Dieren langs de slootkant

Gestart door Leeuwin, november 08, 2010, 16:43:28 PM

Leeuwin

Hallo allemaal,

Vannacht een eigenaardige droom gehad.
Het is een mooie zomerse middag, het zonnetje schijnt. Ik zit in een groene omgeving langs de slootkant. Naast mij zit een oude dame in een dikke jas en een zwarte legging te roken. Ik kijk over de sloot, door de bomen naar de overkant en zie daar een paddenstoel met een grijze hoed.

Vervolgens loop ik langs de slootkant waar ik een paard, een varken en een olifant zie staan. Juist die olifant wil mijn aandacht! Hij zwaait wat met zijn slurf en springt ineens bovenop dat varken. Ik hoor die olifant "zeggen" : als olifant kan ik dit varken best hé.....(voor mij hebben die twee duidelijk geslachtsgemeenschap).

Ik loop verder langs de slootkant en kom bij een draaiende machine terecht waar allemaal platte doosjes met (snoep?) stickies inzitten. Het is een kleine machine die steeds sneller gaat draaien. Op een gegeven moment vallen die stickies uit die platte dozen. De kleur van die stickies is mij niet duidelijk en het soort bomen in de droom ook niet.

Liefs van leeuwin

Ricca

Lieve Leeuwin,

De olifant paart met het varken. Dat is niet zo vreemd als het lijkt, want het betekent dat datgene waar de olifant voor staat gepaard gaat met datgene waar het varken voor staat. De aanwezigheid van het paard is slechts een aanwijzing om olifant/varken op die manier op te vatten.

Olifant: oervertrouwen, goed geheugen, dikhuid, met de oren klapperen.
Varken: intelligent, vrolijk-nieuwsgierig, speklaag, houdt van wroeten (in de modder).
Overeenkomst: warmte-isolatie / warmte vasthouden.

De oude vrouw met dikke jas bij mooi weer staat misschien voor de verkilling die je soms voelt. Zie je de connectie? Die verkilling is niet nodig. Je hebt de middelen om in alle omstandigheden warmte/liefde te blijven voelen. De olifant in jou kan dat varkentje best wel ehh... wassen. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Leeuwin

Hoi Ricca,

Je hebt de spijker op zijn kop geslagen met jouw interpretatie 8)!  Ik neem alleen geen modderbad maar wroet ik liever in de mysteries des levens :) Mijn geheugen en oervertrouwen is inderdaad goed, al zeg ik het zelf!!

Ook dat verkilde gevoel slaat soms toe en ik hoop zeker dat ik dat varkentje kan wassen.

Liefs van Leeuwin

Leeuwin

@Ricca,
Er schiet mij ineens nog een vraag te binnen: wat betekent die paddenstoel met de grijze hoed? Iets in mij zegt dat deze staat voor roestoestanden maar weet niet of dat in deze droom de juiste interpretatie is.

Liefs van Leeuwin

Julia

Lieve Leeuwin,

Nog even een verlate reactie van mij. Want vanaf het moment dat ik deze droom las, kon ik het niet loslaten. Tussen de verhuizingen door had ik steeds mijn schrijfblok in de buurt om wat ingevingen op te schrijven. Het was nog een heel gepuzzel om het tot één geheel te brengen. Ik heb er zelf ook heel wat aan gehad!

Het gebruik, het hanteren, het koppelen, het verbinden, het verenigen, (geslachtsgemeenschap) van je (geestes)kracht en deugden speelt een rol.

Zowel het varken, het paard, als de olifant (allemaal jij dus  8)) hebben deugdelijke, nobele eigenschappen: goedheid, eerlijkheid, wijsheid (intelligentie), moedigheid, trouw, doelgerichtheid etc.. Wanneer deze, om welke reden dan ook, niet aan de oppervlakte komen, ontstaat een tegengesteld (ongelukkig/onbestemd) gevoel die zich als een schaduw/blinde vlek laat zien. De deugden worden ondeugden of gebreken (trots, eigenliefde, wreedheid, hoogmoed, afgunst, luiheid, onwetendheid, hebzucht etc.).  ( ;D wie heeft ze niet!)

