ook rekening te houden met de ander door te wachten op de zwakkeren
                     er voor te zorgen zegt de kakkerlak dat je niet altijd de eerste bent stel jezelf

                     open voor een harmonische wisselwerking ook al toon je de weg of wil je voorgaan
                     vanuit je ikje te opereren in je omgeving door rekening te houden met de groep
                     waar het tempo en de aard word bepaald keurig en correct begeleiden zegt de

                     de kakkerlak door niet ge te doen tot het moment van nu is het genoeg het moment
                     dat jezelf voelt het is goed om een stapje verder te gaan of te zetten in de innerlijke
                     impulsen die nog worden ingehouden in de zekerezin met dat gene waar men op het

                     moment nog rekening mee dient worden gehouden discipline een gezond verstand
                     zijn een gewetensvolle verantwoordelijkheid gezinde actie waar het vertrouwen
                     op het innerlijke gevoel niet genegeert zal worden de kakkerlak zegt ben als mens

                     behoedzaam ga beheerst te werk weet dat je uiteindelijk beloont zal worden volg
                     rustig je weg en laat je niet intimideren of van de wijs brengen kakkerlak kent geen
                     zorgen als ze even geeuwt voordat ze zich rustig en behaaglijk in haar lichaam voelt

                     zij weet ze hoeft vandaag niet alles te doen want morgen is er weer een dag de kakkerlak
                     zegt ook vergeet niet te rusten of maak van tijd tot tijd even pauze of je nu man bent
                     of vrouw geniet van je aardse lichaam weet hoe mooi moedertje natuur het leven kan

                     creëren als men beseft hoe heerlijk het leven kan zijn bouw de structuur venus achtig
                                   uit  tot een mooi samengaan van een innerlijke samenwerking
                         
                     
                     

klaproos1945





                                                het lieveheersbeestje~staven 6

           de lieveheersbeestjes zijn vaak ingezet bij luizenplagen zij zijn halfbollig met kleine pootjes
           en kleine antennes in hun soort hebben zij kleurschakeringen van zwart rood geel en oranje
           het lieveheersbeestje is bedekt met vele meestal zwarte stippen en ze zijn verwant aan de

           loopkever boktorren en de snuitkevers deze kevers herkent men aan hun dekschild dat tevens
           als vleugels functioneert de naam van het lieveheersbeestje stamt uit de tijd van germanen
           de germaanse naam is dan ook vogel van freya nu word het ook wel kapoentje oliebeestje

           stippelbeestje of pim pam poentje genoemd het lieveheersbeestje zegt ook al kost het me veel
           moeite om onderweg te zijn weet dat ik vaak dagen onderweg ben en ik dan van geen ophouden
           weet  omdat ik weet dat ik gewoon moet doorgaan met doorzetten van het zoeken in mijn

           onderzoek het kan zijn dat er beschutting word gezocht tegen de zon alhoewel het lieveheersbeestje
           de zon goed kan verdragen in mijn voeding kan ik gulzig zijn in het tot mij nemen maar in mijn
           intentie richten we ons al voor op onze volgende tocht het lieveheersbeestje zeg kijk als mens steeds uit

           naar de volgende rit zorg er voor dat je lichaam er weer tegen kan als je weer eens aan de volgende
           trektocht denkt weet dat het langwachten jezelf ongeduldig maakt en dat we gewoon klaarstaan om
           verder te gaan op de weg die we kiezen en zegt het lieveheersbeestje we zijn altijd weer benieuwd

           naar wat er komen gaat zo ontginnen we stukje voor stukje onze eigen aard we nemen het   
           beschermende hoedje op omdat we nou eenmaal daar graag heengaan waar nog niemand is geweest
           wat je noemt brengen we orde in de wanorde en laten het dan weer los om vervolgens in stevige

           pas weer verder te kunnen gaan voorwaarts met de ramkracht zijn wij onbevreesd in een leven
           naar de toekomstleef in het nu en maak de boodschap van geluk ga onverstoorbaar op pad zodat
           je jezelf kan opbouwen naar een volgende face als lieveheersbeestje ben je beschermt in een

           koninklijk besluit het is verboden mij te doden of te jagen en gevangen te houden ongeacht in welk
           ontwikkelingsstadium we ook zijn ook mag je als mens mijn woon of schuilplaats niet beschadigen
           of verstoren zonder er iets beters voor in de plaat te zetten want zegt het lieveheersbeestje we willen

           ongestoord verder kunnen gaan wij genieten in ons doen van ontdekken in het doorzetten zijn we
           pioniers ga aan de kant want we willen doorgaan de mens laten worstelen met hun natuur opdat we
           ons goed zullen voelen in deze heerlijke worsteling als we krachtig en kordaat de innerlijke jungle

           gaan ontwarren en er een doorgang word gemaakt een volgende boodschap aan de mens help jezelf
           weet dat je het kan exploreer je eigen wereld waar je jezelf nieuwe kansen biedt zonder aarzelen
           kan je doorgaan in je prachtige houding je zult met enthousiasme worden begroet in het erkennen

                                                          dat het om jou gaat
                                                    in het bereiken van een doel
                                                  weet dat de zonkracht in jezelf
                                                 tot ontwikkeling komt vruchtbaar
                                             is geworden in de potentie van gerijpte
                                               mogelijkheden en de gerijpte zaden

                                                     laat geen energieen onbenut
                                                        zet alles krachtdadig in
                                                     op een gelukkige toekomst
                                                           laat dit toe in jezelf

klaproos1945




                                                      de huisjesslak~staven7

                        de gewone huisjesslak heeft een huisje van strepen en wentelingen zijn ogen
                    zitten boven op de steeltjes en het voedsel bestaat grotendeels uit doden bladeren
                    toch heeft de huisjesslak een voorkeur voor levende planten zij vind brandnetels

                    en boterbloemen een lekkernij door de export van bloemen en planten heeft de
                    huisjesslak zich over de gehele wereld verspreid vooral in amerika en europa wij
                    houden vooral van groene blaadje de huisjesslak is het symbool van pseudo

                    vrouwelijkheid die aantrekkingskracht heeft van de grijpende hand en wilt in zijn
                    terugtocht nog graag het een en ander mee sleuren wat de huisjesslak weet te
                    pakken te krijgen in een meenemend aspect dat gene wat men weet mee te nemen

                    naar de diepe machnetische krachten dienen in de symboliek van de huisjesslak
                    zowel in het negatieve levens afbrekende als ook in het positieve zegt de huisjesslak
                    dat het positieve altijd zal opbouwen en dat de frustraties er zijn om een keuze te

