Auteur Topic: De Hebreeuwse Levensboom en Tarot  (gelezen 25864 keer)

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Hebreeuwse Levensboom en Tarot
« Gepost op: oktober 23, 2010, 13:22:25 pm »
De Hebreeuwse levensboom bestaat uit 10 Sefirot.
Iedere Sefira wordt verbonden door een pad met een andere Sefira.
In de levensboom zijn 22 paden, welke corresponderen met de 22 Hebreeuwse letters.
Hermetisch kabbalisten zagen een verband met de tarot.
De 10 sefirot kunnen verbonden worden met de 10 genummerde kaarten uit de kleine Arcana.
Ook de hofhouding heeft men in de sefirot geplaatst.

afbeelding van de levensboom:
http://www.libralion.com/images/tree/levensboom.jpg
deze link werkt niet, als je de webpagina kopieert en in je webbrowser plakt kom je wel bij deze afbeelding.

Hier nog een afbeelding
http://www.jorgebastosgarcia.com.br/kabala.jpg

De Sefirot bestaan elk uit 4 werelden, Aziluth (vuur), Briah (Water), Yetzirah (Lucht) en Assiah (Aarde) wat weer correspondeert met de elementen van resp. Staven, Kelken, Zwaarden en Pentakels.
Ook zijn de 4 werelden geplaatst over de gehele levensboom

http://criticalkabbalist.files.wordpress.com/2010/06/four_worlds1.jpg

Met de 22 paden kunnen de 22 kaarten uit de grote Arcana verbonden worden.
Er zijn hierin verschillende systemen ontwikkelt.

De Sefirot en de kleine arcana en de hofhouding uit tarot.

Sefirot                   Wereld*                  Tarot, de 4 kleuren van:
1.Kether                 Aziluth                  Azen
2.Chokmah             Briah                    Tweeën  en de Koningen
3.Binah                   Briah                     Drieën en de Koninginnen
4.Chesed                 Yetzirah                Vieren
5.Geburah               Yetzirah                Vijven
6.Tipharet                Yetzirah                Zessen en ridders
7.Netzach                 Yetzirah               Zevens
8.Hod                       Yetzirah               Achten
9.Yesod                    Yetzirah               Negens
1o.Malkoet                Assiah                 Tienen en de pages
*Over de verdeling/volgorde van de werelden over de sefirot bestaan verschillende inzichten.
Deze verdeling vind ik het beste bij Waite passen, omdat dit de volgorde is van de kleine arcana in zijn boek behorend bij de Rider Waite set.


Kelken Aas is dus Briah in Aziluth en staven 2 is Aziluth in Briah.

Wat in Aziluth wordt ontworpen, wordt in Briah in een gedetailleerd plan gegoten, in Yetzirah vindt de uitvoering plaats en in Assiah zien we het resultaat.
In tarot, kleine arcana:
De wortel, de kiem, het zaadje in de Azen resulteert in het maken van een gedetailleerd plan in de 2-en en de 3en, waarna in de vieren tot en met de negens, de uitvoering plaatsvindt van het gemaakte plan. Het uiteindelijke resultaat zien we terug in de 10en.
Mbt Hofhouding.
Wanneer de koning en de koningin hun plan voor hun element maken, Voert de ridder dat plan uit, waarna het resultaat terug te vinden is in de Page.

Mooie correspondenties kun je hier vinden:
http://sites.google.com/site/patriciapoppe/overeenkomsten
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 10:31:56 am door lucifall »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Sefirot en de Kleine Arcana. 1 T/m 3
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2010, 13:43:43 pm »
Betekenissen van de sefirot en de kleine arcana
Kether is het eerste Pad, samen met de andere 9 sefirot en de 22 paden vormt de levensboom de 32 paden van wijsheid.

1.Kether   Kroon  
De kleur Wit is verbonden met Kether evenals het Primum Mobile (Dat wat alles in gang zet)
De eerste Emanatie. Oneindig licht. De meest goddelijke sfeer van de sefirot.

In de Azen vinden we dit terug in de goddelijke hand, omringd door een aura van (oneindig) wit licht, welke steeds uit een wolk, een element aanreikt.

2.Chockmah   Wijsheid.
De kleur Grijs en de Zodiak en de linkerzijde van het gezicht.
De tweede punt, welke een weerspiegeling van de Eerste is.
De eerste uitdrukking van polariteit en het evenwicht van de tegengestelden.
Chockmah wordt traditioneel aan het mannelijke verbonden, Boven op de pilaar van genade, (de witte pilaar van de kaart De Hogepriesteres) De witte pilaar, welke het actieve en positieve symboliseert.

Pentakels 2 probeert de balans te vinden tussen de tegengestelden door die balans spelend te vinden, Kelken 2 het evenwicht (de hermesstaf) tussen de 2 tegenstellingen man en vrouw.
Pentakels 2 zijn allen podiumkaarten. Staven 2 staat op een grijs kasteel, tussen de grijze kantelen, de kleur van Chockmah en  Zwaarden 2 zit op een grijze kubus en op een grijs podium, terwijl de dame het evenwicht en de balans van Libra, Weegschaal, representeert.

3.Binah   Begrip
De kleur Zwart en Saturnus en de rechterzijde van het gezicht
Chockmah vloeit over in een derde sfeer om een natuurlijke polariteit te doen optreden.
Binah organiseert de energie van 2 voor de eerste maal in Vorm.
Binah is de vrouwelijke tegenhanger van Chokmah. Boven op de pilaar van gestrengheid (de zwarte pilaar van de Hogepriesteres) De zwarte pilaar, welke het passieve en negatieve symboliseert.

De 3 dansende dames van kelken 3 vieren het feest van hun ontstaan uit 2 en het creëren van de vorm in de wereld rond hen heen. Pentakels 3, heeft de achtergrondkleur van Binah, zwart.
Staven 3 laat de polariteiten van wit en zwart zien op het zwart-wit geblokte van de kleding van de heer van staven 3. Op Zwaarden 3 zien we de 3 mannelijke elementen (zwaarden), overspoelt worden met het vrouwelijke element water.

