de pruik (opnieuw geplaatst op verzoek)

Gestart door mandybrink, april 10, 2011, 11:22:18 AM

mandybrink

Ergens bij een vroegere vriendin van mij vond ik een pruik of had ik hem gekregen van haar?
Het was een pruik met grove krullen en had een kopermahoniekleur.
Ik heb de pruik opgedaan en ben weggelopen.
Dan ineens bevind ik mij in een apotheek en de vrouw achter de bali vertelde mij dat de pruik gemaakt moest worden of zoiets.
Dan zit ik daar op de wc, mijn oudste dochter is ook bij me en ik heb zojuist geplast als de vrouw van de apotheek de deur open doet.
Ik moest nog een wc papietje gebruiken maar ik zag dat mijn dochter het al had gebruikt ,haar druppels zaten op de zijkant van het papiertje maar omdat het het laatste stukje was besloot ik het toch te gebruiken.
Haastig en snel want de vrouw stond nu immers ook in de wc.
Als ik weer bij de bali kom haal ik mn pruik af en klop er van alles uit, wat het allemaal was weet ik niet maar allerlei voorwerpen en er zaten zelfs stukken ijzer bij.
Zo dacht ik, dat scheelt wel even aan gewicht en ik zette de pruik weer op.
In de droom vroeg ik me niet af waarom ik de pruik droeg, ik deed het niet om mooier te zijn ofzo.
Ik ga de apotheek weer uit en loop alleen op straat, met de pruik op!
In de verte zie ik dat er een verkoop is van fruit.
Als ik dichterbij ben zie ik dat het een drukte van belang is en de verkoper is niemand minder dan Rene Froger.
In de droom vind ik het niet raar of gek dat Rene fruit aan het verkopen is op straat(in het dagelijkse leven ben ik geen fan ofzo van Rene)
Alle mensen die om hem heen staan dweepen met hem maar ik heb geen behoefte om mee te doen en loop het hele tafereeltje dan ook zo voorbij.
Dan ineens bevind ik mij in een soort kamertje, ik zit daar op een keukenstoel.
Ineens word ik van achteren benaderd door Rene Froger en hij gaat voor me staan en begint een gesprekje met mij.
Ik weet niet meer waarover maar ik zeg tegen hem, Nu heb ik mooi even de gelegenheid om dit te doen en dan strek ik mijn armen naar hem uit om hem te omhelzen.
Opvallend is dat ik in de stoel blijf zitten!
Rene zit nu op zijn hurken voor me en geeft mij een paar keer een kus.
Af en toe kijkt hij mij bedenkelijk aan en ik dacht, zou hij weten dat ik een pruik draag??
Even later zie ik dat mijn eigen haar inderdaad hier en daar onder de pruik wegpiept.
Ik zie dat mijn eigen haar steil lang en blond is, ik verwonder mij erover omdat ik in het echt niet blond ben en kort haar heb. Al jaren schrijf ik mijn dromen op en toen ik deze droom opschreef werd ik in mijn hoofd telkens gehinderd door een liedje, je hebt dat welles, zo,n deuntje die je niet kwijt worden kan.
Toen ik er uiteindelijk aandacht aan schonk bleek het een liedje van Rene Froger te zijn met you,ve got a friend.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, al tijden droom ik over en van haar, altijd als ik in de droom in de spiegel kijk(wat veel gebeurd de laatste tijd) heb ik altijd blond en lang haar, in tegen stelling van hoe ik er echt uit zie.
En altijd denk ik dan, dit spiegelbeeld bevalt me veel beter.
Als ik maar wist waar die pruik voor staat, dat zou al een hoop verklaren.
Alvast bedankt  ;)

groetjes mandy

Julia

Dank je wel Mandy  :) !

Is het toeval dat ik met je droom bezig ben? Ik heb mijn duiding tot nu toe (want ik bleef steken op een paar dingen) per ongeluk gewist op mijn pc. Ik wilde je droom opnieuw bekijken op het forum toen bleek dat jij het van 't forum gehaald!! Moet nu wel even opnieuw beginnen, dus even geduld  :)

Lieve groetjes, Juul

mandybrink

hallo julia, khad eerlijk gezegd geen reactie meer verwacht, zo zie je maar weer
bedankt voor de moeite :)

Ricca

Lieve Mandy,

Geduld is een schone zaak en geef het nooit te snel op, hier op het dromenforum. Soms geven dromen hun betekenis slechts langzaam prijs aan een buitenstaander, soms hebben de droomuitleggers gewoon geen tijd op dat moment, maar er is altijd kans dat een 'cold case' (term van Juul) weer geopend wordt. :)

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Julia

Lieve Mandy,

Bedankt voor je geduld meis. Had even wat privé op te lossen.....

