Vriendschapslegging: Doosje en Koosje

Gestart door Laure, november 11, 2010, 14:00:13 PM

Laure

Hoi pipeloi,

Ik heb al 16 jaar dezelfde beste vriendin, laat ik haar Koosje noemen. Binnenkort is ze jarig, ze wordt ook 28, maar haar leven is helemaal anders dan het mijne. Haar persoonskaart is de Keizer, en de mijne de Keizerin. Ze werd redelijk streng opgevoed, is haar studententijd zonder kleerscheuren doorgekomen, is nog steeds samen met haar eerste lief en heeft een pracht van een dochter!
Wij verschillen bijna in alle opzichten, vandaar deze vriendschapslegging, die ik haar op een papiertje wens te geven voor haar verjaardag. Want ik zie ze zo graag, maar waarom eigenlijk? Wij praten nooit echt diepgaand over de dingen, wij zien elkaar niet zo vaak, hebben niet dezelfde smaak, hebben niet dezelfde religieuze overtuigingen. Zij is humanistisch, wetenschappelijk georiënteerd, en overtuigd atheïst â€" hoewel, ik heb toch al eens een kleine tarotlegging voor haar gedaan waar ze wel van onder de indruk was. Vandaar dit vervolg.

Het patroon van De Vriendschapslegging heb ik gekregen van Leeuwin â€" bedankt daarvoor!

1)   Koosje: Staven Aas
2)   Doosje: Zwaarden 2 Omgekeerd
3)   Verbindende kracht: XVII De Ster
4)   Gemeenschappelijke basis: Bokalen 2 Omgekeerd
5)   Bronnen Koosje: Staven 6
6)   Bronnen Doosje: Bokalen 4 Omgekeerd
7)   Brandpunt â€" gemeenschappelijk doel: Staven 5

(Deze kaart viel uit het deck: Bokalen Koningin;
Eerste en laatste kaart van de kaartenboek: II Hogepriesteres en Staven 2.)

Hier is mijn eerste indruk, ik zou het onwijs appreciëren als iemand feedback kan geven!
Ik kom op het forum doorgaans enkel aandraven met problemen, angsten en dilemma’s, maar iets vrolijks mag ook gedeeld worden, me dunkt!

Koosje is Staven Aas in onze vriendschap. Ah! Koosje! Het waakvlammetje van onze vriendschap! Zij is een unieke meid, altijd welwillend, meegaand, altijd alles met de glimlach, ze is mijn grote schat, maar mijn geheimpje is ze al lang niet meer! Ze is boogschutter zowel van zonneteken als ascendant, ze is dus erg ondersteunend voor al haar contacten.

Toen Staven Aas viel had ik gedacht dat als zij de ontstekingsbougie zou zijn dat ik de Dieselmotor zelf zou wezen. Maar neen, ik moet het doen (of beter, Koosje moet het doen) met Zwaarden 2 Omgekeerd! Is er een kaart die ik niet wil zijn? Eeehmm…even kijken…Zwaarden 2 Omgekeerd misschien?
Toch, zo slecht ben ik echt niet, denk ik dan, zeker weten, eigenlijk!
Dus Zwaarden 2 Omgekeerd dan maar zo + mogelijk interpreteren:
Ik zorg voor de schop tegen het huisje, voor het mentale spelletje, kwestie van de boel in beweging te houden… Ruik ik hier toch een beetje diesel, dan?
Is zij de rechtlijnige beweging, levert zij de primaire bewegingsenergie, dan zorg ik dat de traagheid geen vat op ons heeft. Ik houd spannend wat zij in gang stak.
Is dat de deal?