Hofhouding: De Koning (2) en de koningin (3) staan symbool voor Abba en Aima. De Mannelijke en de vrouwelijke kwaliteiten van Licht en donker en positief en negatief. Hun vereniging komt tot uiting in de Ridder welke hun plan uitvoert in het zesde sefira, Tifaret.


« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2010, 13:46:14 pm door lucifall »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Sefirot en de kleine Arcana 4 t/m 5
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2010, 15:00:25 pm »
4. Chesed : Mededogen, Goedheid, Liefde
Correspondeert met de kleur blauw, Jupiter en de linkerarm en hand.
Chesed is de structurele ondersteuning van alles wat gemanifesteerd is. Het is een energie die bouwt en regelt.
Aan de Energie van Binah wordt mannelijke (positieve) energie toegevoegd.
Hier begint dan het proces dat de abstracte energie van Kether, Chokmah en Binah omgezet wordt in materie.

In kelken 4 groeit het besef dat de plannen gesmeed zijn, het einddoel bepaalt is, maar datzelfde einddoel nog erg ver verwijderd is. Weemoedig staart de jongeman naar de 3 rechtopstaande kelken, toen de vreugde van het doel al gevierd werd. Hij ziet de 4e beker, aangereikt door de goddelijke hand van Kether, niet, de weg, te gaan, om het plan van 2 en 3 te gaan uitvoeren. Pentakels 4 is volledig overtuigd dat zijn structurele ondersteuning, het hebben van pentakels zal zijn. Hij zit op de materie en laat door zijn voorkeur voor deze materie geen krachten toe tot zijn hart en tot zijn hoofd. Dit is zijn ondersteuning.
Staven 4 viert het feest, dat de energie van Vuur, eindelijk aanvangen kan met de uitvoering van het plan. Zwaarden 4 ervaart dat in zijn woelige gedachtenwereld een moment van retraite dient plaats te vinden, om zodoende een goede structurele basis te krijgen als de gedachten aan de bak moeten in de kaarten tot en met 9.


5. Geburah: Gestrengheid. Strijd. Gerechtigheid (DIN*, een andere benaming voor dit sefirot)
Geburah correspondeert met de kleur rood, en met de planeet Mars. Rechterarm en hand.
De afbrekende krachten van Geburah hebben een zuiverende werking op het Universum.
Discipline, nauwgezetheid bij beheer van het universum, welke ongewenste elementen verwijdert, als het nut ervan verlopen is.
De goedheid en genade van Chesed wordt in Geburah in evenwicht door de ruwe acties (Mars). De energie van 4. Chesed wordt geanalyseerd en er wordt discipline aangebracht.
Elke energie, welke de levensboom afdaalt, wordt doorleeft en getemperd door de tegengestelden Genade en Gestrengheid.
Dit is de reden dat dit sefira Geburah nogal eens wordt gevreesd.

Pentakels 5, welke het logisch gevolg is van teveel waarde hechten aan Materie, heeft de personen op de kaart volledig losgemaakt van deze Materie. Hier wordt de absolute tegenhanger doorleeft. Armoede: met blote voeten in de sneeuw, voorbijgaand aan een kleurrijk lichtgevend raam waar warmte achter te vinden is. Dit is de ruwheid van Geburah.
In Zwaarden 5, wordt na de rust van Zwaarden 4 een strijd geleverd. Er zijn geen winnaars en verliezers in deze strijd, lijkt deze kaart ons te vertellen. De ruwe krachten van geburah, van 5 hebben hier de rustige geest van 4, wakker geschud en zijn absolute tegenstelling laten doorgaan.
Op Kelken 5 , zijn de 3 bekers van het feest omgevallen. De esoterische benaming van Kelken 5 is ook wel Heer van verlies in plezier. Waar ze (de drie bekers)  op 4 nog Rechtop stonden, zorgt de sfeer Gestrengheid ervoor dat ze omvallen. De Kracht van de tegenstelling van Geburah. De vloeistof uit de bovenste beker is Rood, de kleur van Geburah, uit de beker eronder stroomt groene vloeistof, de kleur van het sefira van Venus, welke correspondeert met de sefira 7. Netzach.
Op Staven 5 wordt na een feest ook een tegenstelling doorleeft: een strijd als een pantomime, in een poging met de vijf strijdende staven een pentakel te vormen en zo eeuwigdurende eenheid van de 5 te verkrijgen.
Wat zowiezo opvalt aan de vijf kaarten, is, dat ze voor mijn gevoel, allemaal enigszins negatief overkomen”Armoede, Strijd die niemand gelukkig maakt,  Verlies van plezier en de minst negatieve: speelse strijd om eenheid te bouwen.




Leeuwin

  • Gast
Re:De Hebreeuwse Levensboom en Tarot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2010, 00:45:52 am »
@Lucifall,

Bedankt voor al je goede bijlagen over de levensboom hier. Ik heb er veel aan want Chesod (of Yesod) speelt momenteel erg op in mijn leven. Thanks!!

Liefs van Leeuwin

doosje

  • Master lid
  • *****
  • Berichten: 575
Re:De Hebreeuwse Levensboom en Tarot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2010, 07:15:20 am »
Zeg Luus, bedankt! Wat beheers jij dat goed en wat kan je het begrijpelijk overbrengen. Ik heb deze stof totnogtoe links laten liggen - de meeste teksten zijn in het Engels, verweven met die Kabbalistische termen geeft dat aanleiding tot een onontwarbaar kluwen. Nu dus door Luus in het Nederlands. Ik lees het stukje voor stukje. Erg bedankt om ons in te wijden in die voor tarotisten belangrijke gelaagdheid.

dOOsje

P.S. De eerste link werkt niet bij mij.
P.S.2 Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar http://www.corax.com/tarot/index.html is een leuke tarotsite die tarot en de hermetische principes samen neemt.

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Re:De Hebreeuwse Levensboom en Tarot
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2010, 10:39:04 am »
P.S. De eerste link werkt niet bij mij.
P.S.2 Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar http://www.corax.com/tarot/index.html is een leuke tarotsite die tarot en de hermetische principes samen neemt.