                    maken in de opbouwende zin beken zullen worden pas echter op voor verlokking en
                    verdelging want zij willen pakken en bezitten en zegt de huisjesslak kijken in het geniep
                    wilt zeegen dat er iemand is om zichzelf iets afhandig te maken zo als de mens die

                    handig is in het buit maken vanuit het instinct de aansporing vind om veel binnen te
                    halen om te overleven en zo zichzelf weet staande te houden zijn handjes gesloten houd
                    zo dat er van hem/haar niets zal afgenomen worden onder dit aspect ligt de oerangst

                    van verlies als de huisjesslak op je pad komt zegt zij doe iets met je handen ze branden
                    waarschijnlijk van energie en machnetische kracht doe er wat mee als je gevoel zegt
                    dit dien ik even vast te houden als de kabbelen de golfjes van de zee die de grond onder

                    je voeten laat vastgrijpen vestig jezelf stevig in de aarde dit element geeft jezelf een
                    beleving van je eigen zijn zorgt voor een goede aarding van het ik voer dit door in een
                    natuurlijke zelfverwezenlijking van de fysieke deeltjes water lucht inzichten en ideeën zijn

                    dat gene wat je toekomt als vanzelfsprekend in de wereld van de materie zonder grijpen
                    het is gewoon een oproep om tot verdieping te komen in jezelf om te beseffen dat je maar
                    word meegesleurd door het onderbewuste een sterke stroming van de instinctieve

                    drijfveer van dwangmatigheden waar je zo zegt de huisjesslak in verdrinken kan word
                    hier van bewust als mens zet de vrouwelijke machnetische energie in om het gif uit te
                    zuigen en te vernietigen waarna een volledige zuivering zal plaats vinden of ontstaan

                    laat het gif nu los al te veel mensen willen dit gif vast houden en bij houden naar zich
                    toe halen ga beseffen dat het in het vrijgeven van de ander je jezelf ook vrij maakt
                    men houdt niet vast als er geen grijpen of controle meer is in het absolute vrij laten

                    het is een zelfbevrijding kortom een positief element van vasthouden dat de zin van
                    het leven vast legt de huisjesslak zegt ook dat de mens het verschil zal zien van willen
                    en pakken en willen begeren en gepakt worden want in dit verschil beseft men dan

                    dat men regel recht naar de door word geleid de huisjesslak confronteert ons met deze
                    twee vormen van aanzuigen en binnen halen en van vasthouden het zij negatief het zij
                    in de positieve zin of vorm laat de ideeën binnen komen het zijn de gegevens van verwerken

                    laat je handen het leven beet pakken om er iets van te maken breng jezelf in harmonie
                    door stevig in je schoenen te gaan staan want je haat jezelf binnen door het te verwerken
                                  in je eigen aardse beleving binnen in het huisje waar jezelf woont 
     
                                                          de schepping energieën
                                                  een zee van eb en vloed
                                                          een oermechanisme van het bewust zijn
                                  weerstand die het geduld inzicht zal geven



klaproos1945




                                            de sprinkhaan~staven 8

                  de kleine goud sprinkhaan is een recht vleugelig insect uit de familie van de veldsprinkhaan
                  met zijn metallische groene kleur is de goudsprinkhaan meestal kort gevleugeld en deze zijn
                  roze achtig gekleurd dit soort word soms verwart met de gouden sprinkhaan die echter een

                  stuk groter is deze heeft als kenmerk een zwarte achterknie de kleine goudsprinkhaan komt
                  voor in centreel europa en is te zien van juli tot september de eitjes van de sprinkhaan worden
                  samengevouwen tussen de bladeren gelegt om ze te beschermen tegen de schimmels in de   
                 
                  vochtige grond twee aspecten manifesteren zich duidelijk in de aard van de sprinkhaan
                  neen zegt de sprinkhaan koppig krachtig eigenzinnig en hard zegt de sprinkhaan je hoofd
                  niet verder te evalueren te transformeren ik trouwens ook niet zegt de sprinkhaanwant ik ga er

                  voor met volle kracht vooruit springen en ja knikken in het leven hoeft niet zegt de sprinkhaan
                  wijze mensen luisteren hier toch niet naar in de positieve zin leert de sprinkhaan ons om voor
                  onszelf op te komen wel op een resolute manier maak maar grote sprongen ook al weet ik het niet

                  als sprinkhaan en Lap ik alles aan mijn laars zonder mezelf af te vragen waarom andere zich
                  zo druk maken over wat ze van mij denken zo'n pietje precies ben ik niet dat gooi ik achter mijn
                  rug de sprinkhaan gaat liever door in zijn marskracht om zo zichzelf te kunnen zijn

                  als de sprinkhaan op je pad komt vraagt hij/zij je om even diep na te denken over het feit
                  of jijzelf al eens ooit jezelf hebt na gedacht en of je jezelf al eens ooit helemaal hebt durven
                  manifesteren met sterke laarzen in de aardse modder in je hele zijn te midden van een zee
           
                  van mensen dieren en planten zonder omwegen of zoek je nog steeds de schuilkelder en zoek je
                  nog steeds een middel om jezelf niet te hoeven zijn ga recht naar de kern van jezelf als
                  oorspronkelijke doordouwer zo kom je er wel zegt de sprinkhaan je bent daardoor nog geen egoïst

                  ook al kan ik zo wel eens overkomen het is de gezonde mens die weet wat zelfliefde is daar waar
                  de sprinkhaan koppig neen kan zeggen zit de oerkracht en veerkracht van de oerbron waar de
                  scheppingskracht aanwezig is als de oude lamp stuk is vervang hem dan door een nieuwe

                  reken hier bij op jezelf op je eigen intuïtieve invallen het kunnen ook plotselinge inzichten zijn
                  die zich plotseling al sprongsgewijze aanwezig zullen zijn als de vertegenwoordiger van jezelf
                  tot jezelf komt of ontwikkelen de venus energie zorgt bij de sprinkhaan enerzijds voor een

                  koppig gemakzuchtig blijven zitten in het oude stadium anderzijds kan onze sprinkhaan ook
                  genieten van de zintuigelijke rijpe vruchten in het beleven van alle aspecten van zijn lichaam
                  hij/zij zegt ik ben goed zo als ik ben ik hoef innerlijk niet zo nodig te veranderen waarom zou

                  je het jezelf niet gemakkelijk maken mijn vraag is en ik vind dat is aan de mens om hier op
                  in te gaan ga maar eens na in hoeverre je het jezelf kwalijk neemt dat je niets doet met die massa
                  energie in jezelf waarom zou je je nutteloos voelen of weigeren te transformeren op een