De vrouw, jouw intuitie, het wijze vrouwelijke deel in jou heeft zich gehuld in een dikke jas; blijkbaar voor extra warmte en bescherming tegen invloeden van buitenaf (kou, wind en/of regen). Terwijl je wel kunt zeggen dat het niet nodig is, zelfs overbodig is; het is immers een warme zomerse dag en er is helemaal geen sprake van slecht weer. Ik heb ’t gevoel dat de vrouw d.m.v. haar jas jou wilt laten weten dat jij je naar de buitenwereld toe extra beschermt en je op je (paddenstoel)hoede bent. Wanneer je minder aandacht geeft aan de buitenwereld (over je onbewuste(sloot) naar de overkant kijkt), heb je meer tijd en ruimte om aandacht voor de ontwikkeling van je innerlijke wereld. Voor je innerlijke wereld heb je die aardse jas niet nodig! Alleen liefde. Liefde is geen deugd,maar deugden kunnen niet zonder liefde. Het is een ontvangende en gevende energie, die je jezelf toe kan laten of niet. Als je het wel wilt, hoef je je er alleen maar voor open te stellen. Zoals Ricca zei: “Die verkilling is niet nodig. Je hebt de middelen om in alle omstandigheden warmte/liefde te blijven voelen.”

De zwarte legging van de dame zegt mij dat je qua vooruitgang (benen) in je ontwikkeling passief bent (ze zit, en jij in eerste instantie ook). De jou onbekende, onbewuste, verborgen of gemeden gevoelens (zwart) kun je zien als niet-geaccepteerde kant(en) van jezelf.

Aan de overkant zie je een paddenstoel met een grijze hoed. Jij denkt aan roestoestanden (paddo’s), en dat is op zich geen rare uitleg; je draait ook stickies  ;D. Ik denk dat de hoed van de paddenstoel staat voor jouw gedachten over de buitenwereld (hij staat aan de overkant). Het is grijs wat ook duidt op het nog onbewuste of het nog ondefineerbare. Grijs verwijst ook naar schaduw.
Ook moet ik bij de paddestoel denken aan een kleine wegwijzer voor wandelaars en fietsers; dat je op eigen kracht verder moet gaan. Want je kijkt over het water naar de overkant, door je ontwikkeling (bomen) heen, alsof je iets van aanwijzing zoekt. Je gaat in ieder geval op eigen kracht verder. Je loopt nu langs (naast = dichtbij) je onderbewuste (het water) en daar laat je onderbewuste je een paard (objectiviteit/wijsheid), een varken (nederigheid, bescheidenheid) en een olifant (zelfzucht/lust) zien.

De olifant, het aardse aspect van het Ik (je ego), vraagt heel bewust en onbescheiden je aandacht op. Hij zwaait naar je en gebaart hiermee eigenlijk: "hé Leeuwin, kijk eens naar mij en naar wat ik kan!" Vervolgens voegt hij "de daad" bij het gebaar (woord) en stort zich heel stoer "op het achtereind van het varken". De olifant gaat gewoon even van huppestein met het varken; alsof het heel gewoon is. De olifant zegt: "als olifant (groot en sterk) kan ik dat varken (geen partij) best wel eventjes “nemen”. Hij gebruikt het varken om zich te laten gelden en zich te bewijzen hoe groot, krachtig en goed hij is. Met deze daad dénkt hij zich te bewijzen (en hij gelóóft dat ook), maar eigenlijk zegt zijn gedrag dat hij zichzelf mis-gebruikt (ont-eert, ont-kracht). En daar is de olifant zich niet van bewust. Hij is zo met zichzelf bezig dat hij niet in de gaten heeft dat hij zich zelf op een ander niveau zet om zich te bewijzen. Het is, net als de jas, een overbodige actie. Iedereen ziet en weet met z,n Nase hoe groot, krachtig en goed een olifant is. Hij hoeft zich daar helemaal niet op die manier voor in te spannen. De olifant heeft gehandeld vanuit zijn denken. Als hij had gehandeld vanuit zijn gevoel, had hij het veel kleinere varken kunnen vragen of ze op deze mooie zonovergoten dag in zijn schaduw wilde staan...  :)

