Vraagje over victoria francés favole tarot

Gestart door Kattengek, maart 21, 2011, 11:03:42 AM

Kattengek

Beste forumgebruikers,

Zelf heb ik een vraag en wil deze aan jullie stellen. Ik heb een hele mooi spel van mijn zus gekregen. Het heet victoria francés favole tarot ik kan alleen de kleine arcana niet goed benomen. Ipv bekers, pentagrammen zwaarden en staven zijn hier getekend vlinders, maskers, kruizen en rozen. Zelf heb ik veel gezocht maar ik kan hier niet achter komen, is er iemand die mij hier mee kan helpen?

Alvast bedankt!!

Groet Amanda

Ricca

#1
Hallo Amanda,

Kun je niet aan de hofkaarten zien bij welk element (water, vuur, aarde of lucht) ze horen? Ik zag bij de Schildknaap van de Kruizen brandende kaarsen staan, dus Kruizen = element vuur = Staven. Andere hofkaarten heb ik niet gezien.

Verder zou ik zeggen:
Vlinders vliegen, dus horen bij het element lucht = Zwaarden.
Rozen (en alle bloemen) horen bij het hart en bij het element water = Bekers.
Voor de Maskers blijft dan het element aarde over = Pentagrammen.

Groetjes,
Ricca
From Ricca with Love

Laure

Ik ging eens wat lezen over vlinder-symboliek op het internet. De vlinder symboliseert verandering en vrijheid, blijdschap en kleur. Ik vind het wel iets hebben, de dansende vlinders t.o.v. de priemende zwaarden.

De ogen van vlinders bestaan uit duizenden lenzen, waardoor ze goed kunnen zien, ze nemen ultraviolet licht waar (cf. helderzienden). De antennes van de vlinders eindigen in kleine knobbeltjes, om hen te oriënteren. Vlinders fladderen door de lucht, snel, sierlijk, steeds van richting veranderend, ze lijken wispelturig, maar de vlucht is doelgericht. Hier is de analogie met de zwaarden duidelijk: de zwaarden priemen in de lucht, zoeven en snijden in alle richtingen, en voelen scherp aan waar het om draait om dan knopen door te hakken.

Vlinders en zwaarden geven helderheid in het mentale proces, ze helpen ons beslissingen te nemen, om vervolgens daarnaar te handelen. Zolang we leven moeten we beslissingen nemen over problemen die zich aandienen, moeten we onze gedachten aanpassen in overeenkomst met steeds veranderende randvoorwaarden en moeten we onze geest verruimen conform de nieuwe kennis die zich blijft aandienen.

De zwaarden-suite uit de Rider Waite heeft echter de meest deprimerende afbeeldingen van de hele Arcana, en deze kaarten boezemen vaak onterecht angst in. In tegenstelling tot zwaarden herinneren vlinders ons eraan dat groei en transformatie blijde en natuurlijke gebeurtenissen zijn waar we niet bang voor moeten zijn.

De vlinder kan zijn gehele genetische structuur veraderen tijdens zijn transformatie van larve naar vlinder.
Transformatie en vormverandering is hun kracht en natuur, zoals evolutie van de ziel onze kracht en natuur is.
De veilige cocon is voor de vlinder maar een tijdelijke thuis, op een dag treden ze zonder angst uit hun cocon, in een nieuwe belevingswereld, en vliegen meteen, zonder nadenken.
Baby's ademen ook vanzelf wanneer ze geboren worden uit de moeder.

Wij mensen moeten er ook op vertrouwen dat het veilig is om geestelijk te groeien, alle groei is volkomen natuurlijk en veilig. Onze oude gedachten leiden immers tot angsten voor het onbekende, als we ze te lang in hun vrijheid beperken. De mot komt erin.
We moeten ruim durven denken, om tot onszelf te komen, om onze dromen te kunnen waarmaken en ons potentieel te vervullen.
Groei is verandering, we zijn niet wie we gisteren waren want op een dag tijd is er teveel gebeurd.

We evolueren voortdurend, stilstand is achteruitgang daarom groeien we zonder weg terug. Er is geen haast, maar we moeten wel vooruit. En ieder stadium in de groei is even belangrijk. Dat illustreet volgend verhaaltje dat ook op het net te vinden is:

Life Struggles
Een man vond de cocon van een vlinder en nam het mee om thuis de geboorte van de vlinder te kunnen aanschouwen. Dat ging echter maar heel traag en leek erg moeilijk voor de vlinder om zich door de nauwe opening in de cocon te persen. De man besloot de vlinder te helpen, met een schaar knipte hij de cocon los en de vlinder kwam makkelijk vrij. Maar het lijfje was gezwollen en de vleugels gekrompen, en de arme vlinder leerde nooit vliegen.
De man wist niet dat de nauwe opening in de cocon en de daarbij horende strijd in de geboorte van de vlinder cruciaal zijn om vloeistof uit het lijf te persen, zo naar de vleugels. Vrijheid, vliegen en de pracht van de vlinder ontstaan pas na de strijd. Door de vlinder van de strijd te ontdoen, ontgriefde de man de vlinder van gezondheid.


Ken je de Kleine Johannes? Weet je nog toen Johannes de fladderende witte vlinders volgde over de duinen, om uiteindelijk Pluizer te ontmoeten die de vlinders had gevangen in zijn handen, waardoor hun vleugeltjes gebroken waren? Dit zie ik als de onnatuurlijkheid van de objectieve wetenschap waar Pluizer voor staat.
Vlinders zie je ook vaak terug op de clips in MTV, de "Monarch butterflies" betekenen dan de mind control waaronder de zangeressen verkeren.

Ja ik zie wel iets in die vergelijking tussen vlinders en zwaarden!

Daphne

Ricca

En Zwaarden Koningin (RW) heeft een kroon vol vlinders. :)
From Ricca with Love

Laure

 :D ah ja, zo'n kroon wil ik wel eens opzetten!
♥