                  bepaald punt is het de uitlaatklep die je zoekt waar je een verandering in wilt brengen de
                  sprinkhaan vraagt waarom zou je wel verandering hier in aanbrengen in het bestaan
                  gedraag jij jezelf ook nog heelgewoon nog onbewust in het vasthoudende patroon van in

                  de schuilkelder zitten om af te wachten van wat kan ik me nu nog permitteren omdat je eigenlijk
                  weet dat de andere de klappen van de zweep heeft laten neerdalen op en over jou rug
                  en dat je de grote sprongen hebt leren bedwingen in een angstig oud patroon van je bestaan

                  de sprinkhaan vraagt je dan ook waarom wil je vasthouden in de koppigheid van een ziekte
                  proces geeft de sprinkhaan aan dat het maximale is gedaan wat er mogelijk is nu mag je
                  beterschap verwachten in de geest en mogelijk ook in je lichaam om zo je vitaliteit te

                  hervinden verander jezelf in de bewustwording het geeft je een andere kijk op de werking
                  van het vasthouden je staat bol van de vrouwelijke venus energie beleef de liefde op een
                  edele manier en het zal jezelf op een creatieve manier bij je liefdes leven betrekken geniet

                  van het leven in vrede met jezelf laat je scheppingsenergie creëren en baar de vruchten nobel

                                                     doorvoel je zijn als een levenskunstenaar
                                                     werk in evenwicht blijf niet hangen of
                                                     onderuitzakken in de oude achterhaalde
             
                                                     patronen herschrijf je eigen unieke verhaal
                                                     in vreugde en geef jezelf het startschot
                                                     om het bereikte te vieren in de veelheid

                                                      van de aspecten waarover we ons onnodig
                                                                  druk wisten te maken

klaproos1945



                                                  de regenworm~staven 9

                de in nederland en belgië voorkomende 25 soorten waar de gewone regenwormen
                diepgravers zijn die een lengte van 9 tot 30 cm bereiken en zij leven onder de grond
                oppervlakte en door de trillingsgevoeligheid komen zij bij regen naar de oppervlakte

                daar laten zij dan hoopjes uitwerpsels achter de regenworm geeft humus af op deze
                manier en bij humusarmegrond vind men 62 wormen per vierkante meter is de grond
                echter hummusrijk dan vind men wel 432 wormen per vierkante meter zij zijn vooral

                het s nachts actief in de winter graven zij zich dieper in daar maken zij hun dia pauze
                de regenwormen hebben een sterk ontwikkeld zenuw stelsel wat de gevoeligheid voor
                trillingen te weeg brengt ook heeft de regenworm de regenworm voor en achter een

                licht gevoeligheid zij geven een belangrijke bijdrage aan de bodemvruchtbaarheid
                de regenworm zegt ik weet voor mijzelf op en uit te komen wanneer je mij aanvalt
                zal ik je mijn vuist laten zien want mijn mannelijkheid en het vrouwelijke zijn mijn

                oerkracht hij/zij zoekt een uitweg in een ander vorm die word bij het vinden hier van
                mijzelf giet ik dan met mijn kunstenaarshanden  en prachtige bronzen materialen zegt
                de regenworm werk ik het geheel af en sta ik in mijn leven centraal en in mijn bestaan

                wijs ik je de weg naar zelf bevrijding daar waar de mens  zit in de zelfverdrukking
                of twijfel over zijn eigen ik zeg ik als regenworm mens stap stevig door met een
                doortastend optreden zal de ik ziel weten de mens te dragen door iets van ons leven

                te maken werken we in de aarde en zegt de regenworm hoeveel je ook houdt van die
                ander verberg jezelf in geen geval jij staat in de structuur jij leeft vanuit de harmonie
                die is de vorm van een gezamenlijke compromis de vorm van eigenzijn mooi is dat zegt


               de regenworm want jij kan bouwen ... op jezelf nu de strijd gestreden is en de oorlog
               in jezelf verdwenen is bij twijfel maak ik de keuze vanuit de kern en dat zegt de
               regenworm zal geen zware of moeilijke taak meer zijn langzaam tast ik de sferen af

               die op mijn perkament staan geschreven dit biedt ik aan jou aan zegt de regenworm
               en ontmoet jij mij op je pad weet dan het volgende er liggen belangrijke boodschappen
               voor je klaar stel jezelf op met al je antennes afgesteld naar dat gene wat er op je af

               gaat komen stel jezelf open voor de taal van het leven afgestemd op jou beweging de
               regenworm zegt ook al heb ik dan geen ogen en ben ik eigenlijk blind daarom heb ik
               dan ook mijn andere zintuigen sterk ontwikkeld in de ontvankelijkheid van dat geen

               dat komen gaat in het volgen van mijn innerlijke wetten mijn symbool zo zegt de regenworm
               is ook de terug gave van zo boontje komt om zijn loontje of zo zegt de regenworm
               ik verwacht steeds de gevolgen van mijn onderneming als ik me behandig kris kras

              zonder de structuur de werkelijkheid zal volgen van mijn innerlijke structuur want

                                                   zo ben ik geworden die ik ben
                                                      in de echte levenstrutuur
                                                         zit de levens kwaliteit
   
                                                          de echte puurheid
                                                 is de evolutie van de schoonheid
                                                    dood de leugen en de schijn   

                                             daar komt het dan op aan voor de mens
                                                       die gelukkig wilt leven

                                             zet de streep er onder en neem de stap
                                              er overheen maak hiermee een einde
                                                aan het verhaal van het verleden

                                       zo van ik kan me geen verandering perimiteren
                                            neem van mij aan zegt de regenworm
                                                    dit is een schijn beweging

                                   laat deze achter jezelf want je bent aan het manoeuvreren
                                                    het is het gevoel dat je mist

                                   tegelijkertijd is liefde ook rekening houden met de ander

klaproos1945





                                                     de pestvogel~staven 10

                  in nederland kwamen deze vogels zo af en toe voor het is een invasiegast vanuit het noorden
                  soms zijn er grote getalen van te zien en wel in dorpen en in steden hij/zij bouwt zijn nest in
                  berken of naald bomen in het verleden noemde men het ook wel de dwaalgas de laatse

