Auteur Topic: doorgaan of opgeven?  (gelezen 3905 keer)

doosje

• Master lid
doorgaan of opgeven?
« Gepost op: april 23, 2011, 14:43:26 pm »
Dat is nu al 1,5 jaar dat ik een voortgezette studie doe en ik kom nergens zo lijkt het. Ik weet nog hoe ik vroeger wenste dat ik 'later als ik veel geld zou hebben' mijn familie kon verzorgen. En nu is het omgekeerd, ik heb geen geld en ik leef bij gratie van de maatschappij en mijn familie. Hoewel ik weet dat ik emotioneel wel wat te bieden heb, voel ik mij zo waardeloos en tekortschieten.
Hierdoor denk ik eraan - maar ik ben niet standvastig - om te stoppen, en een gewone job te zoeken, dan zouden alle financiële problemen opgelost zijn, ik zou meedraaien in de maatschappij van 9 to 5 en ik zou een gewoon gezin hebben, en dan 's avonds thuiskomen zonder stress.
Ik ben vergeten waarom ik ooit die studie heb gekozen ik weet niet waarom ik dat doe, ik weet niets zo lijkt het. Omdat ik de moed ben verloren, doe ik ook geen moeite meer en gaat die studie ook geen meter vooruit en zo duw ik mezelf de afgrond in.

Dit is een keuze legging:
Kaarten 1-2-3 op de bovenrij: Ik blijf verder doen met de studie
Kaarten 1-2-3 op de onderrij: Ik stop met de studie

Eigenlijk leefden deze twijfels al van het begin, maar nu bereiken ze een kritiek moment.

Alle kaarten kwamen rechtop (gek hé)!

DOORDOEN:
1. De Kluizenaar  (+Staven 8 viel er mee uit)   
2. Bokalen 8   
3. Koningin Pentagrammen

STOPPEN:
1. De Geliefden
2. Bokalen 3
3. Bokalen 5

Mij lijkt het alsof de juiste keuze niet bestaat, of alsof alle keuzes juist zijn, maar nee, maar nee ik weet het niet, da's niet, er is wel een juiste keuze en er is ook een roeping, maar ik wil gewoon gelukkig zijn en ik weet niet hoe. De Koningin van Pentakels wil ik graaaaag zijn, maar de Kluizenaar ben ik, en die bokalen 8 man die vind ik zo droevig.

Ik kom later terug, ik ga even mijn tranen laten opdrogen in de zon,
tot straks.

janice

• Master lid
Re:doorgaan of opgeven?
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2011, 15:48:44 pm »
gewoon doorgaan , misschien dat je de studie duaal kan doen ? Deels werken en deels studeren ?
Je kiest gewoon een flutbaan en dan weet je elke keer dat je dat kantoor/bedrijf/fabriek verlaat waarvoor je voor de studie hebt gekozen :)
Intuitie is verstand dat haast heeft

doosje

• Master lid
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2011, 08:09:25 am »
Hehe Janice,

Dat vind ik een leuk antwoord! Daar zie ik wel iets in  :)

x Daphne

marianne

• Master lid
  • begin met de voordelen en verwerk de nadelen
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2011, 09:36:51 am »
heej janice
doorgaan: de kluizeaar laat je zoeken naar het juiste pad om verder te mogen gaan, kijk naar dat kleine lichtje voor hem, het schijn maar op een betrekkelijk klein gebiedje, je concentreert je maar op een punt en dat is maakt studie mij gelukkig of maakt werk mij gelukkig.
maar wat is geluk voor jou?
staven 8 zegt ook dat er iets in beweging is.
bokalen 8 is geen deprimerende kaart,  je beseft dat het tijd is om te vertrekken, je weet het ook, kortom je blijft dan niet doelloos rondmodderen, kijk naar het plaatje, niet een beker is omgevallen.
stoppen: de geliefde geeft al aan dat je een keuze moet maken, je hebt mogen leren van je ervarigen[bokalen 3], bocalen 5 zegt hier weer dat die 3 bekers wijzen hier weer op tegenvallende resultaten, maar let op die 2 andere bekers, zij staan rechtop!!!!!
aanvaarding van het verlies, maar je mag ook steun verlangen, want die is er wel....
succes met het zoeken naar een baan....leer van het maken van keuze, je moet ze immers elke dag maken, maar kijk niet meer achterom.... :-*

doosje

• Master lid
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2011, 09:58:15 am »
O-ow Dame Blanche, wat heftig, dankjewel voor je nuttige inzichten!