In de periode dat je met je vroegere vriendin omgang had, zat je in een onevenwichtige periode (kopermahonie), waardoor je in de verleiding (krullen) bent gekomen haar denk/handelswijze (pruik) aan te nemen. Keek je tegen haar op? Of je de pruik hebt gevonden of gekregen, maakt niet uit. Het gaat er om dat je een (bepaalde) denkwijze, idee of houding hebt aangenomen en opgezet dat niet van jouzelf is (pruik = (vals) haar-opzet, opzet = inzicht). Je hebt het aangenomen en je bent verder gegaan.

Dan ben je bij een apotheek. Een plek waar je wordt geadviseerd in zaken die te maken hebben met jezelf te helen of minder pijn te hebben. Je wordt geadviseerd je denkwijze (pruik) te repareren (her-stellen, ver-beteren). Maar je hebt eerst de behoefte naar het toilet te gaan om iets te laten stromen. Wat het is dat je loslaat, weet ik niet. Maar je kan het maar kwijt zijn, ’t geeft je in elk geval wat meer ruimte. Misschien wel ruimte om te bedenken, wat die apotheekmevrouw eigenlijk bedoelt.
De apotheekmevrouw opent de deur, ik denk om je duidelijk te maken dat je je toegankelijker kunt/mag opstellen in het helen van je “dingen”? In ieder geval weerhoudt het je er niet van nog even haastig en snel je “toilet” te drogen.
Omdat je dochter erbij is neem je (denk ik) aan dat het gebruikte, natte en tevens laatste papiertje van haar afkomstig is. Het is wel niet je eerste keus, maar het is beter dat te denken, dan dat die druppels van een ander zijn. Het voelt op die manier waarschijnlijk minder vies aan.  

Bij de balie klop je je pruik uit. Blijkbaar ben je ietwat verbaasd wat je zoal niet met je meezeult. Er komen allerlei voorwerpen en “zelfs” grote stukken ijzer uit. Je bent je er blijkbaar niet van bewust dat je zoveel met je meedraagt, en dat sommige dingen zelfs zwaar (ernstig) zijn.
Deze voorwerpen kunnen symbool staan voor delen van jezelf. Door deze delen als voorwerpen/dingen te zien en niet als delen van jezelf, houdt je ze onbewust op afstand. Je vindt het moeilijk of lastig om met die delen van jezelf om te gaan, of onder ogen te zien.  
De voorwerpen kunnen ook symbool staan voor het verleden: conflicten, herinneringen of voor de relaties/verhoudingen met de mensen in je omgeving e.d.. Als je dit als dingen ziet, voelen ze minder heftig, zwaar of pijnlijk aan, en kun je het van je af houden.

Wat het ook is (misschien wel beide): delen van jezelf of situaties uit het verleden..., het gaat om een overlevingsmechnisme die het je mogelijk maakt de pijn en de ernst van het verleden te ontkennen en te verdringen. En jouw behoeften (geborgenheid, verbondenheid, intimiteit, veiligheid, waardering, acceptatie, onafhankelijkheid, authenticiteit) niet te voelen. Hiermee schakel je je ware ik uit. Met wellicht ijzere discipline en ijzeren wil, zodat je jezelf en de pijn onder controle dénkt te hebben...  Dat is: OVERLEVEN.
Je bent niet meer goed in staat te doen wat werkelijk goed voor je is, wat bij je past. Je past je keuzes aan, aan wat jij denkt dat anderen goed of niet goed vinden. Hiermee houd je het overlevingsmechanisme onbewust in stand. Je hebt het je zo eigen gemaakt dat het een natuur is geworden; een blijvend patroon. Je bent je er niet eens meer bewust van dat je dat doet. Met de pruik op (voor jouw de meest bekende en veilige manier), loop je weer verder.

In de verte zie je een verkoop van fruit: wéér een “gezonde plek, maar dan iets natuur-lijker dan de middelen in de apotheek! Vitamientjes! Ietsjes dichter bij je eigen natuur. Ik kan me voorstellen dat je het niet raar vindt dat René daar staat. René is een doodnormale, benaderbare, succesvolle en amicale jongen (misschien vergelijkbare karakterschets met die van je vriendin of je dochter?). Je hebt geen behoefte om bij die dwepende mensen te horen. Je keurt af wat ze doen. Je hebt het dan ook over een tafereel = vertoning. Maar eigenlijk keur je hiermee dit in jezelf af.....