                  5 jaar treft men ze meer aan in nederland zij zijn verre van schuw en zitten vaak in de buurt
                  van besdragende struiken hij laat zijn motor stevig draaien om zich er op voor te bereiden
                  om met volle kracht er vandoor te gaan maar de pestvogel kan ook rustig zitten soesen

                  met gesloten oogjes om zo dicht bij zichzelf te zijn zich bewust van zijn krachtreserve in zijn
                  lichaam waar ook zijn gerustheid leeft wat de pestvogel graag doet is uitdelen geven aan een
                  ander en staat altijd met zijn soeplepel klaar om deze uit te gieten en te delen aan de ander

                  hij heeft evenveel van het moederlijke als van het stoere mannelijke de pestvogel zegt ben
                  sportief en behulpzaam wij weten dat het pijnlijke niet altijd te vermijden is want ik als
                  pestvogel sta voor het verandderlijk symbool wij zijn voor de afwisseling van een keer zus en

                 de andere keer zo te willen zijn de pestvogel wilt leven en uitleven ook houden zij van afwisseling in
                 het leven en zegt waag de sprong je zult zien dat je er veel plezier aan beleeft wij beleven veel
                 plezier aan de dynamische krachten in ons wezen die breng ik dan ook met krachtstoten naar

                buiten toe zo als een knalpot soms zijn startschot geeft de pestvogel zegt schrik niet want dit
                gebeurt als ik uit mijn rust te voorschijn kom wanneer ik uit mijn rust schiet bij een startschot
                wacht ik even tot dat ik voluit kan gaan in mijn eigen tempo ook zegt de pestvogel aan de mens

                jullie hebben steeds genoeg vooraad of dat nu zuurstof is of iets ander wat we nodig hebben om te
                leven het lichaam heeft alles wat er noodzakelijk is in het dagelijkse leven het gaat om een gezonde
                boogschutter kracht die je aan jezelf kan overlaten de pestvogel zegt ik wil het je graag voordoen

               maar zal je daarna weer overgeven aan jezelf hoe jij er mee om wilt gaan ja doe maar zal hij zeggen
               weet dat alles goed zal verlopen er bestaat geen toeval niets is toevallig heb moed en vertrouwen
               in de eigen energie zeg aan jezelf ik ga de sprong maken deze sprong die neem ik....

               zeg aan jezelf ik ga hem nemen voordat de twijfels weer komen opdagen in het denken of het
               piekeren het is de aarzeling die dan ontstaat en die maakt dat we dat gene weer uitstellen wat
               we zelf willen doen en zoals je weet van uitstel komt vaak ook weer afstel zegt de pestvogel

               we komen weer niet aan onze eigen wensen toe kom met je eigen wensen naar buiten  krop ze
               niet langer op want we maken ons zelf vroeg of laat weer boos wat dan immers weer opgekropte
               agressie teweeg zal brengen dus zegt de pestvogel leef jezelf uit zeg wat je te zeggen hebt

              en... wat zou het als je je eens eenkeertje boos maakt dat hoef je echt niet op te kroppen hoor
              breng de boosheid naar buiten en je zult zien dat je in wezen boos bent op jezelf leef jezelf uit
              in de deugd van de dynamiek en kracht de adreline stoot is een blij gevoel die de kracht heeft

             in je wezen de instelling van de moter zegt de pestvogel en "Vroem"ik ben weg ...........
                                             neem van mij aan dat ik je uit de tent wil lokken
                                                        dat is me heel even gelukt 

                 

klaproos1945





                                              de ocelot~staven page

          de ocelot is een kleine katachtige en heeft het voorzien op kleineknaag dieren zodra hij het
          kleine knaagdier ziet of heeft ontdekt drukt hij zich op de grond en wacht het juiste moment
          af om toe te slaan de knaagdiertjes komen hem vooral het s nachts tegen de ocelot is een

          uitstekende klimmer en zwemmer ze komen veel voor in het zuiden van amerika hij/zij is in staat
          om vogels uit de lucht te vangen en een vis uit het water te krijgen herten apen en de schildpad
          zijn zelfs voor de ocelot niet veilig deze worden niet gespaardals zij honger heeft de ocelot heeft

          de ocelot heeft electische nerveuze schokken die golven door zijn lichaam dat komt zegt de ocelot
          ik contact weet te leggen met het uranische centrum in mijn lichaam ontstaan onverwachte
          schokgolvendie zelfs energetische strommingen veroorzaken en voortbrengen daarom is mijn

          symbool het onvoorspelbare in dat gene wat plotseling de kop opsteekt waar men weinig tegen in kan
          brengen de ocelot zegt dat komt plotseling en onverwachts gestuurd vanuit de innerlijke bron
          diep vanbinnen het zijn energien die een uitweg zoeken de mens zegt de ocelot is in wezen 

          degene die de ongecontroleerde energetiche ontlading kan kanalizeren om ze een plaats te geven
          en zo een nuttig werk kan doen de mens kan ze dan inzetten bij de bevrijding van de mensheid
          en het dierenrijk soms zegt de ocelot heb ik last van mijn oren want eigenlijk gaat het hier om de

          continuiteit van uitzuiveren laat het verleden voor wat het was zet deze rondraaiende energien
          om in een nieuw beginnent veld wat je ook begint de energien zijn aanwezig doe er iets mee
          bij onderdrukking van deze zenuw inpulsen kunnen er zenuwtrekjes ontstaan dit geeft aan dat

         men zijn creatieve krachten onvoldoende benut inzichzelf dat komt waarschijnlijk zegt de ocelot
         omdat je jezelf onderdrukt omdat de ander jouw geen ruimte geeft om de creatieve energien te
         laten stromen het is van belang dat je gaat luisteren naar de fijn gevoelige snaren en de antennes

         in jezelf dat begint al zegt de ocelot als ik last krijg van mijn oren wat voor mij een teken is dat
         ik ben aan het tobben ik voel dan het web van de eeuwig draaiende tobberij de ocelot zegt gooi
         de teugels los bries een keer luidt en ga er voor......

         ook al weet je nog niet waar de weg heen leidt in je bestaan de zenuw inpulsen en de intuitie
         gevoels antennes steren sturen je vanzelf op deze weg grijp niet naar de op voorhand liggende
         dingen want zo zegt de ocelot we weten dat sommige dingen niet zullen lukken als we ze willen

        plennen in de gedachten geef je jezelf de vrijheid om te doen op elk moment van de dag dat gene wat
        het leven aan jouw doorgeeft dan worden de zenuwen te sterk en ook je gevoeligheden weet dan
        dat je door mag gaan zoals de elend die de kerstman trekt op zijn niveau zo leeft in mij de ocelot

        ook een dienend iets de ocelot vind zijn deugd in hoger klimmen op zijn trektocht van streven
        in het zijn neusje volgen om het leven iets te geven....
        ook zegt de ocelot aan de mens ook jij mag of kan hier bij stilstaan een gevoelige neus die vaak
   
        niest zegt mij dat ik altijd opzoek ben naar mijn eigen ik en de ocelot geeft te kennen aan de mens