Bij het varken is er geen sprake van angst (ze gilt niet als een speenvarken), ook niet van heftig verzet (geen ferme linkse, geen stevige scheldkannonade, geen hulp-geroep). Nee, het varken handelt vanuit haar gevoel en ontvangt de olifant nederig. Ze stelt zich bescheiden en dienstbaar op, en accepteert de overmacht, overwicht, dominantie, superioriteit van de olifant (niet te verwarren met onderdanigheid). Zij neemt haar plaats in, in het grotere geheel. Zij weet dat ze een werktuig (apparaat/machine/middel) is van jouw onbewuste (en indirect het Universum/God), om in deze droom samen met de olifant en het paard jou iets te vertellen, bewust te maken.

Het paard is latent aanwezig (verborgen, sluimerend). Je hebt hem wel even opgemerkt/waargenomen. Het paard staat symbool voor jouw energie, vrijheid, levenskracht, innerlijke gedrevenheid, die zich even laat zien, maar blijkbaar op dit moment in je leven een niet zo’n belangrijke rol inneemt. Maar dit edele dier komt niet voor niets in je droom voor, dus om mij in de rol van het paard te verdiepen ben ik op internet  gaan lezen. Daar heb ik gelezen dat paarden “spiegels op vier benen” zijn. Ze zijn erg sensitief en vertonen geen sociaal verwacht gedrag en zijn dus heel direct met hun feedback. Een paard spiegelt menselijk gedrag op een objectieve en eerlijke wijze (hij heeft geen vooroordeel ), waardoor hij gedragspatronen van mensen blootlegt. En de afwezigheid van het paard in dit tafereel benadrukt dan het gedrag van het varken en de olifant. Hij schittert door afwezigheid..

Je loopt verder langs je onderbewuste en je komt bij een kleine draaiende (functionerende, malende) machine terecht waar platte doosjes met stickies in zitten. Misschien een verwijzing dat als de machine, jouw drijvende kracht, op gewone sterkte in bedrijf is, jouw emoties gesloten (doosjes) en dus  binnen jezelf blijven; aan jezelf blijven plakken (sticky). Maar als je sneller gaat denken (draaien =malen =denken), jij (de machine) blokkeert en je emoties er op die manier uitvallen. Misschien wel tot een letterlijke uitval (als in uitbarsting) komt.

Even over de rokende vrouw (rustpauze), de Paddo (roes) en de stickies... Ik denk dat dat aanwijzingen zijn voor psychische compensaties. Dat jij bij spanningen, gevoelens van onzekerheid e.d. als het ware onbewust op een ander niveau gaat staan. Dat je als het ware uit je ware zelf stapt. Dat je “vergeet” te voelen, en dat jouw denken het overneemt.

Lieve groet, Juul

Leeuwin

Hai Julia 8)

Wat leuk en fijn dat jij je zo ontzettend verdiept hebt in mijn droom 8) 8) 8) Dat je daar tijd voor had tussen het uitpakken van de verhuisdozen door, echt gaaf :)

Het verenigen van geesteskracht en deugden: ik heb het idee dat dit thema nu al meer aan de oppervlakte gaat komen. Ik herken ook veel in wat je zegt als dit niet aan de oppervlakte komt: dan vlucht ik in allerlei strategische denkpatronen en raak ik het contact met mezelf kwijt. Terwijl er dan (al zeg ik het zelf!) vaak orginele ideeen in mij naar boven komen waarvan ik dan zelf denk: tsjonge, hoe bedenk je het.
Maar zoals jij en Ricca al zeggen: die verkilling is eigenlijk helemaal niet nodig.

