De lauwerkrans in de tarot

Gestart door lucifall, november 14, 2010, 10:31:17 AM

lucifall

Op verschillende kaarten wordt een lauwerenkrans afgebeeld.
De lauwerenkrans werd in de oude Olympische spelen in Griekenland op het hoofd van winnaars in een tak van sport gezet. Traditioneel was deze van laurierblad.
We komen meerdere kranzen tegen: de groene (gesloten) krans om het hoofd van de Dwaas, de Keizerin en de Zegewagen, maar ook zien we deze krans, in de vorm van een ovaal, het wereld-ei op de kaart de wereld.
In de kleine arcana zien we deze krans dan weer terug bij Kelken 7 (Niet gesloten) en bij Staven 6, zelfs 2 maal, 1 gesloten om het hoofd en 1, in de vorm van een cirkel wordt doorboord door de staf van de man van Staven 6.

Graag zou ik van jullie wat gedachten lezen, over het volgende:
Is de lauwerenkrans te linken als symbool aan EENHEID?

Een vorm van eenheid zie ik terug in de gesloten vorm van de lauwerenkrans.
De oneindige cirkel.
Ook zie ik dit duidelijk terug op Staven 6, waar een staf, een cirkel doorboort. De tegendelen verenigt in Eenheid.
Op kelken 7, lijkt de kaart ons te willen vertellen dat zelfs de Dood overwonnen kan worden, want op de kelk met het doodshoofd prijkt de lauwerenkrans. Leven en dood als Eenheid? Wordt de Dood hier gezien als overwinning?

Zien jullie in de lauwerenkrans van de Dwaas, de Keizerin, en de Zegewagen, een vorm van eenheid terug?
Wat zien jullie in de lauwerenkrans? Alle ideeen zijn welkom!

De reden voor deze vraag is de volgende, de letter Aleph, Daleth en Cheth, de letters voor de Dwaas, de Keizerin en de Zegewagen vormen samen het woord ACHaD, het Hebreeuwse woord voor Eenheid. Juist deze 3 dragen dezelfde soort lauwerenkrans, hebben hetzelfde blonde haar, en hebben allen dezelfde achtergrondkleur. They Look like One?

Liefs Luus

Leeuwin

Bij De Wereld is de lauwerenkrans een teken van EENHEID maar ook HEELHEID. De lauwerenkrans is voor mij ook een symbool van oneindigheid. Een fysieke, spirituele of geestelijke reis begint bij De Dwaas en eindigt dus bij De Wereld. De Dwaas betekent eigenlijk dat je niet altijd in het heerlijke gevoel van eenheid moet blijven hangen omdat zowel jij als het leven zelf zich verder blijft ontwikkelen.
Naar mijn idee is die lauwerenkrans van Kelken 7 (hij is tenslotte half open) een waarschuwing om niet te onbevangen in de betreffende situatie te stappen daar de cyclus anders voortijdig eindigt (de dood) De dood wordt hier gezien als iets wat afsterft wat niet bij je hoort.
Staven 6 betekent o.a overwinning. Dit kan een gevoel van heelheid en eenheid geven vandaar die krans. Ook hier vind ik een waarschuwing op zijn plaats: bij overmoed verlies je de lauwerenkrans, dan vliegt hij over de staaf heen.

Bij De Zegewagen wordt de eerste fase van eenheid weergegeven. Of je dat bent wordt als het ware afgemeten aan de manier waarop je die paarden kunt mennen. Kun je ze in het gareel houden of gaan ze steeds ieder een andere kant op?

Liefs van Leeuwin

Marilu

De laurierboom is toegewijd aan de God Apollo en een uitdrukking van overwinning, vandaar de lauwerkransen (niet: lauwerenkransen, maar dat is een taalkundig detail). De overwinning betreft niet alleen een uiterlijke zege, maar ook de overwinning op tegengestelde krachten en dus het naar een hoger niveau verheffen, inderdaad, tot EENHEID.
Bij de Zegewagen in de RW - Tarot is het van belang dat de man géén teugels heeft en de sfinxen dus met andere krachten zal moeten mennen. Het gaat er in het leven niet om dat je 'de touwtjes in handen moet hebben' om verder te kunnen komen.
De sfinxen, wit en zwart, reprensenteren voor mij licht en duisternis, en yang en yin. Het is een eerste aanraking met de eenheid om deze tegengestelde krachten vooruit te krijgen zodat je een hogere fase bereikt. En dat al ons streven uiteindelijk naar eenheid voert lijkt me heel duidelijk. De eenheid van De Wereld, waarin de dans de levenskracht uitdrukt die onverwoestbaar is.  Dus dat de lauwerkrans alles met die eenheid te maken heeft lijkt me heel duidelijk!

