totemdieren als gids of helper in levenslessen

Gestart door klaproos1945, juli 03, 2011, 13:46:57 PM

klaproos1945


                                                            Totemdier

                                                        medicijnwiel legging

                                       1 centrum                            gordeldier

                                       iedereen op een veilige afstand bewaren
                                      op zijn schild staat alles afgebeeld wat de
                                     wat de drager van zichzelf vindt en wat hij
                 
                                  voor zichzelf wenst het is goed om geen dingen
                          meer te doen die niet goed voor jezelf zijn verken je grenzen


                                      2 noord                               de wolf

                            het roedel dier dat in staat is zichzelf te redden het is van
                             belang om aandacht te schenken op welke manier je deel
                              uitmaakt bij de roedel als het evenwicht in de behoefte

                                van de ander is verstoord wil ik daar iets aan doen

                                      3 oogst                              de specht

                                     deze tikt en tikt net zo lang totdat iemand
                                op het kloppen reageert het is tijd om wakker te
                      worden luisterend naar de berichten die in het nu worden behandeld

                       
                                     4 zuid                                de veelvraat

                                      de moeilijkste omstandigheden overleeft
                                              springen klimmen zwerven
                                    zowel overdag als ook het 's nachts in elke
beschikbare

natuurlijke
                             
schuilplaats

                                   als een herinnering van de innerlijke kracht


                            5 west                                                         het stekelvarken

                                           het is een vraag als ik mijn stekels opzet
                                       voel ik me in het nauw gedreven toch ben ik het
                                              symbool van onschuld en vertrouwen


                                            dagkaart                                              de uil

                                als IK stilletjes in je leven vlieg wil IK je helpen om bepaalde
                                                       dingen onder ogen te zien
               

klaproos1945




                                                         dagkaart duif

                                        in de helende kracht voelt men aan
                                     dat het oud zeer zich begint los te laten
                                     er ontstaat ruimte in het healings proces
                                               vergeven en vooruitkijken

                                                            havik

                                       het is een belangrijk bericht dat in een
                                      toevallige opmerking ons ter oren kwam

                                                          sneeuwgans

                               is het tijd dat we bewuster om gaan met de dromen
                               we gaan ons afvragen wat we op de langere termijn
                           gaan berijken het is van belang dat er vooral helder gekeken
                           
                              naar welke gestalte er gegeven word in de toekomst

                                                               de dolfijn

                                            vier het gegeven dat we in wezen
                                         allemaal gelijk zijn we richten ons op de
                         
                                        en zo zullen we de verschillen vergeven


klaproos1945




                                                dagkaart de sneeuwgans

                                       aards gebonden hoeden we het aardse
                                       soms maakt de geest een hoge vlucht

                                  waardoor we grote afstanden zullen afleggen
                                              die op de langere termijn

                                                         de otter

                                            de elementen aarde en water
                               vrouwelijk leven brengt op een onbevooroordeelde
                               nieuwschierige manier de dag zal doorbrengen met

                                          zijn jongen speels en ontspannen

                                                       de specht

                                  die de antwoorden op een belangrijke vraag
                                        weet in te vullen en te handelen

                                                     
       

klaproos1945

                                   de mier

                  waanzinnig plicht getrouw werken we geconcentreerd
                  aan de vormgeving van een team wetend dat wanneer
                  een taak aan het teamlid is toevertrouwd deze het ook
                  zal volbrengen en dat geen van de teamleden zal stoppen
                                         tot zijn taak is volbracht

klaproos1945


                                                           de walvis

                               in het uiterste westen is de gave van de hoeder
                        de eerste steen van het pad dat ons leid naar het centrum

                       walvissen worden volwassen in het bestek van 6 tot 13 jaar
                      wanneer wij bezig zijn met de ervaring in harmonie te brengen
                                        gaat deze door in onze omgeving

                                                           witte buffel

                                          met de kracht vanuit het noorden
                      ervaren we de zuiverheid het is de richting waarin het geheim
                      word gevonden de witte buffel is verbonden met de kracht en
                                          kondigt een tijd van overvloed aan

                                                          de mier

                                        dit dier bestaat al miljoenen jaren
                     langer dan dat de mens bestaat en de mieren zijn belangrijk voor
                het milieu de mieren denken vooruit en zij hebben doorzetting vermogen
                  zij kunnen ons leren hoe we met onze krachten omgaan in ons welzijn
                                             welzijn en alles om ons heen

                                                         de muis

                                 de middelste steen van het pad in het westen
                         zij is niet in staat om een groot gebied te overzien toch
                        ziet zij duidelijk wat er onder haar neusje gebeurt de muis
                        heeft weinig verdediging en is zich niet helemaal bewust
                        van wat er in de wereld allemaal gebeurd zij leven in een
                                            onschuldig klein wereldje                             

klaproos1945





                                                                  de adelaar

                                 hoog vanuit de lucht kan hij/zij een vis in het water zien
                                 zwemmen zien we het grote geheel of kunnen we alleen
                                 het visje zien zwemmen in het water toch raad de adelaar