Het verenigen van geesteskracht en deugden zijn zeker ook middelen om mijn geesteskracht en deugden te tonen. Die bewijsdrang, het vluchten in de geest, komt inderdaad uit een ver verleden voort en het feit dat ik mij daar tegenwoordig niet meer zo goed bij voel (de grijze kleur van de paddenstoelenhoed) zegt mij ook dat het tijd is om dit patroon los te laten ja.
Maar ja, momenteel zit er een mogelijk (potentiele) liefde ;D aan te komen en omdat ik dit reuze spannend vind moet ik er inderdaad wel voor op mijn hoede zijn dat ik het contact met mijn innerlijke liefde bewaar.

Over die niet geaccepteerde kant van mezelf. Het enige waaraan ik tot op heden kan denken, is dat ik mezelf helemaal heb moeten opwerken om te komen waar ik nu ben. Mijn broer werd en wordt op intellectueel gebied hoger ingeschat dan ik en daar heb ik tot op heden moeite mee. Want waarom? Hij is inderdaad in sommige dingen beter dan ik maar ik heb weer goede punten die bij hem weer minder zijn. Maar wat geeft dat denk ik dan in godsnaam? Het kan in een broer-zusrelatie zelfs een mooie aanvulling zijn als je anders bent. En waarom een meetlat leggen tussen of bij de kwalteiten van kinderen? Ik begrijp dat echt niet hoor! Wees blij met de kwaliteiten die kinderen uitdragen. Maar volgens vooral mijn vader schijn je intelligenter te zijn als je goed bent in exacte vakken, zoals mijn broer zeer zeker was 8) Ik misgun hem dat niet hoor, laat dat duidelijk zijn! Maar dit is er wel de oorzaak van dat ik tot op heden nog weleens last heb van die bewijsdrang die jij hierboven beschrijft.
Hier zit nog een litteken bij mij die nog weleens trekt en ik moet hem met mijn liefde zelf masseren om de pijn te laten wegtrekken.

Mijn nieuwe liefdesweg is voor mij nu nog ondefinieerbaar ;D ::) en dat is nou juist zo spannend! Ik ga zeker op eigen kracht verder. Ik denk dat mensen nu inmiddels meer dan eerst van mijn kracht bewust zijn.
Dat van dat draaihek zie ik als het opgeven van inmiddels zwaar verouderde denkpatronen.
Wat dat paard betreft: mijn gevoelens wijken vaak van anderen af. Het gebeurt nogal eens dat ik een persoon aardig vind en dat niemand hem of haar verder mag. Andersom komt ook regelmatig voor. Ik kan dan niet beredeneren waarom dat zo is. Zonder arrogant te zijn hier, blijkt achteraf vaak dat ik gelijk heb en dat mijn gevoel goed is geweest.
Kan het paard erop duiden dat mijn innerlijke gedrevenheid, energie, vrijheid en levenskracht steeds verder naar de oppervlakte komen?

Op de hele interpretatie van jouw droom afgaande, probeer ik het paard steeds meer in mijn leven toe te laten, daarbij de andere dieren niet vergetende.

Heel véééél dank en liefs van Leeuwin :-*

Julia

Citaat van: Leeuwin op februari 13, 2011, 13:32:38 PM
Kan het paard erop duiden dat mijn innerlijke gedrevenheid, energie, vrijheid en levenskracht steeds verder naar de oppervlakte komen?

Jazeker, als je de objectiviteit van het paard gebruikt en net zo liefdevol en gepassioneerd naar jezelf kijkt.

Probeer naar de olifant (jezelf) te kijken zoals het paard doet. De olifant met z’n goedheid, eerlijkheid, intelligentie, vriendelijkheid, grootsheid en z’n sociaal voelende aard doet iets, wattie anders nooit zou doen (tenminste....., niet met een varken  ::), en ten tweede laat hij zich lokken door een vrouwtje). Als je er van uit gaat, dat iemand doet zoals-ie denkt.... welke negatieve gevoelens, gedachten en oordelen zou de olifant dan over zichzelf hebben?