lucifall

Citaat van: Leeuwin op november 14, 2010, 15:50:31 PM
Staven 6 betekent o.a overwinning. Dit kan een gevoel van heelheid en eenheid geven vandaar die krans. Ook hier vind ik een waarschuwing op zijn plaats: bij overmoed verlies je de lauwerenkrans, dan vliegt hij over de staaf heen.

Ha Leeuwin,
Zo had ik het nog niet bezien, overmoed, die de lauwerenkrans over de Staaf doet vliegen.
Somehow had ik hier een meer verenigende gedachtengang achter.
De Lauwerenkrans als de "opening; vulva" van de vrouw en de Staf, welke de fallus van de man symboliseert.
De vereniging van de man en de vrouw. De vereniging van de mannelijke en de vrouwelijke aspecten.
Overmoed van 1 van de partijen (of beide partijen....Poeee vuuuuuurrrrrr (6x)) kan hier Zeker een rol in spelen!
Misschien dat ik "de overmoed" mis, welke jij ziet, doordat het totaal-beeld bij mij een gevoel van overwinning oproept.
Overwinning kan (dus) inderdaad verblindend zijn........

Citaat van: Leeuwin op november 14, 2010, 15:50:31 PM
Bij De Zegewagen wordt de eerste fase van eenheid weergegeven. Of je dat bent wordt als het ware afgemeten aan de manier waarop je die paarden kunt mennen. Kun je ze in het gareel houden of gaan ze steeds ieder een andere kant op
De zegewagen als De eerste fase van eenheid.  
Het in het gareel houden van de twee krachten voel ik ook wel bij de geliefden, welke te zien zijn als het verenigen van de tegendelen.
De Zegewagen is voorbij deze fase. (de eerste fase van eenheid)
Hoedanook, zal hij, ook al is dat zonder teugels, bepalen waar de twee sfinxen hem heen zullen brengen.
Welke andere volgende fasen van eenheid zie jij verder in de Grote Arcana?
In de Keizerin zie ik vb. ook een vorm van eenheid: Eenheid met de Natuur, welke de Heelheid met de wereld brengen kan zoals de wereld 21 uitdrukt en jij boven beschrijft.

Liefs Luus

Leeuwin

Hai Lucifall,

Jouw verenigende gedachten van man en vrouw bij Staven 6 vind ik een hele mooie hoor! Zo had ik het nou weer niet bekeken. ;)
Het in gareel houden voel ik ook wel bij de geliefden, zij het op een andere manier dan bij de zegewagen. Ik voel bij De Geliefden dat het gevaar voor verleidingen groter is. De Geliefden betekent voor mij o.a de keus van het hart. Bij deze kaart moet nog duidelijker naar het gevoel/het hart geluisterd worden. De Zegewagen heeft daar al meer vaardigheden in, vandaar dat hij/zij een snellere levensstroom aan kan omdat hij/zij de eigen wil beter kan besturen. De Zegewagen is sturen door heelheid en De Geliefden betekent dus heelwording door te luisteren.

De volgende eenheid zie ik in Het Rad van Fortuin. Bij De Zegewagen kon je de dingen nog zelf sturen maar bij deze kaart gaan dingen je overkomen waar je geen vat op hebt. Hier ontstaat voor mij eenheid door te leren omgaan met oncontroleerbare situaties. Je bereikt dus eenheid door een balans te vinden tussen controle hebben en dingen niet in de hand hebben.

Matigheid is een voor mij daaropvolgende kaart welke in deze fase de laatste hand wordt gelegd aan de volmaakte vereniging van tegendelen. Er vindt nu heling plaats na eenwording. Zie de engel, die nu een stuk duidelijker zichtbaar is. Zo boven, zo beneden.