Hoi Doosje,
Bedankt voor je compliment. Ik probeer het duidelijk te beschrijven, maar met de literatuur die je gebruikt is dat soms best moeilijk. Daarom probeer ik bij iedere sefira een en ander toe te lichten met de kaarten uit kleine arcana en de hofhouding. Dit is experimenteel, en komt uit mijn brein. Hopenlijk zien andere hier ook nieuwe lichtjes in die ze willen delen??

Ik heb nog een andere link toegevoegd. Deze laat duidelijk de paden van de kaarten van de Grote arcana zien.
Bedankt voor die andere link: een mooie webpagina is dat!

Liefs Luus


lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Sefirot en de kleine arcana. 6. Tipharet Harmonie en Schoonheid
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2010, 11:19:18 am »
6.Tipharet. Schoonheid en Harmonie
Tipharet is de centrale Sefira op de middelste pilaar, de pilaar van evenwicht.
Tipharet is verbonden met de kleur Geel, de Zon en het Hart.
Het is de sfeer van schoonheid en brengt de krachten van Chesed (genade) in HARMONIE met de krachten van Geburah (Strijd).
De centrale ligging betekent ook dat tipharet de krachten van alle andere sefirot*  ontvangt en deze in harmonie brengt. Daarom is Tipharet , het zesde pad, de weg van de bemiddelende intelligentie.
(*Alleen Malkoet is niet verbonden door een rechtstreeks pad, met Tipharet)
Het is de plek van de spirituele wedergeboorte.


Uit de weg naar de oude Mysterien van Ina Custers van Bergen: (In mijn opinie het meest duidelijke Nederlandse boek over de kabbalah)
“De hele sefira is een lofzang op licht, genezing en betekenisgeving. Genezing moet je hier opvatten in de spirituele betekenis. Je krijgt genezing in de wereld van de Goden, niet noodzakelijkerwijs in de fysieke wereld. Door jezelf tot deze staat van bewustzijn te verheffen, ga je jouw leven en omstandigheden anders zien.
De ervaringen van Tipharet beginnen met zogenoemde piekervaringen. Hiermee bedoel ik dat je onder gewone omstandigheden plotseling in een staat van bewustzijn terecht kunt komen waarin je jouw leven als betekenisvol en zinvol ervaart. Deze ervaring gaat gepaard met een gevoel van liefde en schoonheid.”

Op de kaart geliefden(6) zien wij de verwijzing naar de Centrale Gele Zon en Liefde.
(Het is ook mogelijk de grote arcana-kaarten op de sefirot te leggen)
Kelken 6 toont ons een ZON- overgoten tafereel, ondanks de wantjes van het meisje. De liefde tussen de twee onbevangen wezentjes straalt er vanaf. Er is zelfs een wachter die deze schoonheid en liefde bewaakt.In haar gele haartjes kun je een gezichtje gewaar worden. Dit gezichtje kijkt terug naar het verleden. Alle liefde en schoonheid vindt zijn kiem in het verleden, want zoals het was, is het nu, en zal het zijn.
 (Zolang jij dat zelf toestaat, want wij hebben immer het heft in handen, deze cyclus te veranderen)
Zwaarden Zes zou ons kunnen vertellen dat wij de gedachten moeten laten varen, om naar ons Hart te kunnen luisteren. Ons Hart zal ons leren onze gedachten in harmonie met het gevoel te brengen.
Staven 6 laat zien dat de bemiddelende intelligentie overwinning oplevert. De energie van Tipharet geeft hier de zogenoemde piekervaring. Wanneer energie in balans is, is de mens tot ongelofelijke zaken in staat.
Pentakels 6 is een materieel toonbeeld van harmonie. Geven en ontvangen vloeit in elkaar over en is in balans gebracht, wat de weegschaal op de kaart toont. De balans zoals ook Tipharet brengt.


lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Sefirot en de kleine arcana. 7. Netzach. Overwinning
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2010, 12:53:02 pm »
7.Netzach.Overwinning. Emoties en uithoudingsvermogen.
Netzach is verbonden met de kleur Groen en Venus en het linkerbeen.
Dit is de sfeer van de menselijke instincten, emoties en verlangens.
Ook is het de sfeer van creativiteit. (Creativiteit en kunst komt voort uit de emoties )
Het is de tegenhanger van Hod(8 ), de sfeer van de rationele gedachten.
In Netzach vinden we ook de symbolen en beelden vanuit het onbewuste. (De basis voor de kunstenaar)
In Netzach vinden we de emoties van schoonheid en liefde van Tipharet, maar ook emoties van woede en haat, want al onze emoties dwalen hier rond.
Netzach is het pad van de occulte intelligentie.
Het eerste sefirot welke betrokken is bij de opbouw van de persoonlijkheid.

Citaat uit de weg naar de oude mysteriën:
“Netzach wordt ook in verband gebracht met uithoudingsvermogen. Iedereen die creatief werk verricht weet dat inspiratie niet zomaar ontstaat. Voordat jij je geest kunt openstellen voor die golflengte waarop je geïnspireerd raakt, moet je eerst stevig worstelen met de weerstanden die je uit de weg moet ruimen voordat je dat creatieve bewustzijn kunt bereiken.”