Onze verbindende kracht: De Ster! De Ster steelt natuurlijk de show van deze legging! Eenzelfde Ster lokt ons uit ons “kot”, door haar aantrekkingskracht stappen Koosje en ik uit onszelf, bereiken we nieuwe, ongekende oorden, hoger en verder, onze hoogste aspiraties volgend ontmoeten wij elkaar. Dit is zeker en vast het geheim van onze vriendschap, ja ik denk dat ik het eindelijk gevonden heb! Het is niet “wij zijn beste vrienden ofschoon wij verschillen”, maar “wij zijn beste maatjes omdàt wij verschillen”.
Kijkt de dame op de Ster-kaart in het water naar haar reflectie, dan ziet ze misschien wat ze wil zijn, wat ze wil worden. Zo kijken Koosje en Doosje misschien wel naar elkaar.
Zij is mijn ster, en ik de hare (denk ik)! Een lichtend voorbeeld zijn voor elkaar, een baken en een stille rots in de branding.
De naaktheid van madame Ster laat zien dat de ontmoeting tussen tegendelen in alle openheid en eerlijkheid verloopt, heerlijk vredig is. Twee kruiken zo verschillend in hun doel, maar verenigd in de tegenstelling die in ons geval zuiverend inwerkt op onze karakters. Wat een ontmoetingsplaats voor een blijvende vriendschap!

Bokalen 2 Omgekeerd is onze gemeenschappelijke basis. ???
Clues?
-   Onze vriendschap kent geen hoogtes of laagtes. Wij gaan nooit zo heel diep in op de dingen, maken dus ook geen ruzie of verwijten, maar wij blijven nogal onafhankelijk van elkaar bestaan.
-   Wij zullen mekaar altijd ophemelen en aanmoedigen.
-   Wij zijn nogal tegengesteld. En tegengestelden trekken elkaar aan.
Het lijkt mij niet positief om een omgekeerde, onevenwichtige kaart als “basis” te hebben. Het klopt dat Koosje en ik andere levens leiden, niet op dezelfde golflengte zitten, maar is de basis voor een vriendschap daarom slecht? De basis werd trouwens al 16 jaar geleden gelegd toen we wél op dezelfde golflengte zaten. Ah… misschien is dat het wel! Misschien toont de omgekeerde Bekers 2 kaart hier wel dat onze emotionele wortels (de wortels van de caduceus) zeer sterk onderling verweven zijn.
Maar toch…rare kaart???

Over naar onze bronnen dan maar! Wat zit er in die twee kruiken op de Ster-kaart?
De bronnen van Koosje: Staven 6 â€" deze dubbele boogschutter schittert in haar rol als ondersteuner én als lichtend voorbeeld! Ik moet zeggen, ze heeft mij 16 jaar geleden spelenderwijs onderwezen in medeleven en aanmoediging, in echte hechte Vriendschap dus. Ze heeft me geleerd nooit jaloers te zijn, blij te zijn voor elkaar. Ze is een echte hond, een echte goeie vriend, iedereen wil Koosje als vriendin! Ze kent geen jaloezie, heeft ze nooit gekend! Ik ga nog verder nadenken over Staven 6 want hier valt zeker meer uit te halen dat van toepassing is op Koosje. Heeft iemand nog inzichten?
De bronnen van Doosje zijn weer van een ander kaliber, meer emotioneel, Bekers 4 Omgekeerd. Weer op het eerste zicht geen fijne kaart dacht ik. Positief: Dat ik de emotionele stagnatie doorprik, dat ik de vriendschap kietel en por in de zij. Ik wil altijd wel iets nieuws, iets anders en spannends doen met Koosje. Toch… waarom ik dan niet gewoon Bokalen 3 krijg is me een raadsel. Poeh!

Ons brandpunt ten slotte: Staven 5, een heel speelse kijk op onze vriendschap, spelenderwijs samen groeien, onze verschillen positief aanwenden! Een coöperatieve competitie.