Liefs van Leeuwin

Marilu

Mooie gedachten, Leeuwin en Lucifall! Die van 'het rechte en het ronde' (mannelijk en vrouwelijk) zie ik behalve bij Staven Zes ook bij De Zegewagen in het gevleugelde rode symbooltje vlak boven de sfinxen.
Bij De Duivel wordt de eenheid beproefd door vertekende ervaringen. De man en vrouw lijken stevig geketend aan de halve kubus (de halve werkelijkheid), maar kunnen gemakkelijk die ketens van zich af halen door de lus om hun nek, die daar groot genoeg voor is, over hun hoofd te schuiven. Bij De Toren valt de eenheid uiteen doordat man en vrouw naar beneden storten. Bij De Ster herstellen zich deze ervaringen doordat het water uit de kruiken zowel in het meer als op het land worden gegoten. Maar bij De Maan zullen de diepste instincten, zowel de getemde (hond) als de wilde (wolf), nog voor veel onrust zorgen en zal de weg naar eenheid langs de twee zuilen moeten gaan. Bij De Zon geven de rechte en golvende stralen een nieuwe eenheid aan, evenals het kind en het paard. Bij Het Oordeel staan mannen en vrouwen op uit het graf, samen met kinderen, wat het getal drie (man - vrouw - kind) opvoert. Het 'rechte en het ronde' komt in De Wereld tot vereniging door de staven die de vrouw in haar handen houdt en die zich in de lauwerkrans, die de vorm heeft van een mandorla, een symbool van de vulva, bevinden. De staven doen denken aan een penis, maar met aan beide uiteinden een eikel. Zij zijn dus niet eenzijdig gericht.

lucifall

Lieve Leeuwin en Marilu, Wat een mooie aanvullingen weer!

Quote Leeuwin:
“De volgende eenheid zie ik in Het Rad van Fortuin”
Achad: eenheid  Aleph (Dwaas) Cheth(Zegewagen) en Daleth(Keizerin)
KACHaD, met de toevoeging van Kaph (de letter van het Rad van Fortuin,  betekent ook Eenheid, of vereniging.

Quote Marilu:
“Die van 'het rechte en het ronde' (mannelijk en vrouwelijk) zie ik behalve bij Staven Zes ook bij De Zegewagen in het gevleugelde rode symbooltje vlak boven de sfinxen.”
Op de zegewagen staat een schild met een symbool erop.
Een schild, of wapen, kunnen we ook opvatten als de omheining. De betekenis van de letter Cheth, welke aan de zegewagen verbonden is. Deze omheining vinden we op de Zegewagen terug in de stenen muur van de stad, maar ook in de Kubus rond de jongeling, welke vast lijkt te zitten in de grijze kubus. Een Wapen, schild, omheind als het ware de betekenis van een bepaalde symboliek. Een schild, is overigens ook verbonden aan het sterrenbeeld kreeft, welke verbonden is aan de Zegewagen. Spreken  is verbonden aan Cancer, Kreeft.
Woorden omheinen ook een betekenis, immers.
De blauwe vleugels zie ik als de hogere aspiraties. Deze aspiraties staan onder invloed van de Maan, vandaar de blauwe kleur. Het beeld Kreeft wordt ook beheersd door de Maan, welke verbonden is aan de Kaart de Hogepriesteres. Maar Ook op de Kaart de Maan zien we een Rode Kreeft uit het water omhoog komen. De Vleugels staan bovenop de gele cirkel, welke de zon symboliseert, maar welke ook verwijst naar het zelfbewustzijn van de Magier.
Het Rode symbool in het midden, is een Hindoe-symbool. De Lingam en de Yoni, Het mannelijke en het vrouwelijke verenigd.