Staven 7 is groot, hij lijkt wel een reus en staat op een berg terwijl hij door 6 staven belaagd wordt. Ondanks dat hij aangevallen wordt, door velen, heeft hij de meeste kansen op de overwinning.(=Netzach). Wel heeft hij het uithoudingsvermogen nodig, zoals hierboven beschreven is. Zijn kleed is groen, de kleur van pad 7.
De man staat tussen twee werelden. Hij draagt een laars, welke een vorm van stevigheid symboliseert, aan zijn linkerbeen (emoties). Tevens het lichaamsdeel waar Netzach mee correspondeert.
De andere schoen, waarvan de veter los lijkt te zitten, aan zijn rechtervoet. Een tweesprong. Zijn tegenhanger Hod, de wereld van Intellect, beïnvloed zijn rechterhelft. Maar deze energie, heeft nog geen fundament, wat je terugziet in de loszittende veter. De gevoelens zijn nog niet afgestemd op de gedachten.
Op Zwaarden 7 zien we een tentenkamp. Niet zomaar een tentenkamp. Dit is een kamp van creatieve geesten, welke hun geest(zwaarden) laten waaien (de vlaggen).  
Creatieve zielen hebben de tenten de mooiste kleuren en symbolen gegeven.
Verderop aan het kampvuur zijn ze nieuwe creatieve projecten aan het uitdenken.
Voor de clown die zijn spreekwoordelijke snor lijkt te willen drukken, gaat dit wat ver, hij is immers een zwaardenman, welke zich in Hod het beste thuis voelt, daar, daar de wereld van het intellect, huist.
Mistroostig, op een staf leunend, staart Pentakels 7, naar het resultaat van zijn arbeid. Uit zijn creatieve arbeid is de oogst ontstaan. Is hij ontevreden met de oogst? Had hij liever iets anders willen creëren? Ook hij, staat op verschillend schoeisel en is niet in balans op het gebied van emoties en gedachten.
Kelken 7 kijkt naar de beelden welke opborrelen uit zijn onderbewuste. De kelk met de groene krans symboliseert de sfeer van overwinning, Netzach.
Deze beelden uit het onderbewuste komen veelal niet alleen, maar in grotere aantallen, zodat het soms nodig kan zijn, een keuze te maken, uit 1 van de beelden, en deze te doorleven. De anderen te laten voor wat het is, en bij de volgende terugkeer bij deze energie een ander beeld te doorleven.

« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 13:09:23 pm door Ricca »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Sefirot en de kleine arcana. 8. Hod. Glorie. Schittering.
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2010, 12:54:31 pm »
8.Hod. Glorie. Schittering. De intellectuele geest.
Hod is verbonden met de kleur Oranje, Mercurius en het Rechterbeen.
Hier zetelt de rationele geest, die organiseert en alles onderbrengt in hokjes.
Schrift, taal, communicatie, wetenschap en magie worden aan deze sfeer toegekend.
Hod en Netzach, verstand en gevoel, kunnen los van elkaar, niet goed functioneren.
Verstand heeft emotie nodig, om meer te geworden dan alleen Ratio, anders zou de wetenschap een toonbeeld van Hokjes-geest geworden.
Emotie heeft op haar beurt,verstand nodig, om aarde onder de voeten te krijgen.
Om een gezonde persoonlijkheid te behouden moeten deze twee sferen in balans zijn.

Kelken 8 heeft het zwaar in de wereld van Hod. 8 kelken van emotie en water staan rechtop. De 8ste kelk, het intellect, lijkt het hem zwaar te maken. Hij lijkt het pad, terug naar Netzach, te bewandelen, richting Maan, heerseres over onze emotionele wateren. Of is zijn Zon van Tipharet, zijn hart, zijn schoonheid, zijn liefde,niet voldoende doorleeft in de sfeer van emoties, zodat hij op zijn schreden moet toekeren? Is daarom zijn zon verduistert? Hij heeft een missie, wat je aan zijn rode laarzen van energie zien kunt,  Hij hult zich in energie. Hij laat zich leiden door zijn verlichte staf, van Mercurius. Is dit het uithoudingsvermogen van Netzach? Ook kan de Man, daar zijn 8 bekers rechtop staan, zijn emoties met verstand in balans gebracht hebben, zodat hij zijn pad kan vervolgen richting Luna, de Maan, welke verbonden is met de sfeer Yesod.
Staven 8 krijgt in de sfeer van intellect vleugels en lijken de lucht van Gedachten, rechtlijnig te doorklieven. Hard suizen de mannelijke staven van energie, door hun broer Lucht over de vrouwelijke wateren en Moeder Aarde.
Toch zullen de stoere staven van mannelijkheid landen, dan wel op aarde, dan wel in het water om de missie van Hod en netzach, de balans, te volbrengen.
De Meester van Pentakels 8, wiens esoterische naam, Heer van voorzichtigheid is, is druk doende met het verrichten van zijn achtste werk.
5 prijken, als toonbeeld van de schoonheid, van de werken, welke deze kunstenaar verricht op een Boom en 1 lijkt op zijn werkbank bevestigt te zijn.
1 pentakel gemaakt, het 7de pentakel, gemaakt in de wereld van emoties (Netzach), ligt onder de bank. Volledig focust de ambachtsman zich, als de Magier (Mercurius) op het 8ste pentakel. Zijn gehele intellect lijkt erbij aanwezig te zijn. Is de man zijn emoties kwijt? Waarom ligt het 7de pentakel onder de bank?, lijkt een vraag te zijn welk dit beeld (in dit verband) oproept.
Desalniettemin timmert de man hard aan de weg met het uithoudingsvermogen van Netzach..
Zwaarden 8, geheel in haar element. Volledig verzonken in de wereld van gedachten, daar waar de zwaarden zich prettig voelen. Het beeld toont. Dat als we teveel in ons verstand verzanden, wij onszelf afsluiten. Wij sluiten ons dan af van de mooie wereld, welke de onze kan zijn. Je kunt geen kant meer op, als je alleen maar je verstand gebruikt

Marilu

  • Gast
Re:De Hebreeuwse Levensboom en Tarot
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2010, 13:51:08 pm »
Ik vind het geweldig, Luus, om dit allemaal te leren kennen. Een prachtige invalshoek naar de Tarot, maar ook op zich materie die het bestuderen waard is. Langzaam maar zeker...
Bedankt en veel liefs, Marilu

