Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Staven 5

Gestart door Ricca, februari 19, 2008, 14:20:50 PM

Ricca



De vijf jonge mensen op Staven 5 zijn verwikkeld in een enerverende strijd die ze vol overgave voeren. Ze staan allemaal wijdbeens, de hakken in het zand, strijdbaar en onverzettelijk en elk houdt zijn staaf met een krachtig gebaar in de lucht. Het lijkt een sportieve krachtmeting, maar met een serieuze ondertoon. Er zit ook een element van mislukte samenwerking in, want ik kan me bij deze kaart niet aan de indruk onttrekken dat de vijf eigenlijk bezig zijn met hun staven een pentagram (tastbaar resultaat, misschien zelfs klinkende munt) te vormen, maar op een of andere manier lukt dat niet. Daarvoor staat er blijkbaar te veel op het spel en liggen ze te veel met elkaar overhoop. Mogelijk zijn ze ook te individualistisch (elk is anders gekleed) om er samen uit te komen. De kip of haan op de Druïdenkaart maakt duidelijk dat ze allemaal een graantje willen meepikken (en haantje-de-voorste spelen).
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St05_Dr.jpg

De New Visionkaart doet er nog een schepje bovenop met een roofvogel die zich met uitgestrekte klauwen op een kleinere vogel stort...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St5_NV.jpg
... en op de Shadowscapes-kaart jagen zelfs vele vossen op één haas...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St05_Sh.jpg

In concrete gevallen kan de kaart wijzen op een ruzie of conflict, op onenigheid binnen een groep waardoor de samenwerking bemoeilijkt wordt, op een machtstrijd of zelfs op een innerlijke strijd (waarbij bepaalde aspecten van jezelf met elkaar overhoop liggen), maar meer in het algemeen wijst de kaart op de instelling waarbij het hele leven als een gevecht gezien wordt, als een niet aflatende, opwindende strijd waarbij je jezelf voortdurend moet 'bewijzen' en waarbij wedijver, competitie en concurrentie beschouwd worden als de beste manier om iets in het leven te bereiken, ja zelfs als de enige manier waarop mensen met elkaar en met de samenleving in contact staan. Dit vereist veel sportiviteit, anders kan het gevecht geen spel blijven, maar gaat helaas volledig voorbij aan het feit dat mensen in wezen een coöperatieve soort zijn.

Overdreven wedijver komt vaak voor bij mensen die niet zien wie ze zijn, die geen fundamenteel vertrouwen hebben in hun eigen grootheid. Het ontstaat door een gebrek aan eigenwaarde. Als je echt vertrouwt op jezelf, als je de beschikbare overvloed kent en ervaart, is het niet nodig te wedijveren. In plaats daarvan wil je anderen juist graag helpen om ook overvloed in hun leven te scheppen (waarmee ik vooruitloop op een van de betekenissen van de omgekeerde kaart).

Competitie is alleen voor paarden.
Bela Bartok
(componist en verklaard tegenstander van pianoconcoursen ;D)

In een groter verband zie ik in Staven 5 het onzalige credo van de marktwerking waarin onze samenleving lijkt ondergedompeld. De 'wet' van vraag en aanbod is een misvatting die gebaseerd is op de niet-eervolle en onware overtuiging dat de menselijke aard fundamenteel hebzuchtig zou zijn. Omdat veel mensen in wedijver geloven, is wedijver niet alleen werkelijkheid geworden, maar ook een soort ideaal. Aan kinderen wordt al geleerd met elkaar te wedijveren, hoewel kinderen van nature vooral met zichzelf :) wedijveren in een drang hun oude gedrag te overtreffen met nieuw gedrag. Wedijver is echter verheven tot ideaal op alle niveaus van werkzaamheid. Het lijkt wel alsof je naar anderen moet kijken om te zien hoe goed jij het doet. En als je geleerd is je eigen bekwaamheden niet te vertrouwen, dan heb je natuurlijk de mening van anderen heel hard nodig.

Ik heb het niet over sportprestaties of sportieve spel-competities (hoewel die ook onder Staven 5 vallen), maar over de vastberaden, onbuigzame, soms niets ontziende wedijver of concurrentie of baatzucht, waarbij de waarde van iemand wordt bepaald door het aantal mensen dat hij voorbijgestreefd is, dat hij achter zich heeft gelaten of waarvan hij zich heeft weten te ontdoen. Dit is het geval in de economie, de politiek, de medische en de wetenschappelijke wereld en zelfs in de godsdienst. Dus wil ik graag nog eens de nadruk leggen op het feit dat het leven een samenwerkende onderneming is. Eigenwaarde is een kracht die in ieder mens bestaat en die je voortstuwt naar je grootste vervolmaking, zodanig dat je individuele vervolmaking ook bijdraagt aan de best mogelijke ontwikkeling van ieder ander mens. Als je beseft dat je eigen wezen belangrijk is, kun je die kracht of vitaliteit toevoegen aan alle zaken waar je in gelooft. Je bent dan niet meer bang om je individualiteit te verliezen wanneer je met anderen samenwerkt of aan anderen tegemoetkomt, want je beseft dat je je individualiteit daarmee juist bevestigt.