Hoewel het een voor jou pijnlijke ware feit is dat jouw vader je niet respecteert/waardeert om wie je bent, om wat je kunt en/of wat je hebt, denk ik niet dat jij om díe reden bewijsdrang voelt. Het is namelijk omdat jij je ooit hebt gerealiseerd dat je vader je niet respecteert/waardeert, en wel omdat jij hebt bedacht dat jíj â€"en vul nu maar in- ...... niet deugt, tekortschiet, niets waard bent, te stom bent, onaantrekkelijk bent, niet intelligent genoeg bent etc.. Dit doe je om de pijnlijke waarheid “vader houdt niet van mij/is niet trots op mij” niet te voelen. Je schept hierdoor een illusie, waarin je jezelf bent gaan geloven. Je bent er dan ook van overtuigd dat jouw omgeving (de wereld) er zo uit ziet. Hierdoor kunnen allerlei gevoelens gaan opspelen zoals schuld, schaamte, angst e.d. waar je bepaald gedrag (afweerlagen)tegenover zet (assertiviteit, dominantie, geldingsdrang, meegaand/toegevend gedrag usw.) om dat pijnlijke gevoel weer te compenseren. Wat uiteindelijk niets oplevert, behalve (achteraf), een rotgevoel.

Als je jezelf laag voor laag afpelt afpelt en erachter kunt komen wat al jouw overtuigingen zijn (en er weer nieuwe tegenover zet) en je de echte realiteit onder ogen komt, en deze verwerkt, doorvoelt en heelt, kom je steeds dichter bij je ware zelf.

En als die olifant moeilijk doet, geef je 'm gewoon een rolo!

Love is in the air....., geniet er van!

Liefs, Julia

Leeuwin

Hoi Julia,

Ik heb wel al enige tijd geleden "bedacht" dat ik niet zou deugen maar inmiddels ben ik e.e.a te weten gekomen over mijn vader, ook al enige tijd geleden. Ik weet nu hoe e.e.a zit en ik persoonlijk heb daar absoluut zelfs niks mee te maken. Ik denk daarom dat dit wel de reden is dat ik deze bewijsdrang af en toe nog voel (het is al een stuk minder).
Ik zal die olifant dus maar niet teveel rolo's geven :D want anders komt hij niet meer vooruit.

Liefs van Leeuwin

Julia

Citaat van: Leeuwin op februari 15, 2011, 16:22:18 PM
Ik weet nu hoe e.e.a zit en ik persoonlijk heb daar absoluut zelfs niks mee te maken.

Dat doet me ....... deugd!!!!  :)

Leeuwin

Ja, ik heb dat wel vaker. Zonder aanwijsbare redenen kan ik onbestemde gevoelens hebben zonder te weten waar het vandaan komt. En dan ga ik voor Sherlock Holmes spelen en als dan blijkt dat ik gelijk heb :o
Valt wel mee hoor maar als er echt gemene dingen beweerd worden dan hebben ze aan mij een hele kwaaie.

Liefs van Leeuwin

Julia

Citaat van: Leeuwin op februari 15, 2011, 22:03:14 PM
Valt wel mee hoor maar als er echt gemene dingen beweerd worden dan hebben ze aan mij een hele kwaaie.

Maar als je nu weet hoe het zit, dat je daar persoonlijk niets mee te maken hebt, dat het dus niets over jou zelf zegt maar over de ander, hoe kan het je dan raken?

Leeuwin

Met dat staaltje bewijsdrang dat ik toen moest tonen, merkte ik dat ik indruk maakte op mensen. En als je weet dat dit indruk maakt dan gebruik je dat nog weleens in situaties waarin het belangrijk is om laten zien waarom je (mogelijk) gelijk hebt.
Ik hoef echt niet persé de baas te zijn over mensen maar me onder laten sneeuwen vind ik ook niet nodig. Ik mag dan best voor mezelf opkomen en dat heeft niets te maken met onderliggende complexen.