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De sefirot en de kleine Arcana. 9. Yesod
« Reactie #10 Gepost op: oktober 24, 2010, 14:16:43 pm »
9.Yesod. Fundament. Grondslag
Yesod correspondeert met de kleur violet en de Maan en met de genitaliën.
Yesod is verbonden aan de Maan omdat het Zonlicht van Tipharet, via Yesod reflecteert op Malkoet (Aarde). Verbonden aan de sexuele organen, omdat deze sfeer, de hogere sferen verbindt met Aarde.
Dit is de sfeer van het astrale licht. Schatkamer der Beelden. Het is een vrouwelijke sfeer en de plek waar onze sexuele instincten huizen.
Yesod leidt de hogere energieën naar Malkoet.(de Aarde).
Deze sfeer wordt vaak in verband gebracht met hekserij en de verering van de Godin.
Dit is het 9de pad van puur bewustzijn, want het zuivert de voorgaande emanaties.
De maan beïnvloed de getijden van de oceanen, meren, maar ook de wateren van de mens. Ook beïnvloed de Maan onze innerlijke wateren, de getijden van ons godinnen- bewustzijn.
Onder invloed van de wassende Maan komen nieuwe dingen makkelijk tot bloei. Zo is het met afnemende Maan makkelijker afscheid van dingen te nemen. Met volle Maan zijn wij in staat alle voortbrengselen van de hogere sferen tot ons te nemen, daar de reflectie dan compleet is.
Yesod vertaalt spirituele concepten in acties welke ons (Het aardse) verenigen met het goddelijke.(het Hemelse)
Deze sfeer verzamelt de verschillende en tegengestelde energieën van Hod en Netzach, en ook die van Tipharet, erboven. Het slaat deze informatie op en zorgt dat deze informatie op de wereld (Malkoet-Aarde) gebruikt kan worden. Je kunt het zien als de machine-kamer van de schepping.


De Maan correspondeert ook met ons onderbewuste. In ons onderbewuste leven alle symbolen uit onze voorgaande levens, opgeslagen, in onszelf.
Die informatie ligt klaar om gepakt te worden en gebruikt en toegepast te worden.
In feite, draait onze machine, ons lichaam op slaap, voeding en water. Voor allen is de kracht van de Maan nodig. Het moment ,dat wij in ons onderbewuste Zijn verkeren, als we slapen, dan komen die symbolen uit onze diepste wateren naar boven borrelen. Op het moment dat onze wateren gekoesterd worden door de reflecterende stralen van Moeder Luna. Dat wat opborrelt kunnen we zien als het fundament van de volgende dag op Malkoet. In onze slaap bouwen wij de krachten op, om, als de zon, opkomt, weer fris in de Bewuste wereld (Malkoet) te staan, gesterkt door de symbolen van de oude dagen uit ons onderbewuste.

Zwaarden 9 toont een beeld waar de vrouw (of man), ontwaakt uit het de sprookjeswereld van het onderbewuste. Het tijdstip is ’s nachts, als Zij, Luna regeert. Zwaarden kunenn we interpreteren als de tegenhanger: manlijk.
De kleur van het laken, de plaats waar de persoon eerder verkeerde in de donkere poel van het onderbewustzijn, is violet. De kleur van Yesod. Onder dat laken is een strijdtoneel afgebeeld, een strijdtoneel wat wij kunnen verbinden aan Mars, het 5e sefira. De sfeer van strijd.
De persoon lijkt ontwaakt te zijn uit een nachtmerrie van symbolen van strijd welke omhoog kwamen borrelen. Beide handen Links (Chesed-goedheid, mededogen) en Rechts (Geburah-strijd, gerechtigheid) sluiten de ogen af, alsof de persoon , op dit moment, even, de reflectie van de Maan, het eigen onderbewustzijn, niet verdragen kan.
Kelken 9 zit op zijn gemak, geheel in zijn element voor een tafel.
Deze tafel is als een maansikkel boven hem geplaatst. Onder hangt een blauw kleed, welke de wateren de maan en het onderbewustzijn kunnen representeren. Erboven staan geel verlichte bekers, welke het reflecterende licht van de Maan kunnen representeren. De Maan welke de wateren koestert is duidelijk een goede vriendin van de negen bekers van gevoel.
Het bankje is bruin, zo ook de schoenen van de man. Bruin is een aarde kleur. Dus ondanks het welig tieren van het gevoel, heeft de man een goed fundament (=Yesod). Wel zijn zijn sokken Rood. Zijn Linker en rechtervoet zijn nog rood. Er is nog energie gaande tussen de werelden van Hod en Netzach, er lijkt nog strijd te zijn tussen gevoel en verstand.
Komt dit vanuit zijn Rode Hoed? Het Rood van Vuur? Het Vuur, levensvuur, wat alles in stand houdt, het vuur wat ons de kracht geeft door te gaan. Of is het het rode vuur van Tipharet, het sefira boven Yesod? De Zonkrachten op het hoofd, welke zwemt in de blauwe wateren van het kleed van de maantafel. En de rode voeten, welke geaard zijn in Malkoet.
Staven 9. Negen keer Vuur. Vervolmaking in het element van vuur, energie, daadkracht.
De waterwereld van Luna, heeft dit manlijke wezen duidelijk pijn gedaan. Hij lijkt beschadigt aan zijn hoofd. Is dit zijn les? Je kunt nog zo denken met het hoofd, doch als je niet naar je hart luistert en je gevoel spreken laat, je het hoofd beschadigen zult…
8 staven staan immers als barricade achter hem. De 8 staven van Hod, waar het intellect huist.
Dat staat nog. De Ene staf van Yesod heeft nog geen fundament. Deze zal het fundament vinden als het intellect vereniging vindt met het onderbewuste.
Vrouwe Venus in de Venustuin van Pentakels 9. Haar kasteel reflecteert het zonlicht als de Maan. Zelf reflecteert zij, als de Maan het zonlicht. Haar hart kent het geheim van Venus. Die ster die de zon begeleid. De ster welke rijst als de zon ondergaat en ondergaat als de Zon opkomt. Ook deze ster reflecteert Vrouwe Venus. Om een stevig fundament te leggen, is het soms zaak, de dingen niet te snel te willen. Maar er gewoon de tijd voor nemen, zoals het slakje ons vertelt. Er is geen plaats in het onderbewuste voor haast. Blind vertrouwd zij op de reflectie van de zon op haar onderbewuste. Zij is immers als aards heerseres over de pentakels, een vriendin van Luna, de Maan, heerseres over het water. Toverfee van onze nachten, en Meesteres over ons onderbewuste.Vandaar het vredige tafereel.