                                 ons aan een stapje terug te doen om het grote geheel eens
                                 te verkennen of te bekijken en je niet dood te staren op dat
                                                                  ??? kleine visje
                                                       

                                                                panter

                               geheimzinnig doe over wat er leeft wilt zeggen dat je in je eigen
                               kracht leeft maar het nadeel is dat je de zwakken plekken ziet als
                               een prooi die gemakkelijk te vangen is het is dus tijd om deze zwakke

                               plekken bij jezelf eens te gaan ontdekken om te leren er mee om te

                                                                spotvogel

                             als een meester in het imiteren bootsen we de geluiden en gevoelens na
                             maar zijn ook de bewakers van ons zelf en zullen iedereen die ons aanvallen
                             beschermen en hij/zij vraagt zich af of we wel met de ware stem spreken

                               of dat we misschien klakkeloos verkondigen wat de mening is van andere is

                                                              veelvraat

                           toch overleeft deze de moeilijkste omstandigheden en maakt van iedere
                           beschikbare natuurlijke schuilplaats een deugt om te jagen op voedsel
                           en we worden herinnert aan de eigen kracht waar we onze eigen zwakheden
                                                                 zullen onderzoeken

klaproos1945





                                                            het paard

                               van oudsher is het paard onze helper en het brengt de boodschap
                               om onszelf aan te moedige om uit de sleur te stappen die we zelf
                               gecreerd hebben zodat we andere plaatsen gaan bezoeken in onze
                                                         eigen wereld is zijn advies

                                                         de groene vrouw

                             tot onze eigen magie komen die er voor zal zorgen dat we dat gene
                             krijgen wat we nodig hebben in je eigen gecreeerde dromen waar te
                                                 maken en dat gene te schenken wat er nodig is

                                                       stinkdier

                           dit diertje heeft zelf vertrouwen en spoort ons aan om een gezond
                                                   verstand te ontwikkelen
                                                     
                                                       de zalm

                          en om stil te staan bij je wortels door jezelf bewust te maken
                          waar we oorspronkelijk vandaan komen ook al moeten we
                          daarvoor tegen de stroom op zwemmen wetend dat we altijd
                          thuis zullen komen van de lange reizen die we maken

                                                       de beer

                        in tijden van verwarring en onrust kruipt hij/zij in zijn hol
                        om de tijd te nemen om zijn vragen te stellen en te luisteren
                                             naar de grote stilte   

Carla

Door het terugzetten van een back-up waren de volgende reacties verdwenen:

klaproos1945
Re:totemdieren als gids of helper in levenslessen
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 23, 2011, 11:24:46 »   




                                                          de buidelrat

                                     vandaag staat de flexibiliteit als de rol van een razend snelle
                                     reactie van aanpassing in iedere situatie waar we het meeste
                                                         profijt van kunnen verwachten

                                                         stinkdier

                                   als we geleerd hebben om ons zelfvertrouwen in te stellen op
                                                         en in een gezonde houding

                                                         de specht

                                  te gaan handelen en te luisteren naar de berichten die ons gestuurd
                                  worden op de belangrijken vragen die we onszelf  hebben gesteld

                                                        de dolfijn

                                 uiteindelijk zullen we feest vieren als we ontdekken dat we allemaal
                                 overeenkomsten hebben en niet zo veel van elkaar verschillen

========


klaproos1945
Re:totemdieren als gids of helper in levenslessen
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 23, 2011, 11:46:39 »   



                                                  de kraai

                              in vele kulturen vind men de kraai de hoeder van kennis
                              zelfs de heilige wetten zijn hem/haar niet onbekent zij
                              maakt ons opmerkzaam wat er zoal om onsheen speelt

                             en plaats vind zij doet dit meestal op een charmante
                             diplomatieke onpartijdige manier ook al is zij soms goed
                             gelovig en heeft zij moeite met beslisingen te nemen

                             er ongaat haar maar weinig door zijn scherpe blik
                             weet zij met veel kabaal te waarschuwen als er gevaar drijgt

                             het konijn

                             zie je angsten onder ogen en hou er mee op ze te voeden
                             want angst trekt het ongeluk aan zo slaan we weer op de vlucht
                             en juist deze angst maakt dat we gevangen blijven in ons zelf

                             en men zet het spreekwoord in werking vluchten kan niet meer

                             stekelvarken
                             in je leven is er iets waar je wel iets meer vertrouwen in mag hebben
                             het stekelvarken is de onschuld die symboliseerd dat de