Je wordt niet minder jezelf door onbaatzuchtigheid,
maar juist méér jezelf.

In diepere zin is het mislukken van het pentagram symbolisch voor de teloorgang van de solidariteit binnen een groep of in de samenleving.

In de Vision Quest tarot heet de kaart 'Stress'...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St05_VQ.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#1
Citaat van: Leeuwin op juli 25, 2009, 08:02:36 AM
Hoi Ricca,

Met veel plezier heb de interpretatie van deze kaart gelezen en ik heb daar ontzettend veel steun aan. Want deze kaart speelt momenteel op mijn werk een belangrijke rol. Wat je bij Staven 5 schreef: gebrek aan samenwerking door een gebrekkig gevoel van eigenwaarde. Dit was de spijker op zijn kop. Je hebt het wel iets anders geformuleerd maar hier komt het in de kern op neer.
Er zijn sinds kort een paar nieuwe mensen bij ons die absoluut weinig werkervaring hebben. Dat geeft niks, zo begint iedereen. Maar ze accepteren absoluut geen structuur en inbreng van  buitenaf. Wel willen ze zelf de baas zijn.
From Ricca with Love

Laure

Hoi Ricca,

Deze kaart komt al eens bij me voor, je hebt er een heel mooie uitleg voor gegeven waarin je mijn gevoel raakt.

Ken jij/iemand de kaart op deze website - http://tarotjourney.net/tarot-cards/minor-arcana/wands/5-of-wands/ - de kaart rechtsboven met het hand? Hier ziet men één hand met brandende vingers. Zo is de competitie m.i. teruggebracht tot de strijd met zichzelf (die ik voel, die je ook beschrijft). Ken jij dat deck?

Ik kreeg de kaart ondersteboven, zou dat kunnen duiden op een weigering om deel te nemen aan competitie?

Bedankt,
doosje

Ricca

Hi Doosje,

Dat is de kaart uit de Alchemical tarot.

Een soortgelijke kaart is Staven 5 uit het Ananda deck:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/29/1251545707-160.jpg

Je innerlijke licht door laten schijnen in je handelen. :)

En dit zijn bij mij de mogelijkheden van de omgekeerde kaart:


Staven 5 omgekeerd

Met de omkering kan het twee kanten op: gunstig of ongunstig

  • In het ongunstige geval wordt de fair play overboord gezet. Het gevecht wordt harder, gemener, agressiever, grimmiger, de competitie 'moordend', de concurrentie rücksichtslos. Op de rechtopstaande kaart is men er niet op uit de anderen te ruïneren, maar op de omgekeerde kaart laten de ego's alle terughoudendheid varen. Onder het excuus 'het is maar een spel' of gedachtig het motto 'in zaken is alles geoorloofd', is men in figuurlijke zin bereid 'over lijken te gaan'. Soms wordt een scherp onderscheid gemaakt tussen 'zaken' en 'het echte leven' (waarin men natuurlijk héél anders is...), maar het echte leven het omvat álles.

    Het maatschappelijke of collectieve bewustzijn dat heerst op het gebied van ondernemen en carrière maken is heel sterk gebaseerd op angst: angst voor miskenning, angst om te falen, angst om gebrek aan materiële overvloed te ervaren, angst om angst te tonen. Al die angsten kunnen je intuïtie overschaduwen. En dan...

    Een ego in het nauw maakt rare sprongen.

    Vaak spelen ook gevoelens van zelftwijfel een rol bij de escalatie van de strijd. 

  • In het gunstige geval wordt wél naar de intuïtie of de stem van het hart geluisterd. Je intuïtie volgen in de context van carrière of commerciële bezigheden, een context waarin deze energie niet vanzelfsprekend is, schept mogelijkheden en kansen die je niet verwacht had en die je op een vreugdevolle en zachtere manier het gewenste doel doen bereiken.

    Als je de ervaring hebt te moeten strijden voor je hachje, als er sprake is van competitie en het moeten laten gelden van jezelf, als je je in allerlei bochten moet wringen om erkenning te vinden, kun je voelen dat dit volgens je hart niet zo zou moeten zijn. Het hart verlangt naar een veel natuurlijker soort aanwezig zijn en dit verlangen is in iedereen aanwezig. De energie van het ego veroorzaakt stress. De energie van het hart legt geen dwang of druk op. Het geheim van de hartenergie is dat zij wonderen kan verrichten, maar dat zij dat niet doet met hardheid, maar met zachtheid (zie ook kaart 8 Kracht).

