Terugkerende Koning van Bekers

Gestart door Laetitia, maart 07, 2011, 00:16:00 AM

Laetitia

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier en post voor het eerst mijn legging hier.
Ik kijk altijd zelf eerst uiteraard nar mijn legging, maar ben soms geneigd om dingen anders te zien.
Vooral in emotionele aangelegenheden.
Daarom zou ik het erg fijn vinden als jullie mij je kijk geven op deze leggingen.

Kort samengevat heb ik 3 leggingen gedaan.
De eerste legging toen we ( deze man en ik ) elkaar net leerde kennen.
De 2de keer trok ik gewoon een kaart tijdens het schudden s'avonds laat, terwyl ik aan hem dacht ( ik wilde hoogte krijgen van hem en trok Kelken Koning ).
De 3de keer is het meest recent en is getrokken doordat de hele situatie totaal is omgeslagen.

Een kaart die dus veel terugkomt ( 3x in totaal ) is Kelken Koning en heb zelf niet per sehet gevoel dat deze kaart voor hem staat.
Ik vind hem meer aards.
Als iemand mij kan uitleggen in zijn of haar woorden wat dat eventueel zou kunnen betekenen; heel graag.

Hier volgen de 2 leggingen.
Ik leg altijd het keltisch kruis.

Kelken Koning staat beide keren op 10.
Kan iemand me hier alsjeblieft feedback op geven?

Verhaal in het kort: Ik ken deze man sinds Januari, hebben elkaar een paar keer ontmoet.
En de laatste ontmoeting ging niet zo goed, alsof hy op afstand was ( emotioneel ) en dus onbereikbaar.
Ik wil graag weten wat er aan de hand is, meer inzicht hebben in de situatie.
Inmiddels heeft hij  gezegt dat hy te weinig tijd heeft om een fatsoenlijke relatie op te bouwen.
Ondanks dit hebben we wel contact, maar van elke dag naar eens in de week ( het is verschrikkelijk pijnlijk).
Ik wil graag weten of er sprake is van welke vorm van dreiging dan ook voor mij, heb ik onterecht hoop dat het goed komt of zit hij inderdaad ( zoals hy zelf ook tegen me zegt) in een persoonlijke crisis in zijn leven?
Wij hebben in het algemeen een goede verstandhouding met elkaar, allebei licht conservatief, toekomstgericht, houden van dieren, willen beide graag in de natuur wonen later.
Dan zou je denken: gemaakt voor elkaar. Of niet ?  :'(
Ik twijfelde of ik dit er by zal zetten maar doe het toch maar wel.
Zijn vorige relatie is beeindigd in december en zijn ex geliefde die zoekt volgens de pendel weer contact met hem.
En is volgens de pendel ook vreemd gegaan ( zij be-eindigde de relatie omdat 'het gevoel' weg was ).
Zij woonde samen, en hij is nu het huis aan het verkopen.
( waar ik mij een indringer in voelde, maar dat lag misschien meer aan mij)
Vind het enerzijds eng om dit te delen, en anderzijds wil ik graag inzichten uitwisselen.
Zonder dit in woorden te hebben gezegt heb ik ergens het gevoel dat hij wil dat ik hem even laat uitblazen.
Maar dit kan ook ik zijn die mezelf gerust wil stellen  ???
Ik voel me heel erg sterk tot hem aangetrokken, op een zeer intense, spirituele manier, niet zozeer fysiek ( alhoewel dat wel heel goed zit ).
Ik weet zeker dat dit wederzijds is, maar er is iets dat hem afremt.
Ik wil weten wie of wat dit is, want spraakzaam is hij niet meer.
Hij is ook erg depressief, lusteloos en nukkig; ik dacht zelf dat ik geduld moest hebben.
Liefde hoort onvoorwaardelijk te zijn toch?
Hoewel iedereen om me heen zegt 'laat hem maar gaan, hij is niet warm genoeg voor je'.
Iets zegt me dat ik hem niet zo kan achterlaten.
Het is iets om ongelukkig te zijn , maar ongelukkig en alleen... ?
Stel dat we er beide van groeien? Niet alleen als individuen maar ook als stel,als ik hem zou (blijven) steunen?
Het ironische van dit alles is dat ik vreselijk veel bindingsangst heb.
Voor het eerst in mijn leven niet, en dan gebeurt dit.
Maar ja, de vraag is; 'wat' is er eigenlijk gebeurdt?
Is hij bang voor zijn gevoelens voor mij? Is het te snel?

Eerste legging Januari:
Vraag: wat zal de toekomst ons beide brengen?

1 Rad van fortuin
2 pentakels 5
3 pentakels page
4 zwaarden 7
5 zwaarden 9
6 kelken aas
7 de duivel
8 kelken 2
9 koning van pentakels
10 koning van kelken

Tweede legging Begin Maart:
Vraag: wat is hier aan de hand?