                                            volg je neus ga op de reuk af en je zult me vinden         

klaproos1945




                                                 de mier~staven koningin

          de mannetjes mier is er om de voortplanting te dienen na de voortplanting gaan zij spoedig dood
          een niet zo vrolijk begin met het verhaal van de mier als koningin die de werksters van de mieren
          onderverdeeld in verschillende types zoals soldaten en larven verzorgsters zij zijn allen onderdanen

          van haar waar in principe de werksters de steriele dochters de instandhouders zijn van haar gene
          in haar murenmaatschappij de soldaten zijn de gravers van de kolonie waar eigenlijk een verouderde
          mening over bestaat vroeger dacht men dat het de verdedigers waren van het nest dit is een echter

          misverstand dat is onstaan door dat de soldaten zo zullen we ze voor het gemak nog maar noemen
          grote kaken hebben die echter dienen voor de holen en gangen te graven ook plegen zij geen aan
          vallen hij/zij heeft deze kaken om te graven en de graver is zeer zeker kostbaar voor de kolonie

          de larven verzorgsters geven de larven van de soldaten dan ook extra voeding en dan hebben we
          in de kolonies ook nog de verkennersdit zijn meestal de oudere werksters die het voedsel naar de
          kolonies brengen bij de mieren beginnen de jongste de larven te verzorgen en de luizenkwekers

        melken de luizen die als een soort koeien worden gehouden in de koloniën van de mieren de benaming
        van de verzameling individuen is de kolonie en het word beschouwd als een superorganisme waar de
        koningin haar vleugels verliest na dat zij haar bruidsvlucht heeft gemaakt via haar lange slokdarm

        laat zij het levenswater in alle ontvankelijkheid binnen varen en stromen in een zwierkrachtige
        flexibiliteit aan de buitenzijde anderzijds vult zij haar diep gegraven holen en kelders met haar
        ziels wezen om in haar ongelooflijke dieptegang de tobgedekte oneffenheden te ontdekken na dat zij

        de zaken heeft bij gehouden kan het zijn dat deze zich op een verrassende manier zullen manifesteren
        in de buitenlucht ze zal aan de gladiatoren vragen gaan wij nog steeds de degens kruizen om een
        robbetje te vechten kijken wie de sterkste is aarzelen heeft geen zin zegt hij want we weten onderhand

       wel dat er grof geweld werd ingezet en dat we op een veel te sterken wijze voor onszelf zijn opgekomen
       de mier zegt ga maar door  doorzie die dwaasheid anders is die ander jou voor maar vergeet vooral niet
       te kijken naar de buitensporigheden van de agressie kom tot de ontdekking dat die oerdiepe woede in

       jezelf het gevolg is van je onmacht ze zeggen ook die mieren het is je eigen domme kracht of te wel
       het heftige gevoel in jezelf van al de rode eneorgiën die je verzamelt hebt en waar moedertje aarde
       haar vulkaan uitbarstingen aan te danken heeft soms moet je even stoom afblazenzegt die mier dit alles

       heeft te maken met het gevoel van energieën in het stoffelijke zijn en heeft de inhoud van het nog niet
       aangesloten zijn op het totalen het vuur zal nog geblust moeten worden daarom zegt de koningin van de
       mieren drink het levens water er is nog een schild van kalk structuur in mij diep in mijn hart weet ik dat

       en deze structuur is nog vaak ondoordringbaar als ongebluste kalk zal het nog dodelijk blijven en het vuur
       nog aanwakkeren met het levenswater dient dit vuur geblust te worden om de keiharde structuur in mij
       van onmacht te brengen naar en tot de zachtheid en de liefde te komen van mijn bewuste creatieviteit

       in de liefdestroming de onmacht van de oerkracht te mogen omzetten in een bewuste scheppingskracht
       om zo van mijzelf geen gewelddadig dier te maken de mier zegt de mens die waarneemt weet wat hem te
       doen staat kom tot de zachtheid van een liefdevol begrip een begrip voor de oeroude emoties en oer

       eneorgiën sta toe dat ze vrij gaan stromen ontvouw jezelf in eigen evolutie maak een waaier van mogelijk
       heden zodat je jezelf kan halen uit de onmacht positie van de vast liggende agressie de oerkracht die
       zich heeft vast gezet in de diepste oer kelders van je zijn waar de oerwortels zich hebben verstopt

      word als mens actief in welke vorm dan ook dat kan de oerkracht verjagen die de onmacht en de
      kwaadheid hebben veroorzaakt verzacht die oersterke basis door het te bevloeien met de levensappen
      ga opzoek naar de plutonische kerkers in jezelf opzoek naar de wortels hier van die de psychische

      gevolgen zijn die er nu nog spelen van de diepliggende trauma's van verborgen overtuigingen uit het 
      verleden die voor de vergiftiging hebben gezorgt in de basis van de negatieve levensverwachtingen
      het emotionele gift waardoor men geen vreugde volle oplossingen heeft gevonden en men steeds

     weer door deze verwachtingen de situatie naar zichzelf toe haalden waar men her recht in meent te hebben
     om zich steeds weer kwaad te maken als men zich machteloos voelt in een oude oerkracht van onmacht
     weten we nu dat geen enkele competitie geen enkele prestatie word geleverd of aangegaan als die niet

     kan worden verzacht de mier daagt je dan ook uit om iedere strijd in jezelf op te heffen leg de degens neer
     zegt de mier begin op een wonderbaarlijke manier je nieuwe bouwwerk met het nieuwe fundament wat
     de zachtheid heeft van hart en ziel open en gezuiverd maken we onszelf kenbaar gefilterd door ons

     ons leven in het werk van zelfverwezenlijking jezelf niet voorbij lopen of mee laten slepen door iets anders
                                                     
                                                   spoor jezelf aan in zachtheid
                                                 
                                            zet voor jezelf de scheppingskracht in

                                 
                                                                 