Citaat
maar wat is geluk voor jou?
Daarover ga ik moeten nadenken voor ik een keuze maak. Ik weet dat al wel, ergens binnenin, nu ga ik het écht leren weten.

Dit is het begin van alles, nu kiest Siddharta zijn eigen weg, nu zal zijn noodlot zich gaan vormen

Citaat
leer van het maken van keuze, je moet ze immers elke dag maken, maar kijk niet meer achterom

Dat is wijs gezegd. Weet je, ik heb nooit keuzes moeten maken, ik liet altijd alles aan het toeval over en sprong gewoon op de trein die voorbij reed of volgde op wat men me opdroeg. Nu moet ik leren kiezen en leren naar mezelf luisteren. Niet makkelijk!

Dikke zoen, MUAK & vrolijk Pasen Dame Blanche (mmm toch zo'n lekkere naam)!!

Dappahne

marianne

• Master lid
  • begin met de voordelen en verwerk de nadelen
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2011, 07:41:56 am »
ja een lekker ijsje met een dikke toef slagroom en warme chocolade, vooral nu op een terrasje hihi
is een nick-name, in werkelijkheid zie ik er natuurlijk heel anders uit......
ja keuzes maken doen we toch eigenlijk iedere dag, ook op de trein springen is ook een keuze.
het gaat er namelijk om dat je aan de hand van genomen beslissingen verder kan gaan op je pad, niet meer terug kijkt.
veel mensen en ik zelf betrap me er ook wel eens op zeggen; als ik toen dat en dat had gedaan had ik nu er veel beter bij gezeten??????!!!!!?????
veel mensen hebben dan spijt van een genomen beslissing???!!!!
maar wat is spijt?????!!!!!
je kunt namelijk het verleden niet meer veranderen.
je kunt enkel in het nu veranderen en keuzes weer gaan maken.
succes met het maken van keuzes....en hou ons op de hoogte :-*
fijne pasen......nog effe.... ;)

Leeuwin

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2011, 10:10:46 am »
Als je beslissingen met heel je hart neemt, heb je achteraf vaak geen spijt, ook al blijkt later dat de keus niet goed was. Op dat moment kon of wist je nou eenmaal niet anders. Puur menselijk en overkomt iedereen op zijn tijd. Vervelend maar dat hoort bij het leven. Het blijft namelijjk altijd nog maar de vraag of die andere keus dan wel beter was geweest.

Liefs van Leeuwin

Lies

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2011, 12:19:00 pm »
Hoi Daphne,

ik heb ook even snel, weer voor het eerst na een lange tijd, een blik op de kaarten laten vallen.  :) Ik ben benieuwd!

Niet doorgaan:

De Geliefde/Bekers 3/Bekers 5

Ik denk door deze keuze gemaakt te hebben, dat je, je opgelucht voelt. Je hebt denk ik dan echt naar je innerlijke/hart geluisterd. Ik denk eerlijk gezegd dat er wel een vorm van schuldgevoel bij zou kunnen (komen) kijken. Betaald misschien iemand anders je opleiding? Je zal daarna in een periode komen waarin je veel met vrienden/familie bent. Je zal vieren dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik denk dat je dan ook meer tijd met ze gaat doorbrengen. ALLEEN ik denk dat de bekers 5 spijt aangeeft. Wellicht ga je meer feesten/leven dan dat je serieus op zoek gaat naar werk. Ik denk eerlijk gezegd dat het lang aan je gaat knagen, als je ermee stopt. Misschien komt het heel hard over, maar ik probeer echt eerlijk te zijn wat ik zie in de kaarten. Je zou dus kunnen zeggen dat het begin heel goed oogt, wanneer je stopt, maar het lijkt wel of je er met je gevoel/gedachten bij je studie blijft.