Dan ben je in een soort kamertje waar je op een keukenstoel zit. Dit kamertje staat symbool voor een nog niet ontdekt deel van je persoonlijkheid. Een plek waar je de tijd en rust neemt (stoel) om “een nieuwe gedachterichting of een nieuwe werkelijkheid van jou te ontdekken. René erkent jouw behoefte aan liefde en affectie (hurkende kus) en helpt je er achter te komen (hij komt van achter naar voor) dat je de geborgenheid en verbondenheid (keukenstoel) die je zoekt (je strekt je armen uit) overal aanwezig is. Zowel in jezelf (je ware ik!!!) als bij anderen. Je bent niet alleen… (all you have to do is call, and I’ll be there, you’ve got a friend….)

Is het niet fijn te weten dat je een vriend hebt?  
Als mensen zo koud kunnen zijn
om je pijn te doen en in je in de steek te laten
als je het hen toe laat, nemen ze je ziel  
maar laat ze het niet toe

Now ain’t it good to know that you’ve got a friend?
When people can be so cold
they’ll hurt you and desert you
and they’ll take your soul if you let them
Oh, but don’t you let them

René kijkt je bedenkelijk aan, wat jou tot nadenken stemt: zou hij weten dat ik een pruik draag? En dat terwijl je op dat moment écht vanuit je behoefte reageert. Dit geeft m.i. aan dat je nog moeite hebt jezelf te geven wat je nodig hebt. Dat is niet zo verwonderlijk. Een patroon (h)erkennen, eruit stappen en omzetten heeft tijd nodig.

Wat later zie je dat jouw echte haar onder de pruik piept. Het is in tegenstelling tot je echte haar lang en blond, het verwondert je. Je zelfbeeld komt nog niet overeen met wie en hoe je echt bent. Het bevalt je echter wel. Ik zou zeggen: blijf je verwonderen, wat dat zet je tot denken.

Lieve groet van Juul

(zingt: Oh Mandy, well you came and you gave without taking....)

mandybrink

Hallo Julia,

Ik moest even de informatie op mij in laten werken want het was een heel verhaal.
Het plaatje zou helemaal af zijn als ik maar wist wat het is , welke denk/handelswijze ik nou precies heb overgenomen van toen destijds mijn vriendin, ik pieker me suf maar weet het echt niet.
Ik vond het al zo vreemd dat ik de pruik bij haar weg had, heb haar al een aantal jaren niet meer gezien en dacht toen ook, wat heeft zij er mee te maken?
En nee, ik keek niet tegen haar op, we begrepen elkaar wel goed, we hadden namelijk beide een dominante vader, haar vader zou wat dat betreft zo die van mij kunnen zijn, haar gezinssituatie thuis bij haar ouders verschilde niet veel dan die bij mij.
En de manier van hoe ze daarmee om ging was hetzelfde als die van mij, alleen ik woonde toen al alleen en zij was nog steeds inwonend.
Affijn, een aantal jaren hebben we leuke omgang met elkaar gehad, samen op stap enz, leuke dingen meegemaakt tot ieder zn eigen weg ging, het contact is min of meer verwaterd maar ik heb wel leuke herinneringen aan haar.
Het is inderdaad waar dat ik mijn keuze,s en handelen aan pas aan wat anderen goed of niet goed vinden, mijn eigen manier van doen/denken vervalt daarbij, ik word mij er van bewust de laatste tijd en kom nu steeds een beetje meer in opstand.
Mijn ware ik heb ik zeker jarenlang uitgeschakeld , om vrede te houden was het beter om mijn eigen ik uit te schakelen op sommige gebieden, nu is het weer zoeken naar mezelf, wie ben ik nu eigenlijk en wat zijn MIJN behoeftes?
Mag ik die wel hebben en kan dat maar zo?
Ik denk dat ik langzamerhand los kom van het verleden.
Het overlevingsmechanisme waar jij over spreekt klopt dus als een bus, ontkennen, verdringen, en dat zo snel mogelijk want ik weet niet hoe hiermee om te gaan.
Ik moet zeggen dat mijn vriendin net zo deed als ik, misschien is het daarom dat ik de pruik van haar kreeg, haar vader is nu al een aantal jaren overleden, kan het zijn dat ik daarom haar pruik kreeg of vond?, zei heeft misschien alles verwerkt nu en ik zit er nog midden in.
En inderdaad, het omzetten van een eeuwenoud patroon kost moeite en tijd, maar de droom geeft al wel aan dat ik er mee bezig ben en dat is goed zo.
Hoe vaker ik je uitleg lees, hoe meer ik hem begrijp, bedankt Julia voor je inzicht, je tijd en jou moeite!