 
       

klaproos1945




                                   de vlieg~de ridder van de staven

     de vlieg is een relatief klein insect met een lichaams lengte van 6 tot 8 mm de mannetjes zijn kleiner
     van postuur dan de vrouwtjes hij/zij heeft een groot aantal zintuigelijke strukteren de haartjes zijn de
     tastzintuigen die de functie zijn voor het meteen melden waar de kleine veranderingen zich meleden

     zoals onderandere de luchtwervelingen om die te kunnen waarnemen de ogen van een vlieg zij ookal
     byzonder ze zijn het belangrijkste zintuig van een vlieg hiermee neemt zij de bewegende opjecte waar
     en de vlieg kan zo in haar vlucht zich anticiperen en zichzelf aanpassen bovenop zij/haar kop zitten

     de cencoren daar neemt hij/zij de grote licht verscheuvingen mee waar en een gemuteerde vlieg
     word gebruikt als huisdier voedoedsel de kikkers en de hagedissen in gevangenschap
     de mutatie vlieg heeft misvormde vleugels zij worden de krulvlieg genoemt de vlieg zegt open je mond

     heel weids gericht naar het licht dat wilt binnen komen het is een gegevens stroom die zich aanbiedt
     van buitenaf het licht wilt binnen komen en vind de doorgang van binnen naar buiten en vica versa
     in een uitwisseling van de binnen en buitenwereld de wereld waar alles al is verteerd het is dat gene

     wat is gekomen na dat men om hulp heeft gevraagt of geroepen geassimileerd in jezelf je eigen weze
     zegt de vlieg wilt naar buiten treden enerzijds id het nog niet gekent en wilt naar binnen komen anderzijds
     is het innerlijke om te worden verkend en om het onderzoeken van zijn eigen indrukken en ervaringen...

     die getest worden op gebruikbaar zijn...  de vlieg staan symbool voor het breed ontvangen men kan
     enerzijds de verwerkte emoties naar buiten brengen... en anderzijds is het de omvorming van de materie
     die de elementen laat transformeren de schepper en creator zal haar informatie goed weten te benutten

     de vlieg wijst ons mensen er op dat men zichzelf kan verkleden of camoufleren als een haas toch gaan wij
     met der tijd ons masker af doen en dan zullen wij mensen zich bevrijd gaan voelen van elke vorm van
     onechtheid van elke vorm van onechtheid verborgenheid of camouflage trucs ik had het warm en zij
 
      verwijdert haar onechte vel en komt nu in haar werkelijke gedaante te voorschijn haar tweede huid is
      verdwenen ik wat te lang afhankelijk zegt de vlieg ik leefde op een wankelige basis nu zal mijn lantaarn
      niet meer omvallen nu ik weet dat dat kwam van de verlichting van buitenaf nu weet ik zegt de vlieg

      dat de lichtende vlam mijn in onszelf mijn lichtende basis is de lantaarn zal geen manier meer vinden
      om om te vallen in de duistenis zal ik verlichten en wij zijn trots op de eigen vleugels nu het licht van
      onze eigen basis door elk adertje heen kan tintelen... de vrijheid ervaren om onszelf te mogen zijn

     vind jezelf mooi.. men kan hier in leven in de goedheid van jezelf zegt de vlieg zal je het gevoel van
     zelfrespect gaan vinden jouw gevoel van veiligheid naar mate we dichter bij onszelf zijn bedenk dat we
     steeds dichter bij onszelf komen als de metamorfose zich volsterkt en we aangesloten zijn in de

     autentieke essentiele identieke kern sta open voor de gegevens van buitenaf die men kan verweken
     in het innerlijke systeem zodat men ze kan afvoeren en naar buiten werken vroeger rukte ik mijn
     maskers af de opgeplakte ik daadoor ontonden de vewondingen de tweede huid had zich vast geplakt

     nu weet ik zegt de vlieg dat ik het geleidelijk aan moet laten gaan om en in het verwerkingsproces
     stapje voor stapje gaan komen bij de bronkern van jezelf als de boodschap geeft de vlieg.. aangekomen
     op dit pad hoeft men niet te wachten de rode engergie zal zich niet meer ophopen in je eigen weze

     je weet het te blussen zegt de vlieg dat zal de bron vertellen want jij bent het zelf die je eigen leven
     bepaald je hoeft niet te twijfelen aan jezelf of aan het gezag boven je hoofd wat je al zo lang als meester
     hebt verklaart de vlieg zegt en voel je jezelf verplicht om naar buiten te luisteren.. zet de stap

    naar lucht en neem de ruimte in het leven en zorg dat je de geboorten van ikzelf  gaat doen in het maken
                                                            van je keuze

                                                        nee ..................... ja
                                                   geen leven....... of juist wel leven
                                                 aarzelen............. of springen in jezelf
                           besefen dat je er bent geweest... het midden van de kern vinden

                      tot slot bromt de vlieg ons nog toe... ja je bent goed zo als je bent
                            zonder tweede huid.................. heeft men vrede met zichzelf

                            bromt vreugdevol verder  ......... jij ook               

     

     

     

klaproos1945



                                                de pimpelmees~staven koning


                           de pimpelmees komt voor in een struweel dit is een houdt opstand van dicht
                           struikgewas dat voortkomt aan de bosrand het lig als een wal om de bomen
                           heen en de hoogte van de struweel varieert van 1 m tot wel 5 meter de

                           struweel is de struiklaag die het bos omringt en bestaat uit doornachtige struiken
                           de sleedoorn braam meidoorn en de hondsroos en het dient om de grazende dieren
                           tegen te houden zodat zij niet kunnen binnendringen in een bos in wording en de

                           jonge planten en boompjes de kans krijgen om zich te ontwikkelen de pimpelmeesjes
                           zijn slimme handige vogels die graag afkomen op het opgehangen voedsel in de tuinen
                           van de mens de pimpelmees heeft als kenmerk dat zij elkaar anders zien dan dat wij hun

                           zien het mezen soort kan heel goed u v licht waarnemen en via dit u v licht kiest het
                           vrouwtje het mannetje het voorkeur moment gaat uit naar het petje van het mannetje
                           dit speelt een grote rol bij haar keuze dan laat zij haar gezang horen als een bel bij

                           het begin van de speeltijd de pimpelmees zegt het leven ziet er zonnig uit als ik door
                           het bos heen vlieg en ik zal je wiegen zegt de pimpelmees wiegen in het evenwicht
                           je opvrolijken in het blije kinderlijke zonnige element als je zorgeloos weet hoe je de

                           dingen kan los laten.... hoe erg je de taferelen die gebeuren ook vind kom weer binnen
                           veilig in je huisje wat er ook gebeurd zegt het pimpelmeesje omdat dat gene wat gebeurd
                           soms gebeuren moet de evolutie heeft zijn tijd nodig we hoeven ons niet naar beneden te
         