Wel doorgaan:
De Kluizenaar (+ staven 8 ) / Bekers 8/ Koningin Pentakels

Je zal denk ik wel even door tobben met het gevoel, je zal denk ik erg op jezelf gewezen voelen. Alleen denk ik dat je er wel overheen groeit, met je gevoel. Dit zie ik in staven 8. Staven 8 staan ook voor een snelle gebeurtenissen, dus ik denk dat het zelfs op korte termijn al beter zou moeten gaan. Bekers 8 geeft voor mij aan dat je veranderd van richting. En dan met name in je gevoel. Bekers 8 is inderdaad een treurige kaart, maar geeft denk ik juist aan dat je het oude (waarin je nu zit) achter je laat en door gaat. Ik denk dat je zelf, en ook je omgeving je heel dankbaar/trots op je zullen zijn als je je studie hebt afgerond. Ik denk dat een diploma (voor de opleiding die je nu doet) je toch wat meer rust geeft. Je zal alles wat je geleerd hebt kunnen toepassen in je dagelijks leven. (je beroep) Wat je volgens mij ook echt graag wilt!   :D

Als ik mijn mening zou mogen geven, zou ik doorgaan. Hoe moeilijk het nu ook even is, je zal jezelf denk ik zo dankbaar zijn als je het hebt afgerond! Heb je misschien ook een studie begeleider? Wat loopt volgens jou niet zo goed?

Liefs Lies.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 12:20:43 pm door Lies »
Het denken moet leeg zijn om helder te kunnen zien.

doosje

• Master lid
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2011, 14:01:18 pm »
is een nick-name, in werkelijkheid zie ik er natuurlijk heel anders uit......
Ah *zucht* don't we all...  :P

het gaat er namelijk om dat je aan de hand van genomen beslissingen verder kan gaan op je pad, niet meer terug kijkt.

Als je beslissingen met heel je hart neemt, heb je achteraf vaak geen spijt, ook al blijkt later dat de keus niet goed was.

ik denk dat de bekers 5 spijt aangeeft [...] dat het lang aan je gaat knagen, als je ermee stopt. [...]Je zou dus kunnen zeggen dat het begin heel goed oogt, wanneer je stopt, maar het lijkt wel of je er met je gevoel/gedachten bij je studie blijft.

Hi Dame Blanche & Leeuwin & Lies!

Spijt na het maken van de keuze is me meestal vreemd, navenant de twijfel vooraf.
Neem ik nu een dame blanche of toch maar een cocktail? Of gewoon allebei? Zie dat is een eenvoudige beslissing.
Maar dit is voor mij iets karmisch. "Spijt komt altijd te laat"  zeggen ze wel, en ook: "opportunity knocks just once (temptation leans on the door bell)". Maar nu ik erover nadenk (dankzij jullie!) zie ik dit in: Dit is meer dan een opportuniteit, méér dan een keuze tussen 2 dingen, het is een vooraf vastgelegde zielskeuze, een keuze voor een bepaald pad uit de 1000, die keuze ben ik aangegaan voordat ik geboren werd, dit is mijn pad en mijn karma.

En de keuze die vooraf reeds werd gemaakt uit zich nu onder de vorm van twijfel achteraf.
Kan ik wel waarmaken waarvoor ik gekozen heb?
Ik heb namelijk nogal de neiging om mezelf te onderschatten hetzij te overschatten (maar zelden naar waarheid).

Lies, zo denk ik er dus ook over; op die Bokalen 5 kaart zijn de 3 bekers uit de vorige kaart (Bekers 3) omgevallen. Het plezier is plezierig, voor zolang het duurt. Stel dat ik zou stoppen, ik zou inderdaad een zwoele zomer tegemoet gaan, maar dan komt de winter en de twijfel: heb ik nu mijn droom vergooid wegens geldproblemen en wegens twijfel aan mezelf?
Ik ga even verder met feedback op jouw uitleg.

NIET DOORGAAN:

Citaat
Ik denk door deze keuze gemaakt te hebben, dat je, je opgelucht voelt. Je hebt denk ik dan echt naar je innerlijke/hart geluisterd.
Klopt, binnenin mij roept een stem heel luid dat ik mijn zorgende kant niet kwijt kan in die studie, en mijn hart blijft op haar honger zitten als ik weer eens eenzaam zit te studeren over on-menselijke onderwerpen.

Citaat
Ik denk eerlijk gezegd dat er wel een vorm van schuldgevoel bij zou kunnen (komen) kijken. Betaald misschien iemand anders je opleiding?
Klopt ook, ik zou met een enorm schuldgevoel kampen, en spijt ook t.o.v. mezelf dan, een gevoel van falen zou ik alleszins hebben, van niet afgemaakt te hebben waar ik was aan begonnen, en dezelfde twijfel als nu zouden zich dan voordoen, maar dan in omgekeerde zin (de vraag zou dan zijn: "heb ik wel de juiste beslissing gemaakt om te stoppen?")