 




lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Sefirot en de kleine arcana. 10 Malkoet. het koninkrijk.
« Reactie #11 Gepost op: oktober 24, 2010, 15:19:11 pm »
 10.Malkoet.Het koninkrijk.
Malkoet is verbonden met de kleuren citrien, olijf, roodbruin en zwart,met onze planeet Aarde en met de anus en voeten.
Malkoet is het domein van het materiële universum.
De wereld om ons heen. (Malkoet associeert men ook met de kaart de wereld)
Alle energieën van de bovenliggende sefirot manifesteren zich in malkoet.
Malkoet is het sefira van Manifestatie, onze Moeder Aarde.
Maar ook is Malkoet de sfeer waar alle 4 elementen hun basis vinden.
Als we over het koninkrijk, Malkoet spreken, hebben we het over de uiterlijke manifestaties van vuur, water, lucht en aarde.
Malkoet is een sfeer van Vorm, maar ook van passiviteit, daar Malkoet traditioneel door kabbalisten als vrouwelijk gezien wordt. Malkoet is ook de zetel van de Shekhinah, de vrouw, of het vrouwelijke gedeelte van God. Gek genoeg wordt de Shekhinah door kabbalisten gezien als Wijsheid, elke correspondeert met het 2e sefirot. De Kroon van de mannelijke pilaar van de levensboom.

Op Pentakels 10 vinden we de gehele levensboom terug in de wijze waarop de pentakels gepresenteert worden. Hier in Malkoet(10) is de levensboom compleet. De Pentakels staan symbool voor het element aarde, de planeet waar Malkoet mee verbonden is.
Het is een vredig ritueel waar je alle fasen van het leven gerepresenteerd ziet. Het dierlijke, middels de honden, wiens instinct, hun vertelt, dat deze oude man een Oude bekende is, het kind, de volwassen man en vrouw die met elkaar aan het spreken zijn, en de Oude Wijze man.
Deze man is wijs, want zijn baard reflecteert de kleuren van de zon, terwijl zijn haren beroerd worden door de zilver-grijze stralen van de maan. Hij is de balans van het mannelijke en vrouwelijke zou ook een interpretatie kunnen zijn. Een vredit tafereel, want pentakels zijn vrouwelijk, net zoals de sfeer Malkoet is.
Zwaarden 10 is nog niet helemaal klaar met het neerdalen op onze wereld. Het donker en in de verte het licht, zijn daar getuige van. De man ligt door zwaarden doorboort aan de kust van de wateren van Malkoet. Het is tijd voor een nieuwe ervaring in de gedachten- wereld van de zwaarden. De oude ervaringen op dit gebied zijn klaar en doorleeft. Zij hebben hun manifestatie/ verwerkelijking gevonden in de wereld van Malkoeth, en het is tijd voor een nieuw begin.
(Malkoet wordt ook gezien als de spiegeling van Kether.
Onder Malkoet begint weer een levensboom, waar Malkoet de Kroon (Kether) van is.)
Kelken 10 kun je interpreteren als de fysieke manifestatie van het gezin op onze wereld. Daar staat het gearmde echtpaar en hun 2 dansende kindjes onder een schijnende regenboog van 10 kelken. Ultieme harmonie in de gevoelswereld van de kelken. Deze harmonie is mogelijk omdat onze moeder aarde een vriendin is van onze moederzee, heerseres van de kelken, beheersd door de Maan.
Staven 10. Hier lijkt de tienvoudige energie van het vuur gebukt te gaan onder de gesel van Moeder Aarde.
Om op onze aarde te overleven, als mens,  moeten wij immers veelvuldig  energie spenderen om te kunnen overleven middels haar giften. Staven (mannelijk) en Pentakels (vrouwelijk) zijn tegenhangers, vandaar dat het, een beeld van, gebukt gaan onder, weergeeft.




lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De sefirot van de levensboom: een routekaart
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2010, 17:03:56 pm »
De levensboom, als routekaart.
Hoe de sefirot van de levensboom in onze dagelijkse praktijk gebruikt kunnen worden.
Een (verzonnen) praktijkvoorbeeld.

Denk hierbij dat Kether, waar het ontwerp gemaakt wordt, overeenkomt met de energieën van de Azen in de tarot. Chokmah en Binah, welke het ontwerp in een plan uitwerken, vinden hun reflectie in resp. de tweeën en drieën uit de kleine arcana, terwijl in Chesed tot en met Yesod deze plannen tot uitvoer worden gebracht. In tarot vinden we dit terug in de vieren tot en met de negens. Het uiteindelijke resultaat. De manifestatie vinden we in Malkoet, waar de tienen aan verbonden zijn.

Kether(Kroon)   het Ontwerp: De waterstad
2011. De crisis, welke al gaande was, krijgt nog een 2e dieptepunt.
Aandelen kelderen, banken en bedrijven gaan failliet en veel mensen raken hun baan kwijt. De overheid moet fors bezuinigen en razendsnel inspelen op de ontwikkelingen.
Prins Willem Alexander is door de bezuinigingen, door de gedoogregering, aangewezen als direct verantwoordelijke voor de bouw van een waterstad, in verband met het nijpende woningtekort. Dit is ontstaan door drie redenen: het Kraakverbod, regels van plaatselijke overheden dat alleen maar gezinnen en samenwonenden als bewoners geaccepteerd mogen worden en dus andere samenlevingsvormen niet meer toegestaan zijn en omdat veel mensen gedwongen zijn hun huis te moeten verkopen door verlies van werk.
Kether kunnen we zien als het ontwerp van wat gebeuren moet om het probleem op te lossen.
Een waterstad is het ontwerp. De waterstad is het besluit wat genomen is, om de problemen van de woningnood, in samenspel met de crisis die gaande is, het hoofd te kunnen bieden.
Het ontwerp, het grote raamwerk, de roep om een waterstad, kun je zien als de energie van Kether.