    De energie van het hart is veel stiller, rustiger en zachter dan de vaak brute en grove energieën die op en rond de maatschappelijke ladder een rol spelen. Daarom vergt het moed en kracht om temidden daarvan toch in je hart te blijven geloven. Maar het volgen van je hart brengt je vanzelf naar creatieve mogelijkheden die heel reëel en praktisch en haalbaar zijn - en die jou tot bloei brengen. :)

    Vertrouw op je hart. Deze manier van de wereld tegemoettreden zal resulteren in samenwerking, harmonie, innerlijke en uiterlijke rijkdom, rust en... succes! Het pentagram wordt uiteindelijk toch gevormd.
From Ricca with Love

Laure

Hartelijk dank Ricca, (ook voor de snelle reactie, want het is ook een dringend gevoel)

Ik heb heel veel aan deze uitleg, het was nl. de basiskaart in m'n KK dus erg belangrijk in die zin. En hoewel de betekenis reeds strookte met hoe ik mij voelde heb ik door je uitleg samenhang gekregen in het geheel van mijn KK en belangrijker nog: zie ik met welke houding ik bij die mooie Kracht-kaart kan komen :-)

xx
Doosje

Leeuwin

@Doosje,

De kaart met die brandende hand is werkelijk een hele mooie kaart en de symboliek is me volkomen duidelijk.
Weet je wat ik me zit af te vragen? Of degene die zijn/haar hand brandt ook werkelijk snapt waarom die brandt. Want als betreffende persoon de reden weet kan die hele goede dingen in zichzelf ontdekken. Vaak is het bij deze mensen zo dat ze graag zelf de touwtjes in handen willen hebben omdat ze zelf bang zijn om overheerst te worden. Dus doen ze dat (onbewust) maar bij een ander. Als je dit machtsaspect bij hun verwijdert verandert deze persoon (deze kaart) in een hele goede teamgeest met hele goede bruikbare ideeén
Zonder zwaardenkaarten gaat het bij deze personen vaak om het spel en niet om de knikkers. Al lijkt dat aan de buitenkant misschien anders.
Wat denk jij er van?

Liefs  van Leeuwin

Leeuwin

Hoi Doosje,

Nee, ik zie in jou ook zeker geen baas want dat zie ik wel aan de manier waarop jij op dingen antwoord geeft. En omdat je zelf zo niet bent is het moeilijk voor je om met mensen te werken die van een sterke hierarchie houden.
Jij wilt het beste voor JOUW studie en dat is iets anders dan de baas willen zijn. Maar de  mensen op jouw werk vatten dat anders op. En misschien ga je juist daarom op de strepen staan, zeg het maar als je het niet met mij eens bent.
Zorg er wel voor dat je hand geen vlam vat! :D


Ricca

Citaat van: doosje op augustus 31, 2009, 00:00:32 AMZeg misschien moeten wij toch deze laatste postjes verplaatsen naar mijn KK

Ja please! :D
Dit forum is alleen bedoeld voor het bespreken van de kaarten van de grote en kleine arcana.
From Ricca with Love

Marilu

In de Oosterse vechtsporten (zoals bijvoorbeeld Taekwondo) gelden hoffelijkheid, integriteit, doorzettingsvermogen, geestkracht en concentratie als na te streven doelen. Dat weerspiegelt de dingen die Ricca zegt. In onze maatschappij betekent vechten al gauw: een ander de baas willen zijn en hem of haar als je vijand beschouwen.
Veel liefs van Marilu.

Leeuwin

Hoi Marilu,

De hoffelijkheid, integriteit, doorzettingsvermogen, geestkracht en concentratie in Oosterse vechtsporten is iets heel anders dan een ander de baas willen zijn en hem/haar als concurrente te zien.
Vaak als dat laatste het geval is komt Staven 5 ter tafel. Dat heb ik ervaren als ik voor mezelf kaarten trek maar ook in real life als ik leg voor anderen.
Voor de hoffelijkheid enz. in de Oosterse vechtsporten is de  Staven Aas meer van toepassing. Vind ik tenminste hoor :)

Liefs van Leeuwin

Marilu

Dank voor je reactie, Leeuwin. Ik bedoelde te zeggen, maar heb dat misschien niet duidelijk gedaan, dat Staven Vijf ons aanzet tot het bewust worden van die neiging om de ander de baas te willen zijn en ons vervolgens aanspoort om op een andere manier onze krachten te meten. Maar met het aangeven dat de kaart die respectvolle manier (nog) niet weerspiegelt heb je volkomen gelijk. Dat zal door andere kaarten moeten worden aangegeven.
Veel liefs van Marilu.

Leeuwin

@Marilu,

Geeft niet dat het voor mij eerst minder duidelijk was hoor! Kan menselijkerwijs gebeuren. Wat jij nu omschrijft, daarvan heb ik veel geleerd.

Liefs van Leeuwin