                           door een mensonwaardig bestaan dat buiten jezelf wilt afspelen en waar wijzelf geen
                           verandering in weten te brengen de mees zit met geen negactiviteit in haar hoofd zij/hij
                           is instinctief blij gericht op mooie dingen maken liedjes die zeggen dat er geen problemen


                          hij/zij vind ook dat wij onszelf mogen zijn en zegt laat het zonnetje schijnen
                          kijk naar je zelf gemaakte vlieger daar hoog boven in de lucht hoor de zingende stem en laat  de trompetter voor wat die is zie de bomen ontspruiten in het allermooiste wat je bedenken kan in het

               heerlijke nu zo mooi op jouw zingende weg zachtjes genieten als een kind een kind dat geen tijd          kent geen weet heeft van het........ de koolmees trots en weids wilt zich wel eens terug trekken  als een opgevouwen vogeltje rimpelig wil zij nog wel eens plaese of onderdanig doen toch kan men zich vergissen

want zegt het koolmeesje ik ben sterk en plooibaar en flexibel als het riet en evenzo zien mijn wortels uit ik zal aarzelen om uit te vliegen en start pas als ik zeker weet dat mijn evenwichtkansen mannelijk en vrouwelijk zowel binnen als buiten zijn ik wil wel doorstoten zegt het koolmeesje maar niet zo als de

ram liever ga ik zo in mijn slakkengangetje een beetje ingehouden en gelijkmatig zoals de os de kar trekt wel gedaan de koolmees is het symbool van eigen tempo blijheid en een hoofdje zonder gedachten
behoedzaam omgaan met de deugdzame kracht ietwat traag in bezonnenheid zal het koolmeesje

uitkijken naar het juiste moment of ogenblik als zij haar rugje aan zal bieden als een ezeltje zegt zij ik sta hier tot jou beschikking zij kan geen eisen wij zijn te vrede met wat we weten of niet weten toch durft de koolmees op een radicale manier neen te zeggen aan dat weinige dat haar echt niet past een symbool om tijd te vragen

in de handarbeid zij vraagt om rustige begeleiding in een soort van dienstbaarheid de mensheid helpen in een bereidwillig bestaan beter een vogel in de hand dan tien in de lucht piept de mees in het algemeen planten wij de wortels diep in de grond en wij voelen ons veilig bij de aardse materie het is haar grondse karakter

van het leven veilig en beschut want zo zegt de koolmees mijn leus is wees thuis bij jezelf kom dicht bij de aarde en hou je mond eens een keer luister kijk en leer ontvangen uit de wijsheid van het gebeuren kijk wat er is gebeurd om jou zelf heen concludeer dat alles goed is geen twijfel over je koninklijke waarde

                           baadt jezelf in het lauwe levenswater en bijt de appel kordaat door
                                                    help zoveel mogelijk jezelf
                                                     knabbelend aan het gras

                                                       wakker in vertrouwen
                                                       is jouw aanwezigheid

                                                    je eigen kracht beseffen
                                                     in een zeeblauwe zee

                                                     de groene zachte rust
                                          laat je hart de juiste plaats gaan vinden

                                                      je basis laten stralen 
                                                          op en in jezelf

                                                      zo binnen zo buiten             

klaproos1945




                                                           de eekhoorn~pentagrammen aas

het gedrag van de grijze eekhoorn is dat het een dagdier is vlak voor zonsopgang wordt ze actief
tot na zonsondergang maar in de winter zal de grijze eekhoorn het meestal bij de ochtend laten
om actief te zijn de grijze eekhoorn eet zo'n 40 tot 80 gram voedsel per dag het voedsel verbergt

zij op verschillende kleine plaatsen dit kunnen enkele duizenden kleine plekjes zijn die zij normaal
gesproken nooit vergeten zal in de engelse tuien eet de grijze eekhoorn als het ware uit je hand
de woongebieden van verscheidene eekhoorns overlappen elkaar hun woongebied word gekenmerkt

door weg geknaagde stukken in de boomschors en de urine makering geven deze aan de vrouwtjes
met hun jonge hebben meestal een kern gebied waar geen andere eekhoorns mogen komen
de eekhoorn is het symbool van eb en vloed het in en uit ademen in een ritme van gelijkmatigheid

inhouden en dan weer uitduwen zo maakt hij van zijn verzamelpunt het midden neemt het tot zich
om het dan weer te verwijderen hoe men zich ook wendt of draait alleen maar geven kan niet
de natuur vraagt om evenwicht men kan geven zonder te ontvangen of omgekeerd het leven

vraagt om evenwicht in deze beweging de eekhoorn zegt blijf als mens in een ritmische rust
ook al ben je in actie zo is mijn leven zegt de grijze eekhoorn ik houdt mijn energieën niet in
of het tegenhouden van een ritme maakt als het ware een strak ritmisch gevoel wat zich dan

gaat uiten als een kuchhoest wij eekhoorns blijven in een ritmische rust zelfs als wij in actie komen
ontmoet een mens ons op zijn pad dan zal de eekhoorn vragen zit je lekker in je vel maak jij de
ingaande eb beweging geef deze beweging aan jezelf en kom tot de absolute ontspanning

haal rustig adem diep en adem van uit deze diepte uit zo komen de hersens tot rust in de gelijke
verhouding zal je thuis komen bij jezelf niemand kan het beter weten dan de grijze eekhoorn
wat er bedoelt wordt met voel je jezelf goed in je vel hij vraagt dit niet voor niets zomaar

even stilstaan bij de dingen die men doet zij zegt ook ben bewust van jezelf in jou aanwezigheid
bij wie jezelf bent in spreken en in doen de eekhoorn heeft zijn vlerkjes dicht tegen zich aangedrukt
hij/zij staat als een standbeeld voor de klas als een toonbeeld van rust in een soort van meditatie

moment zal men geen pluisje horen vallen alleen de stilte is te horen verzonken in zichzelf...
de rust is heilzaam om even stil te staan zo helemaal binnen de eigen grenzen het is als heel worden
thuis komen bij jezelf laat het levensritme tot jezelf spreken als een gesprek met de maan

het is de eb van de zee die innerlijke rust op een natuurlijke wijze je eigen meesterschap ervaren
jezelf vrij laten hier in de eekhoorn zegt in deze voortbeweging kan hij zich opstellen als je beste vriend
deze vriend heeft niets met strakke lijnen ook al doet hij zich wel eens voor als een keurig gedresseerd