1 pentakels 7
2 Staven 10
3 kelken 10
4 zwaarden 2
5 pentakels aas
6 pentakels 2
7 kelken page
8 de ster
9 het oordeel
10 koning van kelken

De 2de legging is uiteraard wel belangrijker, dus voor de mensen die 2 te veel vinden; gelieve dan graag op de tweede te letten.  :)
Misschien maak ik me druk om niks en komt het allemaal wel goed.
Ik vertrouw hem eigenlijk heel erg, het is mijn angst die me steeds op scherp zet.
( Pijnlijk verleden )

Alvast heel erg  bedankt

Laetitia

Mikal

Hai Laetitia,

Phoe, geen makkelijke relatie zou ik zeggen.
Mijn indruk van beide leggingen is dat het verleden ervoor zorgt dat de relatie niet lekker loopt. Deze relatie maakt het mogelijk om het verleden te verwerken omdat jullie dit naar elkaar toe spiegelen. Hier gaat volgens mij de koning van kelken over: het verwerken van het verleden zodat jullie elkaar kunnen zien wie jullie echt zijn (het oordeel) zonder de pijn van het verleden op de ander of de relatie te plakken. Dan kunnen jullie een volwassen relatie met elkaar aangaan. Je kunt je laten ondersteunen door een therapeut waar de kelken koning ook weleens voor staat om het verleden te verwerken.
Als ik naar de eerste legging kijk dan krijg ik het idee dat de start van de relatie te maken heeft met een onbewuste oude behoefte, iets uit het verre (kinderlijke) verleden, iets op te willen vullen wat je mist in jezelf. Je zoekt naar warmte, geborgenheid en veiligheid. Misschien iets wat je vroeger hebt gemist. Hierdoor kloppen de verhoudingen niet helemaal en bestaat het risico een soort afhankelijkheids relatie met elkaar aan te gaan. Het is zowiezo een erg onzekere toekomst zo met elkaar.
De zwaarden 7 + 9 geven aan dat niet alle problemen en zorgen uit het verleden van de baan zijn. 9: oud trauma kan weer de kop op gaan steken. Kelken aas geeft toch het begin van een liefdes relatie aan. De duivel zal te maken hebben met je bindingsangst, koning van pentakels heeft denk ik te maken met het willen onderdrukken van pijnlijke gevoelens uit het verleden. De kelken koning tenslotte dat gevoelens toch boven komen.

Dit laat de 2de legging ook zien in de vorm van page kelken, bepaalde gevoelens komen toch boven zonder dat je ze kunt onderdrukken (koning van pentakels). Het lijkt trouwens doordat in de eerste legging de staven element ontbreekt of je angst je te zeer tegenhoudt (de duivel) om echt voor de relatie te willen gaan.
In de 2de legging is er wel een staven kaart maar de man duwt de staven als een zware last uit het verleden voor zich uit. Nog steeds niet los van het verleden. Kelken 10 lijkt te maken te hebben met het gevoel wat er ooit is geweest. Dus de eerste 3 kaarten gaat over het stilstaan of er wel goed gedaan wordt aan deze relatie. Dit laat zwaarden 2 ook zien in de vorm van twijfel of wel de juiste keus is gemaakt of dat jullie (hij) er beter aan had gedaan zijn leven bij het oude te houden. Koningen willen ook graag dingen bij het oude houden. De staven 10 geeft aan dat strijd uit het verleden nog mee worden genomen.
Door zwaarden 2 + pentakels 1 zou ik zeggen dat het tijd wordt voor een nieuwe weg. De ster geeft ook aan dat de tijd en plaats hier rijp voor is. Laat oude gevoelens die niet horen bij je huidige leven opkomen zodat ze tot verwerking kunnen komen en je je open kunt stellen voor de relatie.
De pentakels 2 geeft volgens mij aan dat je niet goed weet wat je met de situatie aan moet en steeds weer tegen hetzelfde aan loopt omdat je ergens nog niet van bevrijd bent.

Je kunt alleen iets aan je eigen gevoelens doen, helaas niet aan die van een ander. Door jezelf te helpen help je gek genoeg ook de ander. Hopelijk kun je hier een start mee maken zodat jullie tenslotte samen iets moois met elkaar kunnen scheppen.

Geen idee of het klopt maar hopelijk kun je hier iets mee of helpt het je met je eigen inzichten over de leggingen. Interessant aan deze legging zijn trouwens de verschuivingen in elementen. Je hebt veel dezelfde kaarten getrokken maar dan van een ander element: van page pentakels naar page kelken, van kelken aas en kelken 2 naar pentakels aas en pentakels 2, van zwaarden 7 naar pentakels 7, 10 rad van fortuin naar staven & kelken 10. De kaarten lijken dus veel op elkaar.

Succes en liefs

Laetitia

Hi Mikal :-)

Ik heb veel aan jouw inzichten gehad, ik ben het zelfs nu nog allemaal aan het laten zakken.
Fijn ook dat je zo relatief snel hebt gereageert.  :-*

Ik heb nog 1 vraag:
Wat overheerst in de 2de legging?
Vrouwelijke (passiefe) of mannelijke (actieve) energie?
Stilstaan of nu in actie komen?