De zegewagen, is verbonden met het element water.
De Vleugels worden blauw afgebeeld.
Als we dan de kaart Kelken II bekijken welke verbonden is aan Venus in Cancer, zien we een gevleugelde(Rood) leeuw, boven de cadeceus.
De Cadeceus (Ida Pringala )wordt ook gezien als de vereniging van het mannelijke en vrouwelijke aspect.
Ook op deze kaart is deze symboliek dus gevleugeld en verwijst naar de hogere aspiraties van de vereniging van de mannelijke en de vrouwelijke aspecten.
Deze zelfde verwijzing zien we vervolgens dan ook in het symbool van Venus op de kaart de keizerin. De Cirkel, het vrouwelijke en het Kruis, het mannelijke. De 6 bomen op de Zegewagen verwijzen naar de Tuin van Venus van de Keizerin. Ook de neerstortende waterval in het meertje beneden verwijst naar het verenigen van de tegendelen.
Bij de Dwaas, zien we de staf en de knapzak, welke we ook kunnen zien als een vereniging; eenheid.

Liefs Luus.




lucifall

De Lauwerkrans op de De Zegewagen en de Wereld, de Keizerin,de Dwaas
En .V.T

Citaat Marilu:
“De eenheid van De Wereld, waarin de dans de levenskracht uitdrukt die onverwoestbaar is.  Dus dat de lauwerkrans alles met die eenheid te maken heeft lijkt me heel duidelijk”

http://img140.imageshack.us/img140/3154/iobks4pesjkg3en.jpg
http://img140.imageshack.us/img140/4476/4fv4ftttur.jpg

De jongeling van de zegewagen, heeft een lauwerenkrans om zijn hoofd welke gekroond is met een kroon,bestaande uit een ster en vier punten. Dit doet ook weer denken aan Apollo, met zijn stralenkroon. En Apollo is zoals jij in een eerder topic schrijft verbonden met de laurierboom. Een kruisverwijzing kunnen we vinden in de knapzak van de Dwaas.

Deze Kroon bestaat uit een 8 puntige ster en nog vier andere driehoekvormige punten. Een totaal van 12, wat verwijst naar de Keizerin met haar Kroon van 12 zes-puntige sterren , maar ook naar de Gehangene XII, en omdat omkering zo belangrijk is in de tarot ook weer verbonden met Kaart XXI , de Wereld. Het aantal van de blaadjes van de Lauwerkrans van de Dwaas lijkt tevens 21 (of 22) te zijn. De riem van de Dwaas toont ons 7 (verwijzend naar de Zegewagen) parels, waarvan er 5 onzichtbaar zijn, dus waarvan het totaal 12 is en weer verwijst aar de Keizerin met haar 12 sterren.
Als je de vergroting van de Keizerin bekijkt zie je dat de staf welke ze vasthoudt, ook lijkt te bestaan uit blaadjes.
Paul Foster Case schrijft overigens over de krans van de Keizerin dat deze bestaat uit bladeren van de Mirte-plant. Mirte is een plant welke gewijd is aan Venus.

Er wordt echter op oudere tarotsets een andere duidelijke verwijzing gegeven naar de kaart de Wereld door de letters V.T:
http://ogi.lux-orientalis.com/media/fck/image/english/pattern/legends-myths-initiation-tarot-chariot.jpg

De letters V.T. kunnen we lezen als Victor Templarius.
V.T. zou ook kunnen staan voor Veuve Toulon, welke de kaarten van Marseille maakte tussen 1750 en 1755.
Overigens zijn er op meerdere tarotsets andere initialen te vinden op de Zegewagen, daar kaartmakers vaak op deze kaart hun initialen achterlieten.

Paul Foster Case schrijft in the tarot A key to the wisdom of the Ages:

"In some old Tarot Keys the shield bears the letters .V.T, written with the periods at the left of the letters, to show that they are to be read, like Hebrew, from right to left. Sp read, they spell the Hebrew word TV, Tav. This is the name of the last letter of the Hebrew alphabet. To an occultist this conveys the same fundamental idea as the lingam-yoni, because the original character fot Tav was a cross, combining the vertical masculine line, with the feminine horizontal, like the cross on the breast of the High Priestess"


Case zegt hier dat .V.T staat voor de hebreeuwse letter Tav, Welke verbonden is aan de kaart de wereld en de laatste letter van het Hebreeuwse alphabet is.
Ook werd de letter TV, Tav, geschreven als een kruis, welke de mannelijke verticale lijn combineert met de horizontale vrouwelijke lijn, zoals het kruis op de Hogepriesteres.

Kent iemand deze schrijfwijze op een tarotkaart?
.V.T.

Luus