Prangende vragen: hoe verkoop ik haar mijn omgekeerd zonder haar vriendschap te verliezen? ;)

:-*
dOXOsje

Leeuwin

Hoi Doosje,

Eerst even kort wat samengevat. Die vriendin van jou is een temperamentvolle sterke vrouw als ik jouw interpretatie plus legging eens bekijk. Hierin ervaar je ondersteuning van haar. Ze heeft zeker respect voor een ander maar misschien is ze minder dan jij bedacht op wat kan ik zeggen zonder iemand te kwetsen. Ook hierin ervaar je van haar ondersteuning.
Zwaarden 2 is zeker geen slechte kaart. Je houdt de boel mentaal in beweging. Daadoor? heb je een ontspannen gevoel bij haar. Je krijgt voor jezelf een beter overzicht van de dingen waaraan je energie wilt  besteden en hoe!
De Ster: weliswaar zijn jullie leefomstandigheden anders maar emotioneel zitten jullie op ongeveer dezelfde golflengte.
Jullie vriendschap is stabiel maar jullie invoelendheid naar elkaar toe is (bijna) grenzeloos. Invoelendheid kan zelfs de basis van jullie vreindschap zijn. Ik heb het gevoel dat daar sterker de nadruk op ligt dan je zelf denkt.
Staven 6: Koosje lijkt mij een taaie doorzetter met alles. Gezien jouw Bokalen 4, ook heel vasthoudend, is deze karaktertrek een van jullie gezamenlijke bronnen. Bokalen 4 kan zich te erg ergens aan vastklampen. Bijvoorbeeld aan principes ;) ;) of personen. Van Koosje leer je misschien wel hoe je dingen los moet laten en geeft jou dat rust.
Jullie brandpunt is leren om het beste uit jezelf te halen. Doordat jullie beiden zo anders zijn maar toch ook heel invoelend, leren jullie in hoofdzaak elkaars positieve dingen te waarderen en het beste uit elkaar te halen.

Bokalen Koningin is een aanmoediging om deze vriendschap NIET op te geven en deze ook altijd met zorg te koesteren.

Kun je hier wat mee Doosje? Wacht reacties van anderen eerst af, maak dan voor jezelf eerst een verslag van wat je haar zou willen zeggen. Mocht het zo zijn dat je er alsnog behoefte aan hebt om dit door ons te laten lezen, zet dit verslag dan eerst hier op het forum, wie weet krijg je dan nog tips voor verbetering mocht dat nodig zijn.

LIEFS van Leeuwin

Laure

Waaaaw Leeuwin, hier kan ik absoluut wat mee, wat een zaligheid om je uitleg te lezen! Ik meen het, het geeft een objectieve bevestiging aan de waarde van de vriendschap, wat ik natuurlijk erg fijn vind.

Ik had "nog niet door" dat Koosje mij tot rust brengt, dat is effectief zo. Ze is een doorzetter, klopt!
En wat zeg je dat mooi:
Citaat van: Leeuwin op november 11, 2010, 16:20:47 PM
De Ster: weliswaar zijn jullie leefomstandigheden anders maar emotioneel zitten jullie op ongeveer dezelfde golflengte.
Jullie vriendschap is stabiel maar jullie invoelendheid naar elkaar toe is (bijna) grenzeloos. Invoelendheid kan zelfs de basis van jullie vreindschap zijn.
"Invoelendheid" wat een mooi woord, ja het perfecte woord om onze vriendschap te beschrijven. Wij leiden geen parallelle levens maar zijn erg begaan met elkaar. En wat je zegt over het brandpunt vind ik ook heel sterk verwoord:
Citaat van: Leeuwin op november 11, 2010, 16:20:47 PM
leren om het beste uit jezelf te halen. Doordat jullie beiden zo anders zijn maar toch ook heel invoelend, leren jullie in hoofdzaak elkaars positieve dingen te waarderen en het beste uit elkaar te halen.
Super de luxe!

Ik zal de raad van Leeuwin, ik bedoel, van Bokalen Koningin zeker opvolgen!
Ik zal ook het uiteindelijke verslag voor haar eerst hier op het forum zetten.

Wat mooi dat jij je visie hebt gegeven, Leeuwin, i ber er heel blij mee hoor!!!

Liefs,
doosje
en koosje gaat ook blij zijn  :P

Leeuwin

Lieve Doosje en Koosje :-* :-*

Met heel mijn hart zeg ik graag gedaan! Ben benieuwd naar de reacties van Koosje.

Liefs van Leeuwin