Citaat
Je zal daarna in een periode komen waarin je veel met vrienden/familie bent. Je zal vieren dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik denk dat je dan ook meer tijd met ze gaat doorbrengen.
Dat meen ik ook, ik zou eindelijk tijd hebben om veel tijd te steken in de mensen die er nu weleens over zaniken.

WEL DOORGAAN:

Citaat
Je zal denk ik wel even door tobben met het gevoel, je zal denk ik erg op jezelf gewezen voelen.
Klopt, ik sta er heden nogal alleen voor, voor het eerst moet ik zélf op zoek gaan naar een beurs, naar een onderzoeksmethode, naar een planning. Vroeger werd me dat in de schoot geworpen.

Citaat
Alleen denk ik dat je er wel overheen groeit, met je gevoel. Dit zie ik in staven 8.
Dat hoop ik zo!

Citaat
Bekers 8 geeft voor mij aan dat je veranderd van richting. En dan met name in je gevoel. Bekers 8 is inderdaad een treurige kaart, maar geeft denk ik juist aan dat je het oude (waarin je nu zit) achter je laat en door gaat.

Dat hoopte ik, dat bekers 8 daarvoor zou staan, maar het is moeilijk te hopen als je voor jezelf legt, dan ben ik zo pessimistisch. Maar je weet het zo te verwoorden dat ik het geloof, prachtig, want dat is inderdaad wat nodig is: ik moet van richting veranderen in mijn gedachten, mijn aandacht besteden aan de dingen die nodig zijn om mijn doel te laten slagen, niet op wat zou mis kunnen lopen. (daarover droom ik trouwens vaak).

Citaat
Ik denk dat je zelf, en ook je omgeving je heel dankbaar/trots op je zullen zijn als je je studie hebt afgerond.
Dat is inderdaad de reden waarom ik er ooit aan begonnen ben... Ik heb dit nodig op karmisch vlak :-) vandaar dat het zo heftig is!

Citaat
Ik denk dat een diploma (voor de opleiding die je nu doet) je toch wat meer rust geeft. Je zal alles wat je geleerd hebt kunnen toepassen in je dagelijks leven. (je beroep) Wat je volgens mij ook echt graag wilt!
Abslouut, lieve Lies, wat zie je het goed, ik wil heel graag dit diploma omdat ik dan veel kan betekenen in de wereld en als ik expertise zou opbouwen zou ik die met hart en ziel aan de wereld beschikbaar stellen, ik kamp gewoon (zoals vele vele mensen) met faalangst.

Citaat
Als ik mijn mening zou mogen geven, zou ik doorgaan. Hoe moeilijk het nu ook even is, je zal jezelf denk ik zo dankbaar zijn als je het hebt afgerond! Heb je misschien ook een studie begeleider? Wat loopt volgens jou niet zo goed?

Wat een schat ben je. Dankje voor je advies, het advies op het forum hier is het beste dat ik kan krijgen!
Het probleem is dat ik altijd wacht tot men me zegt wat ik moet doen, terwijl ik zelf initiatief moet nemen, maar daar was ik totnogtoe te bang voor.
Lies, je hebt zéker en vast een grote steunt in de rug kunnen geven! Jij doet dit bijzonder goed, kom wat meer naar buiten met die interpretaties van je, zo kan ik nog wat van je leren! Je bent een verborgen schat, maar wel een grote! Heel lief dat je je tijd hebt geschonken, hij is goed besteed geweest!

Allen hartelijk bedankt!
Daphne

janice

• Master lid
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2011, 16:40:52 pm »
dus, gewoon voor dat parttime schijtbaantje gaan, zeker met pentakels konining als eindstreep zou ik ff doorzetten :)
Ik weet niet wat voor studie je doet maar de laatste 2 jaar van mijn studie heb ik zelf als erg snel ervaren, je krijgt het een stuk drukker en je hebt een diploma achter de hand op het eind :)
Intuitie is verstand dat haast heeft

doosje

• Master lid
« Reactie #10 Gepost op: april 25, 2011, 20:30:41 pm »
Hey Janice, ja ik denk inderdaad ook dat eens ik de keuze gemaakt heb en ik er voluit voor kan gaan dat het gaat vliegen! Het hangt van mezelf af, bedankt voor je steun  :-*   

Lies

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2011, 15:30:25 pm »
Hoi Daphne,

ik hoop dat je een juiste keuze heb kunnen maken.  :)

Liefs Lies.
Het denken moet leeg zijn om helder te kunnen zien.

doosje

• Master lid
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2011, 12:57:20 pm »
Hi lieve Lies!