Ik vind het nog steeds moeilijk de Koning van Bekers te vatten.
Als de vraag is 'Wat is hier aan de hand' wat antwoordt de Koning dan?
'Het is te diep om te (be)vatten.'  ?

Mikal

Hai Laetitia,
Al eens een meditatie gedaan op de koning? Dan kun je het hem zelf vragen....

De verdeling van de kaarten:
2 grote arcana kaarten, 3 pentakels, 3 kelken, 1 zwaard en 1 staaf. Ik zou zeggen dat de vrouwelijke energie overheerst. Zwaarden en staven zie ik als mannelik. Pentakels (aarde) en Kelken (water) zijn over het algemeen wat tragere kaarten. Aarde met water gemengd maakt modder wat niet al te makkelijk begaanbaar is. Er liggen genoeg kleine arcana kaarten waaruit ik afleid dat jou eigen handelen te maken heeft met waar het heen leidt.
De kaart die over jou zelf gaat: kelken page geeft jou eigen instelling weer in het verhaal. Dit is een afwachtend persoon die de dingen over zich heen laat komen. Vrouwelijke energie dus. Het is ook duidelijk aan de kaarten te zien dat je het even niet meer weet.

Wat is er aan de hand (even los van wat de koning zou antwoorden maar n.a.v. de hele legging).
Ik hoor steeds maar de woorden: wil ik dit wel zo?
De kelken 10 laat een gelukkig en compleet gezin zien, erg romantisch. Dit komt niet helemaal overeen met de realiteit die staven 10 laat zien. Het aangaan van een relatie kan hard werken zijn, iets wat jij misschien niet helemaal had voorzien en je vraagt je af of het wel helemaal de moeite waard is en je inspanningen wel ergens toe leiden. Hoe lang moet je nog doormodderen?
Je kunt jezelf eens afvragen wat je verwachtingen t.o.v. hem en de relatie eigenlijk zijn en of ze wel helemaal realistisch zijn. Het kan maar zo dat de ander wel erg hard moet werken om aan al jou verwachtingen te kunnen voldoen: staven 10. En je hem op een voetstuk plaatst (in dit geval op de troon van de koning) met de verwachting dat hij zorgt voor alle moeilijkheden en pijnlijke gevoelens. Jou uitdaging is volgens mij hier zelf zorg voor te dragen. Eerst zorgen dat je je zelf gelukkig en compleet voelt i.p.v. dit onbewust bij een ander te zoeken.

Dus vraag je aan de koning wat er aan de hand is dan zou hij kunnen zeggen dat je zelf de verantwoordelijkheid over je gevoelens moet nemen en te onderzoeken waar je gevoelens over gaan. Leer je binnenwereld kennen zodat je er zelf controle over hebt en niet een ander daarvoor nodig hebt. Het maakt je sterker als je je eigen kwetsbaarheid leert kennen en toelaat.

Het verleden: zwaarden 2, geeft volgens mij zelfbescherming aan. Je ziet een vrouw die haar handen voor haar hart heeft gekruist. Op die manier sluit ze haar hart af. Ze is bang nare gevoelens te krijgen en gekwetst te worden als ze zich openstelt. Hierdoor ziet ze ook de mooie dingen niet meer en de gelukkige momenten. Wel ziet ze in het heden de moeite die het haar kost en de moeilijkheden terwijl het met de liefde zelf eigenlijk wel goed zit. Je wil het liefst een toekomst met hem opbouwen - kelken 10.
Doordat dit de enige zwaarden kaart is lijkt het of de communicatie is gestokt op het moment dat jij jezelf beschermde. Misschien gebeurde bij hem op dat moment hetzelfde en kruiste jullie zwaarden elkaar. Werd er iets geraakt in wat de één zei waar de ander op reageerde etc. Kortom hebben jullie een zwak punt bij elkaar geraakt waardoor jullie beiden je afsloten uit angst gekwetst te worden.
Dit lijkt me zinvol om weer op gang te brengen; praten met hem, vertellen wat je dwars zit, dat je graag met hem verder wil, dat je bang bent jezelf open te stellen uit angst gekwetst te worden o.i.d. Hierdoor kun je jezelf weer open stellen en geeft je de gelegenheid te onderzoeken wat je voelt en wat je echt wil.
Maar nogmaals, hou het bij jezelf want je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gevoel.
De koning kan trouwens ook te maken hebben met het tonen van meer initiatief van jou gevoel naar hem toe.

Dus als je actie wil ondernemen dan zou ik aanraden een gesprek met hem aan te knopen en voor jezelf je gevoel te onderzoeken. Het verleden verwerken en je open stellen voor de ander. Even makkelijk gezegd.
Ik hoop dat je hier verder mee kunt. Probeer ook eens een meditatie op de koning en luister eens wat hij jou te zeggen heeft.
Succes ermee!!
Liefs