(zingt....oh Mandy, you came and you gave whitout taking,....but i send you away.....) :'(

Lieve Julia, een dikke  :-*
Groetjes Mandy Brink

Julia

Citaat van: mandy op mei 21, 2011, 08:44:52 AM
Het plaatje zou helemaal af zijn als ik maar wist wat het is , welke denk/handelswijze ik nou precies heb overgenomen van toen destijds mijn vriendin, ik pieker me suf maar weet het echt niet.

:D je geeft jezelf al antwoord

CiteerEn de manier van hoe ze daarmee om ging was hetzelfde als die van mij... Het is inderdaad waar dat ik mijn keuze,s en handelen aan pas aan wat anderen goed of niet goed vinden, mijn eigen manier van doen/denken vervalt daarbij, ik word mij er van bewust de laatste tijd en kom nu steeds een beetje meer in opstand.
Mijn ware ik heb ik zeker jarenlang uitgeschakeld , om vrede te houden was het beter om mijn eigen ik uit te schakelen op sommige gebieden, nu is het weer zoeken naar mezelf, wie ben ik nu eigenlijk en wat zijn MIJN behoeftes?
Mag ik die wel hebben en kan dat maar zo?
Ik denk dat ik langzamerhand los kom van het verleden.
Het overlevingsmechanisme waar jij over spreekt klopt dus als een bus, ontkennen, verdringen, en dat zo snel mogelijk want ik weet niet hoe hiermee om te gaan.
Ik moet zeggen dat mijn vriendin net zo deed als ik

Op je volgende vraag:

Citeermisschien is het daarom dat ik de pruik van haar kreeg, haar vader is nu al een aantal jaren overleden, kan het zijn dat ik daarom haar pruik kreeg of vond?, zei heeft misschien alles verwerkt nu en ik zit er nog midden in.

Of je vriendin het verwerkt heeft weet ik natuurlijk niet. Het gaat om jou. Jij bent er mee bezig en dat laat de droom jou zien. Je vriendin komt in je droom voor, om te laten zien wat jullie "gemeen"-schappelijk hebben.

Nu valt mij nog iets op. "Gemeen" betekent vals (van de pruik). Maar een ander woord voor "de mensen om René heen", oftewel het publiek, is ook "gemeen". En, het "vieze" toiletpapiertje... vies betekent ook gemeen.

Liefs, Julia

mandybrink

Hoi Julia

Het gebeurd mij veel vaker dat ik tijdens het schrijven inzicht krijg op mijn eigen vragen, het is daarom ook èèn van de redenen dat ik mijn dromen altijd opschrijf.
Het enigste wat ik nog niet begrijp is de fruitverkoop van Rene.
Ik loop er aan voorbij omdat ik niet met de mensen mee wil doen, het eren, dwepen met iemand omdat hij/zij een bekende Nerderlander is.(als deze situatie zich echt zou voordoen in mijn leven dan loop ik natuurlijk niet door, kzou vast en zeker een appel en een peer van hem hebben gekocht, maar dwepen?, nee dat niet)
Ik begrijp dan nog steeds niet het verkopen van fruit en waarom dit uitgerekend gebeurd door een bekende Nederlander.
Dus er komt een bekende Nederlander in mijn droom, welke overeenkomsten moet ik daarbij zoeken, het enigste wat Rene onderscheid van de mensen in mijn omgeving is dat hij beroemd en bekend is.
En uitgerekend mij zoekt hij naderhand op, ik, die hem voorbij liep.
Voor wie of wat staat Rene in mijn droom?? ???
Misschien zie ik het niet, snap ik het niet en toch kan het soms zo eenvoudig zijn maar hier loop ik echt op vast.

Groetjes Mandy Brink ;)

Julia

Lieve Mandy,

Het grappige is....., ik ben ook niet een enormous fan van René Froger. Maarrrrrrr, Oh Mandy, van Renéetje, is wel mijn favouriet!!!!!!!

Ben ooit naar een concert geweest in “De Kuip” (mijn Kuip! Voor de Ajax fans onder ons...). Heel, héél lang geleden. Met 14 personen gingen we er heen.  Ik zat toen in een enorme dip op dat moment, en er was een kaartje over. Ik dacht “what the hack”, ik gooi m’n haar los en maak ze gek, ik ga gewoon mee. Time of my life gehad! Het was in zijn begin periode. Marco Borsato en Ruth Jacott waren tijdens dat concert nog een surprise tussen-act.... Ik stond helemaal vooraan. ( :-X: hij is trouwens linksdragend.... Tja, wat wil je, hij had een witte broek aan. Ik ben ook maar een mens  ;D.)

