Rode tunnel, Witte hal, achthoekige ruimte

Gestart door gibson, december 13, 2010, 20:19:36 PM

gibson

ik reed op een ?fiets? door een rode tunnel. de tunnel was cirkelvormig en had een diameter van ongeveer 2 meter.
in de tunnel waren veel klim momenten en afdalings momenten. het leuke eraan vond ik de snelheid waarmee het afdalen gebeurde.
ik kwam in de tunnel vanuit een plaats die ik mij niet meer kan herinneren. maar aan het einde van de tunnel kan ik mij herinneren dat er een ruimte was.

er waren mensen en er stonden ronde tafeltjes. volgens mij was de ruimte in de vorm van een achthoek. op elke hoek was een soort pilaar met ingeschilderde tekens en vormen.
ik ging voor een 2e keer in de tunnel omdat ik dat leuk vond. in de tunnel heb ik iemand leren kennen die ik al snel als een vriend beschouwde.
ik vroeg of hij/zij even wat mee ging drinken/eten/kopen in de ruimte maar dat wou hij/zij niet.

stuk onbekend

ik ben in ieder geval nóg een keer de tunnel in gegaan waarna ik weer terug keerde naar de ruimte.
vanuit de ruimte ben ik met een trap naar beneden gegaan waardoor ik uitendelijk door een deur ging naar een grote witte hal. ik schat dat de hal ongeveer 10 meter hoog was en 20 meter breed.
de hal was kaal. niks aan de muren te bekennen. het plafond was spierwit, de muren waren spierwit, en de vloer was ook spierwit.

in de hal was er veel licht zonder dat er lichten waren. er waren trams en bussen. de trams en bussen hadden net zoals in het echt een nummer.
er lagen rails waarop de trams zicht voortbeweegden. er waren 2 stenen verhogingen net alsof je in het echt een halte hebt.
aan de linkerkant van de hal was een gat. een soort gang. deze buigde af naar links. hier kwamen de trams en bussen uit.

ik moest een bepaalde tram hebben maar ik kon deze niet vinden. ik wist totaal niet waar de tram heen ging maar ik wist zeker dat ik hem moest hebben.
de tram was net voor mijn neus weg gereden. dit had ik totaal niet door. ik vroeg aan mensen of ik ook de bus kon nemen maar zij stapte net op de laatste bus.
inneens was er niemand meer in de witte hal. er kwam 1 bus langs die geen dienst had.

stuk onbekend

ik ging de witte hal weer in. dit keer lagen er geen rails en er waren ook geen mensen meer. van wat ik mij kan herinneren waren de stenen haltes ook weg.
ik legde met klitteband nieuwe rails aan en de tram stond in de hal. er kwamen ook weer mensen aan. niet veel maar ze kwamen voor de tram die ging rijden op de rails van klitteband
die Ik had aangelegd. ik ging de gang in want ik kon mij niet meer herinneren dat ik de rails ook vanuit de gang had aangelegd. de trein begon rechtstreeks de gang in te rijden.
ik dacht voor een moment dat ik werd overeden of dat ik dood zou gaan maar om een of andere reden voelde ik geen angst. de trein botste tegen mij aan maar ik was sterker dan het gewicht van de trein.
ik probeerde er langs te lopen maar de afstand tussen de tram en de rand van de gang was redelijk klein. toch bleek het te lukken.

Wakker.

deze droom heb ik tot in de details onthouden want de beleving was héél sterk. het is ook een droom die mij blijft achtervolgen.. ik zou graag willen weten of dit misschien iets met mijn leven te maken heeft.

rode tunnel = misschien de rode draad in het leven met up's en down's?
de witte hal? is dat misschien het witte licht aan het einde van de tunnel?

ik hoop dat iemand mij de droom duidelijker kan maken en mij kan vertellen wat het inhoud
ik dank u zeer.

Anton

Ricca

Hallo Anton,

Welkom op het forum. :) Natuurlijk heeft de droom iets met je leven te maken en wel met je innerlijke leven. Je beweegt je in de droom door verschillende bewustzijnsgebieden die zich zeer symbolisch aan jou voordoen als fysieke locaties (tunnel, ruimte, hal). Dat de droom je zo goed is bijgebleven, tot in de details, en dat de beleving zo sterk was, wijst op een verhoogd bewustzijnsniveau in de droom. Je was tijdens het dromen a.h.w. klaarwakker - behalve dan gedurende de perioden die je omschrijft als 'stuk onbekend'. Ik denk dat je in die perioden nog diepere ervaringen had, misschien hulp van droomgidsen óf ervaringen die los staan van woorden of beelden en daarom moeilijk te herinneren zijn (maar die later wel tot uiting komen in het vervolg van de droom).