De omstandigheden helpen me bij het maken van een keuze ;-)

Het is wreed raar, het is alsof er tot voor kort allemaal dorre bladeren hingen aan de bomen, en dat een stevige wind deze bladen nu allemaal de lucht heeft ingeblazen, ze vliegen allemaal door elkaar, en dan dwarrelen ze rustig neer, en stilaan vallen ze een voor een op de grond en keert de rust weer. Dat is nodig wil het ooit weer lente worden!

Ik zit momenteel nog in het midden van de beslissingsfase, maar zoals staven 8, die stevige wind, ons reeds voorspelde: er is heel wat en heel snel aan het gebeuren. Dingen die niet zo leuk zijn op het eerste zicht,
maar de zon schijnt, de wereld draait door en the show must go on!

En weet je wat nog meer is: ik denk zelfs niet meer "het komt allemaal goed", maar "het is allemaal goed". Wat een doorbraak. De laatste week zag ik 3x de volgende "alle richtingen" wegwijzer:

Ik voel me net als Alice in Wonderland. This Way! no, That Way!
`Would you tell me, please, which way I ought to go from here?'
`That depends a good deal on where you want to get to,' said the Cat.
`I don't much care where--' said Alice.
`Then it doesn't matter which way you go,' said the Cat.
`--so long as I get SOMEWHERE,' Alice added as an explanation.
`Oh, you're sure to do that,' said the Cat, `if you only walk long enough.'"

Ik kom later terug om over de verwikkelingen en ontwikkelingen te verhalen, maar nu dwarrelen alle blaadjes nog in de lucht!

Dikke knuffel
Daphne
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 16:54:23 pm door Δάφνη »

doosje

• Master lid
« Reactie #13 Gepost op: mei 08, 2011, 22:42:06 pm »
Transit Pluto conjunct Neptunus

Na verscheidene internetfora te hebben afgeschuimd op zoek naar de effecten van deze transit door het 6e huis vond ik deze beschrijving
(vrij vertaald uit het Engels, maar puntje voor puntje letterlijk overgenomen, blijkbaar is dit een zeer expliciet werkende transit ofwel heeft de auteur gelijkaardige aspecten in zijn radix):

- Ik word hoe langer hoe meer gedesillusioneerd in m'n werkomgeving. Plutoniaanse thema's als machtsstrijd komen bovendrijven, en vermits ik totnogtoe mijn werkomgeving steeds bejubelde omdat ik me er zo gesteund door wist is dat een zware dobber. De werkomgeving steunt me niet langer onvoorwaardelijk, zo lijkt het, het lijkt meer op een krabbenmand.

- Er moet helaas veel harder gewerkt worden dan waar ik zin in heb, spijtig genoeg haalt wachten niets uit. Het voelt alsof ik in het midden van de nacht in het midden van de oceaan ben gedropt, ik heb geen idee wat ik moet doen. Soms denk ik: "ik wacht tot het licht word, dan komt alles goed", dan weer denk ik: Ik moet echt wel íets ondernemen. Zeer vermoeiend.

- Ik voel me vaak ontmoedigd. Ik wil een diploma behalen maar deze studie zal vele jaren in beslag nemen, en ook al is het mijn droom, soms raak ik ontmoedigd door de gedachte dat het me nog 5 jaar zal kosten. (Jaja tot zover reiken de overeenkomsten!)

- Pluto neemt op zijn transit weg wat ik niet meer nodig heb, ik ben hard aan het denken wat dat zou kunnen zijn, wat moet ik loslaten? Een negatieve uiting van deze conjunctie is bovendien een mate van zelf-
destructie.

En dan eindigt die jongen met krek dezelfde transit als ik als volgt:
- Ik vraag me af of het nut van deze transit zou kunnen liggen in het duidelijk maken hoe slecht ik mezelf voel wanneer ik me laat gaan (cf. Bekers 5 na Bekers 3), en me daardoor op het pad te houden dat ik reeds bewandelde (cf. Kluizenaar en Bokalen 8 ).

But still, ik weet het niet. Ik geef mezelf de maand mei om te beslissen.