                             adelaar verteld dat je binnenkort het geheel zal overzien

=========

klaproos1945
Re:totemdieren als gids of helper in levenslessen
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 23, 2011, 11:59:38 »   


                                                         antiloop

                             in het noorden is de antiloop te zien deze kan zo stil staan
                             dat hij/zij vanuitde verte op een stenen beeld lijkt ze zijn
                             echter zo snel als het licht van het onweer zij vertelt ons

                             dat we gaan leren te vertrouwen op de innerlijke ingevingen
                             die uit onze eigen kracht bestaat

                             de bever
                             er is een plan gemaakt
                             de fundering is gelegt
                             nu is de volgende stap
                             aan de beurt

                            de raaf
                            de tijd zal het leren
                            als het verwachte
                            en het onverwachte

                            door de magische vogel
                            word vertelt dat we
                            met hem/haar
                            mogen mee vliegen

                            de havik
                            ergens is een bericht onderweg
                            de havik vraagt ons om de komende
                            dagen allert te zijn op wat er in de
                            omgeving word verteld

                            de verborgen boodschap
                            maak van je vijand
                            een vriend je zult

                           verbaast zijn welke
                           boodschap er in
                           verborgen is

=======

klaproos1945
Re:totemdieren als gids of helper in levenslessen
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 24, 2011, 12:21:13 »   


                                                                   stekelvarken

                                      ook al voelen we ons in het nauw gedreven
                                      blijven we zacht en liefhebbend en worden
                                          we niet agresief

                                      kalkoen
                                      we blijven ons best doen om er te zijn voor
                                      andere en te blijven helpen

                                      de kikker
                                      soms vragen we onszelf af wat er nog voor
                                      behoefte is om gereinigd te worden wat zijn
                                      er nog van blokades overgebleven die we
                                      ondervinden

                                     coyote
                                     we raken nog buiten onze schuld in de gekste
                                     situaties verstrikt of je dan net moet doen als
                                     de coyote is de vraag die je jezelf kan stellen

                                     gordeldier
                                     dit is het medicijnschild van de totumdieren


Kraai

Er zijn een aantal dieren die ik vaak zie. Laatste tijd kom ik in mijn voor en achtertuin een klein kikkertje en een slak tegen.

Als ik deze dieren dan als gids of helper zie volgens jou beschrijving dan klopt dat wel.

De kikker

Ik hoe mij niet af te vragen of er nog wat gereinigd moet worden want er is genoeg ;) en ik weet welke blokkades er zijn. Echter weet ik niet nog niet zo goed hoe deze blokkades op te heffen.


De slak is zover ik kan lezen nog niet beschreven, maar ik vind het een positief symbool.

De slak staat voor de maan en de regen. Het vertegenwoordigt de groei en de gelijkmatige beweging. De slak is ook een symbool van opstanding. Een slak sluit zich in in een huisje door de opening dicht te maken met kalk en komt na een winterse kou of droogte weer tevoorschijn door het open te breken. Staat ook voor volharding en vastberadenheid.

Als ik het dan interpreteer wordt mij verteld dat er een groei en gelijkmatige beweging is in het op heffen van deze blokkades. Als ik maar volhard en vastberaden ben om hier voor open te staan en de blokkades open te breken zodat ik weer uit mijn huisje kan.

Maar de slak verteld ook dat het langzaam zal gaan en mij niet teveel moet opsluiten in mijn huisje, en de kikker waarschuwt mij geen gekke kikkersprongen te maken.

Met zijn gekwaak en gespring van pret, vreugde en heling. Hij brengt je naar de heilige bron waarin je je kan verfrissen en vernieuwen.

Niets is wat het lijkt te zijn en het leven is leuker dan je oorspronkelijk dacht.

Schoonheid en kracht zijn verborgen in heel de natuur en als je jezelf hiervoor openstelt, kun je de verbintenis voelen met de godin, met het water en de aarde.


klaproos1945


                                          de bever
                                          behouden en beschermen voelen we als noodzaak
                                          in de onderliggende gevoelens er worden plannen
                                          gemaakt naar de volgende stap

                                          de havik
                                          de brief is binnen gekomen in de vorm van een
                                          overleden familie lid

                                          de slang
                                          zijn lichaam achtelatend als de oude huid zal
                                          de geest verplaatsen en zich bereid gaan vinden
                                          om de aardse relaties los te laten

                                          vleermuis
                                          de weder geboorte zal plaatsvinden als de
                                          angsten en maskers zijn gevallen of afgeworpen zijn

                                         de kardinaalvogel
                                         als je jezelf onzeker voelt
                                         denk dan aan mij

                                         door dit vogeltje
                                         voel je je kracht
                                         de eigen unike kracht

                                         het specifieke kenmerk
                                         in een kopie van de
                                         de vele culturen