Ik begin maar met de rode tunnel. Je zou hem inderdaad kunnen zien als een rode draad in je leven, maar met een diameter van twee meter is hij nog wel meer dan een rode draad. Het is in ieder geval ook een doorgang, een passage naar een nieuw of onbekend gebied. De kleur rood is de kleur van het stoffelijke, van het lichaam en van de emoties (die altijd de lichamelijke vertaling van gedachten zijn). Je gaat op de fiets (d.w.z. op eigen kracht en in volledige vrijheid) over de toppen en dalen van de golven van de emoties en je geniet ervan. Vooral van de snelheid bij het dalen. :) Het is een speelse, snelle beweeglijke vooruitgang. Er zijn geen blokkades op het pad van de emoties. Je vindt het zó leuk dat je later nog enkele keren opnieuw de tunnel in gaat, maar uiteindelijk heb je het gebied van de emoties toch achter je gelaten en kom je in de ruimte aan het einde van de tunnel.

Die ruimte is een soort tussengebied. De achthoekige vorm is een tussenvorm tussen cirkel en vierkant, tussen de rode ronde tunnel en de witte vierkante hal later in de droom, tussen de gevoelswereld en de gedachtewereld. Op de acht pilaren in de hoeken zijn tekens en vormen geschilderd. Die tekens en vormen zou ik moeten zien om er eventueel iets over te kunnen zeggen, maar ik neem aan dat ze heel persoonlijk zijn, uit de diepte van jouw persoonlijkheid naar boven gekomen, en dat ze alleen jou iets zeggen.

De achthoekige ruimte lijkt ook een ontmoetingsplek (ronde tafeltjes) en de mensen die je daar (en ook elders in de droom) tegenkomt, zijn allemaal aspecten van jouzelf. De persoon in de rode tunnel zou zelfs de personificatie van één bepaalde emotie kunnen zijn. Deze persoon wordt al snel een vriend(in), maar wil niet met jou mee naar de achthoekige ruimte. Misschien kun je zelf ontdekken aan welke emotie je blijkbaar zó gehecht bent, dat een deel van jou die niet achter zich wenst te laten.

Anyway, na een 'stuk onbekend' ben je er klaar voor om dieper te gaan en je daalt een trap af. Gewoonlijk betekent het afdalen van een trap een afdaling naar het onbewuste, maar de grote witte hal, met spierwitte muren, spierwit plafond en spierwitte vloer en met veel licht, is geen beeld dat bij het onbewuste past. Met je verhoogde droombewustzijn ben je in feite afgedaald naar het gewone bewustzijn en terechtgekomen in de bewuste geest - de plek vanwaaruit je gedachten net als de trams en bussen in allerlei richtingen kunnen gaan. Je ziet de bedrijvigheid in je geest, de platforms bij de haltes (de keuze- en vertrekpunten). De aanwezige mensen zijn de personificaties van jouw individuele gedachten. Zij verzamelen zich in de trams en bussen om hun creatieve reis naar de uiterlijke wereld te beginnen. Elke tram en bus heeft een nummer dat iets zou kunnen zeggen over de intentie van die gedachten.

Trams rijden over rails en volgen altijd een vaste route, waar niet van afgeweken kan worden. Bussen hebben wat meer bewegingsvrijheid, maar volgen over het algemeen ook een vaste route. Ze zijn dus eigenlijk nogal voorspelbaar. De trams en bussen komen uit een opening links (de intuïtieve kant).

Je bent met speels gemak en plezier in deze witte hal aangekomen, maar wat nu? Je zoekt een bepaalde tram, maar weet niet welke je moet hebben en ook niet waar hij heen gaat... Trams en bussen rijden voor je neus weg, de laatste bus heeft geen dienst en je blijft alleen in de hal achter... Het gaat even boven je pet allemaal en dus is het weer tijd voor een 'stuk onbekend'.

Helemaal bijgepraat, voorgelicht of geïnspireerd, kom je later opnieuw in de witte hal. De rails en de platforms zijn verdwenen en er heerst rust in je geest. Je hebt je blijkbaar herinnerd waarvoor je hier bent. Je bent niet een passagier in je eigen geest, maar de ontwerper van het geheel. Je begint meteen met het aanleggen van nieuwe rails met klittenband (haha, wat een vinding, heb je er al octrooi op aangevraagd? ;D). Er is geen noodzaak meer om op het oude spoor te blijven zitten of om oude, voorspelbare gedachtegangen te blijven volgen, je kunt een nieuwe route uitzetten, een volstrekt unieke eigen koers gaan varen. Klittenband heeft het voordeel dat je gemakkelijk de rails kunt verleggen als een bepaalde richting je bij nader inzien toch niet aanstaat. :) Er stappen al weer mensen in, nog niet veel, maar het lijkt te werken.