Chokmah.
De Waterstad, het ontwerp, is volkomen nieuw. We hebben het hier over een heuse stad die moet verrijzen. Deze waterstad moet woonruimte bieden aan de miljoen daklozen welke het land nu telt. Hier zijn wijze koppen voor nodig. Een complete infrastructuur moet opgezet worden, goedkope bouwmogelijkheden moeten worden benut, want de huren kunnen niet te hoog worden. In Chokmah belegt Willem Alexander een conferentie met allerlei wetenschappers op het gebied van water, infrastructuur, architecten, volksgezondheid, de energiebedrijven. Samen vormen deze heren van Wijsheid mbt het ontwerp de kennis welke ten grondslag ligt aan de te bouwen stad. Puur theoretisch. Ingegeven vanuit het ontwerp, de waterstad, die een miljoen zielen zal moeten kunnen herbergen. Het idee wordt gevormd om de stad te vestigen in de Noordzee, om het milieu van de Waddenzee te ontzien. De stad zal op de hoogte van Bloemendaal aan Zee gebouwd gaan worden. De snelheid van optreden welke in deze noodsituatie van toepassing moest zijn werd snel bewerkstelligt. Normale procedures van aanvragen en bezwaar werden geschrapt, om de nood snel het hoofd te kunnen bieden.

Binah.
In Binah wordt het ontwerp en de door wijsheid bepaalde locatie, verder uitgekristalliseerd.
In Chokmah vroeg men zich nog af wat te doen, terwijl in Binah de vraag rijst: Hoe dit te doen en het omzetten van wat te doen in hoe het te doen. De antilobby is inmiddels ook opgestaan, ondanks de wetswijzigingen en het uitsluiten van bezwaar. Een antilobby die andere wijsheden bezit, maar die niet met echte andere oplossingen komt aandragen. Het is de taak van Binah begrip voor de beslissing te creëren. Het is haar taak om de wijsheid om te zetten in begrip en het verstaan,van de noodkreet, waarom deze beslissing nodig is. Het is aan Binah de neuzen 1 kant op te krijgen en in Binah zal blijken of het mogelijk is het plan uit te werken.

Chesed
In Chesed wordt alle energie verzamelt, om het project op te richten. Er wordt reclame gemaakt, want er moeten fondsen geworven worden. Rijken worden opgeroepen, solidair te zijn met de getroffenen. Ook worden rijken opgeroepen woonruimte waarover zij beschikken voor een lagere huur, prijzen a la antikraak, ter beschikking te stellen. De roep om solidariteit groeit. Rijken die niet “meegaan” en geen bijdrage willen leveren worden met de nek aangekeken. De goedheid en het mededogen van Chesed herleeft in tijden waarin het moeilijk is. In de regering is na heftig overleg veel geld vrijgemaakt en samen met de andere fondsen welke in Chesed hun levenslicht zagen was er uieindelijk genoeg om het idee te gaan realiseren.

Geburah
De gelden en fondsen uit Chesed moeten nu worden georganiseerd. Dat wat uit goedheid en mededogen is vrijgemaakt en verworven, moet nu door de bril van organisatie bekeken gaan worden. Het is een zeer groot bedrag. 100 miljard, en dat uitgeven, dient in fasen plaats te vinden. Zeker gezien de grootte van het project. Dit is de passieve, terughoudende kracht van Geburah. Ook vindt er op dit moment, in Geburah nog strijd plaats, over hoe die uit goedheid gekregen gelden van Chesed te verdelen. Wie zou welk deel krijgen, want ook de aannemers, bouwers en alle medewerkenden waren opgeroepen dit voor een gereduceerd tarief te doen.
Terwijl in Chesed de mens uit Godheid reageerde, wordt de mens in geburah feller en zal meer op zijn strepen, oftewel zijn grotere aandeel uit die pot gaan staan.
Het hangt van de wisselwerking van Chesed en Geburah af of het plan tot uitvoer gebracht kan worden. Of het dan wel, een succes wordt, of het idee, zal falen.

Tipharet
Dit is het sefira, waar het project verwezenlijkt gaat worden.
Hier wordt de strijd tussen Chesed en Geburah in balans gebracht. De neuzen staan 1 kant uit.
Er kan begonnen worden aan de bouw van de broodnodige waterstad.
Dit is de liefde en Schoonheid van de energie van Tipharet. Het moment is daar. De tegengestelde belangen zijn verenigt en uit liefde voor deze schoonheid kan aangevangen worden met de bouw van de waterstad.

Netzach en Hod
De waterstad welke nu verrijst, betekent een permanente verandering van het karakter van Bloemendaal aan Zee. Het omvormen van het duin en strandkarakter van Bloemendaal als onderdeel van de waterstad zien we als Netzach.
Alles moet wel soepel verlopen. De waterstad moet bereikt kunnen worden, er moet aanvoer naar en afvoer van de stad mogelijk zijn. Aan het strand, en de duinen, bouwt men een grote weg om de poort van waterstad met het land te verbinden. Ook zijn er verschillende pontdiensten in het leven geroepen om de waterstad bereikbaar te maken. Een grote kabelbaan zorgt voor razendsnel vervoer vanuit de waterstad naar het nieuw verrezen treinstation te Bloemendaal aan Zee. Deze stappen zijn de energie van Hod.
Netzach en Hod moeten samenwerken om het plan tot een goed einde te brengen.


Yesod
In Yesod wordt vervolgens de hele infrastructuur geordend. Hier wordt gezorgd dat de aanvoer van goederen op de juiste wijze plaatsvindt. Hier wordt het fundament gelegd voor een goed functionerende waterstad in aanbouw.

Malkoet
Als de waterstad geheel is afgebouwd. Het pan, ontwerp van kether is hier verwezenlijkt.
Malkoet is dus niet zonder gevaar. Een ander bestuur zou het ontwerp kunnen wijzigen.
Het gemanifesteerde, de waterstad, moet loyaal blijven aan Kether, waar de idee om de waterstad te bouwen het eerste licht zag.

« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 17:07:04 pm door lucifall »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De paden van de Hebreeuwse Levensboom en de grote Arcana
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2010, 19:27:38 pm »
De levensboom, het Hebreeuwse alfabet en de grote Arcana

Er zijn 22 paden welke de sefirot met elkaar verbinden. Deze 22 paden , 22 Hebreeuwse letters corresponderen met de 22 kaarten uit de grote Arcana van de tarot.
Aleph, de eerste letter is het 11e pad tot de laatste letter Tau het 32e pad.
De hele levensboom is de routekaart van de 32 paden van wijsheid.
Het Alephbeth bestaat uit 3 moederletters, welke met de 3 elementen verbonden zijn.
Aleph (lucht) Mem (Water) en Shin (Vuur).
7 dubbelletters, welke verbonden zijn met de 7 antieke planeten en 12 enkele letters welke verbonden zijn met de 12 sterrenbeelden.
De 7 dubbelletters zijn:Beth (Mercurius), Gimel (de Maan), Daleth (Venus), Kaph(Jupiter), Peh (Mars), Resh (de Zon) en Tau (Saturnus).
De 12 enkele letters zijn: Heh (Aries), Vav (Taurus), Zayin (Gemini), Cheth (Cancer), Teth (Leo), Lamed (Libra), Nun (Scorpio), Samekh (Sagittarius), Ayin (Capricorn), Tzaddi (Aquarius), Qoph (Pisces)
Als we hier de tarotkaarten volgens de correspondenties van de Golden Dawn bij gaan bekijken krijgen we het volgende schema:

Letter          Sefirot                          Tarot                 Element/Planeet/Zodiak
Aleph         Kether-Chokmah          De Dwaas          Lucht/ Uranus
Beth           Kether-Binah                Magier               Mercurius
Gimel        Kether-Tipharet             Hogepriesteres  De Maan
Daleth       Chokmah-Binah             Keizerin            Venus
Heh           Chockmah-Tipharet       De Keizer          Aries (Ram)
Vav           Chockmah-Chesed         Hierofant           Taurus(Stier)
Zayin         Binah-Tipharet               De Geliefden    Gemini (Tweelingen)
Cheth         Binah-Geburah               Zegewagen       Cancer (Kreeft)
Teth           Chesed-Geburah             Kracht               Leo (Leeuw)
Yod           Chesed-Tipharet              Kluizenaar        Virgo (Maagd)
Kaph         Chesed-Netzach              Rad van Fortuin Jupiter
Lamed       Geburah-Tiphareth         Gerechtigheid    Libra (Weegschaal)
Mem          Geburah-Hod                  gehangene         Water/ Neptunus
Nun            Tipharet-Netzach            De Dood            Scorpio (Schorpioen)
Samekh      Tipharet-Yesod               Matigheid          Sagittarius(Boogchutter)
Ayin           Tipharet-Hod                  De Duivel          Capricorn (Steenbok)
Peh              Netzach-Hod                 De Toren            Mars
Tzaddi         Netzach-Yesod              De Ster               Aquarius (Waterman)
Qoph           Netzach-Malkoet            De Maan             Pisces (Vissen)
Resh            Hod-Yesod                     De Zon               De Zon
Shin             Hod-Malkoet                 Het Oordeel        Vuur / Pluto
Tau              Yesod-Malkoet              De wereld            Saturnus

Iedere letter in de Hebreeuwse taal heeft als woord een betekenis, maar ook een betekenis op andere lagen. Ook verbindt iedere letter een sefira met een andere sefira.

Als je begint met een poging de kaballah toe te passen , is het niet onlogisch  om je in het begin te beperken tot de betekenissen van de 10 sefirot:
1.Kether-Kroon 2.Chockmah-Wijsheid 3. Binah-Begrip 4.Chesed-mededogen, goedheid 5.Geburah- Gestrengheid, strijd 6. Tipharet – Schoonheid 7. Netzach – overwinning
8.Hod-glorie 9.Yesod-fundament 10. Malkoet – Koninkrijk.
Aleph verbindt Kether met Chockmah. Aleph is dus de Kroon van Wijsheid.  Beth is de Kroon van Begrip. Om Wijsheid te kunnen bevatten en toe te kunnen passen , is begrip nodig. De wijsheid moet volledig begrepen en doorleefd worden, voor het werkelijke begrip er is. Hiervoor kunnen we dus de hulp inroepen van de Keizerin. De Keizerin verbindt Chokmah (Wijsheid) met Binah (Begrip)
Anders uitgedrukt: Op momenten, dat wijsheid welke tot je komt, niet tot begrip komt, en tot een werkelijk begrijpen komt, dan is het tijd bij de Keizerin ten rade te gaan. Want zij is de schakel tussen begrip en wijsheid.
Een ander voorbeeld:
Als je emoties in conflict zijn met je intellect, als er dus een strijd en onbalans is tussen de diepere betekenis van Netzach en Hod, dan is het pad van verbinding: Peh, de Toren, het pad tussen Netzach en Hod. Door te mediteren op deze kaart, bijvoorbeeld als je in bed ligt, voor het slapengaan. Deze verbindingskaart tussen de emotie en het intellect, voor je geestesoog te toveren. Vervolgens lekker in slaap vallen. Je onderbewuste zal er dan terwijl je slaapt, aan bijdragen dat de balans tussen emotie en het intellect een stapje dichterbij komt in de wereld van morgen als de zon je ontwaakt in je zelf-bewustzijn.
 
 Ik zal verder gaan met beschrijvingen van de Hebreeuwse letters en proberen de betekenissen van de tarotkaarten en hunner symboliek hiermee te verenigen.
Laat je vooral niet overdonderen. Oefen eerst alleen met de sefirot, hun eerste betekenis van de naam en dan de diepere betekenissen zoals beschreven in sefirot en de kleine arcana.
Neem een kaart uit de grote arcana. Zoek in bovenstaand schema op welke sefirot de kaart verbindt en de betekenissen van de 2 sefirot. Dit geeft een heel nieuw beeld. Een extra dimensie, die welkome nieuwe inzichten kan brengen. Laat je niet ontmoedigen door de veelheid van droge stof welke opgesomd is. Neem een Grote arcana-kaart en zoek de betekenissen ervan op, probeer dan de 2 sefirot te combineren en te relateren aan de betekenis van de tarotkaart. Dan beperk je je en ben je in staat te focussen als de magier.

« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 14:42:36 pm door Ricca »

Marilu

  • Gast
Re:De Hebreeuwse Levensboom en Tarot
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:42:43 am »
Luus, wat is dit allemaal waardevol! Maar door iemand als ik die totaal niet thuis is in de Kaballah moet het in homeopatische dosering ingenomen worden, anders kan ik het (nog) niet verstouwen. Dat ligt niet aan je schrijfwijze, want die is duidelijk genoeg. Ga door! Veel liefs van Marilu.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 14:44:15 pm door Ricca »