                                         de nacht arend
                                         vliegt geluidloos
                                         door

klaproos1945


                                                     sosquach

                             of big foot nu bestaat of niet doet er eigenlijk niet toe
                             soms herinnert het ons aan de geheimen ook al zijn
                             deze nog niet bewezen laat deze logica een beetje los

                            groene man
                            de machische wereld herinnert ons er aan dat er niet
                            voor alles een oplossing te vinden is we trekken de
                            wildernis in en nemen de tijd om te aarden en open
                            te staan voor de magische kansen

                            zalm
                            het is een lange reis om terug tekeren naar
                            onze geboorte plaats ons thuis daar is moed voor nodig
                            we openen met deze reis een creatieve periode

                            ekster
                            toch word het in verband gebracht met het fortuinlijke
                            geluk ook al word het ons niet in de schoot geworpen
                            wel liggen de verborgen subtile voortekens op de weg
                            en deze gaan we waarschijnlijk binnenlaten want de
                            kansen kloppen op de deur

klaproos1945




                                                          de kalkoen

                                      vraagt zich af wie zou ik vandaag eens kunnen helpen
                                      niet door zichzelf op te offeren maar gewoon omdat
                                      de kalkoen iets te geven heeft

                                      gordeldier
                                      met het opofferen zijn we vaak over de grens gegaan
                                      van ons zelf en de andere vroeger deden we de dingen
                                      die we niet graag wilde of zelfs eigenlijk niet wilde doen

                                      stinkdier
                                      daardoor werd ons zelf vertrouwen in de verwarring gebracht
                                      en trokken we de mensen aan die niet bij ons hoorden of paste

                                      schildpad
                                      hierdoor hebben we vaak te veel hooi op de vork genomen
                                      nu gaan we eens overwegen of we wel werkelijk zo vast
                                      zijn komen te zitten als dat we denken

klaproos1945





                                                                    de poema

                                           gaan we achter onze eigen overtuiging staan
                                           behouden van eigen waarheden in een zuivere
                                           energie die onszelf belichaamd...................

                                           de bizon
                                           kunnen we de aanwezigheid van de energie
                                           in dankbaarheid aanvaarden met respect
                                           voor ons welzijn..........

                                           stekelvarken
                                           het vertrouwen aan egolientje schenken
                                           zodat zij uit het wantrouwen stapt........

                                           stinkdier
                                           zonder dat men een gevaarlijk wapen bezit
                                           zelfvertrouwen in kalmte een moedig gevoel
                                           van warmte schenken
                                 

klaproos1945





                                                          de kluizenaar als uil

                               vanuit twee studie boeken totumdier tarot en de liefdevolle zelfrealisatie
                               begint vandaag de lezing over een dierlijk menselijk bericht de kluizenaar
                               vertelt vanaf haar bankje dat er nachtuilen zijn gesingaleerd die inplaats

                               van op de kerkuil te wachten eigenlijk aan het fladderen zijn gegaan doordat
                               ze zijn een beetje verward aaan het reageren omdat de kluizenaar met
                               zijn lantaren het vaste ritme van de uil heeft belicht toen hij/zij met zijn

                               op het bospad in het donker is gaan wandelen om te gaan kijken naar de
                               natuur om de innerlijke waarnemingen vragen deze eens te bekijken naar
                               de wijze raden vanuit de omgeving waar de uil zich bevind en waar het

                               goed luisteren is naar de stilte die ritseld in het transformerende gevoel
                               hier zijn we doorgaans omheen gelopen we bleven netjes op ons pad
                               zonder te gaan kijken wat de uil of de kluizenaar ons had te vertellen

                               in het verhaal van je innerlijke polariteiten wat er nou eigenlijk is wat
                               jezelf nou niet zo goed laat voelen en wat er met de transformatie gepaard
                               laat gaan is het de vertroebeling of de versluiering de indicatie van afsterven

                               de wedergeboorte van de intuitie als we behoedsaam om ons heen zien
                               gaan er in het grote bos nog enkele dingen gebeuren en de subtile gebeurtenis
                               zullen dit duidelijk maken in het communicatie systeem wat ons zal leren

                               om de nonverbale juiste lichaamstaal zal veranderen als de wolf verschijnd

klaproos1945





                                                       in het licht van de kluizenaar

                         de zintuigen worden scherper en het vertrouwen op onze gedachten neemt
                         toe de tijd is aan gebroken dat de risico's vanuit het verleden die ons op het
                         dwaalspoor hebben gebracht en waardoor we onze gids verkeert hebben begrepen

                        we waren niet in staat om het vertrouwen op te bouwen de wolf vertelt ons
                        de loyaliteit eens te onderzoeken zeker op overgevoelige momenten waar
                        de angsten ons tegen houden om een nieuwe richting in te slaan transformeren

                       in de innerlijke geboorte van de maan die een diepe spirituele ervaring waker
                                                        maakt door er eenvoudig te zijn