In de gang kom je in aanraking met een tram, en even vrees je overreden te worden, maar je bent sterker dan de tram en houdt hem eenvoudig tegen. Die ervaring had je nog even nodig om echt te beseffen dat je gedachten nooit sterker zijn dan jijzelf. Het zijn slechts jouw gereedschappen. Of jouw speelgoed, zo je wilt. :)

Ik ben benieuwd wat je in het dagelijks leven gaat merken van de nieuwe rails. Het is dan wel slechts een droom, maar dromen zijn even werkelijk als het waakleven en ook heel creatief en als je in een droom bij vol bewustzijn zo'n verandering doorvoert, heeft dat zeker een effect op het dagelijks leven.

Liefs en go your own way,
Ricca
From Ricca with Love

gibson

Ricca
hartelijk bedankt voor je uitleg.

op andere fora krijg ik meestal een automatisch bericht als er een reactie is geplaatst op een topic. Nu was dit niet het geval. ik dacht dus eigenlijk na een paar dagen dat er niemand zou reageren :'(

maar in ieder geval. ik heb een paar vragen en opmerkingen.

Hoe analyseer ik mijn emoties om te kunnen zeggen welke emotie ik zo sterk aan gehecht ben?
Waarom voelde ik me alleen toen de hal leeg was?

Ik heb in de gehele droom geen enkel raam gezien. er was geen enkele keer dat ik de buitenlucht zag. kan dit misschien ook nog iets betekenen?

ook heb ik mijn leven veel makkelijke kansen gemist op het gebied van werk, opleidingen, leuke partners en gelegenheden om iets nieuws en interessants mee te maken. meestal omdat ik simpelweg zin had om te doen wat ik zelf wilde en bij opleidingen moest altijd zoveel tegen mijn zin in doen. kon me nooit aanpassen aan een partner. vaak van baan verwisseld omdat ik me draai niet kon vinden en daardoor had ik voor nieuwe dingen dus te weinig geld. Ik ben trouwens geen moeilijk persoon en ik heb zelden ruzie.

Ik denk persoonlijk dat deze droom mij Echt heeft geholpen.

ik ben namelijk goed in het bedenken en ontwerpen van dingen. of het nou een nieuw gerecht is, een muziek stuk (zowel songteksten als melodieën) een kunstwerkje, een goed gedicht of een oplossing voor een raar probleem. Het is elke week iets nieuws. ik heb alleen nog nooit geprobeerd mijn werk ervan te maken terwijl vele mensen mij al hebben aangeraden er iets mee te gaan bereiken.

in de droom wist ik niet welke weg ik moest nemen bij de trams. op het einde van mijn droom ontwierp ik iets waar de andere mensen gebruik van gingen maken.
ik miste alle wegen en uiteindelijk heb ik dus mijn eigen ''spoor'' gemaakt.

het kan moeilijk toeval zijn geweest.

ik ga proberen er wat van te maken en ik weet zeker dat ik volgende keer als ik een intensieve droom heb dat ik hem hier ga posten.

Nogmaals bedankt. en een gelukking 2011 ;D

Ricca

Hi Anton,

Als je een e-mail wilt ontvangen wanneer er in een topic gereageerd is, moet je dat op dit forum eerst zelf aangeven door onder in het betreffende topic op notificatie te klikken.

CiteerHoe analyseer ik mijn emoties om te kunnen zeggen welke emotie ik zo sterk aan gehecht ben?

Het valt je waarschijnlijk op een gegeven moment gewoon in. Of niet. :) Ik zou niet gaan analyseren. Laat je intuïtie haar werk doen.

CiteerWaarom voelde ik me alleen toen de hal leeg was?

Het gevoel van gemiste kansen dat je zelf noemde?

CiteerIk heb in de gehele droom geen enkel raam gezien. er was geen enkele keer dat ik de buitenlucht zag. kan dit misschien ook nog iets betekenen?

Dat het allemaal innerlijke gebeurtenissen zijn.

Citeer... goed in het bedenken en ontwerpen van dingen... een muziek stuk (zowel songteksten als melodieën)

Aha, vandaar de naam Gibson? Mij mag je ook wel Ibach noemen. ;)

Liefs en ook voor jou een gelukkig 2011!
Ricca
From Ricca with Love