diertje keurig opgevoed als een circuspaardje dat gevoel van humor maakt dat hij soms heel hard kan
lachen zo dat zijn buikje er van schut dit lachen word heel goed gevoeld heb plezier aan het leven
en leef je zenuwen uit in het kader van natuurlijke impulsen druk jij je ook soms uit in die slappe lach

en heb jij ook wel eens moeite met de lach in te houden en kan jij jezelf dan ook niet beheersen
vraagt de eekhoorn zich af laat mij maar die intuïtieve sprongen maken zo van kom in actie
want mijn innerlijke rust kan hier goed mee samen gaan de eekhoorn is gezond en koppig

en weet volhardend op zichzelf te rekenen in zijn vast besloten wils kracht wat zegt de eekhoorn aan
de mens maak je domein zo dat niemand ongevraagd kan binnen dringen richt jezelf op zelfrespect
straal een soort van waardigheid uit en kets de eigenlijke tegenstander af de ontmoeting met jezelf

              wetend dat er niets sterkers is dan liefdeskracht van een krachtige zelf zorg
                                          helemaal krachtig door gaan
                                          zoek geen vluchtwegen op
         
                                          individueel op jezelf rekenen
                           duw van je af wat er in jouw domein niet thuis hoort

                                          laat jezelf door niemand storen
                                                     in je eigen IK


                             

klaproos1945




                                 de rat~pentagrammen 2

het sociale gedrag van de bruine rat is intelligent en de bruine rat heeft een groot aanpassingsvermogen
en heeft zo zijn tradities die van de ene generatie naar de andere generatie wordt doorgeven dit houdt
in dat bepaalde populaties sterk afwijkend kunnen zijn in de jachttechnieken en eetgewoontes het afwijkende

gedrag is aan de populatie verbonden waar de bruine rat leeft het is het generatie naar generatie gedrag
dat geografie's is bepaald in de grote groepen is de bruine rat tolerant naar elkaar maar in kleine populatie
of groepen heeft de bruine rat een bepalende heragio die bepaald wie er met elkaar mag paren of eten

de bruine rat communiceert met elkaar door piepende fluitende en gillende geluiden en de vrouwtje laten
zelden andere in hun nest soms worden andere getolereerd maar dat is dan wel een uitzondering die ze
maakt de bruine rat zal met matige teugen drinken maar voordat zij gaat drinken zal zij afwachtend en

voorzichtig haar nekje strekken om omzich heen te kijken voordat zij van het leven drinkt zij kijkt goed
uit haar oogjes en zegt niet meteen ja of nee eigenlijk bedoelt zij hier mee kies een stukje van je levens weg
voordat je verder gaat maal dat stukje goed door kauw er op en herkauw om alvorens door te gaan met dat

gene waar je mee bezig bent je zult het gevoel hebben  dat er geen vooruitgang is ik breek nooit een lans
in twee stukken zegt de bruine rat en als je het gevoel hebt dat je nooit vooruit komt dan zegt hij toch wel...
ik doe het gewoon in mijn eigen ritme en de mensrat geeft instructies inzake van tot je nemen in eigen

tempo neem jezelf je ervaringen rustig in je op laat de leringen bezinken de bruine rat zegt ook weet dat je
geen volger bent gun jezelf de tijd die je nodig hebt om te komen waar je bij jezelf moet zijn soms zegt
de bruine rat krijg ik een schop... maar dan zal ik tegen het leven zeggen kalm aan ik heb de tijd nodig

ik wil mijzelf niet verslikken en ga het doen in mijn eigen tempo zonder al dat gehaast en gestremt forseren
wat jullie doen de bruine rat zeg haastige spoed is zelden goed op deze wijze zal ik nooit tot een transformatie
in staat zijn ik heb me gekronkeld als een slang om de levensboom en ben vergeten op mijn eigen benen

te gaan staan we zeggen als mens tegen deze rat waarom draal je nog en dan zal dit diertje zeggen
ik neem me rustig de tijd om mezelf aan te passen om de ervaringen en leerringen tot mij te nemen
en deze eerst laten bezinken en geloof me zegt de bruine rat er komt een dag dat ik de moed vind

om op eigen benen te gaan staan en de knoop word door gehakt in mij om op eigen benen verder te gaan
de bruine rat vind ons mensen zanikken over alles en nog wat de ene keer zeuren we zo en dan zeuren we
over wat anders op zoon moment geeft zij een teken aan een toevalige voorbijganger heb jij die mens ook

gehoord die kan zagen en klagen over dit of dat ik heb het idee dat die nooit tevreden kan zijn over zichzelf
hoe is het mogelijk zegt de bruine rat ik heb een boodschap voor jou en haalt de tekst voor zijn geest
kijk naar de lelie in het veld zie hoe zij groeien... voel jij je gevangen vriend in jezelf als een gordelband

die niet wilt loslaten nee toch... zet jezelf in je waarde het voelt als een appelboom met zere appels
ga daar doorheen bijten doe als de koning van het oerwoud en nodig je oerkracht uit om naar de
jungle te komen waar de geheimen van en voor jezelf verborgen zijn zet jezelf voor het voldongen feit

ga staan om bij jezelf je eigen keuzes te maken ken de list van de slang die het welzijn naar boven weet
te halen voor en door de wereld van de mannelijke oerkracht en de kastanjeboom zal zeggen dat je er
goed aan doet om je innerlijke waarde te gaan herkennen luister hier naar het is de innerlijke stem

erkennen en die maakt dat je in je vrouwelijkheid sterk is geworden zij kapt het oude hout weg
en voelt wat neer gehakt kan worden de bliksem laat niets overeind en zij haalt alles wat dood is weg
de dode bomen die in dat stuk weg de blokering hebben gelegt weet dat daar achter de nieuwe weg

zich heeft gevormd opruimen is de leus de nieuwe weg ligt open zie je eigen mogelijkheden ....
jij bent de mogelijkheid met je eigen potentiele voorraad in je eigen rugzakje maak daar wat van zegt
de bruine rat het is als de stem van de moerder bron die haar kind aanmoedigt vooruit en nu op eigen

benen staan ga jij de wereld in ga er op uit ga op verkenning vertrouw jezelf en bouw dit zelfvertrouwen op
ge door het leven in dat tempo wat voor jezelf goed is verlies het contact met mij nooit dan zal alles goed
verlopen maak een uitlaatklep voor alles wat er opgeslagen is in de emoties zeg stop al je het genoeg vind

                                                         de boodschap is begrepen
                                                      de bruine rat zal verder gaan

                                                    met een totaal vullen van jezelf