Maar , het nummer dat door mijn hoofd spookt, is eigenlijk een mix van twee nummers van Barry Manilow:“ Oh Mandy”, en, “Could ik be magic".

Spirit move me
Every time I’m near you
Whirling like a cyclone in my mind
Sweet Melissa,
Angel of my life time
Answer to all answers I can find
Baby I love you come, come,
Come into my arms
Let me know the wonder of all of you
Baby I want you, now
now, now and hold on fast
Could this be the magic at last

Om op jouw vragen terug te komen....

1.   Het enigste wat ik nog niet begrijp is de fruitverkoop van Rene.

2.   Voor wie of wat staat Rene in mijn droom?? 

Ja, de fruitverkoop. Dan verwijs ik je toch weer naar de apotheek. Allebei plekken die dingen verkopen die goed voor jouw gezondheid zijn. Die jouw gezondheid dienen en in stand houden. Het zijn beide (pillen en vitamines) chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor jouw gezondheid, jouw groei en herstel.  Je hebt blijkbaar een extra toevoeging nodig om “iets in jou” te helen en aan te sterken, op te peppen.

En dan René.... Het zou een projectie kunnen zijn. De behoefte om bewonderd en bemind te worden (door de ridder op het witte paard?). Nou, dan ben je bij mij even verkeerd, want ik heb zelf even problemen met mijn prins op het witte paard.... Dus objectief ben ik niet helemaal..... Maar ik ga toch een poging wagen.

Een mensenmenigte staat symbool voor andere mensen in het algemeen, oftewel: de maatschappij, de mensen om je heen. Het geeft jouw houding weer t.o.v. “de rest”. Enerzijds denk ik aan jouw verlangen/behoefte om niet op te vallen (je loopt het voorbij), anderzijds denk ik aan jouw verlangen juist wél op te vallen (je strekt je armen uit).
Ik denk dan dat je bij jouw schaduwkant komt. Dan denk ik aan een minderwaardigheidgevoel wat jouw zelfvertrouwen niet dient op momenten waarop je daaraan wel, zoniet, niet behoefte hebt. Om puur uit jouw gevoel, uit jouw behoefte te reageren, is lastig voor je. Maar niet onmogelijk hoor Mandy. Je ziet het...., hij kust je gewoon. Gaan met (voor ) die Banaan! Sorry, ben een beetje melig....

Liefs, Sjuul

mandybrink

heeeeeeeeey das vreemd,  :o de laatste keer dat ik keek was de droom weg en nu staat het er weer?
Ik begrijp er niets van, daarom dat ik ook zo laat reageer
Maar goed, om terug te komen op de droom, mijn verlangen, behoefte om niet op te vallen, heb ik van kinds af aan al en nog, ik haat het als ik in de picture sta, of het nu positief is of niet.
Jammer trouwens dat ik dan toch geen fruit heb gekocht aangezien het mij zou kunnen helpen.
Nou, kweet even niet zo goed meer wat te zeggen, haha, khad niet verwacht dat mijn droom hier nog zou staan, in elk geval, bedankt voor de reactie
Lieve groetjes Mandybrink :-*

Ricca

Citaat van: mandy op juni 18, 2011, 08:52:03 AMheeeeeeeeey das vreemd,  :o de laatste keer dat ik keek was de droom weg en nu staat het er weer?

Dat was dan waarschijnlijk vorig weekend toen er tijdelijk een oude backup van het forum online stond. Maar alles is inmiddels weer hersteld. :)
From Ricca with Love

mandybrink

Hallo

Even een update over deze droom.
Vannacht heb ik weer over dezelfde pruik gedroomd.
Maar deze keer wilde ik hem af want na jarenlang op te hebben gehad was die nu behoorlijk gaan stinken.
Mijn zus en mijn jongste dochter waren bij mij.
Ik zei, ik ga nog eenmaal met de pruik onder de douche en daarna gooi ik hem voorgoed weg.
Zo gezegd, zo gedaan, na het douchen heb ik hem dan ook letterlijk in de vuilnisbak gegooid die in de douche stond.
Ik voelde me wel een beetje onwennig nu zo zonder pruik maar ik had met mijn zus afgesproken dat zij mijn echte haar hier en daar een beetje zou fatsoeneren( ze is kapster) want daar was natuurlijk al die jaren niet echt meer aandacht aan besteed.
Mijn eigen haarkleur was wel dezelfde als die van de pruik(kopermahonie), terwijl ik nu inmiddels wel in het echt blond ben.

groetjes mandy ;)